جاباما
۵۵۹۵۴۵
۶ نظر
۵۰۰۲
۶ نظر
۵۰۰۲
پ

ایران، گاز مجانی به ترکیه تحویل نداده است

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: تمامی مبادلات گازی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در چارچوب قانون بوده و گاز مجانی به این کشور تحویل داده نشده است.

خبرگزاری ایلنا: رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: تمامی مبادلات گازی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در چارچوب قانون بوده و گاز مجانی به این کشور تحویل داده نشده است.

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور در باره مباحث مطرح شده درباره فروش گاز ایران به ترکیه گفت: بر اساس حسابرسی‌های دیوان محاسبات، قراردادی بین ایران و ترکیه در سال ۱۹۹۶ میلادی برای صادرات گاز منعقد شد که این قرارداد بر اساس قوانین بین‌المللی انجام شده است.

وی افزود: همه مبادلات گازی میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت ترکیه‌ای در چارچوب قانون است و بر اساس قرارداد پیش بینی شده است تا هر سه سال یکبار درباره محتوای قرارداد در صورت لزوم میان ۲ کشور مذاکراتی صورت گیرد و اگر اختلاف فیمابین حل نشود یک داور بین‌المللی در کشور سوئیس در این رابطه رای نهایی را صادر کند.

عادل آذر تصریح کرد: دولت ترکیه بر اساس ظرفیت قرارداد اقامه دعوا کرد و با توجه به این‌که مذاکرات با ایران به نتیجه نرسیده بود بحث از طریق کمیته داوری بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت و ترکیه‌ای‌ها در سال ۲۰۰۵ میلادی ادعا کردند که ایران گاز را به آن‌ها گران می‌فروشد و این باعث شد که حدود ۱۲.۵ درصد قیمت گاز بر اساس رای کمیته داوری کاهش یابد که بیانگر یک میلیارد دلار کاهش بود.

رئیس دیوان محاسبات کشور عنوان کرد: در سال ۲۰۰۹ میلادی ترکیه‌ موضوع دیگری را مطرح کرد که کیفیت و کمیت گاز تحویلی به آنان از استاندارد لازم برخوردار نیست و ادعا کردند ۳۷.۵ درصد قیمت باید کاهش داده شود، اما دفاع حقوقی ایران در این رابطه باعث شد که از پرداخت ۱۱ میلیارد دلار پول به ترکیه جلوگیری شود.

وی گفت: ادعای دوم ترکیه این بود که قیمت گاز صادراتی ۲۵ درصد گران است که کمیته داوری بین‌المللی با توجه به فرمول‌ها، قراردادهای فرآورده‌های نفتی در سطح بین‌الملل رای به این موضوع داد که به جای ۲۵ درصدی که ترکیه ادعا می کرد به آن‌ها گران فروشی شده ۱۳.۳ باید قیمت گاز توسط ایران کاهش یابد که معادل ۱.۹ میلیارد دلار بود، دولت ایران توافق کرد که در قبال صادرات گاز به ترکیه مبلغ مذکور را در ۱۸ ماه تسویه کند.

عادل آذر افزود: این‌که آیا این کاهش قیمت گاز و اقامه دعوا و رای صادره از سوی کمیته بین‌المللی داوری در سوئیس طبق قرارداد نبوده است، باید گفت این موضوع‌ها به طور کامل بر اساس قرارداد بوده و گاز مجانی به ترکیه تحویل داده نشده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: بر اساس بدهی که باید به ترکیه پرداخت می‌شد به جای پول به آن‌ها گاز تحویل داده شد، اما نکته‌ای که مطرح شد، این که در این نوع قراردادها مصالح و منافع ملی لحاظ شده است، باید مورد بررسی قرار گیرد تا در قراردادهای آینده تمهیدات مورد لزوم لحاظ شود.

وی عنوان کرد: هم اکنون ۸۰۰ میلیون دلار از طلب ترکیه در قالب تحویل گاز به آن‌ها تحویل داده شده است و در ماه‌های آینده ادامه موضوع صورت خواهد گرفت، گزارش دیوان محاسبات در خصوص قراردادها با همکاری شرکت ملی گاز تا ۱۰ روز آینده تدوین می‌شود.

عادل آذر گفت: در قرارداد اظهار شده اگر طرف ترکیه‌ای در اقامه دعوی به دادگاهی برنده شود در یک مدت مشخص بابت حواله‌های صادره طلب آن مستهلک شود، باید عنوان کرد ایران در اوج تحریم‌ها پول از ترکیه گرفته، اما به جای آن گاز تحویل این کشور داده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد سلطان

      راههای دادن گاز مجانی به ترکیه بسیار است ویکی از این راهکارها اول دادن 25درصد تخفیف در سال بعد مجدد 25درصد تخفیف وبعد25 دصد دیگر والی اخر! پورسانتها گرفته شده نقدا وحالا بدنبال ماله کشی روی قرارداد کرسنت هستند!

    • بدون نام

      دلواپسان گرامی!
      خوووووب بخونین!
      شرم بر شما ..

    • علی

      البته مردم فهیم و آگاه ایران می دانند که این همه هو و جنجال مانور تبلیغاتی بر علیه دولت بوده که توسط عده‌ای​ تندرو انجام می شد .

    • بدون نام

      کُفرم دیگه از این سایت درومده همش جانب داری می کنه نظرات کاربراشم همه شون همینطوره
      حالم دیگه بهم خورد
      تا یه چیزی میشه میگن تندرو، میگن دلواپس
      برادر من خواهر من هر چیزی رو نباید تجربه کرد بلکه باید از تجربه دیگران استفاده کرد
      تا میای نظر میذاری که بابا این کارتون بده میگن دلواپس میگن تندرو هر دولتی هم می تونه کارهای خوب داشته باشه هم کارهای بد.
      خوب، بد بده دیگه این که دیگه سفسطه کردن نداره خوبم خوبه.
      بله شایعه زیاده همه رو هم نباید با یه چوب زد. همین طور که الآن این شایعه تکذیب شد بعضی ها تأیید میشه اونوقته که آدم می تونه راحت قضاوت کنه. زمان همه چی رو معلوم می کنه
      چیزی که هست اینه که متأسفانه بعضی از کارها رو انقدر بهش دامن می زن و طولش می دن که خودش باعث شایعه میشه.
      خب چرا از همون روز اول دیوان محاسبات نیومد بررسی کنه که تا اینجا کِش پیدا کنه. خوب زودتر بگید تا ملت به جون هم نیفتن.
      آدم نمیدونه بعضی از سکوت ها چه معنایی میتونه داشته باشه: علامت رضاست یا جواب ابلهان.

    • بدون نام

      چند روز پیش این مقاله چاپ کردید به نفع دولت نبود امروز متن شو کامل عوض کردید ...

    • مهربانو

      نا آگاهی هم حدی داره یه مشت متعصب هیچ خبری ندارید که در پناه معاهدات چه که رخ نمیده
      این دولت روی قاجار رو سفید کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج