۵۶۰۶۶۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

داعش سایبری؛ معضل بعدی دنیا

اگر تا پیش از این تصور می‌شد، داعش خطرناک‌ترین سازمان تروریستی دنیا به شمار می‌رود، حالا با پدیده‌ای مواجه هستیم که شاید در نگاه نخست چهره‌های کریه و قصاوت آنها را نداشته باشند، اما آثار خسارات و صدماتی که به دنیا وارد می‌کنند، نه تنها کمتر نیست که بیشتر نیز هست.

وب سایت نیوز آی تی: اگر تا پیش از این تصور می‌شد، داعش خطرناک‌ترین سازمان تروریستی دنیا به شمار می‌رود، حالا با پدیده‌ای مواجه هستیم که شاید در نگاه نخست چهره‌های کریه و قصاوت آنها را نداشته باشند، اما آثار خسارات و صدماتی که به دنیا وارد می‌کنند، نه تنها کمتر نیست که بیشتر نیز هست.

داعش سایبری؛ معضل بعدی دنیا

پدیده جدید اما چند امتیاز و برتری بزرگتر نیز نسبت به داعش دارد، این گروه‌ها محدود به زمان و مکان و ستاد فرماندهی و پشتیبانی‌های عظیم و هزینه‌بر و آشکار هم نیستند.

حالا سرعت حملات سازمان‌یافته سایبری به زیرساخت‌های حساس کشورها و رواج انواع بدافزارهای مخرب که دیگر انگیزهای اقتصادی نداشته و سخت می‌توان یک نوجوان دست‌تنها را پشت آن یافت، به حدی رو به افزایش است که دنیا را با پدیده‌ای پیچیده و تقریبا غیر قابل مهار مواجه خواهد کرد که شاید برای تاثیرگذاری بهتر، دقیق‌تر و بیشتر بر ذهن مردم، بتوان نام آن را "داعش سایبری" گذاشت.

اگر داعشی‌ها را می‌شد از حامیان مالی، خریداران نفت آنها، ارایه‌دهندگان خدمات درمانی، اطلاعاتی، لجستیکی و غیره ردگیری کرد، باید گفت در خصوص داعش سایبری اوضاع کاملا متفاوت است و نه تنها هیچ دولتی به واسطه تبعات گسترده، ردی از حمایت‌های خود به جا نمی‌گذارد، بلکه داعش سایبری محدود به مکان‌های مشخصی نیستند و از یک مسافر همیشه در حال جابجایی در دنیا گرفته تا افرادی که در دل کوه‌ها، نقاط صعب العبور و در میان آوارهای یک کشور جنگ‌زده با یک کامپیوتر و سیستم ارتباطی به کار خود مشغول است را شامل می‌شود.

بدتر آنکه ایشان در پناه محیطی به نام وب تاریک (Dark web) فعال هستند که حتی FBI و CIA هم از شناسایی آنها ناتوان مانده‌اند. Shadow broker، لازاروس و هکرهای موسوم به انانیموس (ناشناخته) از جمله مطرح‌ترین این گروه‌ها هستند که پشت بسیاری از خرابکاری‌ها و حملات سایبری دنیا قرار داشته و هیچ انتصابی نیز به دولت و جریان شناسنامه‌دار و مشخصی در دنیای فیزیکی ندارند.

و البته طرفه آنکه، تهدید سال‌ها قبل آمریکا و تهدید اخیر کشور انگلستان مبنی بر پاسخ نظامی به حملات سایبری و کلی تهدید دیگر نیز یک بلوف بی‌فایده انگاشته شده و مانعی هر چند کوچک برای توقف این حملات و گروه‌ها نشده است!

شاید به دلیل همین اتفاقات است که باید دولت‌ها و از جمله کشور خودمان هر چه سریع‌تر تدابیر ویژه‌ای برای حفاظت از مرزهای سایبری خود بیندیشند و از این نکته نیز غافل نباشند که شاید در دنیای پیچیده سایبری امروز، حرکت به سمت ائتلاف‌های جهانی به منزله آدرس اشتباه و اتلاف وقت باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج