۵۵۷۹
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

۱۰ نكته براي شروع يك کسب و کار جديد

موفقیت به سبک بيل گيتس

از همان سال‌هاي اول مدرسه اين آرزو شكل مي‌گيرد؛ آرزوي داشتن شغلي كه دوستش داريد و در آن احساس توانمندي مي‌كنيد اما كمتر كسي است كه در دنياي بزرگسالي‌اش به اين آرزوي كودكي برسد.

موفقیت به سبک بيل گيتس

موفقیت به سبک بيل گيتس

از همان سال‌هاي اول مدرسه اين آرزو شكل مي‌گيرد؛ آرزوي داشتن شغلي كه دوستش داريد و در آن احساس توانمندي مي‌كنيد اما كمتر كسي است كه در دنياي بزرگسالي‌اش به اين آرزوي كودكي برسد. بعد از دانشگاه و ورود به بازار كار، با جدي‌تر شدن زندگي و نيازهاي مالي، افراد تمام سعي‌شان را براي فراموش‌كردن آرزوي‌شان و جدي‌تر زندگي كردن به خرج مي‌دهند. براي كساني كه با دغدغه‌هاي بسيار كار مي‌كنند، داشتن كسب و كاري كه بيشترين آرامش را به آن‌ها بدهد آنقدر دور از دسترس به‌نظر مي‌رسد كه برايش هيچ تلاشي نمي‌كنند. رسيدن به آرزوها كار هركسي نيست اما اگر به‌دنبال چيزي مي‌گرديد كه به زندگي‌تان معنا بدهد و شما را از نظر خودتان ارزشمندتر كند، بايد از همين لحظه آرزوهاي‌تان را بازيابي كنيد و مسير زندگي‌تان را به آن‌ها پيوند بزنيد. باور كنيد همه آدم‌هاي موفق هم از همين نكات ابتدايي شروع كرده‌اند.


چگونه شروع كنيد؟

«دوست داشتم روزي يك نويسنده شوم». اين جمله‌اي است كه ما هر روز از زبان آدم‌هاي اطرافمان به شكل‌هاي مختلف مي‌شنويم. برخي از آن‌ها دوست دارند نويسنده شوند، برخي‌ها ورزشكار و بعضي‌ها هم آرزو دارند آشپزي حرفه‌اي باشند اما واقعيت اين است كه تا زماني كه به قصد انجام اين كار از جا بلند نشويد، چند خطي ننويسيد، غذايي درست نكنيد يا سراغ ورزش نرويد آرزوي‌تان محقق نخواهد شد. رسيدن به آرزوها شايد يك شبه اتفاق نيفتد اما تا زماني كه با جديت براي شروع كردنش اقدام نكرده‌ايد، نمي‌توانيد اميدي براي رسيدن به آن داشته باشيد. به جاي آرزو كردن، از همين لحظه براي برآورده كردن آرزوي‌تان تلاش كنيد و به جاي مي‌خواستم، مي‌خواهم را به كار ببريد. براي شروع مي‌توانيد فهرستي از آرزوهاي‌تان را مشخص كنيد و باتوجه به توانايي‌هاي‌تان مشخص كنيد كه چه راهي را قرار است آغاز كنيد.


موفقیت به سبک بيل گيتس

به چه چيز نياز داريد؟

اگر مي‌خواهيد يك كسب و كار راه بيندازيد، تمام چيزي كه به آن احتياج داريد يك ايده است. اين ايده قرار نيست چيز عجيب و غريبي باشد؛ شما با يك ايده كوچك مي‌توانيد يك كسب و كار كوچك اما موفق را شروع كنيد. قبل از انتخاب كردن كارتان به توانايي‌هاي‌تان فكر كنيد. چه كاري را شما مي‌توانيد به بهترين شكل انجام دهيد. بعد از انتخاب اين كار شما نياز به كمي تجربه داريد. اگر فكر مي‌كنيد آنقدر حرفه‌اي هستيد كه مي‌توانيد خودتان به تنهايي شروع كنيد، درنگ نكنيد اما اگر فكر مي‌كنيد به اندازه كافي در مورد فوت و فن كوزه‌گري آن كار چيزي نمي‌دانيد، سراغ آگهي‌هاي كار‌يابي برويد و به‌عنوان كارمند يا شريك در آن حوزه دست به كار شويد. واقع گرا باشيد و كارتان را به اندازه توانايي‌هاي‌تان انتخاب كنيد. شايد فعاليت فعلي شما دقيقا با آرزوهاي‌تان منطبق نباشد اما مطمئن باشيد با گذشت زمان و تلاش براي بهتر شدن، در آينده‌اي نزديك مي‌توانيد آرزوهاي‌تان را محقق كنيد.


اگر مي‌خواهيد يك كسب و كار راه بيندازيد، تمام چيزي كه به آن احتياج داريد يك ايده است. اين ايده قرار نيست چيز عجيب و غريبي باشد؛ شما با يك ايده كوچك مي‌توانيد يك كسب و كار كوچك اما موفق را شروع كنيد


به روز باشيد

اگر دوست داريد يك خلاق واقعي باشيد بايد خودتان را به روز نگه داريد. ايده‌هاي قديمي و ابزارهاي عهد عتيق را كنار بگذاريد. تكنولوژي‌هاي نوين چه خدمتي مي‌توانند به شما بكنند؟ اگر ديد دقيقي نسبت به فعاليت‌هاي‌تان داشته باشيد، مي‌توانيد در مورد ابزارهايي كه به تازگي براي چنين كسب و كاري توليد يا اختراع شده‌اند هم اطلاعاتي به دست آوريد. بدنيست در مورد ايده‌اي كه در ذهن داريد يك جست و جوي اينترنتي داشته باشيد تا با مقاله‌ها، وبلاگ نوشته‌ها يا سايت‌هاي تخصصي آن حوزه نيز آشنا شويد. شايد هم نياز باشد قبل از هرچيز در دوره‌هايي كه در مورد آن كسب و كار وجود دارد شركت كنيد. آموزشگاهي معتبر را انتخاب كرده و سعي كنيد در مورد كاري كه آرزويش را داريد چيزهاي بيشتري ياد بگيريد.


قدم به قدم پيش برويد

قبل از شروع، يك چارت دقيق از فعاليت‌هايي كه بايد انجام دهيد تنظيم كنيد. مراحلي كه بايد براي اين فعاليت طي كنيد را به‌صورت چارت بكشيد و در زمان انجام كار، با گذشتن از هر مرحله روي آن تيك بزنيد. ممكن است در حين انجام كار، شما به تصويري دقيق‌تر در مورد فعاليت‌تان برسيد و چارت‌تان را هر روز تكميل‌تر كنيد. اين چارت هم مي‌تواند شامل مراحلي باشد كه شما بايد براي‌شان تلاش كنيد و هم شامل مواردي كه با كمك و اقدام ديگران انجام مي‌شوند.


سوال بسازيد

ليستي از مهم‌ترين سوالاتي كه در ذهن داريد تهيه كنيد. چه چيزهايي را در مورد اين كار نمي‌دانيد؟ به چه اطلاعات و برآوردهايي نياز داريد؟ همه سوالات‌ خود را فهرست كرده و سعي كنيد تا براي هر كدام جوابي دقيق و قانع‌كننده نگرفته‌ايد كارتان را شروع نكنيد. پاسخ سوالات‌تان را در جدولي كه نيازها، هزينه‌ها، زمان انجام كار و... را دربرمي‌گيرد تنظيم كنيد. شما هر روز يك قدم به كامل شدن اين جدول نزديك خواهيد شد و به اين ترتيب ارزيابي دقيق‌تري نسبت به فعاليتي كه قرار است انجام دهيد به دست خواهيد آورد.


به هر نظري گوش نكنيد

شما بايد براي شروع كمي در مورد فعاليتي كه قرار است انجام دهيد تحقيق كنيد. سعي كنيد در اين زمينه از كساني كمك بگيريد كه تجربه چنين فعاليت يا كار مشابهي را داشته‌اند و مي‌توانند نظري دقيق در مورد آنچه بيان مي‌كنيد به شما بدهند.


موفقیت به سبک بيل گيتس

آرمان گرايي را فراموش كنيد

براي شروع كار آرمان‌گرا نباشيد. بزرگ‌ترين كسب و كارهاي جهان از اتاقي كوچك و شركتي با چند پرسنل شروع شده‌اند. شما بايد افقي كه براي سال‌هاي آينده كارتان درنظر گرفته‌ايد را مشخص كنيد اما در حال حاضر و براي شروع جوري قدم برداريد كه كسب و كارتان به خطر نيفتد و همين‌طور تمامي پل‌هاي پشت سرتان خراب نشود. با خودتان صادق باشيد توانايي‌هاي‌تان را بشناسيد و سنگ بزرگ را تا اطلاع ثانوي فراموش كنيد.


چند توصيه تكميلي
  • واقع گرا باشيد
در مورد توانايي‌هاي‌تان خيال پردازي نكنيد. اين توانايي‌ها هم شامل قواي بدني، هم توان علمي و هم وضعيت مالي شما مي‌شود. كاري را شروع كنيد كه از اين ۳‌نظر بتوانيد از پس آن بر بياييد. روي كساني كه براي كمك به شما داوطلب مي‌شوند تا حدودي حساب كنيد اما بار اصلي كار را به‌عهده ديگران نيندازيد و جوري روي ديگران حساب نكنيد كه با از دست دادن كمك‌شان تمام كارتان را از دست بدهيد.

  • برنامه بلندمدت، كوتاه مدت و ميان مدت داشته باشيد
براي رسيدن به نقطه اوجي كه انتظارش را داريد نيازمند زمان‌بندي‌ها و برنامه‌هاي متفاوتي هستيد. شما بايد برنامه‌اي بلندمدت، ميان مدت و كوتاه مدت را تنظيم كنيد. برنامه بلندمدت همان آرزوي شماست. خب؛ شما براي رسيدن به اين آرزو چه نيازهايي داريد و اين نيازها چه زماني را از شما طلب مي‌كنند. همه آن‌ها را به دقت فهرست كنيد و با تحقيق‌هايي كه در مورد كارتان انجام داده‌ايد و با مشاهده فعاليت‌هاي كساني كه در اين حوزه وارد شده‌اند، برآوردي نسبت به زمان لازم براي انجام كارتان به دست بياوريد. زمان هر كدام از كارهايي كه در فهرست‌تان نوشته‌ايد را روي كاغذ بنويسيد و سپس آن‌ها را به‌ترتيب بازنويسي كنيد. اين زمان‌بندي را به ۳ بخش كوتاه مدت يا زير ۲‌سال، ميان مدت يا بين ۲ تا ۰۱ سال و بلندمدت يا بالاي ۰۱ سال تقسيم كنيد. اين باعث مي‌شود كه هم براي طبق برنامه پيش رفتن تلاش كنيد و هم از كوچك بودن كسب و كارتان در آغاز نااميد نشويد.

  • وقايع نگاري كنيد
بعد از شروع فعاليت‌تان دفتري را براي نوشتن وقايع روزانه‌تان انتخاب كنيد. احساس‌تان در هر روز نسبت به كارتان را بنويسيد. مشكلاتي كه در هر لحظه سد راه‌تان مي‌شوند، چيزهايي كه ياد مي‌گيريد و پيشرفت‌هايي كه به دست مي‌آوريد را هر روز در دفترتان بنويسيد. با اين كار بعد از چند ماه مي‌توانيد ارزيابي دقيق‌تري نسبت به‌خود و فعاليت‌تان به دست بياوريد و از طرف ديگر بعد از مدتي با خواندن مراحل تلاش‌تان دلگرمي بيشتري نسبت به آنچه به دست آورديد پيدا خواهيد كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شیراغا

      عالی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج