۵۵۷۵۶
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

بازگشت شکوهمند جگوار

جگوار به عنوان نماد اتومبیل های اسپورت در بریتانیا شناخته می شود. تولیدکننده ای که طی سال های دور با طراحی و ساخت محصولاتی قدرتمند و زیبا به انتخاب اول و آخر قر جوان اروپا مبدل شده بود.

بازگشت شکوهمند جگوار

روزنامه هفت صبح: جگوار به عنوان نماد اتومبیل های اسپورت در بریتانیا شناخته می شود. تولیدکننده ای که طی سال های دور با طراحی و ساخت محصولاتی قدرتمند و زیبا به انتخاب اول و آخر قر جوان اروپا مبدل شده بود. در میان تولیدات این شرکت می توان به XKE اشاره کرد که برای سال ها به عنوان نماد جگوار شناخته می شد. خودرویی که در روزهای پایانی حکومت جگوار تولید شد.

بازگشت شکوهمند جگوار

با توجه به این موضوع بسیاری اعتقاد دارند که شرکت انگلیسی در طول ۵۰ سال گذشته حتی نزدیک به سطح آن روزهای خود نشده و توان طراحی و تولید خودرویی استاندارد در کلاس اسپورت را در اختیار ندارد. این حرف تا حدودی درست است اما جگوار نیز در مقابل جواب منتقدین خود را با آخرین ساخته اش با نام اف تایپ، داده است. خودرویی که توان رقابت با بهترین محصولات شرکت هایی همچون لامبورگینی، فراری، پورشه و برخی از تولیدکنندگان آمریکایی را در اختیار دارد.

زیبایی در کنار قدرت

جگوار در زمان طراحی اف تایپ دو نکته کلی را به عنوان اصول کلیدی در این خودرو مورد توجه قرار داده است. این دو نکته چیزی جز زیبایی و قدرت نیستند. هر دو این موارد به خوبی و حتی فراتر از تصور جگوار در اف تایپ قرار گرفته و ساختاری را به وجود آورده اند که هر مخاطبی را در اولین تجربه شیفته خود می کند. بسیاری از کسانی که برای اولین بار رانندگی با اف تایپ را تجربه کرده اند به این مسئله اشاره داشته اند که اف تایپ هیولایی زیبا است که قدرت و توانایی فنی آن در سطح این زیبایی قرار نمی گیرد بلکه فراتر از آن بوده و تجربه ای به یاد ماندنی را برای شما رقم می زند. جگوار برای ایجاد توان خروجی اف تایپ که در سه مدل کلی قرار می گیرد از دو موتور ۶ و ۸ سیلندر V شکل استفاده کرده است.

بازگشت شکوهمند جگوار

مدل معمولی که تحت عنوان اف تایپ شناخته می شود از یک موتور سه لیتری شش سیلندر به همراه سوپرشارژر استفاده می کند که در نهایت توان خروجی ۳۳۵ اسب بخار را به وجود می آورد. اف تایپ با این تنظیمات در ۵.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و در نهایت حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت را رقم می زند. کسانی که رانندگی با اف تایپ معمولی را تجربه کرده اند این نکته را نیز گوشزد کرده اند که صدای اتومبیل بدون اگزوزهای دوقلو به شدت ساده بوده و به هیچ وجه حس اتومبیلی اسپورت را منتقل نمی کند.

جگوار نسخه دیگری از این اتومبیل را با نام اف تایپ اس نیز طراحی کرده که در زمینه فنی دارای امکانات بیشتری است. اف تایپ اس از موتوری سه لیتری و شش سیلندر استفاده می کند که توان خروجی ۳۷۵ اسب بخار را تولید می کند. تغییرات و بهبود عملکرد فنی مدل اس باعث شده تا این اتومبیل در کمتر از ۴.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این درحالی است که حداکثر سرعت اف تایپ اس ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده.

بازگشت شکوهمند جگوار


تناسب طراحی در یک نگاه

هر چند در ابتدا به برتری عملکرد فنی اف تایپ نسبت به طراحی ظاهری آن اشاره کردیم اما نباید از یاد ببریم که جگوار در این زمینه نیز محصولی فوق العاده را وارد بازار کرده است. جگوار اف تایپ 2014 بین محصولاتی همچون پورشه باکسترو 911 قرار می گیرد. این شرکت بریتانیایی در طراحی کلی اف تایپ سعی کرده اند اندازه ای را انتخاب کند که در بهترین تعادل ممکنقرار گیرد. اگر به فاصله بخش جلو با درها و صندوق عقب توجه کنیم متوجه می شویم که اف تایپ از بعضی المان های اتومبیل های ژاپنی برای شکل گیری این فاصله استفاده کرده است.

بازگشت شکوهمند جگوار

این درحالی است که کابین بزرگ و به نمایش درآمدن در صندوق عقب در اندازه ای کوچک حس زیبایی شناخت مناسبی را به وجود آورده که یادآور محصولات قدیمی جگوار است. از سوی دیگر باید به این موضوع نیز توجه کرد که جگوار در زمینه طراحی فضای جلو پنجره و چراغ های عقب و جلو هیچ حرفی را باقی نگذاشته است.

شاید کمتر اتومبیلی را بتوان یافت که چنین تناسب مثال زدنی در بخش های مختلف آن موج بزند. این طراحی مثال زدنی حتی در خدمت بخش فنی نیز بوده. مهندسان جگوار توضیح داده اند که تقسیم وزن اف تایپ به صورت ۵۰/۵۰ است. همین موضوع فرمان پذیری و شتابگیری اتومبیل در سطوح مختلف را بهبود چشمگیری داده.


نسل برتر

اگر به یاد داشته باشید به این نکته اشاره کردیم که جگوار سه مدل مختلف از اف تایپ 2014 را وارد بازار جهانی کرده است. یکی از این مدل ها که به عنوان نسخه برتر شناخته می شود، اف تایپ V8S نام دارد. این اتومبیل از یک موتور 8 سیلندر V شکل با ظرفیت پنج لیتر و سوپرشارژ استفاده می کند. همین موضوع باعث شده تا توان خروجی معادل با 488 اسب بخار تولید شده و اف تایپ را در کمتر از 4.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

بازگشت شکوهمند جگوار

اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که مدل V۸S از لحاظ سرعت در ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. مشخصات فنی اشاره شده اف تایپ را به قدرتمندترین اتومبیل تولید شده توسط جگوار تبدیل کرده است. اتومبیلی که با کاهش وزن جدی در مدل V۸S فرمان پذیری فوق العاده ای را در اختیار راننده قرار داده و حتی این امکان را به وجود می آورد که در مسافت های کوتاه شاهد شتابگیری خوبی باشیم.

بازگشت شکوهمند جگوار

- اگر از توضیحات فنی در رابطه با موتور صرفنظر کنیم با مسئله دیگری روبرو می شویم که تحت عنوان تجهیزات فنی جانبی شناخته می شوند. جگوار برای انتقال قدرت اف تایپ از یک جعبه دنده هشت سرعته به صورت اتوماتیک استفاده کرده که در نقطه مقابل سیستم PDK پورشه قرار می گیرد.

- سیستم PDK پورشه از کلاچ های دوگانه استفاده نکرده و از همان ساختار اتوماتیک کلاسیک بهره می برد. جگوار در همین راستا توضیح داده که قرار ندادن این سیستم پیشرفته نه تنها کمک بسیاری به کاهش وزن اتومبیل کرده بلکه در نهایت با اختصاص زمان بندی های مناسب در سطح همان ساختار کلاچ های دوگانه قرار گرفته است.

بازگشت شکوهمند جگوار

- کسانی که رانندگی با اف تایپ را تجربه کرده اند در همین راستا توضیح داده اند که روند تعویض دنده هاتومبیل شباهت فراوانی به کادیلاک ATS داشته و در زمان لزوم به خوبی و در بهترین شرایط ممکن دنده را تعویض می کند. جگوار با عرضه نسخه ۲۰۱۴ اف تایپ به خوبی نشان داده که هنوز هم استعداد فراوانی در طراحی اتومبیل های اسپورت داشته و توان رقابت با شرکت های برتر این زمینه را داراست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • MSM

      چقد خوشگله پدسسسسسـ...!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج