۵۵۲۵
۳ نظر
۵۰۳۰
۳ نظر
۵۰۳۰
پ

لايه برداري از پوست چه اهميتي دارد؟

لايــه لايــه ... تا زيبايــــي!

اگر پوست شما خشك و بدون طراوت به نظر مي‌رسد و احساس مي‌كنيد، سطح پوست‌تان به لطافت گذشته نيست و دوست داريد كمي رنگ آن روشن شود و دوباره مثل گذشته جوان و شاداب به نظر برسد حتما استفاده از لايه‌بردارها را جزو مراقبت‌هاي پوست خود قرار دهيد.

لايــه لايــه ... تا زيبايــــي!

لايــه لايــه ... تا زيبايــــي!

اگر پوست شما خشك و بدون طراوت به نظر مي‌رسد و احساس مي‌كنيد، سطح پوست‌تان به لطافت گذشته نيست و دوست داريد كمي رنگ آن روشن شود و دوباره مثل گذشته جوان و شاداب به نظر برسد حتما استفاده از لايه‌بردارها را جزو مراقبت‌هاي پوست خود قرار دهيد. بسياري از افراد گمان مي‌كنند، تنها در صورتي بايد از لايه‌بردارها استفاده كنند كه مشكلات حاد پوستي مثل آكنه، لك‌هاي فراوان و ... دارند. ولي بايد بدانيد كه با لايه‌برداري از پوست‌ جا براي سلول‌هاي جوان و تازه باز مي‌شود و در نتيجه پوست شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر مي‌رسد. پوست شما به طور طبيعي نمي‌تواند سلول‌هاي مرده را دفع كند و براي از بين‌بردن اين سلول‌ها، نياز به كمك دارد. براي اين كار استفاده از مرطوب‌كننده‌ها و كرم‌هاي مغذي فايده‌ چنداني نخواهد داشت.


لايه‌برداري يعني چه؟

فرآيندي كه سلول‌هاي مرده از روي سطح پوست برداشته مي‌شوند را لايه‌برداري مي‌گويند. اما گاهي بعد از لايه‌برداري‌ها در پوست احساس ناراحتي به وجود مي آيد و به اصطلاح پوست ملتهب مي‌شود، مي‌دانيد چرا؟ بعد از اين‌كه سلول‌هاي پوستي شكل مي‌گيرند به مرور روي سطح پوست يعني لايه اپيدرم مي‌آيند و خشك مي‌شوند و مي‌ميرند. وقتي سلول‌هاي مرده روي سطح پوست قرار مي‌گيرند، باعث مي‌شوند كه پوست شما ضخيم، زبر و مرده به نظر برسد. وقتي سن فرد از 30 سال مي‌گذرد، اين سلول‌هاي مرده بيشتر روي پوست او تجمع مي‌كنند چون قدرت پوست براي دفع اين سلول‌هاي مرده با افزايش سن كاهش مي‌يابد در نتيجه حتما بايد با يك عامل خارجي اين سلول‌هاي مرده را از روي پوست برداشت. لايه‌برداري باعث مي‌شود كه سلول‌هاي مرده از روي سطح پوست برداشت شوند و جا براي سلول‌هاي نو و جوان باز شود تا پوست با اين سلول‌هاي جوان، ظاهري جوان‌تر پيدا كند. معمولا لايه‌برداري پوست به 3 روش مكانيكي، شيميايي و لايه‌برداري با ليزر انجام مي‌شود.



چه لايه بردارهايي مناسب‌تر هستند؟

همان‌طور كه گفتيم يكي از انواع روش‌هاي لايه‌برداري، لايه‌برداري مكانيكي است. در لايه‌بردارهاي مكانيكي مواد ساينده‌اي وجود دارد كه مثل سنباده روي سطح پوست كشيده مي‌شوند و سلول‌هاي مرده را از سطح پوست برمي‌دارند. به عبارت بهتر مي‌توان گفت، حتي گاهي در روش‌هاي مكانيكي از فيبرها و پارچه‌هاي ضخيم، پوست بادام يا زردآلو، ‌اسفنج، برس و بخش‌هاي خشك و فيبري گياهان براي اين منظور استفاده مي‌شود. به عنوان مثال، كيسه كشيدن كه در حمام‌هاي سنتي رايج بوده و هنوز هم توسط بسياري از مادر و پدرهاي ما انجام مي‌شود، مثالي از لايه‌برداري مكانيكي است كه وقتي با سفيد آب همراه مي‌شود، ميزان لايه‌برداري آن بيشتر مي‌شود و اين عمل موثرتر خواهد شد. حتي استفاده از سنگ‌ پا براي كاستن از زبري كف پا مثالي ديگر از لايه‌برداري مكانيكي است. يكي ديگر از لايه‌بردارهاي مكانيكي كه مي‌تواند به طور محسوسي پوست شما را روشن كند و تا حد زيادي باعث بهبود جاي جوشگاه و لك‌ها و ... شود، استفاده از روش ميكرودرم ابريژن است.‌ اين روش بايد توسط پزشك متخصص انجام شود. پزشك با توجه به نوع پوست، با نوعي كريستال‌هاي بسيار ظريف پوست شما را لايه‌برداري مي‌كند. اين روش نسبتا بدون درد است و مي‌تواند پوست شما را به خوبي شاداب و تازه كند.


لايــه لايــه ... تا زيبايــــي!

لايــه لايــه ... تا زيبايــــي!

هم پوست را تغذيه كنيد، هم لايه‌برداري كنيد

در لايه‌برداري شيميايي، اسيدها و آنزيم‌هاي خاصي باعث از بين رفتن سلول‌هاي مرده مي‌شوند، از جمله اين مواد شيميايي مي‌توان به آلفاهيدروكسي اسيد (AHA)، ‌رتينوئيدها، آنزيم‌هاي طبيعي و ... اشاره كرد. كرم‌ها يا محلول‌هاي شيميايي حاوي اين مواد به عنوان لايه‌بردار شناخته‌ مي‌شوند. وقتي اين مواد روي پوست ماليده مي‌شود با توجه به نوع محلول يك تا ۱۴ روز بعد از استفاده، سلول‌هاي مرده روي پوست تخريب مي‌شوند تا سلول‌هاي جوان جاي آن‌ها را بگيرند. آنزيم‌هاي طبيعي كه به عنوان لايه‌بردار استفاده مي‌شوند، معمولا از آناناس، ‌انبه و كدو تنبل گرفته مي‌شوند. آنزيم‌هاي درون اين ميوه‌ها آنقدر تاثيرگذارند كه شما به راحتي مي‌توانيد هر كدام از آن‌ها را در ماسك‌هاي خانگي خود به كار ببريد و از پوست‌تان لايه‌برداري كنيد. البته جالب است بدانيد كه اين آنزيم‌هاي لايه‌بردار در قارچ، گيلاس، تمشك، انارو انگور نيز وجود دارد.

آنزيم‌هاي طبيعي، پيوند‌هاي سلول‌هاي مرده به پوست را از بين مي‌برند و باعث مي‌شوند پوست سريع‌تر و راحت‌تر سلول‌هاي مرده را دفع كند. همچنين اين آنزيم‌هاي طبيعي با آنتي‌اكسيدان‌ها و ويتامين‌هاي خود پوست را تغذيه و قوي‌تر نيز مي‌‌كنند.به طور كلي مي‌توان گفت، استفاده از لايه‌بردارهاي شيميايي و به خصوص موادي كه آنزيم‌هاي طبيعي دارند كمتر پوست شما را ملتهب مي‌كنند، البته لايه‌بردارهاي شيميايي باتوجه به ميزان اسيد و آنزيم درون آن‌ها بسيار متفاوتند و شما بايد باتوجه به نوع پوست‌تان از لايه‌برداري مناسب استفاده كنيد ولي هرگاه روي پوست‌تان احساس خارش يا سوختگي كرديد، سريعا لايه‌بردار را از روي پوست بشوييد.


آنچه بايد پيش از استفاده از لايه‌بردار بدانيد

  • دست‌هاي‌تان را بشوييد؛ هميشه قبل از استفاده از لايه‌بردارها دست‌هاي‌تان را با آب و صابون بشوييد و قبل از تماس با صورت، خوب دست‌ها را با حوله خشك كنيد تا آلودگي‌ها را به پوست صورت‌تان انتقال ندهيد.
  • پوست صورت را پاك كنيد؛ قبل از استفاده از لايه‌بردارها، صورت‌تان را با پاك‌كننده مخصوص تميز كنيد.
  • پوست صورت را نم‌دار كنيد؛ مقدار خيلي كمي آب گرم را با دست به صورت بپاشيد تا پوست صورت‌تان نم‌دار شود و لايه‌بردار بيشتر اثر كند.
  • لايه‌بردار را به صورت بزنيد؛ مقدار كمي از لايه‌بردارتان را روي پشت دست بگذاريد و سپس به آرامي لايه‌بردار را از روي دست‌تان برداريد و روي چانه، بيني، پيشاني و گونه‌هاي‌تان بگذاريد.
  • استفاده از حركات دوار؛ نوك انگشت مياني را نم‌دار كنيد و به آرامي و ملايمت با حركات دوراني لايه‌بردار را روي پوست پخش كنيد. بهتر است حركات دوراني شما به سمت بالا و پايين باشد.
  • يك تا 2 دقيقه صبر كنيد؛ حدود يك تا 2 دقيقه به تمام قسمت‌هاي پوست‌تان لايه‌بردار را بماليد تا مطمئن شويد لايه‌بردار به همه قسمت‌هاي پوست‌تان رسيده است.
  • پوست‌تان را آب بكشيد؛ با استفاده از يك ليف حمام نرم مي‌توانيد لايه‌بردار را از روي صورت‌تان پاك كنيد، ليف را با آب گرم آغشته كنيد و روي پوست بكشيد تا لايه‌بردار از روي پوست‌تان پاك شود و اثري نماند.
  • استفاده از مرطوب‌كننده يا تونرها فراموش نشود.


لايــه لايــه ... تا زيبايــــي!

از چه لايه‌برداري استفاده كنيد؟

براي اين‌كه لايه‌بردار بيشترين تاثير را روي پوست شما داشته باشد بايد باتوجه به نوع پوست خود لايه‌بردار را انتخاب كنيد.
  • اگر پوست خشك داريد: بهتر است از لايه‌بردارهايي استفاده كنيد كه AHA دارند چون پوست شما فقط احتياج دارد كه لايه سلول‌هاي مرده از روي آن برداشته شود و بنابراين بايد از موادي استفاده كنيد كه باعث خشكي پوست شما نشوند. بهتر است اگر پوست شما خشك است حتما زيرنظر پزشك، لايه‌بردار مناسب را انتخاب كنيد تا دردسرهاي بعدي براي شما پيش نيايد.
  • اگر پوست چرب داريد: بهتر است به دنبال لايه‌بردارهايي باشيد كه BHA دارند چون اين اسيد از سطح پوست و منافذپوستي لايه‌برداري مي‌كند، همچنين مي‌توانيد هرچندوقت يك‌بار از يك لايه‌بردار ملايم مكانيكي استفاده كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم يك روز درميان از لايه‌بردار استفاده كنيد.
  • اگر پوست شما مستعد آكنه است: لايه‌برداري براي پوست شما بسيار مهم است چون پوست شما بيشتر سلول‌هاي مرده توليد مي‌كند و اين سلول‌هاي مرده به‌راحتي روي سطح پوست باقي مي‌مانند و باعث بسته شدن منافذپوستي مي‌شوند و درنتيجه پوست شما بيشتر دچار آكنه مي‌شود. استفاده از لايه‌بردارهاي مكانيكي مي‌تواند آكنه‌هاي شما را بدتر كند و بهتر است از لايه‌برداري كه BHA دارد به‌طور روزانه استفاده كنيد. اگر فكر مي‌كنيد پوست شما به يك درمان جدي احتياج دارد، بهتر است با مشورت يك متخصص پوست از رتينوئيدها استفاده كنيد.
  • اگر پوست شما نرمال يا مختلط است: بهتر است از يك لايه‌بردار BHA يا يك لايه‌بردار مكانيكي بسيار ملايم مثل اسكراب‌هاي موجود در داروخانه‌ها استفاده كنيد. استفاده از روشي مثل ميكرودرم ابريژن نيز مي‌تواند براي پوست‌هاي نرمال مفيد باشد. بهتر است بعد از لايه‌برداري از كرم‌هاي مغذي استفاده كنيد؛ بعد از لايه‌برداري پوست شما خيلي بهتر موادمغذي را جذب مي‌كند. توصيه مي‌كنيم بيش از هفته‌اي ۲بار از لايه‌بردار استفاده نكنيد. اگر پوست شما حساس است سعي كنيد از لايه‌بردارهاي حاوي مقادير بالاي مواد الكلي و اسيدي مثل اسيدهاي گليكول استفاده نكنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نفیسه

      پوست جلد خشک دارم از کدام لایه برداری استفاده بکنم تاسلول های مرده از بین برود و ترکیب لایه برداری کدام ها اند که از آن استفاده بکنیم تا جلدم بیشتر خشک نشود.
      تشکر

    • zahra

      پوست چرب دارم طوری که بعضاً جوشهای بزگ چرکی میزنم از چه لایه برداری استفاده کنم تا صورت سفید من ملتهب نشود

    • shekofeh

      منافذ صورتم باز است باید چی کار کنم؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج