جاباما
۵۵۷۳۸۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

۳ میلیون مسافر شمال در راه سفر ریلی؟

هر چند با فرهنگ سازی صورت گرفته سفرهای عید فطر امسال طوری مدیریت شد که فاجعه های ترافیکی سال‌های گذشته تکرار نشود، اما همچنان به نظر می رسد آنچه در جاده‌های شمالی کشور ظرفیت وجود دارد با تقاضا برای سفر به این استان‌ها فاصله‌ای طولانی دارد.‌

خبرگزاری ایسنا: هر چند با فرهنگ سازی صورت گرفته سفرهای عید فطر امسال طوری مدیریت شد که فاجعه های ترافیکی سال‌های گذشته تکرار نشود، اما همچنان به نظر می رسد آنچه در جاده‌های شمالی کشور ظرفیت وجود دارد با تقاضا برای سفر به این استان‌ها فاصله‌ای طولانی دارد.‌

برای عبور از این دشواری زیرساختی دو موضوع قابل پیگیری است. از یک طرف دولت تلاش کرده ظرفیت مسیرهای فعلی را افزایش دهد که چهار بانده شدن فیروزکوه و هراز بخشی از آن به شمار می آید و حتی استفاده از آزادراه - تهران شمال نیز می تواند در همین چارچوب مورد بررسی قرار گیرد.

از سوی دیگر استفاده از دیگر ظرفیت‌های حمل و نقل نیز مطرح شده که باز هم در دو محور قابل بررسی خواهد بود. از سویی با ورود هواپیماهای برد کوتاه ای تی آر به ایران، امکان برقراری پرواز مستقیم میان تهران و شهرهایی مانند نوشهر و رامسر به وجود آمده که می تواند برای بخشی از مسافران شمال جذاب باشد، از سوی دیگر سفرهای ریلی نیز اهمیت بسیار بالایی دارند که با رسیدن آخرین خط ریلی باقی مانده در این زمینه می‌توان به آن دست یافت.

هر چند استان مازندران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین استان‌هایی شناخته می شود که از نعمت خطوط ریلی برخوردار شده اما همسایه غربی آن گیلان در طول تمام این دهه ها جامانده و حالا با پیگیری های دولت یازدهم تنها چند کیلومتر با اتصال به شبکه ریلی کشور فاصله دارد.

خط آهن قزوین - رشت که از سال ها پیش ساخت آن آغاز شده به پیشرفتی ۹۴ درصدی رسیده و تنها در حوزه روسازی به ریل گذاری حدودا ۴۰ کیلومتری احتیاج دارد تا به بهره برداری برسد.

این مسیر که قطعه پایانی کریدور ریلی جنوب به شمال کشور به حساب می آید در گام های بعدی نیز به انزلی و آستارا و سپس کشور آذربایجان متصل خواهد شد تا از نظر باری نیز امکان نقش آفرینی قابل توجهی پیدا کند.

طبق اعلام وزیر راه این مسیر در طول سال توانایی جابجایی نزدیک به ۳ میلیون مسافر را خواهد داشت و با توجه به زیبایی‌های مسیر و البته از بین بردن احتمال ترافیک و نامنی‌های جاده، باید دید تا چه میزان توان آن را خواهد داشت که مسافران شمال را از جاده به سمت ریل برگرداند، امکانی که در صورت اجرایی شدن می توان بخش قابل توجهی از گره های ترافیکی استان های شمالی را با استفاده از آن برطرف کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج