۵۵۴۰۵۱
۱۰ نظر
۵۰۰۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
پ

پرايد و پيكان نماد چيست؟

شهروند نوشت: هنگامي كه در ابتداي دهه ١٣٤٠ خورشيدي كارخانه ايران ناسيونال آغاز به كار و چندی بعد نخستین خودرو پیکان را تولید کرد، نوعي اميدواري به شكل‌گيري صنايع پيشرو به وجود آمد، ولي حدود ٤٠‌سال بعد محصول اين كارخانه كه همان پيكان بود به معضلي جدي برای کشور تبديل شده بود

شهروند نوشت: هنگامي كه در ابتداي دهه ١٣٤٠ خورشيدي كارخانه ايران ناسيونال آغاز به كار و چندی بعد نخستین خودرو پیکان را تولید کرد، نوعي اميدواري به شكل‌گيري صنايع پيشرو به وجود آمد، ولي حدود ٤٠‌سال بعد محصول اين كارخانه كه همان پيكان بود به معضلي جدي برای کشور تبديل شده بود و فشار زيادي براي توقف خط توليد آن آورده مي‌شد و در نهايت نيز متاسفانه (به دلايلی) و خوشبختانه (به دلايلی ديگر) توليد آن متوقف شد. محصولي كه در ابتدا منشأ اعتمادبه‌نفس برای مردم شده بود، در پايان راه چيزي جز نااميدي و احساس خجالت در بيننده ايراني ايجاد نمي‌كرد.

مردم از ديدن آن خودرو خسته شده بودند و پيكان به نمادي از در جا زدن تبديل شده بود و بوي كهنگي مي‌داد. آن خط توليد خوشبختانه متوقف شد، تا تحولي در چشم‌انداز خيابان‌هاي شهر و كشور ايجاد شود، تا مردم در گذشته نمانند، تا مصرف بنزين و در نتيجه آلودگي هوا كاهش يابد. اگر در تهران به جاي خودروهاي امروزي، همان پيكان قديمي بود، روزانه شايد تا ٥٠‌درصد بيشتر مصرف بنزين داشتيم و به‌طور قطع امكان نفس كشيدن از اين هم كه هست كمتر مي‌شد. متاسفانه آن خط توليد متوقف شد، زيرا پيكان يك برند بود، نمادي از گذشته صنعتي ايران و قرار نيست كه ما با گذشته خود، چه صنعتي باشد و چه سياسي قطع رابطه كنيم. بايد آن را ارتقا مي‌داديم؛ همان‌طور كه در جوامع توسعه‌يافته چنين مي‌كنند. بنز مدل ١٧٠ و ١٨٠ را همه يادشان است؛ آن خودروها به موزه‌ها پيوسته‌ است و اکنون هيچ‌كدام توليد نمي‌شود، ولي بنز همچنان جزو بهترين خودروهاست و توليد مي‌شود.
قرار نيست كه خط توليد بنز متوقف شود. كساني كه بزرگتر هستند، تويوتاهاي اوليه را به‌خوبي به ياد دارند يا فولكس واگن‌هاي قورباغه‌اي را، ولي امروز فولكس و تويوتا با کیفیت برتر همچنان توليد مي‌شود و پيوستگي تاريخي آن برقرار است. جالب‌تر از همه سيتروئن است كه در ايران به شكل ژيان درآمد و امروز آن سيتروئن با نام زانتيا در خيابان‌ها جولان مي‌دهد. همه اين كارخانجات نام اوليه خود را حفظ و فقط آن را متحول كرده‌ و ارتقاي كيفي داده‌اند. در مقابل ما چه كار مي‌كنيم؟ همان خودرو را ٤٠سال توليد مي‌كنيم با شكل و شمايل يكسان، حتي كيفيت آن نيز پايين مي‌آيد. آن‌قدر به اين وضع ادامه مي‌دهيم تا ديگر توليد آن خطرناك مي‌شود و این بحث امروز درباره پراید مطرح است.
اگر در گذشته در یک بازه زمانی ٤٠ساله به این نتیجه رسیدیم که خط تولید پیکان متوقف شود، اکنون در یک بازه زمانی ٢٠ساله رسیده‌ایم و در نوبت بعد هم این بازه کوتاه و کوتاه‌تر خواهد شد چون دنیا سریع‌تر حرکت می‌کند. از اين مرحله وارد توليد خودرو ديگري مي‌شويم به نام پرايد. اين را هم بيش از دو دهه توليد مي‌كنيم، بدون آن‌كه ارتقاي چشمگيري پيدا كند، فقط برخي امكانات به آن اضافه يا كم مي‌شود.
سپس نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه كشور پر از پرايد است، با انواع و اقسام مشكلات و در حداقل استانداردها توليد مي‌شود. بعد به فكر توقف خط توليد آن مي‌افتيم. ولي مگر به اين راحتي انجام این کار ممكن است؟ فوري متوجه بيكاري و ركود ناشي از اين توقف و... مي‌شويم. دوباره مثل پيكان توقف را به تاخير مي‌اندازيم؛ خلاصه تا جايي كه صداي همه درمي‌آيد و كارد به استخوان مي‌رسد.
١ـ رقابتي نبودن توليد و حمايت از توليد داخلي با ابزار تعرفه گمركي براي واردات.
٢ـ معطوف بودن توليدات به مصرف داخلي و نه براي صادرات و رقابت جهاني.
٣ـ بسته بودن بازارها و تعاملات فناوري با ساير كشورها و نيز غيرممكن بودن سرمايه‌گذاري و ورود فناوري‌هاي خارجي.
٤ـ نظام قيمت‌گذاري به‌ويژه در زمينه انرژي و بنزين كه موجب مي‌شود توليد پيكان با مصرف سوخت حداقل ١٥ ليتر در ١٠٠ كيلومتر، همچنان صورت گيرد! و به‌صرفه تلقی شود.
درحالی‌که انجام چنین كاري به لحاظ معيارهاي اقتصاد جهاني ابلهانه به نظر مي‌رسيد.
٥ـ دولتي بودن اداره كارخانجات كه موجب مي‌شود افراد كم‌صلاحيت يا حتي بي‌صلاحيت و بي‌تجربه مديرعامل بزرگترين كارخانجات كشور شوند كه نمونه آن را در دولت قبل در انتصاب مدیرعامل یک کارخانه بزرگ خودروسازی دیدیم.
٦ـ ناكارآمدي و دولتي بودن نهادهاي بيمه‌اي كه موجب مي‌شود خودروهاي كم‌كيفيت، خطرناك و فرسوده حق بيمه كمتري بپردازند. مطالعات نشان داده كه كيفيت نازل پرايد حداقل موجب بالا رفتن مرگ‌ومير سالانه یک‌‌هزار نفر بر اثر تصادفات مي‌شود. در جوامع ديگر چنين خودروهايي حق بيمه بيشتري مي‌دهند.

٧ـ عدم شفافيت و...
اينها و موارد ديگر عواملي است كه سرنوشت صنعت را مثل پيكان و پرايد كرده است. در چنین شرایطی سرنوشت جامعه و سياست نيز پيكاني مي‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا باز خوبه نگفتي اينها را دولت قبل توليد ميكرده

    • بدون نام

      پراید که نماد تابوت متحرک و البته پر از جا برای افراد در انتظار مرگ

    • بدون نام

      نماد فقر تقلب دزدی وعقب ماندگی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        10/21:دقیقاً نماد همینه که گفتی، اما خجالت نمی کشند، بور نمی شوند، قبلاً یه قران میدادی یه چای میخوردی با عطر و طعم، الان اگر اون طور چای قند پهلو باشه ده هزار تومان است، سگ ژیان شرف داشت به این خودروها با توسعه همان ژیان الان زانتيا سيتروئن است، بگو بهشان برید خجالت بکشید ولی چون پررو هستین از رو نمی روید،

    • بدون نام

      اینا رو گفتی که بگی پراید متوقف نشه..لطفا پیکان رو پراید مقایسه نکنید

    • بدون نام

      خجالت بکشین.بابا پراید الان داره تو بازارهای جهانی با بنز رقابت میکنه.این حرفا چیه.سایپا مطمئن

    • شهرام

      نماد مرگ

    • مجید

      نمادِ اَن

    • اریا

      نماد کشتار مردم بیگناه

    • باقر پورچمنی

      واقعا حیف شد پیکان را از رده خارج کردند. ای کاش کیفتش را ارتقاع می دادند. الان هم دیر نشده.یک اقدام جهادی می خواهد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج