۵۵۵۷۲۴
۱۲ نظر
۵۰۰۱
۱۲ نظر
۵۰۰۱
پ

بنی‌صدر، روحانی و باقی‌ قضایا

سیدعبدالجواد موسوی در خبرآنلاین نوشت: بچه بودم که بنی صدر عزل شد. با این که بچه بودم مردمی را که ریخته بودند توی خیابان و با حرارت علیه بنی صدر شعار می دادند خوب به خاطر دارم.

سیدعبدالجواد موسوی در خبرآنلاین نوشت: بچه بودم که بنی صدر عزل شد. با این که بچه بودم مردمی را که ریخته بودند توی خیابان و با حرارت علیه بنی صدر شعار می دادند خوب به خاطر دارم.

بعدها بنی صدر شد یکی از پرسش های جدی زندگی من. مردی که محبوبیتی کم نظیر داشت. خوش پوش بود و خوش سخن. جوانان مومن و انقلابی برایش سر و دست می شکستند. در خانه ما همواره بین پدر من که از روز اول از بنی صدر خوشش نمی آمد و بسیاری از جوانان فامیل بر سر او بحث های جدی در می گرفت. خیلی نمی فهمیدم دعوا بر سر چی است اما چنان پر شور و حرارت سخن می گفتند که خاطره آن همه شور و غوغا هیچ گاه از ذهن و ضمیرم بیرون نمی رود.

بعدها خیلی سعی کردم بفهمم بنی صدر که بود و چه کرد که آن همه محبوبیتش با یک فرمان کوتاه تبدیل به باد هوا شد و یک شبه از بنی صدر صد در صد به بنی صدر خائن بدل شد. هرچه دستم رسید خواندم. از کتاب های خود بنی صدر تا چیزهایی که دیگران درباره او نوشته اند. کتاب خاطراتش را که در خارج از کشور منتشر شده از یک کتابفروش کنار خیابان خریدم. از هرکس که دستم می رسید پرسیدم.

به خاطرات خیلی ها مراجعه کردم. خیلی چیزها هم دستگیرم شد. البته بعضی از آن خیلی چیزها را نمی شود به راحتی بیان کرد اما در مجموع اطلاعاتی که از آن دوران به دست آوردم اطلاعات خوب و مفیدی بود. با این حال چون سن و سالم قد نمی داد در دل حادثه باشم هنوز هم پازلی که در ذهن دارم تکمیل نیست.

این روزها با خودم فکر می کنم نسل جدیدی که از راه رسیده و سال ها بعد از دوران بنی صدر به دنیا آمده و برخلاف من همان چهار کتاب را هم نخوانده اگر بشنود عده ای در خیابان خطاب به آقای روحانی فریاد می زنند: بنی صدر روحانی پیوندتان مبارک، پیش خودش چه تصویری از بنی صدر خواهد داشت؟ و مهم تر از همه چه تصوری از مخالفان بنی صدر خواهد داشت؟ رئیس جمهور قانونی و مستقر این مملکت در راهپیمایی روز قدس و در حالی که برای اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی به خیابان آمده به بنی صدر بودن متهم می شود. چرا؟

علتش را باید در دیگر شعارها جستجو کرد: مرگ بر آخوند آمریکایی. یعنی بنی صدر هم آمریکایی بوده؟ یعنی چه کار می کرده؟ یعنی او هم وزیر خارجه ای زیرک و شریف و به تعبیر رهبر انقلاب مورد اعتماد و مومن داشته که با آمریکایی ها بر سر منافع ملی مذاکره می کرده؟ اگر این طور بوده که خیلی خوب بوده. مگر مردم ظریف را دوست نمی دارند و به او احترام نمی گذارند؟ پس نکند بنی صدر هم محبوب و کابینه اش هم محبوب مردم بوده و همین محبوبیت کار دستش داده؟ شعارهای دیگر هم هست: مرگ بر سازشکار. خب، پس بنی صدر هم سازشکار بوده. با چه کسی سر سازش داشته؟ یعنی مثل آقای روحانی بوده؟

اگر سازشکار بودن بدین معناست که با کسی سر جنگ نداشت و آرامش و ثبات را برای این کشور می خواست و بی خود و بی جهت با شعارهای بی پایه و اساس برای این مملکت هزینه های سنگین نمی تراشید پس عجب آدم خوبی بوده و ما خبر نداشتیم. می شود بازهم ادامه داد اما فکر می کنم همین چندکلمه کافی است تا اگر اراده ای برای فهم مطلب وجود دارد دوستان خودارزشی پندار بفهمند که بازهم دارند نعل وارونه می زنند. پروژه بنی صدر سازی روحانی ایده هرکسی که بوده از دو حال خارج نیست: یا طرف- هر که هست- نفوذی است و خواب های بدی برای فردای این سرزمین دیده و یا این که طرف- بازهم هر که هست- رسما مشاعرش دچار مشکل جدی است و با این مشورت هایی که به دوستان می دهد به زودی تتمه حیثیت جماعت خودارزشی پندار را بر باد خواهد داد.

بنی صدر هرکه بود و هرچه بود تصویر درستی از مردم و فضایی که در آن می زیست نداشت. به تعبیر اغلب منتقدانش دچار کیش شخصیت بود، این را حتی از روی خاطراتش نیز می شود فهمید. قیاس آقای روحانی با آقای بنی صدر از اساس اشتباه است و نه تنها شخصیت جناب روحانی را فرو نمی کاهد که به ترمیم چهره بنی صدر می انجامد. اگر مقصود و مراد دوستان چنین است البته مشکلی نیست. برای همه آن ها آرزوی توفیق روزافزون دارم!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضوان

      بنظرم این بابا از فرقه سوفسطا ییان باشه که اینقدر قشنگ سفسطه میکنه.

      پاسخ ها

      • ایرانی

        این آقا سفسطه نمی کنه. حرف راست می زنه. شما برو یک کم بیشتر فکر کن. البته اگر برات مقدوره.

    • بدون نام

      تحلیل بسیار خوبی بود.

    • بدون نام

      تحلیل جامع و خوبی بود

    • بدون نام

      درود بر روحانی قهرمان مرگ ولعنت بر بنی صدر خائن وطن فروش

    • بدون نام

      دمت گرم خیلی خوب بود درود به روحانی

    • بدون نام

      درود بر روحانی مرگ بر دشمنان دوست نما

    • بدون نام

      این چرندیات چیه نوشتی روحانی که کشور رو فروخت چشمانتان رو می بندید گوشاتونم نميشنوه بريد وضعیت خودتون و.تو آینه ببینید همه دارند ناله میکنند ایشون چه کار مثبتی کرده اکثر زندگي ها بخاطر بی پولی پاشیده کوريد نمی بینید چند نفر رفته سرکار

    • فرهاد

      متاسفانه کشور را قبل از روحانی به باد رفت چرا به 8سال ریاست جمهوری احمدی نژاد توجه نمیشود وسوال نمیکند مبلغ 800میلیارد دلار و جربان دکل های نفتی و....چی شد جناب روحانی با دست خالی کشور را تحویل گرفت باید چکار کند که کشور را از از وضعیت بد اقتصادی خارج کند بدبود خوب ازدیگران که بهتر بود حال جواب ایشان فحاشی میشود ...

    • مجتبی

      با عرض معذرت
      دوستانی که فکر میکنن بانبود روحانی و امدن یکی مثل احمدی نژاد اوصاع کسب و کارشون خوب میشه
      یا خوابن با خودشون رو زدن به خواب
      فکر کنید لطفا فکر کنید و با عقل و مشاوره با کسانی که کمی بیشتر از من و شما در مورد سیاست و اقتصاد درس خوندن و سوادش رو دارن
      با فکر باز نظر بدیم

    • بدون نام

      بله نباید آب تو کوزه دشمن ریخت بنی صدر کجا این کجا.منطق دارید

    • بدون نام

      یه زمانی تهران کار میکردم ماهی پنجاه تومن تمام تلاشم این بود یک زمین بخرم .زمین اون زمان بود سه میلیون.بعد چند سال موفق شدم رفتم شهرستان دیدم زمین شده بیست میلیون .منم دو میلیون و دادم یه یخچال خریدم .یادت بخیر احمدی نژاد چکار که نکردی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج