جاباما
۵۵۶۱۰۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

درآمد اوپک امسال افزایش می‌یابد

روند نزولی درآمد نفتی اوپک پس از سه سال پیاپی متوقف شد.

خبرآنلاین: روند نزولی درآمد نفتی اوپک پس از سه سال پیاپی متوقف شد.
در حالی که در سه سال گذشته درآمد نفتی بزرگترین کارتل نفتی جها، هر ساله کاهشی محسوس را نسبت به سال پیش از آن تجریه می کرد، بررسی ها نشان می دهد درآمد اعضای اوپک در مجموع در سال گذشته میلادی به ۴۳۳ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که پیش از این در سال ۲۰۱۵، اعضای اوپک درآمدی برابر با ۴۰۴ میلیون دلار داشتند.
کاهش قیمت نفت در سال های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ سبب شد درآمدهای نفتی اعضای اوپک نیز در این دوره زمانی آب برود.
قیمت نفت پس از سال ۲۰۱۳ رو به کاهش نهاد و افزایش قابل توجه تولیدکنندگان نفتی برای حفظ درآمدهایشان در عین کاهش قیمت ها، خود، تشدید روند نزولی قیمت نفت را در پی داشت.
بر این اساس ایران در این سال ها به دلیل تحریم های نفتی اتحادیه اروپا و شمول تحریم بر تمامی ارکان اقتصادی، سهمی اندک از بازار جهانی نفت را در اختیار گرفت و در برخی سال ها حتی صادرات نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز رسید.

در حالی که متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۱۱ دلار در هر بشکه برای سبد نفت اوپک بود، این قیمت در سال ۲۰۱۳ به ۱۰۵ دلار در هر بشکه و در سال ۲۰۱۴ به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید.

سال ۲۰۱۵ شوکی عجیب در بازار نفت به وقوع پیوست و قیمت هر بشکه نفت بیش از ۵۰ درصد کاهش را تجربه کرد. سازمان اوپک متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ را حتی کمتر از ۵۰ دلار و در محدوده ۴۰ دلار اعلام کرد اما آنچه به نظر می رسد اقدامات صورت گرفته از سوی اعضای اوپک سبب شد بهای نفت در سال ۲۰۱۷ روندی معکوس با سالهای اخیر را طی کند.

در اولین روزهای خرداد وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در نشست ۱۷۲ بر سر تمدید توافق نوامبر ۲۰۱۶ این سازمان مبنی بر کاهش یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه‌ای تولید نفت برای بازه زمانی ۹ ماه آینده به اجماع رسیدند. به این ترتیب پیش بینی شده است متوسط قیمت نفت در سال جاری بیش از ۵۰ دلار باشد.
به این ترتیب پس از سال های سخت نفتی برای اعضا، قیمت ها در حال افزایش بوده و همین امر، درآمدهای نفتی را بالا می برد.
ایران استثنای اوپک در سال ۲۰۱۶
در حالی که درآمد اعضای اوپک در سال ۲۰۱۶ کاهش داشت، ایران تنها کشوری بود که در این فضای کاهشی توانست رشد درآمدهای نفت را تجربه کند. این مهم، در سایه اجرایی شدن قرارداد برجام رخ داد چرا که با اجرایی شدن برجام، ایران توانست نسبت به بازپس گیری سهم خود را از بازارهای نفت اقدام کند.
تولید و صادرات نفت ایران در این دوره افزایشی قابل توجه را تجربه کرد؛ به طوری که در حال حاضر صادرات نفت ایران از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت فراتر رفته است.
درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۶ با افزایشی ۲۴ درصدی به ۳۶ میلیارد دلار رسید. به این ترتیب ۸ درصد از درآمدهای حاصل شده از فروش نفت در میان اعضای اوپک، در سال ۲۰۱۶ به ایران اختصاص یافت. در همین دوره زمانی، عربستان رقیب قدرتمند ایرانی با کاهش ۱۵ درصدی، در این سال ۱۳۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

به نظر می رسد توافق اعضای اوپک و غیراوپک که در نشست اخیر اوپک نیز تمدید شد، در حراست از قیمت ها در بازار نفت به شدت موثر بوده است. پیش بینی شده است در سایه رشد قیمت نفت در سال آینده میلادی، درآمد اعضای اوپک به حدود ۶۰۰ میلیارد دلار ، یعنی سطح درآمدی سال ۲۰۰۹ بازگردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج