۵۶۲۰۹۵
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

«سجاد استکی»؛ لژیونر هندبال ایران در قلب قاره سبز

مسابقات لیگ قهرمانان اروپا و موسیقی خیال انگیزش برای ما نمادی است از کیفیت، هیجان و بالاترین سطح فوتبال دنیا؛ موسیقی که سال ۱۹۹۲ یوفا سفارش ساخت آن را به تونی بریتن داد و آهنگساز انگلیسی با الهام از موسیقی مراسم تاجگذاری شاه جورج دوم، آن را ساخت.

هفته نامه همشهری جوان - زهرا صادقیان: مسابقات لیگ قهرمانان اروپا و موسیقی خیال انگیزش برای ما نمادی است از کیفیت، هیجان و بالاترین سطح فوتبال دنیا؛ موسیقی که سال ۱۹۹۲ یوفا سفارش ساخت آن را به تونی بریتن داد و آهنگساز انگلیسی با الهام از موسیقی مراسم تاجگذاری شاه جورج دوم، آن را ساخت. ارزش و اعتبار این رقابت ها آن قدر بالاست که وقتی بازیکنانی نظیر سردار آزمون و کریم انصاری فرد در مرحله مقدماتی رقابت های فوتبال لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کردند، تا مدت ها مهمان جلد رسانه ها و سایت های خبری ایران شدند. ستاره های معتبری مثل رونالدو و مسی آقای گل های ثابت این تورنمنت هستند.

حالا تصور کنید یک بازیکن ایرانی در لیگ قهرمان اروپا آقای گل شود؛ بله! سال گذشته یک بازیکن ایرانی آقای گل لیگ قهرمانان اروپا شد. البته بدشانسی اش این بود که در یک رشته توپی دیگر به جز فوتبال که بیننده های کمتری دارد، به این افتخار دست یافت. شاید هندبال در ایران چندان مورد پسند رسانه ها نباشد اما در قاره سبز در بالاترین سطح خود پیگیری می شود و هر بازی آن تماشاگران فراوانی را به ورزشگاه می کشاند.

سجاد استکی و برادر بزرگ ترش الله کرم استکی تقریبا از یک سال پیش،همراه علیرضا موسوی راهی تیم معتبر دیناموبخارست شدند. البته برادران استکی پیش از این سابقه بازی در باشگاه های فرانسه و آلمان را هم در کارنامه خود داشتند. برادران استکی در کشوری تبدیل به قهرمانان هندبال شده اند که این رشته، ورزش اول شان به حساب می آید. درخشش دوباره برادران استکی در تیم هندبال دیناموبخارست باعث شد با این دو برادر به گفتگو بنشینیم. گفتگوی بلند ما با برادر کوچک تر سجاد استکی را بخوانید.
«سجاد استکی»؛ لژیونر هندبال ایران در قلب قاره سبز

چطور عضو یکی از مطرح ترین تیم های هندبال اروپا شدید؟

- تیم دیناموبخارست از مسابقات بازی های آسیایی من را زیر نظر داشت. حضورم در باشگاه های هندبال آلمان هم باعث شده بود با سبک بازی و استایلم آشنایی داشته باشند. نماینده باشگاه با من مکاتبه کرد و در نهایت سال گذشته به عضویت تیم دیناموبخارست در آمدم. طبیعتا هر ورزشکاری هم برای لژیونر اروپایی شدن دو هدف دارد؛ اول شانس بازی در لیگی با کیفیت فنی بالاتر و پیشرفت فنی و بعد هم درآمد مالی.

در سال های اخیر ۱۱ بازیکن تیم ملی هندبال ایران به عضویت باشگاه های اروپایی در آمده اند و لژیونر شده اند. با این وجود تیم ملی هندبال ما نتوانسته آن طور که باید در بازی های آسیایی و جهانی مقتدرانه ظاهر شود و از سطح آسیا عبور کند؟

- متاسفانه در سال های اخیر حواشی و درگیری های زیادی در هندبال ما رخ داد. همین اتفاقات هم روی نتایج تیم ملی تاثیرگذار بود. گاهی اوقات کادر فنی خوبی نداشتیم و گاهی هم اردوهای آماده سازی مناسبی برای تیم ملی مهیا نشد. امیدوارم این مشکلات به زودی برطرف شود. هندبال ایران هیچ وقت در تمام فاکتورها تیم کاملی نبوده است؛ گاهی سرمربی، گاهی اختلافات و گاه امکانات، همیشه چیزی برای موفقیت کم داشته ایم.

در سال های اخیر تیم ملی قطر به گربه سیاه هندبال ایران تبدیل شده. چرا با وجود برد تیم های قدرتمند آسیا، قطری ها این قدر برای ما مشکل ساز می شوند؟

- قطر یک تیم کاملا چند ملیتی است. همه بازیکنان آنها اروپایی هستند و کادر فنی بسیار خوبی هم دارند. به همین خاطر چند بار مقابل آنها به مشکل خوردیم اما سایر رقبای آسیایی مثل کره جنوبی، عربستان و ژاپن را بارها شکست دادیم. اگر کادر فنی تیم ملی در سال های گذشته قوی تر بود، قطعا نتایج بهتری می گرفتیم.

سطح کیفی لیگ رومانی در چه حدی است؟ لیگ ایران برای رسیدن به لیگ رومانی چه مسیری را باید طی کند؟

- هندبال در این کشور خیلی محبوبیت دارد. بازیکنان با کیفیت خارجی فراوانی هم اینجا بازی می کنند. اسپانسرهای قدرتمند و تماشاگران زیاد باعث شده لیگ رومانی به این سطح بالا برسد. لیگ هندبال ایران تا چند سال پیش با حضور اسپانسرها وضعیت بسیار خوبی داشت اما متاسفانه تمامی این حامیان مالی از لیگ ایران کنار رفته اند و مشکلات مالی باعث شده بسیاری از بازیکنان ایرانی راهی خارج از کشور شوند.
قطعا اگر بتوانیم این لژیونرها را به ایران برگردانیم و همین طور از بازیکنان خارجی کنار آنها استفاده کنیم، به زودی لیگ ایران هم حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. راستش بدون یک لیگ سطح بالا، داشتن تیم ملی خوب بیشتر به یک رویا شبیه است.
«سجاد استکی»؛ لژیونر هندبال ایران در قلب قاره سبز

شما در رقابت های اروپا سال ۲۰۱۶ به عنوان آقای گلی رسیدید. برخورد مردم و رسانه های رومانی با سجاد استکی چطور بود؟

- خوشبختانه آقای گلی من بازتاب خوبی در رسانه های اینجا داشت. البته در برخی رسانه های ایرانی هم منعکس شد. فکر می کنم در نه مسابقه دیناموبخارست در اروپا ۶۸ گل زدم که آمار خیلی خوبی بود و واکنش رسانه های اروپا را برانگیخت. سایت لیگ قهرمانان اروپای هندبال همین چند روز پیش من را به عنوان بهترین بغل چپ زن این فصل اروپا هم انتخاب کرده است.

حتما بعد از این درخشش، پیشنهادهای خوبی هم از راه رسیده؟

- بله، مسلما بازی در تیم های بزرگ اروپا رویای هر بازیکنی است و تا الان هم چندتا پیشنهاد خوب اروپایی دارم. هنوز برای فصل بعد پیشنهاد قطعی ندارم اما حتما اگر چنین پیشنهادی داشته باشم، از آن استقبال خواهم کرد. شاید باورتان نشود، واقعا دوست دارم لیگ ایران جانی تازه بگیرد تا بتوانم در ایران بازی کنم.

از نظر سبک زندگی و تغذیه مشکلی در شهر بخارست ندارید؟

- نه، خدا را شکر توی اروپا هر جایی بروید، ایرانی پیدا می کنید و از این بابت مشکلی نیست. در بخارست هم چندین رستوران ایرانی وجود دارد. البته با غذاهای رومانیایی هم مشکلی ندارم، طعم خوبی دارند.

برخورد مردم و هواداران رومانی با لژیونرهای ایرانی شان چطور است؟

- خوشبختانه اینجا تماشاگران خیلی خوبی دارد. به ما هم لطف زیادی دارند و تا به حال کوچک ترین بی احترامی به ما نکرده اند. حتی بعد از باخت هم تشویق می شویم. البته رومانیایی ها اطلاعات کمی از ایران دارند. رشته هندبال در قاره اروپا بسیار پرطرفدار است و بازی های ما حتی از رشته هایی مثل بسکتبال و والیبال هم میانگین تماشاگر بیشتری دارد.

هواداران اروپایی معمولا روی ستاره های شان لقب می گذارند؛ بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا نام دیگری در رومانی دارد؟

- بله (می خندد). کلاشنیکف صدایم می کنند.

دربی معروف بخارست بین استوا و دینامو در فوتبال که مثل جنگ می ماند؛ این جنگ به تیم های هندبال هم رسیده و آنجا هم کری خوانی بین اولتراها مرسوم است؟

- در بخارست دو تیم معروف دینامو و استوا دقیقا مثل استقلال و پرسپولیس رقیب هم هستند و مثل سرخابی ها در هر رشته ای که روبروی هم قرار بگیرند، هواداران به نتایج آن حساس می شوند اما سالن های هندبال معمولا خیلی دچار التهاب نمی شود و اصولا قشر هواداران هندبال آدم های آرامی هستند.
«سجاد استکی»؛ لژیونر هندبال ایران در قلب قاره سبز

در رومانی به غیر از شما لژیونر آسیایی وجود دارد؟

- نه. در رومانی فقط ما سه نفر از آسیا هستیم اما از اروپا خبر ندارم. اما هندبالیست های ایران در کشورهایی مثل ترکیه، بلاروس، آلمان، سوئیس و رومانی درگیر مسابقات هستند؛ تیم ملی هندبال ایران کاملا جذب باشگاه های اروپایی شده است.

مردم رومانی چه شباهتی به مردم ایران دارند؟

- زیاد شباهتی به هم ندارند، شاید فقط در رانندگی خیلی شبیه هم باشیم. مردم رومانی هم مثل خودمان چندان وقعی به قوانین رانندگی نمی گذارند.

فضای کمونیستی در این کشور هنوز احساس می شود؟

- نه. شرایط این کشور نسبت به سال های گذشته خیلی بهتر شده و مانند دوران کمونیستی، دیگر فقر به طور محسوس وجود ندارد؛ هر چند تمام شهرهای دنیا درگیر حاشیه نشینی هستند و بالاخره درصدی فقیر هم در بخارست زندگی می کنند.

با چه زبانی با هم تیمی ها یا هواداران باشگاه صحبت می کنید؟

- فقط انگلیسی. خوشبختانه برخلاف کشورهایی مثل آلمان و بلاروس، مردم رومانی بیشترشان به انگلیسی مسلط هستند.

دیناموبخارست غیر از هندبال و فوتبال چه تیم های دیگری دارد؟ چند بار قهرمان هندبال کشور رومانی شده؟

- راگبی، بسکتبال، والیبال و واترپلو رشته های ورزشی هستند که دینامو در مسابقات دارد. در هندبال هم که قطبی شده ایم و در هر دو سال اخیر قهرمان لیگ هندبال بوده ایم.
«سجاد استکی»؛ لژیونر هندبال ایران در قلب قاره سبز

گفتگو با الله کرم استکی، برادر بزرگ تر خانواده استکی

حاضرم از فقر بمیرم اما به ایران پشت نکنم

دل پری از اوضاع هندبال ایران دارد. به عنوان کاپیتان بهترین نسل هندبال تاریخ ایران می گوید بیشتر ستاره های این رشته ناچار به کوچ شده اند و هیچ کدام شان لژیونر بودن را به حضور در ایران ترجیح نمی دهند.

بهترین مربی هندبالی که با او کار کردید؟

- بهترین مربی ام که خیلی به هندبالم کمک کرد، مربی تیم هندبال مون پلیه بود که از مربیان بزرگان هندبال دنیاست.

بزرگ ترین سد ایران برای رسیدن به المپیک چیست؟

- در سال های اخیر هندبال اصلا شرایط خوبی نداشت. برای همین هم بازیکنان ایرانی کشورشان را ول کردند و به اروپا کوچ کردند. برخلاف بیشتر لژیونرها که از پیشنهادهای خارجی استقبال می کنند، ما به اجبار راهی اروپا شدیم. داشتن سرمربی خوب برای شروع کار اولین قدم است.

بهترین تیم باشگاهی ایران از نظر شما کدام است؟

- بهترین تیم باشگاهی از نظر من ثامن الحجج سبزوار بود اما سپاهان هم به خاطر حمایت مالی خوب از ورزش هندبال و همین طور ثبات و نظم حرفه ای یکی از بهترین های ایران است. هر چند در سال های گذشته این باشگاه ها هم چندان علاقه ای به باشگاهداری حرفه ای نشان نمی دهند.
«سجاد استکی»؛ لژیونر هندبال ایران در قلب قاره سبز

در بازی های آسیایی دوحه سوم شدیم؛ در گوانگژو دوم؛ و در اینچئون چهارم. دلیل این همه فراز و نشیب هندبال ایران چیست؟

- متاسفانه مدیران سابق به جای تفکر حرفه ای، دوست داشتند تصمیم های سلیقه ای و شخصی بگیرند. هندبال سازماندهی و ارگانیزم ندارد و همیشه منافع شخصی به منافع ملی ترجیح دارد. البته بهتر است زیاد به این موضوعات پرداخته نشود.

وضعیت تیم های پایه ما امیدوار کننده است؟

- خوشبختانه در رده نوجوانان بازیکنان خوب و مستعد زیادی داریم که می توانند در آینده به ستاره های بزرگ هندبال دنیا تبدیل شوند. البته این بچه ها نیاز به حمایت و سرمایه گذاری دارند تا رشد کنند.

سرمربی تیم ملی هندبال ایران هنوز آقای طاهری هستند. به نظر الله کرم باتجربه، مربی خارجی نیاز نداریم؟

- به نظرم ما نه تنها در رده بزرگسالان بلکه در رده های پایه هم به مربیان خارجی نیاز داریم.

مدیریت آقای رحیمی را در پیشرفت هندبال چقدر موثر می دانید؟

- تمام افتخارات هندبال ایران چه از لحاظ مدال و چه از لحاظ لژیونر بودن بچه ها، به خاطر مدیریت دوره قبلی ریاست آقای رحیمی است چون با سرمایه گذاری خوب روی پایه ها، ستاره های خوبی را به هندبال دنیا معرفی کرد.

چرا بیشتر مربیان ما از اروپای شرقی هستند؟

- بیشتر یک اتفاق بوده و فلسفه ای پشتش نیست. الان در هندبال دنیا کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، دانمارک و اسپانیا دارای اعتبار بالایی هستند و مربیان بزرگی هم توی این کشورها وجود دارند. هندبال ایران برای رشد به این مربیان نیاز دارد.

هیچ وقت پیشنهادی هم برای تغییر تابعیت داشتید؟

- بله، پیشنهادهایی بوده ولی آن قدر ایران برایم عزیز است که حتی دوست ندارم درباره اش حرف بزنم و این مسائل برایم آزار دهنده است. من و برادرم سجاد ترجیح می دهیم از فقر در کشور خودمان بمیریم ولی هیچ وقت به کشورمان پشت نکنیم. افتخار می کنم که ایرانی هستم و پاسپورت ایرانی دارم.
«سجاد استکی»؛ لژیونر هندبال ایران در قلب قاره سبز

تا پایان دوران حرفه ای ورزشی تان در اروپا باقی خواهید ماند؟

- من تا جایی که توانایی بدنی ام اجازه بدهد، هندبال را ادامه می دهم. دوست دارم در اروپا باقی بمانم اما اگر از ایران پیشنهاد خوبی داشته باشم، شک نکنید بر می گردم.

والیبال و بسکتبال ما در سال های اخیر رشد خوبی داشتند، چرا رشته جذاب هندبال مهجورتر باقی مانده است؟

- متاسفانه هندبال ورزش مظلومی است و هیچ وقت از این رشته آن طور که باید حمایت نشد. رسانه ها هیچ وقت اهمیتی به قهرمانان این رشته نمی دهند. به عنوان مثال افتخاراتی که سجاد استکی در لیگ قهرمانان اروپا کسب کرد، شاید تا مدت ها هیچ ورزشکاری در رشته های توپی ایران نتواند تکرار کند ولی آن طور که باید به او پرداخته نشد. هر قدر هندبال در ایران مظلوم است، در اروپا مورد توجه قرار دارد.

به نظر شما بودجه وزارت ورزش برای هندبال کافی است؟ چرا اسپانسرها توجهی به این رشته ندارند؟

- بودجه فعلی وزارت ورزش هم به نظرم کافی نیست و ما برای استخدام مربیان خارجی خوب و همچنین سرمایه گذاری روی پایه ها به پول بیشتری نیاز داریم. هندبال ایران الان جزء سه تیم برتر آسیاست و خیلی راحت می تواند قهرمان شود.

بزرگ ترین آرزوی هندبالی الله کرم استکی؟

- فقط صعود به المپیک ۲۰۲۰ توکیو. ما در انتخابی المپیک ریو در قطر به فینال رفتیم و حتی به یک قدمی المپیک رسیدیم. به نظرم با یک سرمربی خوب صعود به المپیک ناممکن نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج