۵۵۸۱۰۸
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

مشاهیری که می‌خواهند انسان را به سیارات دیگر بفرستند

استون هاوکینگ می‌گوید، به ماه بازگردیم، پایگاهی در آنجا بسازیم و سپس مقدمات سفر به مریخ را فراهم کنیم. مشهورترین اخترفیزیکدان و کیهان‌شناس جهان در جدیدترین اظهارنظرش، ایده‌اش برای سفر به مریخ و سیارات دیگر را رساتر و واضح‌تر از همیشه ابراز کرده است.

وب‌سایت تکرا - فرید کریمی: استون هاوکینگ می‌گوید، به ماه بازگردیم، پایگاهی در آنجا بسازیم و سپس مقدمات سفر به مریخ را فراهم کنیم. مشهورترین اخترفیزیکدان و کیهان‌شناس جهان در جدیدترین اظهارنظرش، ایده‌اش برای سفر به مریخ و سیارات دیگر را رساتر و واضح‌تر از همیشه ابراز کرده است.

پرفسور هاوکینگ که در فستیوال استارموس تروندهایم، نروژ، سخنرانی می‌کرد، گفته بود، باید تا سال ۲۰۲۰ فرودی دیگری را در ماه انجام دهیم و تا ۳۰ سال آینده پایگاهی در ماه بسازیم؛ پروژه‌هایی که می‌تواند ما را برای فرستادن انسان به مریخ در سال ۲۰۲۵ آماده کند. هاوکینگ گفت: "فضاهای مورد نیاز (روی زمین) در حال اتمام‌اند، تنها مکان‌هایی که می‌توانیم برویم، سیارات دیگر هستند. اکنون زمان اکتشاف دیگر منظومه‌های خورشیدی است. استقرار حیات (در سیارات دیگر) شاید تنها راه نجات ما باشد. متقاعد شده‌ام که انسان باید زمین را ترک کند."

به این ترتیب، این دانشمند مشهور هم به لیست بلندبالایی از متفکران، میلیاردرها، دولتمردان اضافه شد که می‌خواهند انسان را به فضا بفرستند. در ادامه ۸ مورد از مشاهیری را می‌خوانید که برنامه‌هایی برای فرستادن انسان به مریخ و سیارات دیگر دارند.

مشاهیری که می‌خواهند انسان را به سیارات دیگر بفرستند

باراک اوباما

کجا: مریخ (اما قطعا ماه نه)

زمان: حدود سال ۲۰۳۰

اوباما اندکی پیش از این پایان دور دوم ریاست جمهوری خود، در سرمقاله‌ای که برای CNN نوشت، نظرات خود در مورد طرح فرستادن انسان به مریخ ناسا و همچنین طرح‌های فضایی رئیس‌جمهورهای پیشین بیان کرد. اوباما می‌گوید، چنین طرحی دشوار است و برای انجام آن نیاز به همکاری بین دولت و بخش خصوصی است.

اوباما در سرمقاله خود نوشت: "ما همچون گذشته، همچنان با شگفتی به ستارگان نگاه می‌کنیم. اما به جای اینکه مشتاقانه منتظر بازگشت کاشفان شجاع خود باشیم، می‌دانیم که به دلیل اشتباهی که کرده‌ایم؛ آن‌ها نه‌تنها برای دیدن فضا، بلکه برای ماندن به آنجا می‌روند تا زندگی ما روی زمین را بهتر کنند."

اوباما در سرمقاله خود اشاره‌ای به کنار گذاشتن برنامه دوران جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور پیشین برای بازگشت به ماه نکرد. برنامه‌ای که شاید می‌توانست، رؤیا برخی از مشتاقان فضا را تا پیش از سال ۲۰۳۰ هم محقق کند.

مشاهیری که می‌خواهند انسان را به سیارات دیگر بفرستند

دونالد ترامپ

کجا: مریخ

زمان: خیلی زودتر از اوباما!

زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا شد، تصمیم اوباما برای رفتن به مریخ تا قبل از سال ۲۰۴۰ را خیلی آهسته دانست. بنابراین او در ماه مارس لایحه‌ای را به تصویب رساند که به‌موجب آن بودجه‌ای تقریبا ۲۰ میلیارد دلاری را در اختیار ناسا قرار می‌دهد. ترامپ یک ماه بعد در تماس تصویری که با ایستگاه فضایی بین‌المللی داشت، از پگی ویتسون، فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی و همکارانش پرسید: "چه کسی آماده رفتن به مریخ است؟"

ویتسون هم در جواب گفت، تا دهه ۲۰۳۰ آماده رفتن است. سپس ترامپ خطاب به ویتسون گفت: "می‌خواهید، چنین کاری را در طول اولین دوره و یا در بدترین حالت در دومین دوره (ریاست‌جمهوری‌ام) انجام دهید؟ بنابراین باید کمی (به این برنامه) سرعت دهم."

پگی ویتسون اواخر ماه گذشته موفق شد، رکورد طولانی‌ترین زمان اقامت در فضا را به نام خود ثبت کند. این رکورد پیش از این به جف ویلیامز آمریکایی تعلق داشت که ۵۳۴ روز اقامت در فضا را به نام خود ثبت کرده بود. بله دونالد ترامپ هم می‌خواهد همچون چشم اندازه جان اف کندی برای فرود انسان روی ماه تا پیش از پایان دهه ۱۹۶۰، مرزهای فضا را کنار بزند.

مشاهیری که می‌خواهند انسان را به سیارات دیگر بفرستند

ریچارد برانسون

کجا: مریخ

زمان: "شاید تا ۱۰ سال آخر زندگی‌ام صبر کنم، اگر زنم اجازه داد، ممکن است بروم!"

برانسون هنوز بیشتر به دلیل شرکت‌های مشهور هواپیمایی خود مشهور است تا صاحب یک شرکت فضایی خصوصی، با این حال مجموعه شرکت‌های وریجین او، تقریبا به هر چیزی وارد شده‌اند، از کسب‌وکارهای اینترنتی تا راه‌اندازی کانال‌های تلویزیونی و تولید لوازم‌آرایشی.

او می‌خواهد، اولین شرکت دارای خطوط فضایی تجاری را تأسیس کند. برانسون در سال ۲۰۱۲ به نیویورک پست گفت، چنین ایده‌ای ممکن است برای استقبال از سفر به مریخ هم مناسب باشد. او گفت: "واضح است که دانشمندان در صدر فهرست هستند. اما شما نیاز به فیزیکدانان، کمدین ها، آدم‌های خنده‌دار، زیبا و زشت دارید، هارمونی بزرگی که روی زمین است، در مریخ هم باید باشد."

البته او از گفتن جزئیات بیشتر خودداری کرد. در همین رویداد، بازیگر مشهور سوزان ساراندون هم به برانسون گفت که می‌خواهد به فضا برود و یک کافه راه بی اندازد.

مشاهیری که می‌خواهند انسان را به سیارات دیگر بفرستند

جف بزوس

کجا: ماه

زمان: اکنون سفارش دهید تا اواسط دهه ۲۰۲۰ تحویل بگیرید!

بزوس بیشتر به دلیل تأسیس شرکت خرده‌فروشی آمازون و همچنین تصاحب واشنگتن‌پست مشهور است. اکنون به نظر می‌رسد، او ایده‌های جالبی برای ساخت سرویس تحویل کالای فضایی روی ماه دارد. بزوس ماه مارس به واشنگتن‌پست گفت: "اکنون زمانی برای آمریکا است تا به ماه بازگردد، این البته این بار برای ماندن در آنجا."

به نظر می‌رسد، بزوس، طرحی برای راه‌اندازی سرویس تحویل کالا- محموله‌ای برای ساکنان آینده ماه- در یکی از دهانه‌های نزدیک به قطب جنوب این قمر زمین در سر دارد. بزوس به مقامات آژانس فضایی ناسا گفت: "من هیجان‌زده‌ام و آماده‌ام تا پولم را در کنار ناسا سرمایه‌گذاری کنم تا چنین اتفاقی بیفتد."

او همچنین از ناسا خواست، مشوق بخش‌های خصوصی باشد تا کمکی برای به واقعیت تبدیل کردن طرح تحویل کالای ماه او باشد.

مشاهیری که می‌خواهند انسان را به سیارات دیگر بفرستند

کریس جنر

کجا: منظومه شمسی

زمان: اِه

تب فضای جنر احتمالا از حوالی سال ۲۰۱۲ شروع شده باشد. نشریه هاف ‌پست (که در آن روزها به آن هافینگتن پست می‌گفتند) چند ماه پیش از اینکه برانسون سیاره سرخ را پر از انسان تصور کند، از تعداد زیادی از مشاهیر خواست، نظر خود را در مورد سفر به مریخ بگویند. نظر لوسی لاولس منفی بود، اما کریس جنر، مادر کاردشیان، گفت: "کاملا موافق است، منظومه شمسی ماجراجویی و بخش بزرگی برای خانواده او و فرصتی برای سهیم شدن شادی زندگی در سیارات دیگر است."

البته کاملا روشن نیست که آیا او سؤال را فهمیده و یا اینکه مریخ، سیاره مرده‌ای بسیار هیجان‌انگیز است!

مشاهیری که می‌خواهند انسان را به سیارات دیگر بفرستند

ایلان ماسک

کجا: یک شهر مستقل در مریخ

زمان: زمانی بین حالا تا ۱۰۰ سال آینده

شاید منصفانه نباشد که نام ایلان ماسک را در این فهرست ذکر کنیم، چرا که او تاحد زیادی به دلیل اشتیاقش به فضا و شرکت اسپیس ایکس مشهور است. اما بعد از برانسون و جنر، این فهرست به شدت نیاز به مصالح جذاب داشت، ایلان ماسک اخیرا برنامه دقیق خود برای استعمار مریخ را منتشر کرده است.

طرح ماسک در واقع بر اساس صحبت‌های سال گذشته او است. سپتامبر سال گذشته بود که او اهدافش را در شصت و هفتمین کنفرانس بین‌المللی فضانوردی گوادالاخارا، مکزیک تشریح کرد. اکنون ماسک جزئیات طرح بزرگ استعمار مریخ را به صورت آنلاین منتشر کرده است.

ایلان ماسک می‌گوید، شرکت اسپیس ایکس را در سال ۲۰۰۲، مشخصا برای کمک به تبدیل انسان به "گونه‌ای چند سیاره‌ای" تأسیس کرده است. هدف این شرکت فضایی خصوصی، ساخت کلان‌شهری در مریخ با استفاده از ناوگانی از فضاپیماها و موشک‌ها به نام سیستم حمل ‌و نقل بین سیاره‌ای (ITS) است.

در خلال این طرح یک میلیون نفر در زمانی در قرن حاضر در چهار مرحله مهم به مریخ فرستاده می‌شوند؛ مراحلی که به ترتیب عبارت‌اند از: دیده‌بانی از زمین کره مریخ، ساخت و ایجاد کارخانه تولید سوخت، ارسال چند پیشگام و در نهایت ارسال گروهی انسان.

در این مقاله ۱۵ صفحه‌ای، ماسک دلیل اینکه چرا مریخ انتخاب اول اوست را توضیح می‌دهد. او استدلال می‌کند که مریخ با توجه به نزدیکی به زمین و همچنین شباهتش به سیاره ما، بهترین گزینه است. او همچنین پیشنهادهایی برای کاهش هزینه فعلی با نرخ ۵ میلیون درصد که برای هر فرد، ۱۰ میلیارد دلار محاسبه شده به رقم مقرون به صرفه ۲۰۰ هزار دلار داده است. ماسک تخمین می‌زند، با استفاده از روش‌های متداول، هزینه سفر هر فرد به مریخ ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود، او می‌خواهد این رقم را تا ۲۰۰ هزار دلار کاهش دهد. ماسک می‌گوید، می‌خواهد در نهایت، هزینه هر سفر مریخ را به ۱۰۰ هزار دلار کاهش دهد. میزان قابل‌توجهی از این هزینه‌ها به خاطر استفاده از قطعات قابل‌استفاده مجدد، کاهش خواهد یافت.

ایلان ماسک در مقاله خود در مورد نحوه کارکرد سیستم حمل و نقل بین سیاره‌ای، زمان‌بندی احتمالی و همچنین برنامه آینده (پس از استقرار در مریخ) توضیحاتی داده است. با وجودی که ماسک در مورد زمان‌بندی سفر به مریخ محتاط است، او شرح داده است که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، احتمالا اولین پرواز به سوی سیاره سرخ در سال ۲۰۳۳ انجام خواهد شد. پس از این، بعد از ۵ تا ۱۰ دهه آینده، مجموعه‌ای از مأموریت‌هایی که از تجهیزات قابل استفاده مجدد بهره می‌برند، یک میلیون نفر را به مریخ خواهند رساند.

مشاهیری که می‌خواهند انسان را به سیارات دیگر بفرستند

مارک زاکربرگ

کجا: آلفا قنطورس

زمان: ۲۰ سال پس از پرتاب به فضا، البته متأسفانه جایی برای انسان نداریم!

در طرح بین ستاره‌ای مؤسس مشهور فیسبوک، هیچ انسانی دخیل نیست. به دلیل اینکه فهرست مشتاقان مریخ بلندبالا بود، نام او را در فهرست خود ذکر کردیم، تا نشان دهیم که افراد مشهور فقط علاقه‌مند به جستجوی گستره وسیع‌تری از سنگ‌ها و سیاره‌های دیگر نیستند. بلکه زاکربرگ علاقه‌مند به اکتشاف منظومه ستاره‌ای کاملا متفاوتی، آلفا قنطورس است که ۴ سال نوری با ما فاصله دارد، یعنی رسیدن به آن‌ها به سال‌ها زمان نیاز دارد.

او با استیون هاوکینگ و میلیاردر مشهور روسی یوری میلنر در طرح ۱۰۰ میلیون دلاری استارشات همکاری می‌کند.

پروژه استارشات، پیشنهادی شامل استفاده از یک "نانو فضاپیما" به نام StarChip است که می‌تواند بین دو انگشت جا گیرد و به یک بادبان متصل می‌شود. آرایه‌ای از لیزرها در زمین که به‌ طور مستقیم از یک لیزر قدرتمند ۱۰۰ گیگاواتی در این بادبان استفاده می‌کنند، شتاب آن را به ۲۰ درصد سرعت نور در عرض چند دقیقه خواهند رساند.

فضاپیماهای معمول نیازمند ۳۰ هزار سال زمان هستند تا مسافت ۴٫۳۷ سال نوری (۲۵ تریلیون مایل) به ستاره دوتایی آلفا قنطورس را طی کنند؛ ولی این نانو فضاپیما می‌تواند این سفر را در عرض ۲۰ سال به اتمام برساند و داده‌ها و تصاویری را به زمین ارسال نماید.

برای سرعت بخشیدن از تراشه‌های لیزری در این فضا استفاده‌شده که سرعت فضاپیما را به ۱۳۴ هزار مایل در ساعت، هزار برابر سریع‌تر فضاپیماهای معمولی می‌رساند. اما حتی در بهترین حالت ممکن و حتی اگر این کاوشگر امروز پرتاب شود (که نمی‌شود) اولین تصاویر ارسالی از آلفا قنطورس تا پیش از نیمه قرن بیست و یکم به زمین مخابره نخواهد شد. بنابراین بازگردیم به مریخ!

مشاهیری که می‌خواهند انسان را به سیارات دیگر بفرستند

بیل گیتس

کجا: زمین، بیل گیتس وقتی برای رؤیاهای فضایی شما ندارد!

به نظر می‌رسد، در بین مشاهیر جهان، بنیان‌گذار مایکروسافت و خیر مشهور علاقه‌ای به سیاره‌ای دیگر، جز زمینی که روی آن پا می‌گذارد، ندارد. سال گذشته بود که مجری شبکه تلویزیونی فاکس نیوز تلاش کرد تا گیتس را در مورد طرح استعمار مریخ ایلان ماسک هیجان‌زده کند.

گیتس گفت: "من علاقه زیادی به کل طرح مریخ ندارم."

مجری دوباره تلاش کرد: اگر سفر مریخ به شما پیشنهاد شود، می‌روید؟

گیتس گفت: "نه، مریخ خیلی دور است و هیچ شیفتگی نسبت به آن ندارم."

اما چرا نام او در این لیست ذکر شده؟ فقط برای اینکه بگوییم، این سفر برای او اهمیتی ندارد؟خیر. رؤیاهای گیتس همه در زمین جمع شده‌اند، او صدها میلیون دلار برای طرح‌ها و تکنولوژی‌های نجات‌بخش زمین، از انرژی تا کشاورزی سرمایه‌گذاری کرده است. ماه ژانویه بود که یکی از نویسندگان وب‌سایت The Conversationپس از تماشای یک سریال تلویزیونی نوشت، تمامی این تکنولوژی‌ها برای استعمار یک سیاره مناسب‌اند. این نویسنده با ذکر فعالیت‌های گیتس در زمینه تکنولوژی‌های مربوط به انرژی، به این نتیجه رسید که باید"بیل گیتس را به مریخ بفرستیم."
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج