۵۶۲۰۶۸
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

خریدهای گول‌زنک؛ ته جیب‌مان را درز بگیریم

خرید افراطی یكی از نشانه‌های اختلال روانی است‌ اما همیشه هم پای اختلال در بین نیست یا خودمان خرید نمی‌كنیم كه جیب‌مان را خالی كنیم! گاهی دیگران اعم از فرزندان، همسر و... برای‌مان خرج می‌تراشند و درنتیجه پایان هفته، بخشی از مبلغی را كه حتی نباید خرج كنیم، خرج می‌كنیم.

وبسایت همشهری شش و هفت: پایان هفته! بلای جان جیب و كارت بانكی است برای بعضی‌ها! اصلا اسم آخر هفته كه می‌آید، حال بعضی از والدین بد می‌شود! از طرفی هستند آنهایی كه خودشان درآمد داشته و به خانواده وابسته نیستند اما بیش از حد لازم برای گردش و تفریح خوب، خرید مناسب برای خود یا منزل، دورهمی دوستانه، خرید هدیه، كفش و لباس و... هزینه می‌كنند. به‌عقیده روانشناسان بخشی از خرید افراطی افراد، به نیاز روانی آنها برای كسب آرامش برمی‌گردد.
درواقع خرید افراطی یكی از نشانه‌های اختلال روانی است‌ اما همیشه هم پای اختلال در بین نیست یا خودمان خرید نمی‌كنیم كه جیب‌مان را خالی كنیم! گاهی دیگران اعم از فرزندان، همسر و... برای‌مان خرج می‌تراشند و درنتیجه پایان هفته، بخشی از مبلغی را كه حتی نباید خرج كنیم، خرج می‌كنیم. بیایید ببینیم جیب‌مان از كجا درز باز می‌كند تا بتوانیم همیشه و به شكل خاص، پایان هفته این درز را بدوزیم و نگذاریم پول‌مان بی‌جا به هدر برود.
خریدهای گول‌زنک؛ ته جیب‌مان را درز بگیریم

خریدهای گول‌زنك و ضروری را بشناسیم

یكی از مهم‌ترین عوامل برای ذخیره یا هزینه كردن اضافی، خرید پایان هفته است. بنابراین ضروری را از غیرضروری تشخیص دهید.

انجام ندهید

هر مركز خریدی خوب نیست

گاهی ممكن است برحسب ضرورت از فروشگاه ناآشنایی خرید كنید‌ اما سعی كنید برای خریدهای مختلف، چند مكان ثابت را درنظر بگیرید كه به قیمت و كیفیت محصولات آن مطمئن هستید.

تنها خرید نروید

وقتی به تنهایی و متمركز روی مساله خرید، بیرون می‌روید، معمولا كالاهای بیشتری می‌خرید تا زمانی‌كه همراه دوست یا اعضای خانواده خرید می‌روید. درحالت اول، خرید مساله شماست و احیانا چند قلم كالای اضافی هم برمی‌دارید‌ اما در حالت دوم، خرید تفریحی است كه با برداشته شدن تمركز شما از خرید صرف، كمتر خرید خواهید كرد.

یك بار دیگر قدم بزنید

اگر بدون گشت زدن قبلی و سنجش قیمت‌ها، خرید می‌كنید، این بار ابتدا چند فروشگاه را ببینید و قیمت كنید. وقتی مطمئن شدید، خرید كنید. ناگهانی و آنی خرید نكنید.

عضویت را بسنجید

پیش از آنكه جایی عضو شوید، اعم از باشگاه ورزشی، فروشگاه لباس، نوشت‌افزار ‌فروشی، فروشگاه موادغذایی و... شرایط را كاملا بسنجید. گاهی حق عضویت و هزینه‌های جانبی آن بیش از زمانی خواهد شد كه بدون عضویت از این مراكز استفاده می‌كنید.

استفاده از موبایل را قانونمند كنید

درحال حاضر اغلب افراد از اینترنت ویژه موبایل استفاده می‌كنند. همین مساله یكی از دلایل افزایش هزینه پرداخت قبض خواهد شد.

هزینه بی‌دلیل و از دست دادن حقوق

انجام دهید

به حراجی‌ها سر بزنید

اگر قیمت واقعی كالاهای فروشگاه مورد نظر را می‌‌دانید، در زمان اعلام حراجی، درصورتی كه نیاز به خرید لباس یا كالای دیگر دارید، حتما از آن فروشگاه خرید كنید.
خریدهای گول‌زنک؛ ته جیب‌مان را درز بگیریم

فهرست بنویسید

هیچ وقت بدون نوشتن فهرست خریدهای‌تان وارد فروشگاه نشوید. این كار باعث می‌شود هم خریدهای اصلی را فراموش كنید و هم وسایلی بخرید كه به آنها نیاز ندارید.

ذخیره داشته باشید

بعضی‌ها عقیده دارند نباید سرمایه را خواباند! بنابراین حتی از خرید كلی خانه هم سرباز می‌زنند‌ اما این عقیده اشتباه است. بهترین شیوه خرید، خرید نیازمندی‌های خانه بعد از دریافت حقوق، به اندازه حداقل یك‌ ماه است. به این ترتیب خطر مراجعه مكرر به فروشگاه و خرید اضافی، كاهش می‌یابد.

فله‌ای بخرید

بعضی از انواع كالاها را می‌توان به شكل فله‌ای خرید؛ چون از نظر بهداشتی مشكل‌ساز نیستند و خرید فله‌ای آنها ارزان‌تر تمام می‌شود؛ برای مثال گوشت، مرغ، میوه، سبزی و... را می‌توانید به شكل فله‌ای بخرید.

برای یك وعده

حتی اگر چند روز تعطیل باشید، برای یك وعده از یك روز تعطیل، برنامه رستوران‌گردی یا كافی‌شاپ بگذارید.

ذخیره پول با هزینه كرد هوشمند

می‌توان با تغییر رژیم غذایی، پولدار شد؟

تفریح آخر هفته شما عمدتا چیست؟ پیاده‌روی؟ شنا؟ رفتن به باشگاه؟ قرار كوهنوردی با دوستان؟ یا دورهمی‌هایی كه اصل عمده آنها را خوردن تشكیل می‌دهد؟ شاید عجیب به‌نظر برسد، اما رژیم غذایی و برنامه تفریحی انتخابی‌‌‌تان می‌تواند باعث اتلاف هزینه ‌یا ذخیره پولی‌تان شود. باور نمی‌كنید؟ پس ببینید چطور می‌توان با كنترل خورد و خوراك در هزینه صرفه‌جویی كنید. این را هم یادتان نرود كه با كنترل این بریز و بپاش‌ها، وزن‌تان هم كنترل خواهد شد.

72 میلیون نفر

فقط در ایالات متحده آمریكا از اضافه وزن در رنج هستند كه این رقم در سطح جهانی بیش از این مقدار است.

آیا كاهش حجم غذای مصرفی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود؟

بله! اگر متوسط قیمت یك عدد همبرگر را ۵ دلار درنظر بگیریم، درصورتی كه وضعیت تغذیه‌ای شما به شرایطی برسد كه برای وعده شام فقط نیمی از آن را میل كنید، در طول سال رقمی معادل ۹۱۲.۵ دلار ذخیره خواهید كرد. برای بازگرداندن این رقم به پول خودمان، عدد را به ریال برگردانید! خواهید دید كه كاهش مصرف مواد غذایی چقدر می‌تواند برای سلامتی جسم و جیب‌تان مفید باشد.

درمان حتی در صورت بیمه بودن شخص، رقم بسیار سنگینی به هزینه‌های زندگی تحمیل می‌كند
افراد دارای اضافه وزن، بیماران مبتلا به نوعی بیماری جسمی اكتسابی مانند دیابت نوع دوم، افراد مبتلا به بیماری جسمی كه اختلالی در عملكرد طبیعی آنها ایجاد می‌شود، تا سه برابر هزینه‌های درمانی را به‌خود تحمیل می‌كنند.

حقوق‌تان را ذخیره كنید

مصرف روزانه یك لیوان نوشیدنی گازدار یا قندی، باعث افزایش وزن سالانه تا ۶و ۸دهم كیلوگرم می‌شود

كمتر بخورید، بیشتر ذخیره كنید

به بیمه‌ پول اضافی ندهید

چاقی و چاقی مفرط، به شكل كاملا پنهانی باعث بلعیدن بخش اعظمی از حقوق افراد می‌شود.

چاقی و چاقی مفرط، باعث افزایش خطر ابتلای فرد به دیابت نوع دوم و مشكلات گوارشی می‌شود. درمان و كنترل این بیماری‌ها قطعا هزینه‌بر است.

گوشه پزشكی

فردی كه دچار اضافه وزن است، برای كنترل عوارض آن باید سالانه بیش از دیگران صرف درمان خود كند!

اسب‌تان را كم هزینه زین كنید

در تعطیلات آخر هفته، نقش خودروی شخصی پررنگ‌تر می‌شود؛ فقط كافی است بخواهید همین داخل شهر گشت بزنید و هوایی تازه كنید. در این شرایط باید وضعیت ماشین‌تان از هر نظر مناسب باشد. شاید به ظاهر نتوان در هزینه بنزین و كلا هزینه‌های مرتبط به ماشین صرفه‌‌جویی كرد‌ اما در باطن! می‌توان با راهكارهایی ساده در هزینه‌های مربوط به‌خودرو صرف‌جویی كرد.

آرام برانید

در مسیرهایی كه نیاز به گاز دادن و سرعت گرفتن ماشین نیست، بی‌دلیل گاز ندهید. این كار باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌شود.

از كولر بجا استفاده كنید

اگر با سرعت زیاد در مسیر تقریبا خنك در حال حركت هستید، بهتر است به جای كولر از هوای بیرون استفاده كنید. بنابراین یا می‌توانید شیشه‌های ماشین را پایین بكشید یا اینكه از هواكش خودرو استفاده كنید.
خریدهای گول‌زنک؛ ته جیب‌مان را درز بگیریم

تایرها را كنترل كنید

فرسودگی چرخ‌ها، اصطكاك آنها با سطح آسفالت را افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف بنزین افزایش پیدا می‌كند.

لاستیك پر باد

پیش از حركت، باد لاستیك‌ها را كنترل كنید. فرقی نمی‌كند می‌خواهید با خودروی‌تان داخل شهر گشت بزنید یا سفر بروید. كم باد بودن لاستیك هم رانندگی را سخت می‌كند و هم اینكه با افزایش اصطكاك با سطح آسفالت، مصرف بنزین افزایش پیدا می‌كند.

فیلتر را تعویض كنید

حتما ماهی یا دو‌ماه یك‌بار فیلتر هوای ماشین را بررسی كنید. این نكته به‌ویژه اگر در شهرهای آلوده و صنعتی زندگی می‌كنید، بسیار مهم است. هواكشی نامناسب باعث ایجاد اختلال در سوخت ماشین می‌شود. به این ترتیب ۱۰ درصد بنزین بیشتری مصرف خواهد شد.

به اندازه وسایل ببرید

بعضی‌ها برای یك سفر یكی، دو روزه، خانه را بار می‌زنند! قبل از اینكه چمدان‌های سفر را ببندید، به این فكر كنید كه علاوه بر وزن چمدان‌ها، وزن افراد داخل ماشین هم باعث سنگینی ماشین، افزایش فشار به موتور و بالا رفتن مصرف بنزین، اصطكاك بیشتر لاستیك‌ها با آسفالت و افزایش میزان مصرف سوخت، سنگین شدن ماشین و كندی حركت در ماشین و اختلال در هدایت آن و... می‌شود. بنابراین برای سفر، سبك باشید!

فرمان روان

وضعیت فرمان را كنترل كنید. باید كاملا نرم و روان گردش كند.

پیش از حركت، فهرست را كنترل كنید

اگر قرار است پایان هفته سفر بروید، حتما فهرستی از موارد كنترل و چك كردن ماشین را آماده كنید. این موارد از كنترل سلامت برف‌ پاك‌كن‌ها و پر بودن باك بنزین تا آماده بودن لاستیك زاپاس را شامل می‌شود.

تنظیم موتور پیش از حركت

قبل از حركت به سمت شمال! حتما وضعیت موتور را بررسی و آن را تنظیم كنید. اختلال در عملكرد موتور خودرو می‌تواند مصرف بنزین را از ۴تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

شتاب ماشین را بررسی كنید

عوامل متعددی باعث كاهش شتاب خودرو می‌شوند. این اختلال، باعث افزایش مصرف بنزین خواهد شد. بنابراین با مشاهده هرگونه تغییری، وضعیت شتاب را بررسی كنید.

درزهای جیب را بشناسید

اگر قراراست نگاه كلی به میزان دخل و خرج‌تان داشته باشید و ببینید اصولا جیب شما بیشتر كی و به چه شكلی درز باز كرده و پول‌تان خرج می‌شود، به این موارد دقت كنید. در بررسی‌های انجام شده، بیشتر میزان خرج اضافی مربوط به تعطیلات - اعم از پایان هفته یا تعطیلات موردی- و عمده آن مربوط به خرج تفریح است.

۱:تلویزیون

هزینه برق مصرفی برای تماشای تلویزیون در روزهای تعطیل، درصورتی كه در خانه بمانید، تا دو و نیم برابر روزهای عادی است.

2:كارت عابر بانك

بیش از هر زمان دیگری، در تعطیلات از كارت بانكی‌تان استفاده می‌كنید. به این ترتیب مبلغ حساب بانكی‌تان سیر نزولی خواهد داشت! سعی كنید مبلغ كمی پول داخل یك كارت بریزید و كارت اصلی حقوق‌تان را در خانه بگذارید.
خریدهای گول‌زنک؛ ته جیب‌مان را درز بگیریم

3:خرج‌تراشی‌ها

سر كمدتان می‌روید و حس می‌كنید لباس مناسب ندارید! به‌نظرتان رومیزی زیادی رنگ و رو رفته است، یا نیاز است سرویس بشقاب جدیدی بخرید! و... معمولا در تعطیلات اگر كار خاصی نداشته باشید، بررسی‌هایی انجام می‌دهید كه به خرج اضافه منجر می‌شود!

۴:چراغ‌ها روشن می‌مانند

از آنجایی كه در تعطیلات، اعضای خانواده منزل هستند و از طرفی ممكن است مهمان داشته باشید، بنابراین میزان مصرف برق و انرژی افزایش پیدا می‌كند. در این شرایط باید چراغ‌های اضافی را خاموش كرد و ترجیحا چراغ اتاق‌هایی روشن باشند كه افراد در آنها حضور دارند. كنار زدن پنجره‌ها و استفاده بیشتر از روشنایی خورشید، راهكار خوب دیگری برای كاهش مصرف انرژی است.

5:خرید

نفس خرید، یعنی هزینه كردن! اما اینكه از این سر دنیا تا آن سر دنیا با خودروی شخصی بروید و برگردید، هزینه‌های شما چند برابر خواهد شد. بهتر است خرید آنلاین را جایگزین كنید.

۶:اتصال به موبایل

تعطیلات است و برنامه خاصی ندارید. حوصله‌تان سر رفته و نمی‌دانید چه كار كنید. هرچقدر هم كه اهل كتاب و فیلم و كارهای فرهنگی باشید، در نهایت خسته می‌شوید و دل‌تان تفریح می‌خواهد. بنابراین به موبایل پناه می‌برید. در این شرایط استفاده از اینترنت، افزایش یافته و حجم اینترنت مصرفی بالا می‌رود.

7:كافه‌گردی

بعضی‌ها عادت به كافه‌گردی دارند. این رفتار، رفتار بدی نیست اما باید هزینه این گردش، متعادل و مناسب با میزان درآمد شما باشد. معمولا افرد كافه‌گرد، در زمان تعطیلات بیشتر این كار را انجام می‌دهند و به این ترتیب هزینه بیشتری به آنها تحمیل خواهد شد.

۸:رستوران‌گردی

خورد و خوراك پایان هفته، درصورتی كه به درستی انتخاب نشوند، هزینه‌بر خواهند بود. پس در انتخاب و خرید دقت كنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج