جاباما
۵۶۲۲۸
۵ نظر
۵۰۲۹
۵ نظر
۵۰۲۹
پ

«آهویی دارم خوشگله» با نگار استخر

عروسک خاطره انگیز «چرا»، از اول تیر با برنامه جدیدی به شبکه تهران آمد؛ نگار استخر، خالق عروسک محبوب «سنجد»، این بار کارگردانی این مجموعه را به عهده گرفته ... او درباره تغییرات سری جدید این برنامه توضیح می دهد.

«آهویی دارم خوشگله» با نگار استخر

روزنامه هفت صبح: عروسک خاطره انگیز «چرا»، از اول تیر با برنامه جدیدی به شبکه تهران آمد؛ نگار استخر، خالق عروسک محبوب «سنجد»، این بار کارگردانی این مجموعه را به عهده گرفته ... او در گفت و گو با هفت صبح، درباره تغییرات سری جدید این برنامه توضیح می دهد.

بعد از بازگشت عروسک ها نوستالژیکی مثل «کلاه قرمزی»، «مدرسه موش ها» و «سنجد»، حالا نوبت به عروسک محبوب دهه هفتادی ها، یعنی «چرا» رسیده که یک بار دیگر به تلویزیونبرگردد و شانسش را میان کودکان دهه هشتادی هم امتحان کند. «چرا» آخرین عروسک تاثیرگذار تلویزیونی بود که به خاطر لحن صحبت کردن و آهنگ های شادی که می خواند میان مخاطبان کودک به برند تبدیل شد.

«آهویی دارم خوشگله» با نگار استخر

گرچه بعد از «چرا». عروسک های مختلفی به میدان آمدند و شانسشان را امتحان کردند اما هیچ کدامشان برند نشدند و نتوانستند موفقیت خاصی کسب کنند. از طرف دیگر «چرا» را می توانیم اولین نقطه ورود بحث خاله و عمو به تلویزیون قلمداد کنیم. آزاده آل ایوب، برای اولین بار به همراه «چرا»، به نقش «خاله نرگس» درآمد و برای مخاطبان شناخته شد.

بعد از خاله نرگس و چرا و آهنگ های شاد و معروف «آهویی دارم خوشگله» و ... بود که ساخت جنگ های خاله و عروسک باب شد. حالا بعد از گذشت دقیقا ۱۰ سال، این عروسک قرار است از اول تابستان با برنامه «بچه ها بیاین تماشا» به تلویزیون برگردد. نگار استخر که بیشتر او را با «سنجد» می شناسیم حالا به عنوان کارگردان هنری، برای ساخت «چرا» همکاری کرده، استخر در گفت و گو با هفت صبح از ابعاد مختلف این برنامه می گوید.

«چرا» بدون خاله نرگس

اولین مسئله ای که درباره بازگشت «چرا» و استفاده از این عروسک قدیمی وجود دارد این است که سری جدید این مجموعه، بدون آزاده آل ایوب یا همان «خاله نرگس» محبوب روی آنتن می رود. گویا این دفعه قرار است بازیگری به اسم پیمان فاطمی، کنار «چرا» قرار بگیرد؛ تغییری که در وهله اول به نظر می رسد به نفع مجموعه نباشد.

استخر می گوید: «علت اینکه خانم آل ایوب برای کار دعوت نشد این بود که طبق برنامه ریزی قبلی، سری جدید ما اصلا قرار نیست مجری محور باشد. چون اصلا حالت استودیویی ندارد. برای همین دنبال یک بازیگر مرد بودیم تا به شکل کارمان بخورد.»

او درباره حال و هوای این مجموعه جدید که «بچه ها بیاین تماشا» نام دارد می گوید: «ماجرا در یک کارگاه هنری اتفاق می افتد. جهان با بازی پیمان فاطمی، یک جهانگرد است که در این کارگاه زندگی می کند و به صورت اتفاقی، «چرا» پیش او می آید و اتفاق های جالبی می افتد.»

«آهویی دارم خوشگله» با نگار استخر

پخش دوباره آهویی دارم خوشگله

مهمترین المان «چرا» که در ذهن همه ما وجود دارد، همان آهنگ های معروف «آهویی دارم خوشگله»، «عروسک خوشگل من» و ... است. اصلا یکی از دلایل مطرح شدن این عروسک هم همین آهنگ های شادش بود. «چرا» در دوره ای این شعرهای جدید را به مخاطبان کودکش عرضه کرد که هیچ آهنگ و قصه خاصی در آن دوران برند نشده بود و برای همین هم نوارهای کاست ترانه های این عروسک، بدجوری فروش کرد.

حالا اولین انتظاری که از برنامه ای با محوریت «چرا» وجود دارد، استفاده از همین ترانه هاست. استخر می گوید: «یکی از دلایل موفقیت «چرا» به نسبت سایر عروسک های تلویزیونی، این است که هنوز هم آلبوم ترانه های «چرا» بین مخاطبان کودک جذابیت دارد. در جشن ها و جشنواره های مخصوص کودکان، محال است آهنگ های این برنامه به گوشمان نخورد. برای همین هم سعی کردیم از این آهنگ ها به شیوه جدیدی در این برنامه استفاده کنیم.»

بازگشت نوستالژیک ها

بعد از موفقیت «کلاه قرمزی»، بازار بازگشت عروسک های نوستالژیک قدیمی به تلویزیون، بدجوری باب شده. مرضیه برومند تصمیم دارد «مدرسه موش های ۲» را بسازد، نگار استخر، روی سری جدید سنجد کار کرده و حالا هم «چرا» قرار است بار دیگر به میدان بیاید. اولین سوالی که درباره این بازگشت ها وجود دارد این است که چرا برنامه سازان عروسکی، به جای خلق شخصیت های عروسکی جدید، سراغ استفاده از همین نمونه های قدیمی می روند؛ نمونه هایی که کودکان هیچ شناختی از آنها ندارند.

این مسئله را با استخر در میان می گذاریم. می گوید: «این عروسک ها در زمان خودشان، خاطره های خوبی در ذهن مخاطبان شکل دادند اما اینکه چرا الان دوباره به آنها توجه می شود شاید به این دلیل است که برنامه سازان، در کار کردن با آنها راحت ترند. این عروسک ها، شخصیتشان با تمام ویژگی هایی که از آنها سراغ داریم شکل گرفته. بنابراین بیشتر از ۴۰ درصد کار برایشان آماده است و زودتر نتیجه می دهند. قطعا شروع کردناز مرحله ۴۰ درصد خیلی راحت تر است تا بخواهیم از نقطه صفر کاری را شروع کنیم.»

به گفته استخر، یکی دیگر از دلایل دست گذاشتن روی عروسک های قدیمی، استفاده از تجربه افراد شناخته شده است: «تمام عروسک های قدیمی از کلاه قرمزی گرفته تا سنجد و چرا، توسط افراد باتجربه قدیمی ساخته شده اند، فکر بیشتری رویشان صورت گرفته و حالا ادامه دادن مسیر آنها راحت تر است. در کار عروسکی هم تجربه حرف اول را می زند.»

چرا و نسل جدیدی ها

با اینکه بچه های دهه هفتادی به نسبت دهه شصتی ها، امکانات بیشتری در دست داشتند و وابستگی شدیدی به تلویزیون در آنها احساس نمی شد اما با اینحال، به نسبت بچه های دهه هشتادی، باز هم تلویزیون بین تر بودند. مسئله اینجاست که آیا بچه های نسل جدید، با امکانات فراوانی که دارندباز هم به عروسکی مثل «چرا» اهمیت می دهندو کنجکاوی این عروسک برایشان جذاب است یا نه؟ استخر می گوید: «این نگرانی درباره همه کارهای عروسکی وجود دارد. بچه ها خیلی عوض شده اند. انواع و اقسام فیلم، کارتون، سایت، کانال و ... پیش رویشان دارند و می توانند اوقات فراغتشان را طور دیگری بگذرانند. این مسئله کار را خیلی سخت می کند. با این حال معتقدم عوامل این برنامه، تلاش زیادی کرده اند و امیدواریم جواب خوبی بگیریم.»

«آهویی دارم خوشگله» با نگار استخر

همکاری چرا و سنجد

با توجه به اینکه نگار استخر، همیشه به عنوان صداپیشه، عروسک گردان و همراه عروسک سنجد، شناخته می شد، حضورش در برنامه چرا یک مقدار عجیب به نظر می رسد. گرچه او معتقد است که در کارهای عروسکی، از آنجایی که نیروی متخصص زیادی وجودندارد. یک جورهایی همه به هم وابسته اند. درواقع بحث رقابت وجود ندارد و همه در همه کارها به هم کمک می کنند.

بنابراین با توجه به این تحلیل استخر، می شود انتظار داشت که این کارگردان، پای سنجد راهم به برنامه «چرا» باز کند. این مسئله را با او در میان می گذاریم، می گوید: «همانطور که گفتیم، در کار عروسکی، همه عوامل با هم همکار هستند. مثلا عروسک گرد ان اینکار، در برنامه سنجد صداپیشگی می کندو ... بناراین همه چیز ممکناست آتفاق بیفتد. شاید در آینده به چنین مسئله ای هم فکر کنیم.»

صداپیشه «چرا» بدون تغییر

نکته قابل توجه این مجموعه، حضور آزاده مویدی پور، صداپیشنه عروسک «چرا» است. هشت سال پیش، زمان توقف پخش برنامه «چرا»، خبرهای غیررسمی حکایت از این داشتند که برنامه به دلیل برخی مشکلاتی که برای مویدی پور پیش آمده، تعطیل شده اما حالا گویا این مشکلات برطرف شده و مویدی پور باز هم صداپیشنه «چرا» است. آنطورکه استخر توضیح داد، این مجموع ۹۰ قسمتی قرار است از اول تیر، هر روز ساعت ۹:۳۰صبح از شبکه تهران پخش شود.

طبق گفته مدیر گروه خردسال، کودک و نوجوان شبکه تهران به ایسنا، این برنامه آیتم های مختلفی دارد. در یکی از این آیتم ها بچه ها در آن به صورت تخیلی، به همه جای دنیا سفر می کنند. در بخش دیگری از این برنامه، شعر و موسیقی و ضرباهنگ به کودکان آموزش داده می شود. قصه گویی، طبقه بندی اشیا، قابلیت چهره شناسی و ... هم از دیگر بخش های این مجموعه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محدثه

      آخ ک چقد خاطره ها یادم اومد ازاون موقع

    • بیتا

      اخی نازی چرا جونم همش ارزو میکردم یه بار دیگه بیای تلویزیون دلم برات خیلی تنگ شده بود یاد دوران کودکی بخیر

    • Ali

      خیلی خوشحالم که چرا به تلوزیون برگشت چرا عشقه منه ................

    • sara

      آخی مرسی مرسی
      ولی چرا با خاله زیبا اومد تیر 81 !!!!!!!!! خاله نرگس کیه !!!
      ای کاش از خاله زیبا استفاده میکردین در کنار چرا. به نظر من چرا با خاله زیبا چرا شد نه کس دیگه. عاشق دوتاشون هستم. هم زیبا جون هم چرا.

    • Ali 1372

      به خدا آرزوی من یه با چرا رو تو بغلم بگیرم فقط همین ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج