جاباما
۵۶۰۲۶۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

مقابله با گرمازدگی در هوای گرم

هوا بسیار گرم است و احتمال بروز گرمازدگی وجود دارد. در این هوای گرم باید تمهیداتی برای مقابله با گرمازدگی بخصوص در کودکان و سالمندان به کار بست.

روزنامه آرمان: هوا بسیار گرم است و احتمال بروز گرمازدگی وجود دارد. در این هوای گرم باید تمهیداتی برای مقابله با گرمازدگی بخصوص در کودکان و سالمندان به کار بست. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شوید.

مراقب سالمندان باشید

افراد سالمند در اکثر موارد تامین آب بدن را فراموش می‌کنند و معمولا افراد وابسته‌ای هستند. بنابراین لازم است که شما حواستان به سلامت و میزان مصرف آب آنها باشد. به‌طور مرتب به آنها آب دهید. علاوه بر این لازم است جز آب، سوپ‌های سرد و همچنین نوشیدنی‌های شیرین نیز مصرف کنید. بهتر است نوشیدنی‌های متنوع بنوشید تا دلتان را نزند. اگر در خود و یا هر یک از اعضای خانواده علائمی از سرگیجه را مشاهده کردید به صورت اورژانسی به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.
مقابله با گرمازدگی در هوای گرم

میوه و سبزیجات میل کنید

به عقیده متخصصان مصرف مواد غذایی تازه و زودهضم مانند میوه‌های تازه، سبزیجات، سالاد و غیره برای روزهای گرم و پیشگیری از گرمازدگی مفید است. توصیه می‌شود که برای هضم بهتر غذا حتما در مکان‌های خنک و به دور از گرمای شدید قرار بگیرید. در واقع هر آنچه حاوی آب باشد مانند میوه‌های آبدار روش مکملی برای تامین آب بدن و مقابله با گرمازدگی است. توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی سنگین و دیرهضم بپرهیزید.

دمای بدن را کنترل کنید

همه افراد در هر سنی باید مراقب قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشند، چون باعث بروز عوارض جدی مانند از دست دادن هوشیاری، خستگی، افت فشار، سردرد، خواب آلودگی، افزایش دمای بدن و غیره می‌شود. دمای بدن علامت خوبی برای بررسی گرمازدگی یا تب است. در حالت عادی دمای بدن 37.3 درجه است. اگر دمای بدن به بالای این میزان برسد احتمال بروز گرمازدگی نیز وجود دارد و اگر این دما از 38.5 درجه بالاتر برود باید نگران بود.

نیازی نیست که در روزهای گرم ورزش را کنار بگذارید و فقط زیر کولر بنشینید. فقط کافی است برخی نکات را در نظر داشته باشید و احتیاط کنید. بهترین کار این است که ورزش را برحسب شرایط بیرون انجام دهید، یعنی اینکه در گام اول در قبل، حین و بعد از ورزش به میزان کافی آب بنوشید، چون در حین ورزش میزان تعریق بیشتر می‌شود و بدن آب بیشتری از دست می‌دهد که باید جبران شود.
توصیه می‌شود برخی ساعات خاص مانند صبح زود و یا عصر زمانی که هوا خنک‌تر است را برای ورزش‌های بیرونی مانند دوچرخه سواری، دویدن و غیره انتخاب کنید. اگر در منزل و یا سالن‌های ورزشی ورزش می‌کنید، کمتر احساس ناراحتی خواهید داشت، اما در هر حال باید به‌طور مرتب مایعات مصرف کنید. یادتان باشد که گرمای شدید با افزایش آلودگی هوا نیز همراه است و ممکن است برای برخی افراد مانند افراد مبتلا به آسم یا افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند، مشکل ایجاد کند. بنابراین لازم است که موقع ورزش کردن در هوای آزاد، علاوه بر گرما به آلودگی هوا نیز توجه داشته باشید.

کودکان نیز مانند افراد سالمند حواسشان به تامین آب بدن نیست و از آنجایی که به والدین خود وابسته هستند ممکن است در اثر بی‌توجهی آنها دچار مشکل شوند. بنابراین لازم است که در روزهای گرم توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشید. ممکن است بچه‌ها به خاطر قدشان نتوانند به راحتی به شیر آب یا آب سردکن و یخچال دسترسی داشته باشند. بنابراین از خیر مصرف آب و نوشیدنی بگذرند. لازم است نه تنها به‌طور مرتب به آنها آب و مایعات بدهید، بلکه هر 15 تا 20 دقیقه بدنشان را خنک کنید.
آنها را تشویق به دوش آب ولرم کنید و اگر تمایل نشان ندادند خودتان آنها را به حمام ببرید. کافی است آب حمام حدود 2 تا 3 درجه کمتر از دمای بدن باشد. حتی می‌توانید با شست‌و‌شوی دست و صورت آنها به پایین آمدن دمای بدن شان کمک کنید. اگر علائمی همچون کاهش هوشیاری، گیجی و دیگر علائم گرمازدگی را در کودکان مشاهده کردید، به سرعت آنها را به مراکز درمانی برسانید.

مصرف آب کافی و دوش گرفتن منظم در هوای بسیار گرم بسیار مهم است. هر فرد بالغ باید روزانه بین 2 تا 3 لیتر آب بنوشد. افرادی که بیرون از منزل کار می‌کنند، در دمای بالا لازم است حتی تا 4 و 5 لیتر آب نیز مصرف کنند. علاوه براین دوش گرفتن منظم نیز روش خوبی برای خنک کردن بدن است.لازم نیست که حتما دوش آب یخ بگیرید. یادتان باشد که ادرار خود را کنترل کنید. لازم است که به میزان کافی دفع ادرار داشته باشید، در غیر این صورت نشان‌دهنده این است که بدنتان دچار کم آبی است.
اگر ادرارتان کم شده است باید بیشتر آب مصرف کنید. البته عکس این موضوع نیز صادق اشت. اگر زیاد به دستشویی می‌روید، به این معنی است که همچنان مشکل آب بدن دارید. برای تست کم آبی بدن از تکنیک نیشگون گرفتن پوست پشت دست استفاده کنید. اگر پوست نیشگون گرفته‌شده به صورت چروک شده باقی بماند به این معنی است که بدنتان دهیدراته (کم آب) شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج