۵۶۰۷۵۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رايزنی با روحانی درباره كابينه

«فراکسيون اميد» مجلس در حالي درخواست ديدار با حسن روحاني با موضوع رايزني درباره کابينه را ارائه کرده است که محمدرضا عارف روز گذشته گفت ديدارهايي در اين رابطه با دولت داشته است.

روزنامه شرق: «فراکسيون اميد» مجلس در حالي درخواست ديدار با حسن روحاني با موضوع رايزني درباره کابينه را ارائه کرده است که محمدرضا عارف روز گذشته گفت ديدارهايي در اين رابطه با دولت داشته است.

عارف در حاشيه مراسم ترحيم مرحوم نيري، رئيس سابق کميته امداد درباره انتخاب اعضاي کابينه گفته است: «ما ديدارهايي را با دولت در اين رابطه داشتيم و انتظار داريم که دولت دوم آقاي روحاني از نظر توانايي‌ها پاسخ‌گويي بهتري به مطالبات مردم داشته باشد. مطالبات مردم مشخص است و دولت به برآورده‌کردن اين مطالبات تعهد داده و ما هم براي محقق‌شدن آنها، به‌خصوص جوان‌گرايي و اختصاص مسئوليت‌هاي مديريتي به بانوان در کنار دولت هستيم».

با اين حال يکي از نزديکان محمدرضا عارف به «شرق» گفت که چنين ديداري هنوز انجام نشده اما فراکسيون اميد حدود دو يا سه هفته است که درخواست ديدار با روحاني را مطرح کرده است. با اين حال هنوز از جانب دفتر رئيس‌جمهوري پاسخي به اين درخواست داده نشده است.

فراکسيون اميد با داشتن نزديک به صد عضو، مي‌تواند نقش تعيين‌کننده‌اي در تعيين ترکيب کابينه دوازدهم داشته باشد. به‌ويژه اينکه اين فراکسيون در مدت عمر دولت يازدهم بيشترين همکاري را با دولت يازدهم داشته است. از سوي ديگر رأي و حمايت اصلاح‌طلبان از نامزدي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم راهي را براي روحاني باقي نمي‌گذارد که به مطالبات اين جريان سياسي توجه کند. طبيعتا اين جلسات هم براي طرح و بيان اين مطالبات صورت مي‌گيرد که يکي از آنها توجه به پايين‌آوردن سن کابينه و نيز استفاده از حضور زنان در ترکيب وزراست. نکاتي که عارف هم آنها را مورد توجه قرار داده است. عبدالکريم حسين‌زاده از اعضاي فراکسيون اميد در همين رابطه به «شرق» مي‌گويد: «طبيعتا رئيس‌جمهور براي انتخاب ترکيب کابينه حق انتخاب دارد و من هم کاري به انتخاب افراد ندارم. اما تأکيد دارم که کليت کابينه دوازدهم بايد برايند رأي ٢٤ميليوني مردم باشد و رد پاي اين رأي خود را در کابينه نشان دهد».

او ادامه مي‌دهد: «از جمله مطالبات مردم پوياتر و جوان‌تر‌شدن کابينه است. منظور هم اين نيست که حتما چهره‌هاي جوان انتخاب شوند، بلکه بايد ميانگين سني کابينه کاهش يابد. همچنين بايد کلان گفتمان کابينه گفتمان اصلاح‌طلبي باشد. اين البته به معناي ناديده‌گرفتن ديگر جريان‌هاي سياسي نيست. اما بايد به جريان اصلاح‌طلب به عنوان بزرگ‌ترين حامي روحاني توجه ويژه‌اي شود».

حسين‌زاده در ادامه گفت‌وگوي خود درباره دومين ويژگي کابينه هم گفت: «اعضاي کابينه بايد تعلق فکري به رئيس کابينه داشته باشند. درحالي‌که در دوره يازدهم معمولا يکي دو وزير روحاني را همراه مي‌کردند».

حسين‌زاده تأکيد کرد که روحاني بايد کابينه دوازدهم را فراملي، فراجنسيتي و فراقوميتي بچيند. او با بيان اين که روحاني بايد بداند اين چهار سال مي‌تواند نام او را در عمر رياست‌هاي جمهوري ماندگار کند، گفت: «روحاني بايد گزينه‌هايي را انتخاب کند که تنها در دوسال اول رياست‌جمهوري همراه او باشند و دو سال دوم را به فکر آينده سياسي خودشان باشند.»

بااين‌حال هم شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان و هم فراکسيون اميد درخواست ديدار و رايزني با روحاني را مطرح کرده‌اند که هنوز فرصتي براي آنها فراهم نشده است. اين درحالي است که شنيده شده برخي نزديکان رئيس‌جمهوري از جمله محمود واعظي و محمد نهاونديان تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي رايزني با علي لاريجاني سامان داده‌اند. از طرفي برخي از نمايندگان مجلس هم گفته‌اند که روحاني بخش اعظمي از اختيارات خود درباره کابينه را به اسحاق جهانگيري واگذار کرده تا ايشان مجموعه رايزني‌ها و ديدارها و برنامه‌ها را آناليز کند. اين نمايندگان اين موضوع را نشانه‌اي از اين مي‌دانند که رويکرد اصلاح‌طلبي در کابينه دوازدهم تقويت خواهد شد.

هرچه به ايام تشکيل دولت دوازدهم نزديک مي‌شويم، حجم گمانه‌ها و رايزني‌ها افزايش مي‌يابد. برخي افراد،‌ تعلل‌ها در ديدارهاي روحاني با اصلاح‌طلبان را نشانه‌اي گرفتند که دوز اصلاح‌طلبي کابينه پايين خواهد بود و برخي ديگر هم انتصاب برخي افراد را دليلي براي عکس اين موضوع مي‌دانند. بااين‌حال فارغ از همه اين گمانه‌ها و تحليل‌ها آنچه مهم به نظر مي‌رسد، لزوم توجه روحاني به عقبه ٢٤ ميليون رأي است. ٢٤ ميليون‌نفري که با حمايت اصلاح‌طلبان پاي صندوق‌هاي رأي آمدند و روحاني را با مطالبات اصلاح‌طلبانه انتخاب کردند. غفلت از اين موضوع مي‌تواند پايگاه اجتماعي روحاني را با مخاطره مواجه کند.

حداکثر تغييرات در ٥ يا ٦ وزارتخانه رخ دهد

محمدرضا تابش درباره تحولات کابينه گفت: من تصور مي‌کنم اگر تحولات کابينه به اختيار آقاي رئيس‌جمهور باشد، حداکثر تغييرات در پنج يا شش وزارتخانه رخ دهد.

او ادامه داد: تعامل با مجلس مي‌تواند اين تغييرات را منطقي‌تر کند و اعتماد به رأي‌آوري وزرا افزايش يابد؛ البته آقاي رئيس‌جمهور هم قول‌هايي براي افزايش کارآمدي و جوان‌گرايي در کابينه داده‌اند. نماينده يزد ادامه داد: فراکسيون اميد در حال بررسي و ارزيابي کابينه فعلي است که نتايج آن را خدمت آقاي روحاني ارائه خواهيم کرد.

تابش با اشاره به اينکه فراکسيون اميد به‌طور مصداقي به مسئله وزراي دولت دوازدهم ورود پيدا نکرده است، گفت: معيارها و پارامترهايي را براي تعيين و انتخاب وزرا مشخص کرده که اميدوارم راهگشا باشد. او در همين راستا افزود: تقاضاي ديداري با آقاي روحاني داده‌ايم تا گروهي به نمايندگي از فراکسيون اميد، به همراه آقاي عارف، معيارها و ارزيابي‌هاي ما را در اين ديدار در اختيار رئيس‌جمهوري قرار دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج