۵۵۳۱۴۴
۳ نظر
۵۹۰۵
۳ نظر
۵۹۰۵
پ

«آندره آ بوچلی» و «شاهکار بینش پژوه»، با هم روی استیج!

آندره آ بوچلی، یکی از غول های موسیقی اپرایی جهان همراه یک ایرانی روی استیج رفت؛ خواننده های ما خیلی خفن شده اند یا داستان های دیگری پشت پرده وجود دارد؟

هفته نامه همشهری جوان - محمدرضا جعفری: آندره آ بوچلی، یکی از غول های موسیقی اپرایی جهان همراه یک ایرانی روی استیج رفت؛ خواننده های ما خیلی خفن شده اند یا داستان های دیگری پشت پرده وجود دارد؟
مردان و زنان زیادی با آثارش اشک ریخته اند، ذوق زده شده اند و زندگی کرده اند. بدون شک «آندره آ بوچلی» یکی از بزرگ ترین خواننده های تنور دنیاست که صدای جاودانه اش سال هاست بین علاقه مندان موسیقی کلاسیک و پاپ دست به دست می چرخد و چندین نسل با آهنگ هایش عاشقی کرده اند. بوچلی ایتالیایی که شهریور امسال وارد هفتمین دهمین زندگی اش می شود بعد از همکاری با بزرگان موسیقی جهان، با یک ایرانی هم روی استیج رفت.

مدت ها بود که خبر اجرای مشترک آندره آ بوچلی و «شاهکار بینش پژوه» به گوش می رسید ولی کمتر کسی باور داشت که این اتفاق بیفتد تا این که هفته گذشته بالاخره این اجرای مشترک شکل گرفت و این دو خواننده به همراه ارکستر سمفونیک لس آنجلس در سالن پر آوازه «دالبی تیاتر» روی صحنه رفتند. با این که این اتفاق باید برای ایرانی ها افتخارآمیز باشد ولی نام «شاهکار» حاشیه های زیادی به همراه دارد. به مناسبت این اجرا سراغ زندگینامه بوچلی رفتیم و حاشیه های کنسرت اخیرش را بررسی کردیم.
«آندره آ بوچلی» و «شاهکار بینش پژوه»، با هم روی استیج!

بوچلی چطور بوچلی شد؟

کشف پاواروتی

«آندره آ» یک پسر فقیر روستایی بود که در حومه پیزای ایتالیا به دنیا آمد و بزرگ شد. چشمانش از همان بدو تولد مشکل داشت و دکترها تنبلی چشم هایش را تشخیص دادند ولی قبل از این که برای بهبودی اش اقدامی بکنند، توپ فوتبال به صورتش خورد و در دوازده سالگی بینایی اش را به طور کل از دست داد.
«بوچلی» که شش سال قبل نواختن پیانو را شروع کرده بود، در همان سالی که برای همیشه کور شد، در مسابقات Margherita d Oro شرکت کرد و با اجرای قطعه O sole mio به عنوان برترین شرکت کننده مسابقات شناخته شد اما با این که به پیانو، فلوت و ساکسیفون تسلط داشت، در مدرسه نابینایان ادامه تحصیل داد و روند رشدش در موسیقی متوقف شد، چون «آندره آ» تصمیم گرفت در رشته حقوق ادامه تحصیل دهد و دکترای حقوقش را بگیرد.

آقای صدا یک سالی هم در دفتر وکالتش فعالیت کرد ولی خیلی زود فهمید که آدم این کار نیست و باید به اصلش یعنی موسیقی برگردد. 34 سالش بود که فضای کاری اش مهیا شد و برای شروعی توفانی آماده شد. «روکرو فورناکیاری» ستاره راک ایتالیا به دنبال خواننده تنوری بود تا بتواند نمونه کار از اثر مشترکش با «باببونو» را تهیه کند و با این نمونه بتواند مخ پاواروتی را بزند و برای همکاری راضی اش کند.
«بوچلی» نمونه مورد نظر را خواند و صدایش برای پاواروتی پخش شد. معلوم نیست پاواروتی می خواسته دوستش را از سر خودش باز کند یا واقعا شیفته صدای بوچلی شده بود. در هر صورت بعد از شنیدن قطعه گفته بود: «با وجود این مرد جوان نیازی به من نیست، چون در هر صورت نمی توانم بهتر از این بخوانم.» سرانجام این آهنگ ضبط شد و به یکی از محبوب ترین آهنگ های اروپا در آن زمان تبدیل شد. این اتفاق باعث شد «بوچلی» اعتماد به نفس پیدا کند و مورد توجه اهالی موسیقی ایتالیا قرار بگیرد و خیلی زود پا به عرصه خوانندگی حرفه ای بگذارد.
«آندره آ بوچلی» و «شاهکار بینش پژوه»، با هم روی استیج!

پرفروش ترین خواننده کلاسیک

هر ایرانی یک سی دی بوچلی

«اجازه دهید اعتراف کنم که من هر جایی آواز می خوانم، حتی زیر دوش! اما در کل آوازهای اپرایی را ترجیح می دهم. اپرا همان طور که همیشه هم گفته ام، بهشت موسیقی است؛ شکلی از هنر متداول است که می تواند هیجانات قوی و تاثیرگذاری را در قلب شما در طول عمرتان به جای گذارد. بنابراین حتی زیر دوش هم من اغلب اجرای تک نفره از کارهای «وردی» و «یوچینی» و «ماسکانی» را می خواندم و می خوانم.»

«بوچلی» بزرگ ترین و پرفروش ترین خواننده سولوی کلاسیک است که در حوزه خوانندگی پاپ هم دستی بر آتش دارد. آقای خوش صدای موسیقی ایتالیا 16 آلبوم پاپ و کلاسیک منتشر کرده و اپراهای زیادی از او به صورت تصویری در دسترس مخاطبان قرار گرفته. البته «بوچلی» فقط یک خواننده همه کاره اپرا و ستاره معروف پاپ نیست. او همچنین یک نوازنده پیانوی پرشور هم به حساب می آید که بیش از 80 میلیون نسخه از آلبوم هایش را فروخته یعنی به ازای هر ایرانی یک آلبوم موسیقی فروش رفته و عنوان پرفروش ترین خواننده کلاسیک را به خودش اختصاص داده است.

کهفت آلبوم از آلبوم های او در میان 200 آلبوم برتر مجله «بیل بورد» رتبه های ارزنده ای کسب کرده اند و قطعه «زمانی برای گفتن خداحافظ» که همراه با «سارا برایتمن» خواند، یکی از محبوب ترین قطعه های موسیقی دنیاست که بیش از 12 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده. «سلن دیون» خواننده مشهور کانادایی که سابقه همخوانی با بوچلی را دارد، درباره اش جمله جالبی گفته است: «اگر خداوند آواز می خواند، صدایش مانند آندره آ بوچلی بود.»

آقای صدا مخملی در طول سال های فعالیتش با خیلی از خواننده های اپرا و پاپ همکاری و آثار شگفت انگیزی تولید کرده است. در سال 1994 در کنسرت خیریه پاواروتی شرکت و یک آهنگ دو نفره با وی اجرا کرد. بوچلی پس از سه خواننده تنور نام آور معاصر؛ «پاواروتی»، «ژوزه کاره راس» و «پلاسیدو دومینگو» چهارمین خواننده تنور در جهان لقب گرفته است.
بسیاری از منتقدان موسیقی این خواننده نابینای اهل توسانی را «تنوری» می دانند که دارای هیجان انگیزترین صدای اپرایی معاصر است. بوچلی علاوه بر کارهای بسیار بزرگ اپرا جانب موسیقی پاپ جدی را نیز گرفته و با خوانندگان بزرگی کارهای مشترک انجام داده است، چون معتقد است دلیلی ندارد که خود را فقط به خواندن کارهای کلاسیک محدود کند.
«آندره آ بوچلی» و «شاهکار بینش پژوه»، با هم روی استیج!

همه چیز به جز گِرمی

درو کردن جوایز

سال 1994 سال بسیار پرباری برای بوچلی بود. او در این سال نه تنها جایزه اول تازه واردان در فستیوال «سان رمو» را دریافت کرد بلکه پس از پخش اولین آلبوم خود، موفق به دریافت جایزه صفحه طلایی شد. در سپتامبر همان سال «پاواروتی» از او دعوت کرد در کنسرت خیریه اش یعنی «پاواروتی و دوستان» در مودنا شرکت کند. بوچلی قلعه «ماتیناتا» را همراه با استادش اجرا کرد و در آخرین اجرای برنامه، قطعه «بریندیسی» را همراه با «نانسی گوستافسون»، «جورجیا»، «آندره آس وولر ویدر» و «برایان آدامز» اجرا کرد.

چند ماه بعد بوچلی برای اولین بار یک نقش اپرایی را بر عهده گرفت و در اپرای مکبث اثر «جوزپه وردی» در نقش «مک داف» ظاهر شد و در کریسمس همان سال به رم رفت و قطعاتی را در حضور پاپ اجرا کرد. «آندره آ» به عنوان اولین خواننده کلاسیک، در بخش بهترین خواننده جدید، نامزد جایزه گرمی شد. همچنین نام او برای آلبوم «اسکیرد آریاس» در کتاب گینس موسیقی ثبت شد، زیرا همزمان سه جایگاه اول در چارت موسیقی کلاسیک آمریکا را به دست آورده بود.

استاد چندین بار جایزه «اکو» را با همکاری با سارا برایتمن دریافت کرد. او با اجرای آهنگ در آمریکا به کاخ سفید دعوت شد. سال بعد هم جایزه بهترین موزیسین کلاسیک و خواننده ایتالیایی را در جشنواره موسیقی جهان دریافت کرد. بوچلی به خاطر ترانه «The Prayer» هم جایزه گلدن گلوب را به خانه برد. بوچلی درباره اثر جدیدش «آندره آ» گفته است: «ما درگیر انتخاب نام مناسبی برای این آلبوم بودیم که یک نفر به من گفت والدینت چه نام زیبایی برایت گذاشته اند و من در حال ضبط این آلبوم در استودیو و منزلم به این ایده رسیدم که این آلبوم مانند فرزند من است، پس آن را «آندره آ» نام گذاشتم. این آلبوم خود من هستم.»

آقای صدا نقره ای با این همه سفر رفتن و دور شدن از وطنش مشکل دارد، چرا که فوق العاده به کشورش دلبسته است؛ به ریشه هایش، به دوستانش و به طور کلی به ایتالیا، به همین دلیل وقتی خارج از ایتالیاست دلش برای همه چیز تنگ می شود.
«آندره آ بوچلی» و «شاهکار بینش پژوه»، با هم روی استیج!

همکاری بوچلی و بینش پژوه حواشی زیادی برای آقای خواننده به همراه داشت

این حنجره، این باغ صدا را نفروشید

تازه ترین همکاری «بوچلی» لااقل برای ایرانی ها حسابی جنجالی شد و موافقان و مخالفان زیادی پیدا کرد. مدت ها بود که خبر اجرای مشترک آندره آ بوچلی و شاهکار بینش پژوه به گوش می رسید ولی کمتر کسی باور داشت که این اتفاق بیفتد تا این که هفته گذشته بالاخره این اجرای مشترک شکل گرفت و این دو خواننده به همراه ارکستر سمفونیک لس آنجلس در سالن پر آوازه «دالبی تیاتر» روی صحنه رفتند.

سایت بوچلی از آخرین روزهای سال گذشته میلادی به روز نشده بود و به همین دلیل خبری هم از اجرای کنسرت مشترکش با «شاهکار» نبود و همین ماجرا شایعه ها را بیشتر می کرد تا این که بوچلی در صفحه اینستاگرام و فیس بوکش عکسی از حضورش در کنار خواننده ایرانی گذاشت و مورد هجوم عجیب و غریب ایرانی ها قرار گرفت. خیلی ها این اتفاق را فرخنده و گرامی می دانستند و خیلی های دیگر هم استاد را سرزنش می کردند که با یک خواننده متوسط همکاری کرده است.

شاهکار بینش پژوه هم که در فریب دادن مخاطب سابقه دار است مورد انتقاد قرار گرفت، چون عده ای معتقدند که آقای صدا را با پول تطمیع کرده است ولی خود شاهکار همه این شایعه ها را بی اساس می داند: «ارتباط با این خواننده جهانی، اصلا کار ساده ای نبود. از ماه ها پیش به واسطه مدیرها و وکلا و مسئولان آندره آ بوچلی، مذاکره برای اجرای مشترک لس آنجلس را شروع کردم و او بعد از مدت ها رایزنی با بررسی پیشینه کارهایم بالاخره به من جواب مثبت داد.»
«آندره آ بوچلی» و «شاهکار بینش پژوه»، با هم روی استیج!

بینش پژوه و بوچلی ترانه معروف Time To Say Goodbye را به زبان ایتالیایی و بعد آهنگ معروف Besame Mucho را به دو زبان فارسی و اسپانیایی خوانند: «برایم جالب بود که از شخصیت بوچلی بشنوم. آندره آ بسیار مهربان و نازنین است و فارغ از موسیقی، ما ارتباطی قلبی با هم پیدا کردیم و بعد از کنسرت او مرا به ویلای شخصی اش در ایتالیا دعوت کرد.»

بوچلی در سال ۲۰۱۱ بنیادش برای مبارزه با فقر و حمایت از پژوهش های پزشکی را تاسیس و تاکید می کند که اولین هدفش مبارزه با فقر است و سپس کارهای پراکنده دیگری که با هدف بهبود شرایط زندگی برای افراد کم درآمد انجام می دهد.

فیلم «موسیقی سکوت» به کارگردانی «مایکل رادفورد» و با بازی «آنتونیو باندراس» بر اساس زندگی آندره آ بوچلی است. این فیلم بر اساس کتابی به همین نام به زندگی بوچلی از کودکی تاکنون می پردازد و قرار است از چند ترانه منتشر نشده استاد رونمایی شود.

خیلی ها می دانند که اگر «پاواروتی» مثل خیلی از اهالی موسیقی حسادت می کرد و استعداد موسیقایی «بوچلی» را تایید نمی کرد، «آندره آ» این قدر سریع به بازار موسیقی جهانی نمی پیوست و سال ها طول می کشید تا یکی از بزرگ ترین خواننده های تنور جهان به جایگاه امروزش برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رامین

      این نظر شخصی بنده هست شاید درست نباشه ولی من اصولا هیچ هنری توی صدای آقای بینش پژوه ندیدم ..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

    • بدون نام

      اين بينش پژوه ميخواهد دقيقا اداي فريدون فرخزاد را درآورد..... الحق والانصاف خوبي از آب دراومدي......
      تبريك ......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج