۵۶۱۳۲۷
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

موعد تشکیل کابینه دوازدهم؛ زمانی برای جولان تندروها

چهره‌های منتسب به هر دو طیف سیاسی کشور روزها است که مشغول اظهارنظر درباره چگونگی چینش کابینه‌اند و در این میان به نظر تندروهای هر دو طیف سیاسی کشور به نحوی سهمشان را از کابینه دوازدهم می‌خواهند.

خبرآنلاین: تنها یک ماه دیگر به تشکیل دولت دوازدهم زمان باقی است؛ دولتی که با پشتوانه ۲۴ میلیون رای روی کار آمده و حالا باید رییسش کابینه ای جدید تشکیل دهد. حسن روحانی در حالی باید برای بار دوم وزرایش را به مجلس معرفی کند که در فاصله دو ماه گذشته بیشترین حدس و گمان ها درباره نوع چینش کابینه او در اخبار منتشر شده است. چهره های منتسب به هر دو طیف سیاسی کشور روزها است که مشغول اظهارنظر درباره چگونگی چینش کابینه‌اند.

اما آن چیزی که بیشتر از همیشه در این روزها به چشم می آید زیر فشار گذاشتن رئیس جمهور بعضا برای قرار دادن گزینه های مورد تمایل هر دو جناح سیاسی کشور در کابینه است. هرچقدر عقلای سیاسی کشور قبل و بعد از انتخابات دم از کابینه ای کارامد برای دولت دوم روحانی می زنند، اما تندروهای هر دو دو جناح سیاسی در این میان می خواهند بیشتر از هر زمان دیگری برای رییس جمهور منتحب تعیین تکلیف کنند.

میزان؛ رای ۱۶ میلیونی است!

اصولگراها که در انتخابات اخیر توانستند رایی ۱۶ میلیونی را به خود اختصاص دهند حالا تمام تکیه شان بر این میزان رای است. در حالی طیف میانه روی اصولگرا با توصیه های عملی به حسن روحانی، دولتی را موفق‎تر می‎دانند که از دو جناح مدیران متخصص را انتخاب کند و همچنان مشی میانه روی و اعتدال دولت یازدهم را در پیش بگیرد.

اما تندروهای این طیف که بعد از ۲۹ اردیبهشت ماه از هیچ روشی برای تخریب حسن روحانی فروگذار نکردند، می خواهند راهشان را به کابینه دوازدهم باز کنند و می گویند روحانی نباید میزان رایی که مردم به سمت اردوگاه راست ها روانه کرده اند، نادیده بگیرد. آنها در حالی از «۱۶ میلیون رای قابل احترام» به نامزد اصولگرایان سخن می گویند که هربار با تکیه بر این موضوع به حسن روحانی زنهار می دهند که مبادا با نادیده گرفتن این تعداد رای و مطالباتشان کار را برای خودش سخت کند. توصیه هایی تهدید آمیز که بیشتر شبیه سهم خواهی های سیاسی از کابینه است تا یک خیرخواهی عمومی.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی که زمانی در دولت محمود احمدی نژاد معاون پارلمانی بود یکی از افرادی است که معتقد است ۱۶ میلیون رای رقیب روحانی نشان می دهد که آنها از دولت یازدهم راضی نبوده اند. او در گفت وگو با خبرآنلاین گفته بود: «روحانی الان رییس جمهور همه است و باید کابینه را طوری بچیند که لااقل در تعارض با این بخش عظیمی از رای مردم نباشد. یعنی رویکرد جناحی در کابینه نداشته باشد.»

حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه هم یکی دیگر از کسانی که با تاکید بر رای اصولگرایان در انتخابات چندان به کابینه دوازدهم خوش بین نیست و معتقد است که وضعیت اصولگرایان در کابینه دوازدهم از دولت یازدهم بهتر نمی شود و وزن اصولگرایان در این کابینه نسبت به کابینه قبل قطعا کمتر می شود.

حمایت کرده‌ایم، سهممان را می‌خواهیم

در این میان ماجرا برای اصلاح‌گراها کمی متفاوت است. آن ها که بزرگترین حامی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ و پیروز میدان انتخابات بودند، امسال هم برنده از کارزار انتخابات بیرون آمدند. به همین دلیل هم هست که بعضی از چهره های این طیف سیاسی کشور خودشان را در پیروزی حسن روحانی سهیم می دانند و معتقدند رییس جمهور این بار باید ملاحظاتش را کنار گذاشته و کابینه ای اصلاح طلب تر تشکیل دهد.چهره‎های تندرو اصلاح طلب می گویند این موضوع سهم خواهی نیست بلکه پاسخ به انتظارات رای دهندگان است و این رای دهندگان هستند که خواستار حضور قدرتمند تر اصلاح طلبان در کابینه هستند.

هرچند کسانی مانند صادق زیباکلام معتقدند حسن روحانی نباید در کابینه دوازدهم اهمیتی به جناح بندی های سیاسی دهد اما اصلاح طلبان دیگری هستند که می گویند روحانی در کابینه یازدهم به بسیاری از مطالبات آن ها پاسخ نداده و در چند پست کلیدی دولت اصلاح‎طلبان را کنار گذاشته است. این طیف هم حالا گویی با اعمال فشار بر رییس جمهور می خواهند حرفشان را به کرسی بنشانند. بعضی از چهره های اصلاح طلب در چهار سال گذشته هم نسبت به چینش وزرایی همچون رحمانی فضلی در وزارت کشور بیشترین انتقادها را روانه رییس دولت یازدهم کردند و حالا در آستانه تشکیل دولت دوازدهم معتقدند دولت جدید باید در تمامی استان‌ها استانداران و فرمانداران همسو با خود را به کار بگیرد.

گرچه چهره هایی همچون محمود واعظی، حسن رسولی، ظریفیان، رسول منتجب نیا، محمد عطریانفر، احمد مازنی و معصومه ابتکار معتقدند اصلاح طلبان به خاطر حمایتشان از حسن روحانی قائل به سهم خواهی از او نیستند و این موضوع را قائله طرف مقابل می دانند اما کسانی همچون محمدرضاعارف این را حق طبیعی جریان اصلاحات برای ورود به دولت می داند چرا که به زعم وی بیشترین سرمایه اجتماعی را برای حسن روحانی به بار آورده است. محمود میرلوحی از فعالان سیاسی اصلاح طلب هم آنطور که به خبرآنلاین گفته مطالبات چپ گراها برای ورود به کابینه را موضوعی طبیعی و پاسخ به رای مردم می داند. او در واکنش به این موضوع می گوید: «نکند دلواپسان انتظار دارند حسن روحانی از آن ها در کابینه اش استفاده کند؟!»

تصمیم‌گیری نهایی برای کابینه اعتدالی

زمان زیادی به تصمیم گیری نهایی نمانده است. حالا حسن روحانی به عنوان تصمیم گیر نهایی درباره کابینه دوازدهم گرچه اظهارنظر خاصی درباره چگونگی چینش کابینه جدیدش نکرده و تنها قول جوان سازی دولت بعدی را داده است اما به خوبی می داند در این فاصله زمان باقی مانده باید روز به روز فشار بیشتری را درباره به کارگیری افراد کابینه دومش متحمل شود. هرچند عقلای هر دو طیف سیاسی کشور بر کارامدی و با تجربه بودن وزرای جدید تاکید می کنند، اما حالا رییس جمهور منتخب باید با وجود فشارها برای ورود نیروهای سیاسی و حزبی به کابینه جدید، تصمیمی همه جانبه برای کابینه جدیدش بگیرد. گرچه او در گذشته هم نشان داده که برای چینش کابینه اش با هر دو طیف سیاسی مشورت می کند اما او به خوبی می داند که این چهار سال آخر ریاستش بر پاستور است و باید بیشتر از هر زمان دیگری خودش را برای مواجهه با تخریب گران آماده کند و تصمیمی سرنوشت ساز بگیرد؛ تصمیم برای اداره قوه مجریه برای چهار سال دیگر بدون «گِرا» دادن به تندروهای هر دو جناح سیاسی کشور.

او که در کابینه اولش نیز مشی‎ای اعتدالی در چینش وزرا برگزید در حال حاضر نیز در ادامه همین مشی، به دنبال چهره‎های معتدل است. چهره‎هایی که بعضا در دولت کنونی نیز در مناصبی هستند. روحانی پیش از این هم نشان داده است که فارغ از فشارهای جانبی، شخضا برای این منظور تصمیم می گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • درود بر خاتمی

      یاری تبار خاتمی آمده

    • بدون نام

      همان طور که احمدی نژاد از اصلاح طلبان دردولتش استفاده نکرد آقای روحانی ازاصولگرایان استفاده نکند جواب دندان شکن برایشان بدهد

    • سبد

      مگر مردم که به آقای رئیسی رای دادند نماینده تامین کردند برای سهم خواهی در کابینه دولت ، مردم چه سود مستقیی به غیر از کشاکش سیاسی غیر مثمر ثمری خواهند دید به نظر گروهی تحت عنوان اصول گرا که هیچ ربطی هم در آرای مردم به سمت آیت الله رییسی​ نداشتند ناجوانمردانه سهم خواهی میکنند میخواهند از این نمد برای خود کلاهی درست کنند مردم نه چپ و نه راست افراطی را نمی‌خواهند فقط دنبال استقلال و عزت و اقتصاد سالم و فعال هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج