جاباما
۵۵۳۶۶۲
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

ثبت خاطرات در سلول توسط محقق ایرانی

محقق ایرانی دانشگاه ام آی تی کلاس جدیدی در زیست شناسی سنتزی ارایه کرده و با مهندسی سلولها، آنها را به ابزاری کاربردی برای ثبت و ضبط خاطرات گذشته تبدیل می کند.

خبرگزاری مهر: محقق ایرانی دانشگاه ام آی تی کلاس جدیدی در زیست شناسی سنتزی ارایه کرده و با مهندسی سلولها، آنها را به ابزاری کاربردی برای ثبت و ضبط خاطرات گذشته تبدیل می کند.
ثبت خاطرات در سلول توسط محقق ایرانی

وبسایت دانشگاه ام آی تی در گزارش ویژه خود نوشت: فهیم فرزادفرد دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه ام آی تی سالهاست که در این دانشگاه حضور دارد. او که کارشناسی ارشد خود را در رشته زیست فناوری از دانشگاه تهران گرفته اکنون در گروه زیست شناسی سنتزی آزمایشگاه تحقیقات الکترونیک دانشگاه ام آی تی پروژه بزرگی را دنبال می کند.

این محقق جوان، مدتی است بر روی ایده مهندسی سیستمهای ذخیره سازی خاطرات آن هم با استفاده از دی ان ای سلول کار می کند.

سلولهای زنده همواره در حال احساس کردن محیط اطرافشان هستند. آنها مشغول نمونه برداری از مولکولها و ارزیابی نوعی واکنش بر اساس ساختار ژنتیکی و سرنخهای دریافتی از محیط اطراف هستند. به طور مثال وقتی سلولهای لوزالمعده تمرکز بالایی از گلوکوز را احساس کنند، زنجیره ای از واکنشهای تنظیمی را آغاز می کنند که در نهایت به تولید و انتشار انسولین منجر می شود.

در زیست شناسی سنتزی، این امکان شکل گرفته که ژنها را به نوعی طراحی و مهندسی کرد که به مولکولهای سیگنال دهنده واکنش نشان دهند و این همان مبنای تحقیقات فرزادفرد است.

در تحقیقاتی که پیشتر انجام شده دانشمندان نشان داده اند که می توان خاطرات گذشته را در دی ان ای کدگذاری کرد اما این نوع کدگذاری دیجیتالی است یعنی تنها زمانی ثبت می شوند که رویداد خاصی اتفاق افتد. اما در پلت فورم مورد نظر این محقق ایرانی دیگر خبری از این محدودیت نیست زیرا کدگذاری خاطرات به صورت آنالوگ بوده و حتی می توان آنها را در حین روی دادن نیز ثبت و ضبط کرد.

وی می گوید: ما در حال ارایه کارکرد جدیدی در سلولها هستیم و بدین ترتیب برای آنها قابلیتهای نوینی تعریف می کنیم. در واقع تلاش می کنیم ابزارهای سلولی جدیدی ارایه کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج