۵۵۵۱۳۷
۵۲۷۸
۵۲۷۸
پ

گرندپری چیست؟

گرندپری (Grand Prix) جمع چند رویداد اتومبیل‌رانی یا موتورسواری است که تمرین، زمان‌گیری و برگزاری مسابقه اصلی را در هر مرحله شامل می‌شود. گرندپری به معنی جایزه بزرگ است و ریشه آن به مسابقات اتومبیل‌رانی سال ۱۸۹۴ فرانسه بازمی‌گردد.

مجله دیجی کالا - خشایار شاهسون: هنگامی که صحبت از مسابقات فرمول یک می‌شود، اصطلاح گرندپری را زیاد می‌شنویم. اصطلاحی پرکاربرد و مهم که معنای واقعی مسابقات بعضی از رشته‌های ورزشی اتومبیل‌رانی مثل فرمول یک در بند آن است.
گرندپری چیست؟
گرندپری چیست؟

گرندپری (Grand Prix) جمع چند رویداد اتومبیل‌رانی یا موتورسواری است که تمرین، زمان‌گیری و برگزاری مسابقه اصلی را در هر مرحله شامل می‌شود. گرندپری به معنی جایزه بزرگ است و ریشه آن به مسابقات اتومبیل‌رانی سال ۱۸۹۴ فرانسه بازمی‌گردد. مسابقات فرمول یک تنها سالی یک‌بار و آن هم در قالب یک فصل برگزار می‌شود.
گرندپری چیست؟

تعداد این مراحل در هرسال فرق دارد اما معمولا هر فصل شامل ۲۰ مرحله است. هر مرحله هم در پیست‌ کشورهای مختلف برگزار می‌شود. تیم‌ها برای شرکت در هر مرحله رقابتی باید چند رویداد مختلف را پشت سربگذارند. رویدادهای هر سری فرمول یک، ۳ مرحله تمرین، ۱ مرحله تعیین خط و ۱ مرحله مسابقه اصلی را تشکیل می‌دهد.

تمرین

مرحله اول، تمرین (Practice) نام دارد که در ورزش فرمول یک، در دو روز مختلف برگزار می‌شود. این تمرین‌ها با اختصار P2، P1 و P3 هم نشان داده می‌شود. دو سری اول تمرین در روز جمعه و سری سوم تمرین در شنبه برگزار می‌شود. در میان تمام گرندپری‌ها، تنها گرندپری مون کو است که از این حیث مستثنی است. دو سری تمرین اول گرندپری موناکو در روز پنچ شنبه برگزار می‌شود اما برگزاری سری سوم تمرین هم‌چون سایر گرندپری‌ها شنبه هفته خواهد بود.
گرندپری چیست؟

شرکت‌کننده‌ها پیش از برگزاری مسابقه، در این دو روز در پیست مشخص شده حاضر می‌شوند. همان‌طور که از نام این رویداد پیداست، این حضور بیشتر نقش تمرین را برای راننده ایفا می‌کند تا با بهتر شناختن مسیر پیست و هماهنگ شدن با تیم پشتیبانی، برای مسابقه اصلی آماده شوند.

تعیین خط

نام مرحله دوم Qualifying یا همان تعیین خط است. مرحله تعیین خط، بین تمرین و برگزاری مسابقه اصلی قرار دارد که نقش مهمی را هم در گرندپری، بازی می‌کند؛ چراکه این مرحله باعث می‌شود تا موقعیت قرارگیری خودروها در مسابقه اصلی مشخص شود. این مرحله در روز شنبه و پس از برگزاری تمرین سوم برگزار می‌شود. طبعا راننده‌ای که بهترین زمان‌گیری را ثبت کند، در موقعیت اول مسابقه می‌ایستد و رانندگان دیگر با توجه به نتایج به دست آمده، به ترتیب در موقعیت‌های بعدی قرار می‌کنند.
گرندپری چیست؟

مسابقه اصلی

ماحصل مراحل گفته شده، به حضور راننده و تیم شرکت کننده در مسابقه اصلی (Race) ختم می‌شود. این مرحله، یکشنبه هفته برگزار می‌شود و به عنوان مهم‌ترین بخش مسابقه شناخته می‌شود که نتیجه سرنوشت ساز را برای تیم رقم می‌زند. جذابیت مسابقات فرمول یک در همین رویداد است که بسیاری از هوادارن برای دیدن مسابقه از نزدیک بلیط پیست را تهیه می‌کنند و علاقمندان دیگر هم از شبکه و رسانه‌ها، بازی را دنبال می‌کنند.

رانندگان در روزهای تمرین توانسته‌اند با مسیر پیست آشنا و با تیم پشتیبانی خود هماهنگ شوند. در بخش تعیین خط هم، رانندگان نتایج متفاوتی را کسب کرده‌اند تا بر اساس آن، در روز مسابقه اصلی در موقعیت مشخص شده خود حاضر شوند و با احتزاز پرچم داور، مسابقه را شروع کنند. در این مرحله، رقابت سنگینی میان تیم‌ها شکل می‌گیرد تا تمام تلاش خود را به کار گیرند و به نتیجه مطلوب تیم خود برسند.

پیست‌های گرندپری

قدمت ورزش فرمول به سال ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد که در طول این مدت، مسابقات زیادی در پیست‌های مختلفی برگزار شده است. بعضی از این پیست‌ها دیگر میزبان مسابقات فرمول یک نیستند. با این حال نگاهی کوتاه به گرندپری پیست‌ شهرهای مختلف و تاریخ برگزاری مسابقات آن‌ها در فصل ۲۰۱۷ داشته باشیم:

1-گرندپری استرالیا (ملبورن)-۶ فروردین ۹۶
گرندپری چیست؟

۲-گرندپری چین (شانگهای)-۲۰ فروردین ۹۶
گرندپری چیست؟

3-گرندپری بحرین (بحرین)-۲۷ فروردین ۹۶
گرندپری چیست؟

4-گرندپری روسیه (سوچی)-۱۰ اردیبهشت ۹۶
گرندپری چیست؟

۵-گرندپری اسپانیا (بارسلونا)-۲۴ اردیبهشت ۹۶
گرندپری چیست؟

6-گرندپری موناکو (مونت‌کارلو)-۷ خرداد ۹۶
گرندپری چیست؟

۷-گرندپری کانادا (مونترال)-۲۱ خرداد ۹۶
گرندپری چیست؟

8-گرندپری آذربایجان (باکو)-۴ تیر ۹۶
گرندپری چیست؟

۹-گرندپری اتریش (اشپیل‌برگ)-۱۸ تیر ۹۶
گرندپری چیست؟

10-گرندپری انگستان (سیلورستون)-۲۵ تیر ۹۶
گرندپری چیست؟

11-گرندپری مجارستان (بوداپِست)-۸ مرداد ۹۶
گرندپری چیست؟

۱۲-گرندپری بلژیک (اسپا فرانکورشان)-۵ شهریور ۹۶
گرندپری چیست؟

13-گرندپری ایتالیا (مونزا)-۱۲ شهریور ۹۶
گرندپری چیست؟

۱۴-گرندپری سنگاپور (سنگاپور)-۲۶ شهریور ۹۶
گرندپری چیست؟

15-گرندپری مالزی (اسپنگ)-۹ مهر ۹۶
گرندپری چیست؟

۱۶-گرندپری ژاپن (سوزوکا)-۱۶ مهر ۹۶
گرندپری چیست؟

17-گرندپری آمریکا (آستین)-۳۰ مهر ۹۶
گرندپری چیست؟

۱۸-گرندپری مکزیک (مکزیک)-۷ آبان ۹۶
گرندپری چیست؟

19-گرندپری برزیل (سائو پائولو)-۲۱ آبان ۹۶
گرندپری چیست؟

۲۰-گرندپری ابوظبی (امارات متحده عربی)-۵ آذر ۹۶
گرندپری چیست؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج