جاباما
۵۶۲۶۳۷
۷ نظر
۵۰۰۵
۷ نظر
۵۰۰۵
پ

تقابل «ایرانِ ظریف» با «آمریکایِ ترامپ»

علی امینی در روزنامه ابتکار نوشت: هر چند که بنا بر اعتقاد رایج آمریکا توسط «سیستم» اداره و کنترل می‌شود. اما آنچه در یک سال گذشته در سپهر سیاسی ابرقدرت جهان دیده شده این اعتقاد را به چالش کشیده است.

علی امینی در روزنامه ابتکار نوشت: هر چند که بنا بر اعتقاد رایج آمریکا توسط «سیستم» اداره و کنترل می‌شود. اما آنچه در یک سال گذشته در سپهر سیاسی ابرقدرت جهان دیده شده این اعتقاد را به چالش کشیده است.
رای آوردن کاسبِ بی‌تجربه‌ای که به راحتی در کارزاهای انتخاباتی‌اش اقلیت‌ها را تحقیر می‌کرد و بعد از سال‌ها لفظ منحط و منقضی شده «نگرو»(کاکا سیاه) را دوباره احیا کرد و علناً از سوءاستفاده‌های جنسی‌اش ابراز شرمندگی نمی‌کند هم باعث چالش کشیدن عقاید کلاسیک سیاسی بود. چرا که بعد از تالیف کتاب «جامعه باز و دشمنانش» پوپر اعتقاد رسمی این بود که یک دموگوگ(عوام‌فریب) مبتذل نمی‌تواند در جامعه باز به بالاترین بخش قدرت دست یابد.
در حقیقت ترامپ، محصول ناخودآگاه جمعی نسل جدید آمریکا بود که سال‌هاست بی‌تفاوت والینه شده اند و دغدغه‌هایشان از شهید دادن در اعتراض به جنگ ویتنام (در دهه ۶۰) افول کرده به رصدِ جزئیات زندگی خصوصی ستارگان هالیوود. اینکه به محض رای آوردن ترامپ فروش ومصرف ماری‌جوآنا در برخی ایالت‌ها آزاد شد طنز تلخی بود از انفعال و هشیار نبودن مردم آمریکا.

امروز آمریکا آن چنان تحت تاثیر خُلقیات و سیاست‌های شخص ترامپ است که شاهد «آمریکای ترامپ» هستیم در این سوی آب‌ها نیز ابتکارات فردی و منش شخص ظریف آنچنان تصویری از ایران در عرصه بین‌المللی ارائه داده است که گویی ایران وارد عصر جدیدی از تعامل با دیگر کشورها شده است. امروز نمایندگان اروپا به احترامِ رویکرد صلح‌جوی ظریف تمام قد می‌ایستند و فرزانگان دنیا، از اینکه ماجراجویی‌های هیجانی در ایران رای نیاورده است و «ایران ظریف» بازیگر مهم منطقه پرتنش خاورمیانه است به نوعی احساس آرامش دارند.

تقارن زمانی بروز پدیده «آمریکای ترامپ» و «ایران ظریف» گاهی به تقابل این دو می‌رسد تا جایی که دنیا باید یکی از این دو رویکرد را انتخاب کند.
برای نمونه توتال در مقابل این دوراهی قرار گرفت: همراهی با ترامپ و کنگره آمریکا یا سرمایه‌گذاری در ایرانی که دیپلماسی ظریف آن را امن و باثبات معرفی کرده است. هر چند بعد از انتخاب ایران توسط نوتال ترامپ سراسیمه به رئیس‌جمهوری فرانسه تلفن زد اما پیش از آن غول اقتصادی فرانسه - که می‌تواند الگویی برای دیگر کمپانی‌های عظیم باشد - دلیلی تامل‌برانگیز خودش را مطرح کرده بود: «Ira- dea- is too big to fail» فرانسه آن زمانی که لوپن را خانه‌نشین کرد پیام فرستاده بود که معتدلین انتخابش است اما گویی ترامپ و دوستانش در قبایل خلیج‌فارس نمی‌خواهند، موج اعتدال‌خواهی در جهان را باور کنند.

در تقابلی مهم‌تر باز نماینده آمریکا ترامپ تلاش کرد که ادعا کند ایران قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ با این حال کشورهای اروپایی بر وفاداری ایران ِ ظریف به برجام تاکید کردند. یعنی نه تنها آمریکا نتوانست اجماع‌سازی علیه برنامه موشکی ایران انجام دهد بلکه اصرارش بر این امر موجب منزوی شدنش در شورای امنیت شد. در حقیقت حضور ترامپ و ناراحتی اروپا از مشی کودکانه و شتابزده او فرصتی استثنایی برای نزدیکی ایران و اروپا «می‌تواند» قلمداد شود. به این معنا که ایران می تواند افزون بر متحدان سنتی‌اش در اروپا نیز متحدانی پیدا کند. ترامپ برخلاف ظریف نه به تبعات تصمیماتش آگاه است و نه درک عمیقی از حقوق و روابط بین‌الملل دارد.
ایران ظریف در داخل و خارج درحال بالنده شدن و مقتدرشدن است. رای معنادار مردم در ۲۹ اردیبهشت و حمایت کشورهای اروپایی نشانی از آن است. از آن سو حتی مردم ایالات متحده هم از آمریکای ترامپی که گرم شدن زمین را باور نمی‌کند دلزده شده‌اند تا جایی که کالیفرنیا که به نوعی قلب آمریکا ساز استقلال کوک کرده است و مانند یک کشور مجزا مستقیماً با آلمان بر سر مسائل اقلیمی توافق می‌کند.

از روزنامه گاردین تا اوباما همه معتقدند که آمریکا در حال استعفا دادن از رهبری جهان است، در نتیجه ادامه همین روال احتمالاً منجر به فروپاشیدن آمریکای ترامپ یا استیضاح خود او خواهد شد و البته ادامه خط فکر ظریف منجر به تقویت گفتمان تنش‌زدایی وی در منطقه خواهد شد. گویی که جهان برآن است که ایران ِ ظریف را برآمریکای ترامپ ترجیح دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نباید فراموش کنیم که دنیا بر پایه منفعت چیده شده و هر جا بوی دلار بیاید کشورها همانطرف متمایل میشوند...هرچند اخلاقیات را زیر پا بگذارند

    • بدون نام

      نویسنده توهم زده چه تحلیل های مسخره ای

    • بدون نام

      شایذم راست باشه توهم نباشه

    • بدون نام

      چیش..چی میگن ..تو امریکا بری اینگار وارد دنیای دیگه شدی ظریف با امریکا قابل مقایسه نیسته..ایران کشوریه که هرکس قبلا تو جنگ و یا یه کاری انجام داده الان شده مسعول بالا رتبع بدون گزینش

    • بدون نام

      اخه ظریف کیه که با رئیس جمهور قدرتمندترین کشور دنیا مقایسه اش میکنی بعد ترامپ همش میگه منافع آمریکا اما ظریف تکه کلامش منافع دوستان

    • بدون نام

      مشت‌های چپ و راست از دولت ترامپ و لبخندهای... از دولت روحانی.

    • مهوش

      گلابى برجام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج