جاباما
۵۵۸۵۰۲
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

بروجردی: برجام، متوقف نخواهد شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در آن دوران بحث برجام موافق و مخالف داشت و این طبیعی است که در یک جامعه آزاد و در یک دموکراسی و مردم سالاری حاکم بر کشور ما نظرات مختلف وجود داشته باشد، منتهی ما هنجارهای قانونی را تنظیم کردیم. قرار بر این نیست که برجام را خودمان متوقف کنیم. برجام سیر قانونی خود را طی می‌کند و محسنات فراوانی و البته کاستی‌هایی هم دارد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر روزی بخواهد مشکل روابط بین ایران و عربستان حل شود، آغاز کننده این کار باید عربستان باشد چرا که ما گام‌های مورد نیاز را تاکنون برداشته‌ایم.

علاء الدین بروجردی در نشست خبری خود که در حاشیه سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نیشابور در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، درباره روابط ایران و عربستان عنوان کرد: ما معضل روابط ایران و عربستان را در ریاض می‌دانیم، چون از آغاز کار همین دولت، وزیر خارجه ما پیشنهاد مذاکره مستقیم با عربستان داشت اما با تغییر ساختار سیاسی حاکم بر عربستان عملا آن‌ها به یک جمع‌بندی اشتباه دیگری رسیدند.

وی ادامه داد: چون عربستان در کل تحولات منطقه از یک کشور شکست‌ خورده است به همین دلیل نیز تلاش می‌کند به گونه‌ای سرپوشی برای این شکست‌ها در افکار عمومی داخلی عربستان بگذارد و این تصور را عربستانی‌ها دارند که با استفاده از درآمدهای کلان پول نفت و خرید ده‌ها میلیاردی سلاح از آمریکا بتوانند از این بحران داخلی خود عبور کنند.

بروجردی خاطرنشان کرد: در مسئله داخلی عربستان برکناری ولیعهد یک امر طبیعی نبود و در خود هیات حاکمه نارضایتی متعدد ایجاد کرد، یک آتش زیر خاکستر در آن جا به طور محسوس وجود دارد که حتی نتوانستند انسجام منطقه‌ای خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به مسئله قطر نیز گفت: فکر می‌کردند قطر دو روزه تسلیم می‌شود در حالی که قطر یک کشور مستقل در این منطقه است و ما هم به عنوان سیاست کلان‌مان که داشتن رابطه خوب با همسایگان است برای تامین نیازهای قطر اعلام آمادگی کردیم و این هم یک سیاست اشتباه از سوی عربستان بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: بنابراین اگر روزی بخواهد مشکل روابط بین دو کشور حل شود آغاز کننده این کار باید عربستان باشد، چون ما گام‌های مورد نیاز را در این عرصه تا کنون برداشته‌ایم.

وی درباره اتفاقاتی که اخیرا در روز قدس افتاد، اظهار کرد: قطعا اهانت به رئیس جمهور به عنوان یک اصل در جمهوری اسلامی ایران یک امر خطا و خلاف قانون است، خود بنده با صراحت اعلام کردم این حرکت یک حرکت ضد انقلابی است. ما تمام تیرهایمان در روز قدس باید متوجه دشمن باشد، بنابراین موضع‌گیری در کمیسیون هم صورت گرفته و این امر نیز مردود و محکوم است.

بروجردی همچنین با بیان این که تنها راه بازدارنگی برای دفاع از کشور توان موشکی ماست و به جد آن را ادامه خواهیم داد چراکه این یک سیاست راهبردی نظام است، گفت: بحث آزمایش‌های موشکی راه خود را ادامه خواهد داد و در طرح جدید در مجلس برای ارتقا توان موشکی پیشنهاد بودجه کلانی کردیم که این بحث گسترش یابد و علت آن نیز مشخص است. ما کشوری هستیم که ۸ سال به ما جنگ تحمیل شد و پذیرفته‌ایم سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی و میکروبی کشتار جمعی نداشته باشیم و تنها راه بازدارنگی برای دفاع از کشور توان موشکی ما است.

وی درباره بحث برجام نیز اظهار کرد: برجام تصمیم ملی بود و شورای عالی امنیت ملی نیز آن را تایید کرده بودند و مجلس نیز تسهیل کرد و در نقطه مقابل هم ۶ کشور امضا کننده این سند مهم بین المللی هستند، از این ۶ کشور یک کشور که آمریکاست و بر خلاف هنجارهای بین المللی، توافق‌ها و اصول حاکم بر عرصه روابط بین الملل عمل می‌کند، نقض کننده است.

بروجردی ادامه داد: در این جا متخلف آمریکاست، ما و به خصوص وزارت امور خارجه باید تلاش کنیم که با متخلف برخورد شود و مقابله صورت بگیرد. البته ما هم به عنوان نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی طرحی را تهیه کردیم که فردا تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌شود و سیر قانونی خودش را طی می‌کند. این مقابله‌ای با زیاده‌خواهی‌ها و اقدامات غیر قانونی کنگره آمریکاست که در این زمینه باید دفاع کنیم.

وی افزود: البته جامعه ما آزاد است، در همان دوران نیز بحث برجام موافق و مخالف داشت و این طبیعی است که در یک جامعه آزاد و در یک دموکراسی و مردم سالاری حاکم بر کشور ما نظرات مختلف وجود داشته باشد، منتهی ما هنجارهای قانونی را تنظیم کردیم. قرار بر این نیست که برجام را خودمان متوقف کنیم. برجام سیر قانونی خود را طی می‌کند و محسنات فراوانی و البته کاستی‌هایی هم دارد.

بروجردی تاکید کرد: ما آغاز کننده دعوا نخواهیم بود ولی در مقابل زیاده خواهی‌ها که آمریکایی‌ سر دمدار آن است با جدیت از منافع ملی خود دفاع خواهیم کرد. فکر می‌کنم این طراحی جدید نیز تاثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در چارچوب وظایف نظارتی خود به طور برنامه‌ریزی شده از استان‌های مختلف کشور با اولویت استان‌های مرزی بازدید دارد. وجود معضل حاشیه‌نشینی که در مشهد زمان طولانی را به خود اختصاص داده و وضعیت مشابهی در نیشابور وجود دارد، حتما نیازمند مدیریت هوشمندانه است.

وی گفت: توجه ویژه به گردشگری با توجه به جاذبه‌های متعدد در نیشابور به خصوص در بحث گردشگر مذهبی لازم است و باید زمینه برای ماندگاری گردشگر و زیرساخت های آن فراهم شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      اینها همه فیلم غربیهاست برای گرفتن امتیاز از ما .چطور امریکا عقب میشینه واروپا جلو میاد .اینها بهترین گزینه را انتخاب کرده اند همون صنایع از اروپا که با ایران رابطه دارند به نوعی سهام داران امریکایی هستند .پس ما ول معطلیم وفکر میکنیم خیلی زرنگیم

    • بر جام

      تو این پنچ سال با بر جام خوب مردم سر کار گذاشتید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج