۵۶۰۱۱۲
۱۳ نظر
۵۰۱۶
۱۳ نظر
۵۰۱۶
پ

نگاه جواد موسوی به برنامه های طنز رسانه ملی

شوخی جنسی، آخرین سنگ سیما

ابتذال در تلویزیون که این روزها خیلی از دوستان به آن اشاره می کنند، مسئله امروز نیست. سال هاست که تلویزیون دارد به سمت ابتذال و سطحی نگری و شوخی های اروتیک می رود.

روزنامه تماشاگران امروز: ابتذال در تلویزیون که این روزها خیلی از دوستان به آن اشاره می کنند، مسئله امروز نیست. سال هاست که تلویزیون دارد به سمت ابتذال و سطحی نگری و شوخی های اروتیک می رود. فکر می کنم که چند سال پیش در این باره یادداشتی نوشته بودم و این روزها را پیش بینی کرده بودم، درست مثل خیلی های دیگر از اهالی فرهنگ و هنر که در این رابطه هشدار می دادند و نگران بودند. در آن یادداشت درباره این شوخی هایی که در برنامه های تلویزیونی و بیشتر از آن در برنامه های رادیویی می شود و البته حساسیت زا هم شده، نوشته بودم.

شوخی های بی پرده، مبتذل و زشت جنسی، روندی است که در سال های اخیر، تلویزیون به مرور در برنامه های مختلفش پیش گرفته بود و خیلی طبیعی بود که به این نقطه برسد. یعنی وقتی شما اندیشه را از رسانه ملی حذف کنید، سیاست را از صدا و سیما بگیری، پرداختن به مسائل اساسی و چالش های اجتماعی را در برنامه سازی از مسئولان برنامه ساز بگیری و نگذاری به آنها پرداخته شود، خواه ناخواه سر از این نقطه درمی آوری.

شاید فقط هم به صدا و سیما مربوط نشود و دیگر رسانه های رسمی و غیررسمی ما را هم دربر بگیرد. یادم می آید چند سال پیش که در روزنامه روزگار بودیم، تیتر اول یکی زا روزهای ما به واقعه تجاوز دسته جمعی به تعدادی از بانوان در استان اصفهان اختصاص داشت، که بدون شک مهم ترین خبر آن روز بود.

برای این مطلب ما را احضار کردند. گفتند چرا این کار را کرده اید؟ چرا تنها روزنامه ای هستید که یک واقعه نابه‌هنجار اجتماعی را تیتر یک کرده اید، می گفتند کارتان نامتعارف بوده است! درحالی که باید طبق روال معمول حرف های سیاسی را تیتر یک می کردید.

خب شما ببینید وقتی نمی شود مسائل اجتماعی را طرح کرد، در حوزه اندیشه لاجرم باید سراغ افرادی رفت که معلوم است چه حرف هایی می زنند و سیاست هم تریبونش را دست افراد دم دستی می دهد که هرچه بگویند تکراری است؛ با این حساب چه چیزی برای تلویزیونی می ماند تا به مردم عرضه کند و با آن مخاطب داشته باشد؟ بالاخره وقتی تلویزیون می خواهد به همین مخاطب حداقلی و همین اندک اسپانسرهایی که هنوز حاضرند پول ساخت برنامه هایش را بدهند جذب کند، در شرایطی که نمی تواند برنامه چالشی یا عمقی بسازد، به سراغ این شوخی های دم دستی می رود و سعی می کند با چند شوخی جنسی و سکسی مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد.
معمولا هم هیچ کسی با این شیوه از برنامه سازی مخالفتی نمی کند چون نه به کسی بر می خورد و نه خیلی دغدغه کسی محسوب می شود! مدیران رده بالایی هم بازخواستی نمی کنند و چه بسا که خوششان هم بیاید. صدمه ای هم از نظرشان به جایی نمی خورد. البته از نظر من اصل صدمه از همین جا است. دوستان بر سر شاخ نشسته اند و بن می برند.

من یادم هست در دهه 60 الگوی جوان نمونه و موفق برای ما اگر اشتباه نکنم آقای فروغی بود که قرآن می خواند. او قرار بود الگوی ما باشد و رسانه ای که قرار بود مدرسه باشد، چنین جوانی را تبلیغ می کرد، حالا درست یا غلط ولی برای انتخابش متری داشتند. الان اما رسانه ملی چه جوانی را الگو معرفی می کند؟ این پسربچه ای که در فضای مجازی با لهجه قشنگ مازندرانی حرف زد، تفریحی بود که برای دنیای مجازی جذاب به نظر می رسید اما واقعا ما باید او را به برنامه به اصطلاح پربیننده تلویزیون، آن هم در ساعات قبل افطار، بیاوریم تا به مردم نشان بدهیم؟ که بگوییم چه؟ این بود رسانه ای که قرار بود دانشگاه باشد؟ این است سقف غایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی؟

من چون طنز کار کرده ام و شب شعرهای طنز زیادی برگزار کرده ام، تجربه ام در این زمینه کم نیست. هر وقت که عرصه تنگ می شد تا در آن شب شعرها، کار سیاسی خوانده نشود یا کمتر خوانده شود یا مثلا حرف های شبهه ناک و طعنه زننده به مسائل اجتماعی گفته نشود، جلسه به سمت اروتیک شدن می رفت. یعنی کارها یا به کلی خنثی و بی مشتری بودند؛ مثلا طنزهای کارمندی و این چیزها یا بعد از مدتی شوخی ها جنسی می شد که گرفت و گیر کمتری داشت.

رسانه ملی ما با این شرایط، چاره دیگری هم ندارد. یعنی یا باید با همین برنامه های رسمی و سریال های باسمه ای بسازد و مخاطبانش هر روز کمتر و کمتر شوند؛ سریال های مسخره مهملِ باری به هر جهت اداری که خشم مخاطبان را به همراه دارد یا به همین شوخی های لوس و جنسی و پایین تنه ای روی بیاورد.

ظاهرا رسانه ملی ما انتخابش را سال هاست کرده. به هر حال بدون مخاطب که نمی تواند ادامه بدهد. باید به دنبال جذب اعتبار باشد و سرپا بماند. برای ادامه حیات هم چاره ای ندارد غیر از اینکه مخاطب را نگه دارد. جرات اینکه بخواهد اهل اندیشه، اهل فرهنگ و منتقدان دلسوز جامعه را روی آنتن بیاورد ندارد، پس ترجیح می دهد سراغ راه های کم خطر برود و ظاهرا کم خطرترین راه در زمانه ما فعلا همین پرداختن به شوخی های مبتذل جنسی است که در واقع بار طنز و ادیبانه و هنرمندانه چندانی هم ندارد.

من اعتقاد ندارم این شکل شوخی های جنسی همگی مردود هستند، منتهی این شوخی هایی که عرضه می شود بار هنری هم ندارند و فقط می خواهند مردم بخندند. قرار نیست کار هنری عرضه شود. تلویزیون ما همین است دیگر. وقتی یک نفر که تقلید صدا می کند را به عنوان هنرمند می آورند و با او مصاحبه می کنند و ازش راهکار می خواهند تا وضعیت هنری کشور اصلاح شود، انتظار دارید برای مخاطبانش محصولی درست و درمان ارائه دهد؟ نه، از کوزه همان برون تراود که در اوست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یاروچقدرعقده ایه

    • بدون نام

      چقدر نویسنده ی این متن عصبانیه.

    • بدون نام

      شما می دانید کارازشوخی جنسی گذشته کافی است یک سری به موبایل های جوانان بزنید صدا وسیما دراین وانفسا ناچار است به زبان این تیپ جوانان صحبت کند وبعد آهسته ودر لفافه اگر خودش غرق نشود جوانان را از غرق شدن نجات دهد کار جامعه هنری ازوقتی اشتباه بود که مستقیم به قلب دشمن زد و بدون هیچ پردازشش هنری وسط معرکه جنگ ودفاع را نشان داد وآنقدر بد عمل کرد که جوانان دهه هفتاد هم تمایلی بدیدن چنین صحنه هایی را ندارند در حالی که پدرانشان با دیدن چنین صحنه هایی اشک از چشمانشان جاری می شودواین درهمه مسائل فرهنگی گسترده شد جوانان در زمان ما با چفیه وبا دعای کمیل وندبه وزیارت عاشورا خواندن قرآن و جبهه ها آشنا شدن وبسوی آنها دویدن و لذت بردن وزندگی کردن اما بد عمل کردیم ما بد عمل کردیم وجوانان ونسل ما ازاین مفاهیم فرار کردن فراری ادامه دار وآمارهای معضلات اجتماعی جابجا شد . طلاق افزایش ،ازدواج کاهش ، سن ازدواج افزایش ، بیکاری افزایش،فقر افزایش وایمان کاهش یافت

    • آرمان سبزوار

      افکارت مال دوران قاجاره

    • بدون نام

      ایرادی نداره انتظار نداشته باشید تلویزیون بیاد براتون کلاس برگزار کنه به هر حال باید برنامه هایی تولید کنه که محتوای خوبی داشته باشه و درضمن من که شوخی جنسی تو تلویزیون نمیبینم ولی تو سینما چرا پس حرف یا مفت نزنید

    • بدون نام

      ذهن منحرف داری مگه صدا سیما فیلم ناموسی نشون میده

    • الی

      نویسنده فهمیده اکیدا موافقم.

    • بدون نام

      درسته ک حرف زینب خنداننده شو چندان درست نبود ولی شوخی جنسی؟چقدر منحرفین شماها صداوسیما باید مطابق روز بره جلو همونطوری ک مردم میخوان اسمش روشه رسانه ی ملی دیدین ک یه مدت خلاف میل مردم برنامه گذاشتین همه رفتن ماهواره خریدن

    • مسافر

      اونی که این را نوشته احتمالا خودش حالش خوب نبوده یجورایی. از مکانیسم فرافکنی استفاده کرده و دیگران رو مقصر میداند ... اول باید نگاهی به خود انداخت و عقده های خود را ریشه یابی و حل و فصل کرد و بعد به دیگران برچسب زد جناااب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاربر مسافرتو خوبی؟؟ بعید میدونم.؟ چرا چند بار کامنت میداری

    • بدون نام

      من یکی خیلی قبولش دارم خیلی خوب صحبت کرده

    • بدون نام

      ناموسا چرا اینطوری نوشته؟؟؟!!؟!؟!

    • به توچه

      الله اکبر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج