جاباما
۵۵۴۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

حرص پول در قفس

شاید تا یکی، دو ‌سال قبل خیلی از علاقه‌مندان به ورزش نام رشته‌ای به نام MMA را نشنیده بودند، اما حالا اتفاقاتی رخ داده که ملی‌پوشان رشته‌های رزمی، قید قهرمانی را زده و برای رشته‌ای که در ایران فعالیت قانونی ندارد، به خارج از کشور می‌روند.

شهروند: شاید تا یکی، دو ‌سال قبل خیلی از علاقه‌مندان به ورزش نام رشته‌ای به نام MMA را نشنیده بودند، اما حالا اتفاقاتی رخ داده که ملی‌پوشان رشته‌های رزمی، قید قهرمانی را زده و برای رشته‌ای که در ایران فعالیت قانونی ندارد، به خارج از کشور می‌روند. حضور موفق امیر علی‌اکبری در مسابقاتی با نام مبارزه در قفس و بازتاب گسترده‌ای که در سطح رسانه‌ها داشت، باعث شده تا خیلی از ورزشکاران رشته‌های رزمی هوایی شده و مسیر خود را به سوی MMA تغییر دهند.

کشتی‌گیر محروم،‌آغازگر MMA
بعد از این‌که امیر علی‌اکبری به خاطر استفاده از مواد نیروزا برای همیشه از حضور در میادین کشتی محروم شد، تصمیم گرفت ورزش را کنار نگذاشته و این‌بار در رشته MMA شانس خود را امتحان کند. این رشته رزمی که با کمترین محدودیت در ضربات انجام می‌شود و به همین دلیل از خشونت بالایی برخوردار است، در ایران فعالیت رسمی ندارد، اگرچه در برخی از باشگاه‌ها تمرینات آن حتی قبل از حضور علی‌اکبری هم دنبال می‌شد. به‌هرحال موفقیت قهرمان سابق کشتی جهان در مبارزه در قفس و درآمد بالایی که از قهرمانی در مسابقات ژاپن کسب کرد، بازتاب گسترده‌ای داشت و رشته MMA را به مردم ایران شناساند.

کوچ قهرمانان به قفس

موفقیت یک ایرانی در سطح بالای مسابقات MMA و درآمد خوبی که علی‌اکبری در کوتاه‌مدت از مبارزه در قفس کسب کرد، خیلی از ورزشکاران را به این فکر انداخت که به جای تلاش در اردوی تیم‌های ملی با امکانات نه چندان مطلوب و درآمد پایین، به سوی MMA رفته و درآمد بیشتری کسب کنند. در همین راستا، از چند ماه قبل شنیدیم جواد محجوب، جودوکار المپیکی ایران که جایگاه خوبی هم در رنکینگ جهانی دارد، تصمیم گرفته قید جودو را زده و به مبارزه در قفس روی بیاورد. محمدجواد کاویان‌پی، بازیکن سابق تیم ووشوی فولاد ماهان یکی دیگر از افرادی بود که وارد رشته MMA شده و حتی با یک تیم روسی قرارداد همکاری امضا کرده است. از گوشه و کنار خبر می‌رسد روند پیوستن قهرمانان به رشته MMA ادامه‌دار خواهد بود و شاید در ماه‌های آینده نام‌های بزرگتری به فکر ورود به مبارزات سخت این رشته بیفتند.

فعالیت غیرقانونی

جالب است بدانید اجازه برگزاری هیچ مسابقه رسمی در رشته MMA در ایران داده نشده و چنین مجوزی هم وجود ندارد. فعالیت ورزشکاران این رشته در ایران غیرقانونی است و مسئولان ورزش به دلیل خشونت زیاد حاضر نیستند این رشته که ترکیبی از ورزش‌های رزمی است را به‌عنوان زیرمجموعه یکی از فدراسیون‌ها بپذیرند.‌ سال گذشته بود که حضور چند دختر نوجوان در مسابقات این رشته در ارمنستان و انتشار فیلم مبارزه آنها بازتاب منفی‌ در جامعه داشت و این موضوع نشان داد که هنوز روحیه مردم ایران با این رشته سازگار نیست. باید دید در ادامه گستردگی این رشته در دنیا و کوچ قهرمانان ایران به کشورهای خارجی باعث می‌شود تا مسئولان تصمیم جدیدی دراین‌باره بگیرند یا خیر.

علی‌اکبری: به هدفم در شناساندن MMA‌ به ایرانی‌ها رسیدم

امیر علی‌اکبری، قهرمان سابق کشتی و فعلی MMA که به نظر باعث شناساندن بیشتر این رشته به ایرانی‌ها شده، درباره علاقه قهرمانان ورزش به حضور در مسابقات MMA به «شهروند» می‌گوید: «من از این موضوع خیلی خوشحالم که نفرات دیگری هم اخیرا به‌سوی این رشته جذب شده‌اند، اما باید بدانند که MMA سختی‌های خودش را دارد و این‌طور نیست که هر کسی گفت من فایتر هستم، بتواند در این رشته موفق باشد و درآمدزایی کند. هر کسی که تصمیم به حضور در MMA‌ می‌گیرد،‌ باید سختی بکشد، تمرین کند،‌ مبارزات را با جان و دل انجام دهد تا بتواند به موفقیت برسد.»

وی درباره این‌که موفقیتش در MMA باعث ایجاد انگیزه در سایر ورزشکاران هم شده، می‌افزاید: «از این اتفاق خوشحالم. البته تا به حال نام چند نفر رسانه‌ای شده و همه خبر دارند، اما این‌طور که من می‌دانم خیلی از ورزشکاران دیگر تصمیم گرفتند وارد MMA شوند. آنها تمرینات خود را پیگیری می‌کنند و به نظر می‌رسد این رشته کاملا در ایران شناخته شده است. این یکی از اهداف من بود که بتوانم با حضورم در مسابقات سطح بالا، این رشته را برای مردم جا بیندازم که خدا را شکر تا حدودی به هدفم رسیدم و امیدوارم تا از این پس علاقه‌مندان به MMA بیشتر شده و مردم نیز آن را قبول کنند.»

علی‌اکبری در پایان درباره احتمال فعالیت قانونی این رشته در ایران خاطرنشان می‌کند: «این رشته فعلا در ایران غیرقانونی است و رسمی نیست. با این حال باید بگویم که MMA روند صعودی را در ورزش دنیا در پیش گرفته و می‌توان گفت یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های فعلی دنیا محسوب می‌شود. مطمئن باشید که اگر همین‌طور پیش برویم، این رشته در ایران شناخته‌شده‌تر می‌شود و ثبت هم خواهد شد. اگر برخی رایزنی‌ها نیز به خوبی انجام شود، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد،‌ اگرچه قانونی شدن MMA در ایران کمی سخت و زمان‌بر است.»

زنگ خطر برای ورزش ایران

با توجه به این‌که رشته MMA در ایران فعالیت قانونی ندارد، ورود ورزشکاران ملی‌پوش ایرانی از رشته‌های مختلف به این رشته می‌تواند زنگ خطری برای ورزش ایران باشد. همین حالا می‌توان جواد محجوب را به‌عنوان یک نمونه بارز مثال زد که بعد از سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری مسئولان فدراسیون جودو به سطح اول دنیا رسیده بود، اما به خاطر انگیزه‌های مالی تلاش‌های خود در این رشته را نادیده گرفت و برای حرفه‌ای شدن در MMA راهی تایلند شد. از سویی، به نظر می‌رسد انگیزه‌های مالی برای ورزشکارانی که درحال حاضر به سوی MMA سوق پیدا می‌کنند، حرف اول را می‌زند اما باید در یاد داشته باشند که به دست آوردن جایزه و قهرمانی خیلی هم ساده نیست. امیر علی‌اکبری با توجه به استعداد خاصی که داشت و توانایی بالای خود خیلی زود پله‌های ترقی را در MMA‌ طی کرد اما جایگاه او نباید برای سایرین فریب‌دهنده باشد. به‌هرحال به نظر می‌رسد مسئولان ورزش هر چه سریع‌تر باید فکری به حال از دست رفتن سرمایه ورزش ایران کنند یا راهی برای فعالیت قانونی MMA در ایران در نظر بگیرند که ورزشکاران مجبور به کوچ به کشورهای خارجی نشوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      عجب تیتر کثیفی انتخاب کردین برای این خبر. اگه من هم بودم این کار انجام میدادم.

    • بدون نام

      بله که میرن وقتی تو المپیک تو جهان مدال میارن هیچی بهشون نمیرسه معلومه که میرن انوقت شما بیاین میلیاردی پول بدین به امثال طارمی که حال ادم از بازیش بهم میخوره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج