۵۵۹۲۸۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

قرارداد با توتال و شکستن طلسم حضور خارجي‌ ها

عليرضا سلطاني . کارشناس اقتصاد انرژي در روزنامه شرق نوشت: امروز قرار است اولين قرارداد توسعه طرح‌هاي بزرگ نفت و گاز پس از رفع تحريم‌هاي هسته‌اي با کنسرسيومي به رهبري شرکت توتال فرانسه امضا شود.

عليرضا سلطاني . کارشناس اقتصاد انرژي در روزنامه شرق نوشت: امروز قرار است اولين قرارداد توسعه طرح‌هاي بزرگ نفت و گاز پس از رفع تحريم‌هاي هسته‌اي با کنسرسيومي به رهبري شرکت توتال فرانسه امضا شود. با امضاي اين قرارداد عملا طلسم حضورنداشتن شرکت‌هاي خارجي بزرگ و معتبر در اقتصاد ايران پس از سال‌ها شکسته شده و زمينه براي دوره‌اي جديد از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در کشور فراهم مي‌شود.
آثار و دستاوردهاي مثبت اين قرارداد البته محدود به صنعت نفت و گاز نمي‌شود بلکه کليت اقتصاد ايران از پرتو آن به صورت مستقيم و غيرمستقيم بهره‌مند مي‌شود؛ ضمن اينکه نبايد آثار و پيامدهاي سياسي و امنيتي آن را نيز فراموش کرد. قرارداد با توتال اگرچه در روزهاي پاياني دولت يازدهم و با تأخير طولاني به امضا مي‌رسد اما اين قرارداد محصول يک ديپلماسي بسيار سخت، نفس‌گير و طولاني بوده است. اين قرارداد در شرايطي به مرحله امضا رسيده است که کارشکني‌ها و مخالفت‌هاي بسياري در سطوح مختلف داخلي و خارجي بر سر آن وجود داشت.
در حوزه خارجي با وجود اجراي برجام، قدرت‌هاي بزرگ و برخي کشورهاي منطقه به صورت مستقيم و غيرمستقيم با اعمال فشار و فضاسازي‌هاي تصنعي سعي در منصرف‌كردن طرف‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران داشته و دارند که نمونه آخر آن تحريم‌هاي جديد سناي آمريکا و همچنين تحرکات منطقه‌اي برخي کشورها عليه ايران است. اين تحرکات تلاش دارند به لحاظ رواني انگيزه شرکت‌هاي خارجي را براي حضور در ايران کاهش دهند

و همچنان ايران را مکاني ناامن و نامطمئن براي سرمايه‌گذاري معرفي کنند. در اين ميان نبايد از برخي کارشکني‌هاي داخلي از سوي برخي جريان‌هاي سياسي و رسانه‌اي نيز غافل شد که آگاهانه و ناآگاهانه با دشمنان خارجي در مسير بازگشايي مناسبات ايران با اقتصاد جهاني همراهي داشته و دارند. امضاي قرارداد با توتال در عمل تمام تحرکات سياسي ماه‌هاي اخير مخالفان و رقباي جهاني و منطقه‌اي ايران از جمله تحرک اخير سناي آمريکا را خنثي کرده و حاوي اين پيام روشن است که عملا حربه تحريم عليه ايران ديگر اعتبار و کارايي خود را از دست داده است. شنيدن و درک اين پيام به‌خصوص براي جريان‌هاي سياسي و رسانه‌اي داخلي از اهميت و ارزش بسيار بيشتري برخوردار است.

از سوي ديگر قرارداد با توتال يک گشايش و فرصت بزرگ براي اقتصاد ايران است. قراردادهايي از اين دست با توجه به گردش مالي بالايي که دارد، زمينه حضور و مشارکت بانک‌ها و مؤسسات مالي بزرگ بين‌المللي و همچنين مؤسسات بين‌المللي بيمه را در ايران فراهم مي‌كند و به اين ترتيب مشکل ارتباطات بانکي که پس از اجراي برجام به دليل بي‌اعتمادي بانک‌ها و مؤسسات مالي بين‌المللي به ايران همچنان وجود دارد، به‌تدريج برطرف خواهد شد. مشارکت بانک‌هاي معتبر و بزرگ بين‌المللي در طرح‌هاي بزرگ صنعت نفت ايران، راه را براي ورود سرمايه‌گذاري خارجي در ديگر بخش‌ها باز مي‌كند و به اين ترتيب مناسبات ايران با اقتصاد جهاني در شرايط عادي قرار مي‌گيرد.
الزامات و ضرورت‌هاي کنوني صنعت نفت و گاز ايران نيز از دلايل اهميت امضاي قرارداد با توتال است. عبور از رکود و عقب‌ماندگي تحميل‌شده به صنعت نفت در دوران تحريم، تداوم اقتدار و جايگاه برتر ايران در بازارها و مجامع جهاني انرژي، توسعه ميادين مشترک نفت و گاز، افزايش ضريب استحصال ميادين نفت و گاز، بهره‌برداري هرچه‌سريع‌تر از منابع نفت و گاز و تبديل آنها به سرمايه پايدار با ارزش‌افزوده بالا در اقتصاد ملي با توجه به درپيش‌بودن سونامي نفت و گاز شيل از جمله اين الزامات است که بايد هرچه‌سريع‌تر با جذب سرمايه‌گذاري خارجي، فناوري‌هاي جديد و اجراي نظام‌هاي کارآمد و مدرن مديريت پروژه عملياتي شود. قرارداد با توتال آغازي بزرگ براي پاسخ به اين الزامات است که علاوه بر دستاوردهاي اقتصادي و سياسي، زمينه رونق صنعت نفت و گاز و بهره‌گيري بهينه از اين مزيت در جهت توسعه و اقتدار ايران است.

با اين تفاسير نبايد حضور دوباره شرکت‌هاي بزرگ نفتي مانند توتال فرانسه، شل انگليسي - هلندی و اينپکس ژاپن در ايران را کم‌اهميت تلقي کرد. اين حضور علاوه بر اينکه خود ثمره يک مجاهدت سخت ديپلماتيک است، نشان از اقتدار سياسي و اقتصادي ايران در برابر تحرکات قدرت‌هاي بزرگ جهاني و قدرت‌هاي منطقه‌اي است. مهم بهره‌گيري هوشمندانه، هدفمند و برنامه‌ريزي‌شده از روند ايجادشده و تلاش براي پايداري اين روند است که در پرتو تعقل حاصل مي‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج