۵۵۵۰۸۹
۲۸ نظر
۵۰۶۱
۲۸ نظر
۵۰۶۱
پ

جرم: دختر مجرد بودن

تجرد و زندگی مستقل اختیار کردن به خصوص برای زنان و دختران ایرانی، هنوز این‌قدر در جامعه سنتی ایران تابو هست که طرحی مانند «عیب زدایی از دختران مجرد» تبدیل به طرحی بی سر انجام شده و دیگر حتی اسمی از آن نيز شنیده نمي‌شود.

روزنامه قانون - فاطمه رمضانیان: ۹۸۰ هزار دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند. بسیاری از زنان نیز، به واسطه زندگی مشترک ناموفق و طلاق، مجرد محسوب می شوند. هنوز نگاه جامعه این را برنمی تابد که زنان به هر دلیل به صورت مستقل مشغول زندگی باشند. طرحی مانند «عیب زدایی از دختران مجرد» ،تبدیل به طرحی بی سر انجام شده و اسمی از آن شنیده نمی شود.

تجرد و زندگی مستقل اختیار کردن به خصوص برای زنان و دختران ایرانی، هنوز این‌قدر در جامعه سنتی ایران تابو هست که طرحی مانند «عیب زدایی از دختران مجرد» تبدیل به طرحی بی سر انجام شده و دیگر حتی اسمی از آن نيز شنیده نمي‌شود. این در حالی است که طبق آخرین آمارها، 980 هزار دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند و علاوه بر این، بسیاری از زنان نیز به واسطه زندگی مشترک ناموفق و طلاق، مجرد محسوب می شوند. ایران با چالش تاخیر ازدواج، افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق و تجردهای خواسته یا ناخواسته مواجه است و در این بین، هنوز نيزنگاه جامعه این را برنمی تابد که پسر یا به خصوص دختری حتی در سن بالا زندگی خانوادگی را ترک کرده باشد، یا زنی پس از طلاق به هر دلیل به صورت مستقل زندگی کرده باشد، این در حالی است که در بسیاری موارد این افراد، افرادی بالغ محسوب شده که توان و شرایط زندگی مستقل را دارند و به سنی رسیده اند که می توانند روی پای خود بایستند.
جرم: دختر مجرد بودن
بااین حال در جامعه سنتی ایران نخستين سوالی که در مواجهه با این موضوع پرسیده می شود، این است: «چه کار می خواهد بکند که در کنار خانواده نمی‌تواند؟». این سوال البته از دل جامعه ای می آید که از طرفی احترام به حقوق فردی معنای درست خود را در آن پیدا نکرده، از طرف دیگر کوچک ترین فرهنگ سازی در این جامعه اغلب جز از راه اجبار ممکن نبوده و افراد تا حضور دست مراقب و به اصطلاح کنترل جدی را احساس نکرده‌اند، تن به قانون نسپرده اند. از اين روست که خانواده ها اغلب نگران فرزندان خود، حتی فرزندان بزرگسال 30 یا 40 ساله مستقل خود هستند.
با این حال در دو دهه اخیر با توجه به تغییر ساختار جمعیتی کشور و کاهش قدرت انتخاب برای ازدواج به واسطه مشکلات اقتصادی، تعداد دختران و پسران مجرد و شیوع تفرد در کنار تجرد افزایش یافته و می توان گفت شاید جامعه نيز، برای پذیرش این موضوع اندکي تکان خورده است.حداقل برای گروهی از خانواده ها، این موضوع پذیرفته شده که فرزندان‌شان می‌توانند زندگی مستقل را خارج از چارچوب ازدواج، تجربه کنند و موفق باشند.

پدیده تجرد، مربوط به شرایط جامعه است

تغییر نگاه گروهی از خانواده های ایرانی به مقوله تجرد، به ویژه تجرد دختران را هر چند که بتوان به عنوان کورسوی امید دانست اما هنوز نيز زنان و دختران مجرد در جامعه با انواع و اقسام مشکلات مواجه هستند. این زنان با وجود اینکه از حدی از توان، دانش و شرایط مالی برای اینکه روی پای خود بایستند، برخوردارند و گاهي به لحاظ شأن اجتماعی از جایگاه مناسبی برخوردار هستند، اما از دید بسیاری از مردم مورد احترام نیستند. مردم می خواهند به هر نحوي كه شده به خانه آن ها سرک بکشند و ببینند چه خبر است. به تجرد به عنوان آسیب اجتماعی نگاه می‌کنند. دوست ندارند فرزندان یا همسران‌شان دوستی داشته باشند که مستقل زندگی می کند. خانه ای که تنها یک نفر در آن زندگی می کند، برای آن ها تنها یک معنا دارد. زنان مجرد هنوز نيز برای اجاره منزل با مشکل مواجه هستند. صاحبخانه ها، مستاجر مجرد نمی خواهند و همسایه ها نيز تاکید می کنند که پای مجرد را به ساختمان باز نکنید.
این است که وقتی «شهیندخت مولاوردی» معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از طرحی با عنوان «عیب زدایی از دختران مجرد» در راستای اعتلای موقعیت زنان و دختران مجرد در جامعه صحبت می کند، به او می تازند. بر اساس این طرح، پدیده تجرد مربوط به شرایط خاص جامعه است و نباید آن را فی نفسه زشت بدانیم و جامعه باید برای زنانی که تنها زندگی می کنند، احترام قائل باشد.طرحي كه سال گذشته از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح شد تا به گفته شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان با تاسی از زندگی حضرت معصومه (س) و با هدف فرهنگ سازی، زمینه اعتلای موقعیت زنان مجرد در جامعه را فراهم کند.
اما بسیج جامعه زنان در واكنشي به این طرح، آن را حرکتی فمینیستی دانست که مخالف با ذات بشری و فطرت انسانی است چون ازدواج را زیر سوال برده! آن ها زندگی مجردی و تبدیل این وضعیت به شرایط قانونی و رسمی را یک آسیب جدی می دانند. به نظر می‌رسد همان‌گونه که از گفته های مولاوردی بر می آید، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تجرد قطعی در کشور به ویژه برای دختران، ایده اولیه برای برنامه ریزی طرح «قبح زدایی از تجرد دختران» است. موضوعی که معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده پیش از این نيز، آن را یکی از معضلات اصلی خانواده های ایرانی دانسته و گفته بود: طبق بررسی‌های صورت گرفته، خانواده در کشور با چالش تاخیر ازدواج و در نتیجه افزایش سن ازدواج و تجرد‌زیستی مواجه است.
در این خصوص «سعید معیدفر» جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با «قانون» می گوید که هر کس با نوعی از چارچوب نظری و فکری، موضوعی را برای خود به عنوان مساله مطرح می کند و متاسفانه افرادی نيز که تجرد دختران را به عنوان آسیب می بینند، نوع نگاه متفاوتی دارند. البته این طبیعی است که مساله ای برای عده ای آسیب باشد و برای عده ای خیر. به گفته این جامعه‌شناس، زمانی که اجماعی به وجود می آید و اغلب صاحب نظران روی یک آسیب با توجه به چارچوب ارزش جامعه و ابعاد مختلف زمانی و مکانی توافق می کنند، می توان گفت که آن موضوع قطعا یک آسیب است. اما در مورد موضوع تجرد زنان و دختران، هیچ توافق و قطعیتی وجود ندارد.
جرم: دختر مجرد بودن

شرایط ازدواج فراهم نیست

آنچه را كه این روزها مخالفان تجرد زنان و دختران بسیار مطرح می کنند، کمرنگ شدن نقش همسری و مادری زنان ایرانی است. به عقیده مخالفان، تجرد زنان از تکریم خانواده کاسته و پایین آمدن آمار خانوارها و تولدها برای آن ها نگران کننده است. در این خصوص معیدفر با اشاره به اینکه این یک حقیقت است که در جامعه سنتی ایران، زن با دید همسری و مادری نگریسته می شود، گفت:«در چنین جامعه ای اگر زنی نخواهد همسر یا مادر باشد، ارزش خود را از دست خواهد داد. امتناع از وظیفه همسری و مادری، یک آسیب جدی است؛ به خصوص از دید سیاست مدارانی که معتقد به ازدیاد جمعیت هستند.درحالي‌كه اين حق افراد است که بخواهند همسر و مادر باشند یا از آن امتناع کنند.
هرچند که در جامعه این روزهای ایران ، بسیاری از دختران از ازدواج امتناع نمی کنند و اتفاقا در پی ازدواج هستند، اما شرایط آن را پیدا نمی کنند و پسران نيز تمایلی به ازدواج ندارند و آمار طلاق نيز آن‌قدر گفته شده که دیگر گفتن ندارد». معیدفر با تاکید بر اینکه خوب یا بد تجرد زنان را در جامعه ایرانی داوری نمی کنم، ادامه داد:« به هر حال در کشوری زندگی می کنیم که هنوز نه مقداری غبار، که قشر عظیمی از لایه‌های فکری و بینشی جامعه پیشین در ما باقی است. اگر چه تغییراتی صورت گرفته است و سبک زندگی تغییر کرده اما هنوز لایه هایی از ذهنیت های قبلی و باورها و عادت‌هاي پیشین باقی مانده است و تغییر شرایط در جهت مثبت، زمان لازم دارد».
از سويي به نظر مي رسد كه در شرایط فعلی جامعه، نمی توان دختران را اجبار کرد که در هر شرایطی تن به ازدواج بدهند و باید سازمان‌های متولی، اقداماتي عملی و حمایتی را در راستای ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج فراهم کنند؛ چراكه هیچ دختر یا پسری نیست که تمایل به ازدواج و آرامش در کنار همسر نداشته باشد اما آینده مبهم در زندگی مشترک است که سبب می شود گروهی از جوانان، ترس از ازدواج داشته باشند. بالا رفتن تجرد، علل طبیعی و اقتصادی و اجتماعی دارد و نباید به تجرد به عنوان یک آسیب اجتماعی نگاه کنیم.

زنان مجرد، ناامن نیستند

«اگر بخواهیم راحت صحبت کنیم، باید بگویم که بخشی از مردم ما هنوز معتقدند که اگر زنی مستقل زندگی کند، ممکن است با خود ناامنی به همراه بیاورد. در حالی که مطالعات نشان داده خودکنترلی زنان در زندگی های مستقل، بسیار بیشتر از خودکنترلی مردان است». این ها را «علیرضا شریفی یزدی» روان‌شناس اجتماعی در حالی به «قانون» می گوید که معتقد است در ایران ، خانواده ها این قدرت را دارند تا به فرزندان دختر مجرد خود، این فشار را وارد کنند که زندگی مستقل نداشته باشند.
در مواردی این دختران موفق به تجربه استقلال می شوند ودر مواردی دیگر بعد از طلاق دیگر حاضر به بازگشت کنار خانواده نیستند. به گفته این روان‌شناس اجتماعی، وقتی به زنی تحصیل کرده و توانمند به دید عامل ناامنی نگاه می کنیم، انتظار داریم جامعه ما در چه مسیری حرکت کند؟ به‌هر حال خواسته و ناخواسته آنچه در جامعه امروز ایران وجود دارد، وفور زنان و دختران مجرد است و نمی توان حق زندگی مستقل را از این افراد گرفت.
آنچه مسلم است عیب‌زدایی از دختران و زنان مجرد در جامعه ایران، راه ناهمواری است که هموار کردنش به سال ها زمان نیاز دارد. اینکه هر زن مجردی را که قرار است مستقل زندگی کند، به یک چشم نگاه نکنیم و با هر کسی مقایسه نکنیم، یک کار عظیم فرهنگی می طلبد. بحث، بحث تغییر ذهنیت هاست که این روزها در بخش های مدرن‌تر جامعه کمرنگ تر شده اما آنچه مسلم است جامعه ایرانی با پدیده ای به نام تجرد روبه‌رو است. پدیده ای که خواه ناخواه ذهنیت افراد را در آینده دگرگون کرده و از حساسیت ها خواهد کاست. اما کاش قبل از آنكه مجبور به همراهی با سیر تحولات جامعه شویم، اندکی کلاه خود را قاضی کرده و به حقوق زنان و دختران مجرد به عنوان عضوی از جامعه احترام بگذاریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مردادی

      یادمه تو دانشگاه از زنای شوهر دار و مطلقه مثل چی خواستگاری میکردن ما مجردا هم عین بز نگاه میکردیم...نخندین طنز تلخه....البته یکی دوتا از شوهر دارها حلقه نمیزدن که لو نره متاهلن ولی نمیدونم چرا باز چشم آقایون رو بیشتر میگرفتن.........

    • علی

      ینی همه اینا دوست دارن مجرد بمونن؟عجا.من دوست دارم ازدواج کنم ولی نمی تووووووووووونم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم خیلی از افراد ترجیح میدن فرد مورد نظرشون رو پیدا کنن برای ازدواج و اگر پیدا نکردن ترجیح میدن ازدواج نکنن. وگرنه اگه قضیه صرفا ازدواج کردن باشه مطمئنا برای همه آدما فرصت ازدواج هست. مهم اینکه که آدما یتونن فرد مناسبشونو پیدا کنن و ازدواج کنن

    • مهیار

      پسر ها هم همین مشکل رو دارن . کافیه یه کم سن بره بالا و ازدواج نکرده باشی تا با طعنه و کنایه های اطرافیان دق مرگ بشی.

    • بدون نام

      موافقم،خيلي مقاله خوبي بود

    • سام

      چرا فقط اونور داستان را می بینید فقر چکار کرده...

    • بدون نام

      اتفاقاً الآن زندگی جداگانه برای خانم های مطلقه تنها یا با فرزندشون در جامعه پذیرفته شده. حالا مگه تنهایی برای خانم های مجرد خوبه ؟ هیچ میدونید چه مسئولیت سختیه، چقدر سنگینه! اصلاً تحت هر شرایطی این به ضرر خانمهاست که از خانواده جدا باشن. اون وقت در معرض انواع تهدیدها و صدمه ها قرار می گیرن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشخصه شما زندگی مستقل نداشتید و روی هوا دارید از انواع تهدیدها و صدمه ها حرف میزنید

    • بدون نام

      واقعا.... اصلا به دید احترام ویک انسان نگاه نمی کندد. هرچند اون زن انسان موفقی باشه و لی اطرافیان به چشم یک شکست خورده به بانوی مجرد نگاه میکنن....

    • بدون نام

      دختز مجرد چه گناهی کرده آخه بعضیا سرشون گرمه نمیفهمن امیدوارم سر خودشون بیاد

    • بی نام

      من ی دختر ۳۴ سالم که خوشبختانه از نظر مالی کوچکترین مشکلی ندارم زیاد هم احساسی و عاطفی نیستم با دیدم دوستام که ازدواج کردن و شرایط زندگیشون هیچ علاقه ای به ازدواج ندارم وقتی به خانواده میگم حتی اگر بخوام ازدواج کنم هم مهریه نمیخوام ولی حق طلاق و فرزند و میخوام عجیب نگام میکنم زندگی مستقلی هم که حرفشو نزنین توی شهرای کوچیک امکان نداره تنها شانس من واسه راحتی مونده ازدواج و طلاق و بعدش رفتن از ایران چون تنها اون موقعست که خانما از نظر قانون نیاز به آقابالاسر ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همون بهتر ازدواج نکنی دوست عزیز

    • بدون نام

      به نظرم دلیل اصلی طلاق هم همین موضوع که جامعه سنتی و عقب مونده ما به دخترا و پسرا این اجازه رو نمیده که وقتی کاملا به لحاظ روحی امادگی ازدواج داشتن ازدواج کنن تا دختر و پسر به یه سن مشخص میرسن زود هولشون میدن تو زندگی ناخواسته تهش میشه طلاق حالا یا طلاق عاطفی یا واقعی و قانونی.

    • بدون نام

      تهش باید تن به ادواجهای ناشاد بدن. چیزی که نتیجه ش یا طلاقه یا ایجاد نسل مشکلدار، یک دور باطل

    • باران

      والا من یه مدت پیش خانوادم میمونم ولی از سی سال به بعد میرم خونه مجردی بالاخره من درآمد دارم و شرایطم واسه زندگی مهیا است. ولی تو ایران واسه آدم حرف در میارن که چرا فلانی تو یه خونه تنهاست و اینا.... ولی وقتی به پسر میره مجردی زندگی کنه هیچ مشکل نیست از نظر بقیه

    • باران

      اصلا گرا تو جامعه ما وقتی یه دختر نمیخواد ازدواج کنه میگن لابد مشکل داره؟

    • بدون نام

      اخه مشکل اینه پسرایی که میخوان ازدواج کنن شرایطشو ندارن اونا که دارن میگن ازدواج چیه

    • پیام

      جالب بود.
      شرایط جامعه طوری شده که هیچ یک از دو طرف به فکر زندگی مشترک نیستن:)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به فکرش هست توان مالی و ذهنیش نیس

    • بدون نام

      با همه این اوصاف ودید بد برخی افراد نسبت به آدمهای مجرد، جامعه داره راه خودشو میره ومنتظر کسی نمیمونه،انسان یه موجود آزاده و میتونه هر جور دلش خواست زندگی کنه.برا روش زندگی نمیشه نسخه یکسانی پیچید.آمار طلاق رو ببینید چقدر رشد صعودی داره، همه خانمها رو به صبر وتحمل به سبک مادربزرگهاشون توصیه میکنن ولی تا الان کوچکترین موفقیتی نداشته.!!! اجتماع در حال حرکت رو نمیشه نگه داشت.

    • golbahar

      "مطالعات نشان داده خودکنترلی زنان در زندگی های مستقل، بسیار بیشتر از خودکنترلی مردان است». کاملا درسته و موافقم.خودکنترلی مردان حتی وقتی متاهل هم باشند باز خیلی کمتر از زنانه.

    • نا شناس

      فقر ،بيكاري ،مشكلات اقتصادي و تنوع طلب شدن بعضي دخترا و پسرا با عث ايجاد همچين معضلي تو جامعه شده

    • مرجان

      نمی‌دونم چرا هرطرح خوبی که میخواد گره ای از مشکل مردم باز کنه تو این جامعه ما مطرح میشه،سریع یه عده جلوشو میگیرن و باش مخالفت می‌کنند،همین طرح عیب زدایی از زنان و دختران مجرد به نظرم خیلی طرح خوبی بود اگه اجرا میشد ولی جلوشو گرفتن،ولی خوشم میاد هرچیم این حرفارو بزنن بازم جامعه راه و مسیر خودشو میره،با وجود تموم مشکلات الان خیلی از زنان و دختران مجرد مستقل زندگی میکنن،خود من کلی سراغ دارم ازینا،دیگه هرکاریم بکنین نمیتونین زنان رو تو خونه حبس کنید و مثه زمان قاجار بفرستید تو اندرونی عزیزان،حالا هی بیاین خودتونو به آب و آتیش بزنین

    • بدون نام

      یعنی دارن علنا میگن دولت به فکر حل مشکل این قشر نیست و میخوان بگن حالا داریم از الان فکر دوران سالمندیتونو میکنیم.

    • لیلا

      من خودم 37 سال دارم و حدودا نه سالی میشه که از نامزدم جدا شدم و طی این ده سال تجربه ای رو به دست آوردم که باعث شده خیلی راحت و بدون اینکه به نظر مردم اهمیت بدم زندگی راحتی داشته باشم. به نظر من ادم دیر ازدواج کنه ولی ادم خودشو پیدا بکنه این ارزش داره . با اینکه زیاد با ازدواج موافق نیستم ولی معتقدم که دختر یا پسر فرقی نمی کنه نکته اینجاست که تا کی می خوان تنها زندگی بکنن. زندگی خیلی سخته یکی باید کنار ادم باشه تو روزای سختی و بیماری و ....
      مستقل زندگی کردن تا کی ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم. تنهایی سخته

    • بدون نام

      همیشه که دلیلش مشکلات اقتصادی و فقر نیست که.....

    • بدون نام

      بله دوستان خواهر منم با دختراش تنها زندگی می کنن ،داغون شده ،از پا افتاده خسته و مریض شده ،زندگی به تنهایی سخته .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج