۵۵۶۰۹۳
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

تکذیب قاچاق خاک استان فارس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: هیچ کامیونی اقدام به قاچاق خاک فارس نمی‌کند و آن چه با قاچاق خاک اشتباه گرفته شده است صادرات کلینکر است که کاملا قانونی است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: هیچ کامیونی اقدام به قاچاق خاک فارس نمی‌کند و آن چه با قاچاق خاک اشتباه گرفته شده است صادرات کلینکر است که کاملا قانونی است.

خاک به عنوان یکی از منابع ارزشمند محسوب می‌شود که متأسفانه در کشور ایران همچون هوا و آب در ردیف بی‌توجهی قرار گرفته است، اگرچه فروش خاک کشاورزی ممنوع است اما شاید خلأهای قانونی موجود در این زمینه دلیل افزایش قاچاق خاک شده تا جایی که رئیس جمهور نیز در یکی از سخنرانی‌های خود در سال گذشته با اشاره به خارج شدن خاک ایران از کشور گفته است: خاک ایران با لنج به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رود و برای کشاورزی و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چندماه پیش صدا و سیمای فارس گزارشی با عنوان «تاراج خاک فارس» به همراه فیلمی از کامیون‌های حمل خاک منتشر کرد که در آن به این موضوع اشاره کرده بود که سودجویان خاک صنعتی را در شهرستان‌های سپیدان، گردنه کولی‌کش شهرستان آباده و ارسنجان جمع‌آوری و با انتقال خاک به یکی از کارخانه‌های سیمان کنگان بوشهر خاک را به کلینکر تبدیل و از کشور خارج می‌کنند .

کلینکر مواد اولیه تولید سیمان است و سودجویان این خاک را به قیمت بسیار پایین به تجار کشورهای حوزه خلیج فارس می فروشند .با فروش کلینکر به این کشورها، آنها به راحتی در کشور خود سیمان تولید می‌کنند.

انتشار این گزارش واکنش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس را برانگیخت و وی با تکذیب قاچاق خاک از استان فارس گفته است: یک مجموعه معدنی در شهرستان ارسنجان فارس که از سال‌ها قبل دارای پروانه بهره‌برداری است، خاک سیلیس را برای مصرف در کارخانه‌های تولید کلینکر و سیمان به این واحدهای صنعتی عرضه می‌کند.

همتی با تاکید بر اینکه هیچ اقدام خلاف قانونی در این زمینه صورت نگرفته است و این واحد فرآوری مواد معدنی حقوق دولتی را در ازای این بهره‌برداری پرداخت می‌کند، افزوده است: برخلاف گزارش‌های انتشار یافته، کلینکر از مواد اولیه تولید سیمان است و در کشاورزی کاربردی ندارد و از طرفی، صادرات آن نیز ممنوعیت قانونی ندارد و با قطعیت می‌توان گفت که خاک سیلیس از استان فارس به خارج از کشور صادر نمی‌شود و در این زمینه، نگرانی وجود ندارد.

موضوع قاچاق خاک به همین جا ختم نشد و نماینده مردم شیراز در مجلس، در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به قاچاق خاک استان فارس و جزیره هرمز هشدار داد و تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های واصله با معضل قاچاق خاک در استان فارس و جزیره هرمز روبه‌رو هستیم که در این رابطه با تذکر شفاهی و ملاقات حضوری با مسئولان محیط زیست خواستار رسیدگی به این موضوع شدیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هفته گذشته در نشست مطبوعاتی خود بار دیگر قاچاق خاک از فارس را تکذیب کرد و افزود: هیچ کامیونی اقدام به قاچاق خاک فارس نمی‌کند و آن چه با قاچاق خاک اشتباه گرفته شده است صادرات کلینکر است.

وی گفت: آن چه به عنوان قاچاق خاک فارس نام برده می‌شود صادرات کلینکر از بزرگ‌ترین کارخانه سیمان در کنگان است و گرنه ما مخالف صادرات هر نوع خاک حاصلخیز از کشورمان هستیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، کمیسیون کشاورزی مجلس لایحه «حفاظت از خاک» را مصوب کرده و در آن بر ممنوعیت صادرات خاک تاکید کرده است، می‌افزاید: متاسفانه بر اساس گزارش‌های واصله چندی پیش در یکی از اسکله‌‌های جنوب کشور صادرات خاک در پوشش‌ سیمان اتفاق ‌افتاده است و خاک را با مجوز صادرات سیمان از کشور خارج ساخته‌اند.

وی با بیان اینکه استناد ما برای قاچاق خاک در استان فارس گزارش‌های مردمی و فیلم‌های حمل خاک از استان فارس است، می‌گوید: هرگونه فروش و انتقال خاک کشور به کشورهای دیگر غیرقانونی است و مجازات نقدی و غیرنقدی در لایحه «حفاظت از خاک» برای مجرمان در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌افزاید: براساس برنامه ششم توسعه سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از خاک کشاورزی کشور باید بازسازی شود و در پایان برنامه ششم توسعه ۲.۵ میلیون هکتار از خاک کشاورزی کشور بازسازی می‌شود.

بازار خاک از پرسودترین بازارهای دنیاست که برخی ارزش آن را بیش از هر کالای اقتصادی می‌دانند، این طلای سیاه در بازار منطقه خاورمیانه مشتریان بسیار زیادی به ویژه برای کشورهای عرب منطقه دارد. زیرا جنس خاک این کشورها به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس ماسه‌ای و آهکی است که امکان رویش هیچ گیاه و حتی فضای سبز در آن وجود ندارد. آنها همواره به دنبال راهی برای ایجاد فضای سبز و تولید محصولات کشاورزی هستند و به این دلیل خواهان و خریدار خاک از سایر کشورها به ویژه خاک حاصلخیز ایران هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر چی میشه اول تکذیب میکنن بعد یهو قبول میکنن که درست بوده،آخرش اینم یادشون میافته درسته.مثل این امتحان نهاییا و خیلی چیزای دیگه...

    • بدون نام

      سرنوشت خوزستان در انتظار شبرازیهای عزیز هست

    • کاکایی

      بابا والله شما وزراء ومسولین...خیلی بی تفاوت هستید..وقتیکه کلیپ غیر واقعی وجعلی در نقل قول صورت گرفت..وفیلم بسته بندی این مواد..معدنی( وبه عمد قلمداد میکردند که این خاک ایران است برای کشورهای حاشیه خلیج فارس) صادر میشود وتعجب مردم بر انگیزاند...چرا همان روزها تکذیبیه ای در این خصوص صادر نکردید...خیلی دیر می جنبید..ومغرضان از هر چیزی سوء نیت دارند...

    • بدون نام

      آقا همش دروغه گرانی دروغه قاچاق دروغه پارتی بازی دروغه فقط شما راستگو هستید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج