۵۶۰۲۱۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

فغانی: داوران ایرانی فداکاری می‌کنند

داور بین‌المللی کشورمان مدعی شد او و کمک‌هایش عملکرد خوبی در جام کنفدراسیون‌های ۲۰۱۷ داشته‌اند و در عین حال تأکید کرد که قضاوت‌شان در جام جهانی تضمین‌شده نیست.

خبرگزاری تسنیم: علیرضا فغانی در نشست خبری که ظهر امروز در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم که توانستیم در رقابت‌های اخیر عملکرد خوبی داشته باشیم. ما تمام تلاش‌مان را کردیم که موفق ظاهر شویم و طبق صحبت‌هایی که انجام شد از عملکردمان راضی بودند.

وی در ادامه درگذشت عطاءالله بهمنش را نیز تسلیت گفت و تصریح کرد: امیدوارم عملکردی داشته باشیم که در نهایت برای دومین بار به عنوان نماینده ایران در جام جهانی حضور پیدا کنیم.

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان با اشاره به استفاده از ویدیو چک در بازی‌های جام کنفدراسیون‌ها خاطرنشان کرد: این دومین تورنمنتی بود که در آن از سیستم ویدیو چک استفاده شد. خداراشکر با استفاده از این سیستم حقی از تیمی ضایع نمی‌شود. تنها مشکلی که وجود دارد ناهماهنگی میان سه داور است. مثلاً در بازی نیمه نهایی در دیدار شیلی - پرتغال یک صحنه مشکوک به پنالتی اتفاق افتاد. من در جریان بازی قانع نشدم که آن صحنه را پنالتی تشخیص بدهم. همان‌جا بازی را متوقف کردم و پس از استفاده از ویدیو چک تشخیص داده شد که آن صحنه پنالتی نبود و بازی ادامه پیدا کرد. از سیستم ویدیو چک طبق نظرسنجی‌هایی که فیفا انجام داده است، استقبال شده، چون باعث ضایع نشدن حق تیم‌های مختلف شده است.

فغانی در مورد اینکه چه پیش‌بینی از آینده داوری ایران دارد، گفت: جواب سؤال شما را باید مسئولان بدهند. خود من باید مورد قضاوت قرار بگیرم، اما باید از مهدی تاج و اسپانسر داوران تشکر کنیم که امکانات رادیویی را برای ما فراهم کردند. بحث هزینه ویدیو چک‌ها هم سنگین است و حتی در مسابقات جام جهانی نوجوانان که قرار است در هند برگزار شود، هندی‌ها نمی‌توانند از این دوربین‌ها استفاده کنند.

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «چه برنامه‌ای برای حفظ آمادگی خودتان تا جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه دارید؟»، گفت: بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ تمرینات همه داوران حاضر در آن مسابقات زیر نظر فیفا انجام می‌شود. ما به صورت هفتگی تا جام جهانی ۲۰۱۸ زیر نظر فیفا کار خواهیم کرد. داوری ما در سطح آسیا بسیار بهتر از سایر کشورهاست و فیفا هم با کارهای مختلف از جمله ارسال برخی کلیپ‌ها به ما کمک می‌کند. همه داوران توسط فیفا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و همه چیز دست خودمان است. البته ما نمی‌توانیم سطح داوری‌مان را با برخی کشورها مقایسه کنیم. مثلاً در همین کلاس داوری اخیر ما می‌خواستیم مدرس داوری از خارج از کشور بیاوریم که موفق نشدیم این کار را انجام دهیم. باید در حد امکاناتی که به داوران می‌دهیم از آنها انتظار داشته باشیم.

وی در مورد حذف کمک داور پشت دروازه با اضافه شدن سیستم ویدیوچک گفت: در بعضی از کشورهای اروپایی یک کمک داور اضافه نیز در پشت دروازه‌ها حضور دارند، چون آنها نمی‌توانند از سیستم ویدیو چک استفاده کنند. در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نیز قرار است از این مرحله کمک داوران به بازی‌ها اضافه شوند. در اینجا باید بگویم دیدارهای مرحله نیمه نهایی را ما قضاوت خواهیم کرد. براساس اعلام AFC سه داور از ایران و سه داور از عراق قرار است یکی از دیدارهای مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را سوت بزند.

فغانی در پاسخ به این سؤال که «آیا قرار است در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم حضور داشته باشید یا خیر؟»، گفت: با توجه به تجربه‌ای که در این چند سال آموختم تا بلیت حضور در تورنمنت‌های مختلف را نگیرم نمی‌توانم بگویم که صددرصد در مسابقات قضاوت خواهم کرد. اینکه من در گذشته عملکرد خوبی داشتم، اصلاً تضمینی برای حضور من در تورنمنت دیگری نیست. گذشته‌ها تمام شده است و ما به آنها نگاه نمی‌کنیم. فرض کنیم یک اتفاق خوبی افتاده و تیم داوری ایران قضاوت خوبی در یک تورنمنت انجام داده است، اما این تضمینی نیست که ما حتماً در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم قضاوت خواهیم کرد.

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان پس از مواجه شدن با سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه فکر می‌کنید فینال جام جهانی روسیه را هم قضاوت کنید، گفت: فکر می‌کنم در ایران توقعات از داوری و داوران زیاد شده است! شما این را در نظر بگیرید که علاوه بر آسیا داورانی از سایر قاره‌ها هم در جام جهانی حضور دارند که در مسابقات مختلف قضاوت می‌کنند. ما در سال ۲۰۱۶ دو فینال سوت زدیم که خودش اتفاق خوبی بود، اما همانطور که گفتم توقعات از داوری ما زیاد شده که این قشنگ نیست.

وی یادآور شد:‌ دیدار پرتغال - شیلی در نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌ها کمتر از فینال نبود. در آن بازی جنجال و حواشی زیادی به وجود آمد و یکی از دیدارهایی بود که تا ۱۲۰ دقیقه ادامه پیدا کرد.

فغانی در مورد سیستم پنالتی زدن تیم‌ها در جام کنفدراسیون‌ها تصریح کرد: یک آماری وجود دارد که هر تیم در ضربات پنالتی ضربه اول را بزند، شانس پیروزی بیشتری دارد، یعنی زمانی که سکه انداخته می‌شود و نام فلان تیم به عنوان زننده ضربه اول در می‌آید، شانسش برای پیروزی در ضربات پنالتی بیشتر است. قرار بود در این مسابقات یک سیستم دیگر هم در ضربات پنالتی مورد آزمایش قرار بگیرد که این اتفاق رخ نداد، اما در جام جهانی آن کار صورت خواهد گرفت.

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان به انتقاد از امکانات موجود در دست داوران ایرانی پرداخت و گفت: داوران ایرانی به سختی تمرین می‌کنند. گاهی اوقات پیش می‌آید که ما در زمین خاکی که آن هم زیر نظر شهرداری است، تمرین می‌کنیم. علاوه بر آن زمین‌ها نیز در جایی قرار دارد که ما برای رفت و آمد کردن به آنجا دچار مشکل هستیم و باید فاصله زیادی را طی کنیم. به هر حال علی‌رغم اینکه ما در زمین خاکی تمرین می‌کنیم، اما با دوستان خود در آن زمین‌های خاکی خوب و خوش هستیم. گاهی اوقات داوران در پارک یا کنار خیابان تمرین می‌کنند. به هر حال داوران ما مخصوصاً داوران شهرستانی فداکاری زیادی انجام می‌دهند.

وی راجع به برخوردی که با بازیکنان تیم‌های پرتغال و شیلی در دیدار نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌ها داشت و این صحنه‌ها بازتاب خوبی در رسانه‌های جهان پیدا نکرد، یادآور شد: ما به این کارها عادت داریم. دوستان خوب ما در رسانه‌ها حضور دارند و اتفاقات مختلف قضاوت‌ها را در رسانه خود منعکس می‌کنند. مثلاً در همین تورنمنت جام کنفدراسیون‌ها سه چهار نفر در مورد بحث فنی، فیزیکی و آنالیز اطلاعات چیزهای خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهند و بر عملکرد داوران نیز نظارت دارند. همچنین یک مربی ایتالیایی قبل از بازی سیستم و تاکتیک تیم‌ها را در اختیار داوران قرار می‌دهد، آن فرد لزوماً نیاز نیست که داور باشد، چون به ما می‌گوید که مثلاً فلان بازیکن تمارض می‌کند یا کدام بازیکن پرخاشگر است. ما قبل از آغاز بازی‌ها اطلاعات مربوط به تیم‌ها را در اختیار داریم.

فغانی قضاوت در دیدار تیم‌های اروپایی را راحت‌تر دانست و خاطر نشان کرد: قضاوت برای تیم‌های اروپایی خیلی راحت‌تر از قضاوت برای تیم‌های آمریکای جنوبی یا شمالی است. شما وقتی برای آلمان قضاوت می‌کنید چه به نفع و چه به ضرر آن تیم سوت بزنید، به صورت خودکار تصمیمات را می‌پذیرند و عقب می‌روند، اما برای تیم‌های آمریکایی این اتفاق رخ نمی‌دهد. داوری کردن برای تیم‌هایی مانند برزیل و شیلی خیلی سخت‌تر از قضاوت برای تیمی مثل آلمان است. ما چه در بحث فنی فوتبال و چه بحث داوری، باید کشور آلمان را الگوی خودمان قرار دهیم. آقای اسفندیار بهارمست که اصالتی ایرانی هم دارد و الان در آمریکا زندگی می‌کند تمام این چیزها را مدام به ما گوشزد می‌کند. وقتی شما می‌بینید که ما با بازیکنان آمریکای جنوبی برخورد تندی داریم، حاصل آموزش‌های ایشان است که تاکنون هم بسیار خوب جواب داده است. البته این برخوردهای تند به معنای بی‌احترامی و توهین نیست. وقتی بازیکن سر داور داد می‌زند، داور هم مجبور است که مقابل او بایستد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج