۵۶۲۸۱
۵۰۸۰
۵۰۸۰
پ

دکتر رامبد صمیمی

سوالات شايع و حقايق پروتز

در ميان اعمال جراحي پلاستيك شايع، عمل پروتز سينه از جمله موفق ترين است كه تاثير زيادي در بهبود اعتماد به نفس در روابط خانوادگي و اجتماعي فرد دارد. بايد توجه داشت كه بيش از ۴۰ سال است كه پروتزهاي سينه استفاده مي شوند و با پيشرفت تكنولوژي به طور مرتب نسل هاي جديدتر و با كيفيت بهتر اين پروتزها وارد بازار مي شوند به قسمي كه شايد هيچ وسيله پزشكي به اندازه پروتزسينه مورد نقد و بررسي قرار نگرفته باشد.

سوالات شايع و حقايق پروتز

دکتر رامبد صمیمی | متخصص جراحی پلاستیک و لیزر

سوالات شايع و حقايق پروتز

سوالات شايع و حقايق پروتز مصاحبه با دکتر رامبد صمیمی جهت معرفی بهترين راه تعيين اندازه و بهترين روش عمل :

در ميان اعمال جراحي پلاستيك شايع، عمل پروتز سينه از جمله موفق ترين است كه تاثير زيادي در بهبود اعتماد به نفس در روابط خانوادگي و اجتماعي فرد دارد. بايد توجه داشت كه بيش از ۴۰ سال است كه پروتزهاي سينه استفاده مي شوند و با پيشرفت تكنولوژي به طور مرتب نسل هاي جديدتر و با كيفيت بهتر اين پروتزها وارد بازار مي شوند به قسمي كه شايد هيچ وسيله پزشكي به اندازه پروتزسينه مورد نقد و بررسي قرار نگرفته باشد.

توصيه مي كنم براي مشاهده تصاوير متعدد اين مبحث به سايت www.rambodsamimi.com مراجعه كنيد. و همچنین صحبت های دکتر صمیمی را در این باره بخوانید.

سوالات شايع و حقايق پروتز پروتز سينه در چه مواردي كاربرد دارد؟

سوالات شايع و حقايق پروتز افزايش اندازه در كساني كه بافت سينه در آن ها رشد نكرده است يا به دنبال كاهش وزن شديد يا شيردهي تحليل يافته است.

سوالات شايع و حقايق پروتز بهبود افتادگي خفيف يا كمك به ترميم افتادگي هاي متوسط يا شديد ضمن عمل ليفت.

سوالات شايع و حقايق پروتز بهبود عدم تقارن هاي مادرزادي.

سوالات شايع و حقايق پروتز ترميم محل به دنبال برداشته شدن به علت سرطان.

سوالات شايع و حقايق پروتز كمك به ايجاد تناسب باعرض قفسه سينه و باسن

سوالات شايع و حقايق پروتز آيا پروتزهاي ژلي و سالين (سرم نمكي) نسبت به هم ارجحيت خاصي دارند؟

امروزه تمايل بيشتر به سمت استفاده از پروتزهاي ژلي است اما هر كدام مزاياي خود را دارند.


سوالات شايع و حقايق پروتز از نظر محل قرار گرفتن پروتز نسبت به بافت، چند نوع روش وجود دارد؟

1) روش زيرغدهاي: Subglandular

2) زير عضله اي: Submuscular Subpectoral

3) روش دوگانه: Dual Plane

4) روش سابفاشيال: Subfacial

سوالات شايع و حقايق پروتز چند نوع پروتز وجود دارد و چه تفاوتهايي با هم دارند؟

پروتزها را براساس جنس محتويات داخل، نوع سطح، مقدار برجستگي و شكل مي توان تقسيم بندي كرد كه به توضيح هركدام مي پردازيم. (براي مشاهده تصاوير بيشتر به سايت www.rambodsamimi.com مراجعه فرماييد.)

سوالات شايع و حقايق پروتز

سوالات شايع و حقايق پروتز جنس محتويات داخلي: تمام پروتزها پوششي از جنس سيليكون سخت دارند، اما ممكن است داخل اين پوشش از سرم نمكي (سالين) يا ژل سيليكون پر شده باشد كه بنابراين پروتزها بر اين اساس به دو دسته پروتزهاي ژلي و سالين تقسيم مي شوند. البته اخيرا انواع مخلوطي از پروتزها كه داخلشان هم سرم نمكي و هم ژل سيليكون وجود دارد، ساخته شده است كه كاربردهاي خاص خود را دارند.

سوالات شايع و حقايق پروتز نوع سطح: هركدام از پروتزهاي سالين يا ژل ممكن است داراي پوششي صاف (Smooth) يا زبر (Tex tured) از جنس سيليكون باشد كه هدف از پيدايش پروتزهاي زبر كاهش عارضه انقباض كپسولي است. هركدام از اين دو نوع پروتز طرفداران خاص خود را دارد، اما پروتزهاي زبر پرطرفدارتر هستند. (شكل۲ و جدول ۴)

سوالات شايع و حقايق پروتز

سوالات شايع و حقايق پروتز شكل: پروتزها را براساس شكل مي توان به دو دسته تقسيم كرد؛ 1) گرد 2) قطره اشكي يا آناتوميكال. در پروتزهاي گرد در نماي رخ و نيمرخ پروتز متقارن و شبيه نيمكره است، اما در شكل قطره اشكي چنانكه مي بينيد قسمتي از پروتز كم ضخامت تر از ساير نقاط است. پروتزهاي قطره اشكي با هدف ايجاد نماي طبيعي تر ساخته شده اند. (شكل 1،3و جدول 4).

سوالات شايع و حقايق پروتز


سوالات شايع و حقايق پروتز مقدار برجستگي (Profile): بر اين اساس پروتزها را به سه دسته: ۱) بابرجستگي كم يا استاندارد يا Low) Profile، ۲) برجستگي زياد: High) Profile ۳) برجستگي خيلي زياد: Ultra High Profile تقسيم مي كنند. منظور اين است كه اگر شعاع دايره قاعده پروتز را ثابت در نظر بگيريم هرچه از پروفيل با برجستگي كمتر به سمت برجستگي زياد و خيلي زياد برويم در نماي نيمرخ مقدار برجستگي پروتز بيشتر ميشود. اين تفاوت برجستگيها به جراح كمك مي كند كه متناسب با اشكال مختلف سينه، اشكال مختلف پروتزها را به كار برده و نتيجه بهتري بگيرد. (جدول ۴ و شكل۷)

سوالات شايع و حقايق پروتز


سوالات شايع و حقايق پروتز چگونه سايز پروتز تعيين ميشود؟

سوالات شايع و حقايق پروتز قدم اول: عرض سينه اندازه گرفته مي شود. (فاصله حد داخلي و خارجي آن را با استفاده از خطكش اندازه بگيريد)

سوالات شايع و حقايق پروتز قدم دوم: ضخامت بافت اندازه گرفته مي شود (بافت قسمت داخل را بين ۲ انگشت گرفته و ضخامت آن را با خطكش اندازه بگيريد.)

سوالات شايع و حقايق پروتز قدم سوم: توسط فرمول زير، حداكثر قطر پروتز را به دست آوريد. ضخامت بافتي - عرض سينه = حداكثر قطر پروتز

سوالات شايع و حقايق پروتز قدم چهارم: هنگامي كه قطر پروتز مشخص شد، براي مشخص كردن برجستگي و سايز آن دو راه داريم:

راه دقيقتر آن است كه ببينيم جراح چه مارك پروتزي استفاده مي كند (كه بنده از مارک Mentor استفاده می کنم) بعد به سراغ جدول كارخانه سازنده كه برجستگي هاي مختلف و ابعاد پروتزها را نشان مي دهد، برويم. راه سادهتر آن است كه از جدول Tebbets استفاده كنيم.

سوالات شايع و حقايق پروتز

سوالات شايع و حقايق پروتز قدم پنجم: اتساع پذيري بافت را مي سنجيم اگر بافت كمتر از cm2 به سمت جلو كشيده شود، 30cc از حجم پروتز كم مي كنيم؛ اما اگر بيش از 3cm به جلو كشيده شود، 30cc و درصورتي كه بيش از 4cm به سمت جلو كشيده شد، 60cc به حجم پروتز اضافه مي كنيم.

سوالات شايع و حقايق پروتز قدم ششم: فاصله نوك سينه تا چين زيرسينه را (در حالي كه تا حد امكان موضع را بالا كشيده ايد.) اندازه ميگيريم اگر بيش از ۹.۵ باشد، ۳۰cc به حجم پروتز اضافه مي كنيم.

سوالات شايع و حقايق پروتز

نكته مهم آن است كه محاسبات گفته شده مربوط به پروتزهاي گرد است و درپ روتزهاي آناتوميكال، محاسبات تاحدي متفاوت است؛ پروتزهاي آناتوميكال در افرادي كه درقسمت تحتاني سينه بافت كمتري از قسمت فوقاني دارند و درافرادي كه نماي طبيعي تري ميخ واهند، كاربرد دارد و اما درصورتيكه بالاي ناحيه پرتر و گرد ترباشد، بهتر است از پروتزهاي گرد استفاده كنيد.

به طوركلي و تخميني ۲ نكته درمورد اندازه صحيح كاپ و سايز پروتز لازم براي تغييركاپ قابل ذكر است.

سوالات شايع و حقايق پروتز

سوالات شايع و حقايق پروتز


سوالات شايع و حقايق پروتز آيا پروتزها خطر سرطانزايي دارند؟

سوالات شايع و حقايق پروتز خير. در مورد پروتزهاي ژلي هم علت آنكه بين سالهاي 2006- 1992 از بازار آمريكا بيرون كشيده شدند آن بود كه اين شك وجود داشت كه آيا اين پروتزها احتمال بيماري هاي خود ايمني را افزايش مي دهند يا خير كه سرانجام پس از سالها بررسي، اين مساله رد شد. بايد توجه داشت در تمام طول اين مدت پروتزهاي ژلي در 60 كشور دنيا از جمله اروپا و آمريكاي جنوبي به طور وسيع و بدون هيچ عارضه خاصي استفاده مي شدند.

سوالات شايع و حقايق پروتز آيا پروتزها مانع از حاملگي و شيردهي ميشوند؟

سوالات شايع و حقايق پروتز خير.

سوالات شايع و حقايق پروتز آيا پروتزها مانع از انجام روشهاي تشخيص زودرس سرطان سينه مانند ماموگرافي مي شوند؟

سوالات شايع و حقايق پروتز امروزه با رواج دستگاه هاي ماموگرافي ديجيتال و بهخصوص استفاده از MRI عملا مشكلي در تشخيص سرطان سينه در خصوص پروتزها وجود ندارد.

سوالات شايع و حقايق پروتز مدت ماندگاري نتيجه عمل پروتز چقدر است؟

سوالات شايع و حقايق پروتز به طور متوسط در پروتز هاي ژلي احتمال تعويض پروتز ظرف 5 سال 12-21 درصد و در10 سال 33درصد است.

سوالات شايع و حقايق پروتز آيا پروتزها را لزوما بايد پس از مدتي تعويض كرد؟

سوالات شايع و حقايق پروتز خير. پروتزها مانند هر وسيله ديگري مادام العمر نيستند، اما جهت تعويض آنها بايد علتي وجود داشته باشدوطول عمر متوسط يك پروتز 20-10 سال است.

سوالات شايع و حقايق پروتز چه مدت پس از عمل جراحي ميتوان فعاليت روزمره را شروع كرد؟

سوالات شايع و حقايق پروتز فعاليت هاي سبك را چند روز بعد و فعاليت هاي سنگين و ورزش را چند هفته بعد مي توان شروع كرد.

سوالات شايع و حقايق پروتز آمادگي هاي قبل از عمل چيست؟

سوالات شايع و حقايق پروتز پس از گرفتن شرح حال و معاينه در افراد بالاي 35 سال يك ماموگرافي و در افراد زير 35 سال بسته به نظر جراح و نتيجه معاينه گاهي سونوگرافي درخواست مي شود. همچنين به بيمار توصيه ميشود مصرف سيگار، آسپرين و ساير مسكن هاي غيراستامينوفن را قطع كند.

سوالات شايع و حقايق پروتز آيا بيمار ميتواند هر سايز پروتزي كه تمايل داشته باشد بگذارد؟

سوالات شايع و حقايق پروتز خير. براي داشتن يك نتيجه خوب بايد بافت كافي روي پروتز را بپوشاند پس قطر پروتز نمي تواند بسيار زياد باشد و در نهايت بيمار و پزشك با بررسي خصوصيات آناتوميك و نظرات بيمار راجع به اين مساله تصميم مي گيرند.


سوالات شايع و حقايق پروتز

خیابان آفریقا ، بعد از چهار راه جهان کودک ، جنب پارک خشایار ، برج افرا طبفه 10 ، واحد 1060

تلفن : 7-88209455 موبایل : 09122968403

سوالات شايع و حقايق پروتز


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج