۵۶۲۸۸۱
۳ نظر
۵۵۰۷
۳ نظر
۵۵۰۷
پ

۱۰ نفربر زرهی برتر جهان

در این مطلب به بررسی ۱۰ نفربر برتر جهان می پردازیم؛ این رده بندی بر اساس امتیازاتی که در قدرت شلیک، ایمنی، ظرفیت و قابلیت حرکت به دست آورده اند، می باشد. تمامی زره پوشانی که در ادامه به آنها می پردازیم، مرگبار و کشنده هستند.

برترین ها - محمدرضا مرتضایی: قوی ترین نفربر جهان کدام است؟ برترین و مدرن ترین نفربر(IFV) جهان کدام است و چرا؟ در ادامه به بررسی ۱۰ نفربر برتر جهان می پردازیم؛ این رده بندی بر اساس امتیازاتی که در قدرت شلیک، ایمنی، ظرفیت و قابلیت حرکت به دست آورده اند، می باشد. تمامی زره پوشانی که در ادامه به آنها می پردازیم، مرگبار و کشنده هستند.

پوما (آلمان)

نفربر پوما از ساخته های جدید کشور آلمان به شمار می رود. اولین نمونه از این نفربرها در سال 2010 به ارتش آلمان تحویل داده شد.

پوما در واقع ایمن ترین نفربر حال حاضر جهان محسوب می شود. این نفربر از زره پوش ماژولار استفاده می کند که بر اساس نوع عملیاتی که قرار است در آن شرکت کند، امکان تغییر حالت زره در سه نوع مختلف وجود دارد.
10 نفربر زرهی برتر جهان
میزان ایمنی نفربر پوما حتی از تانک جنگی و سنگین وزن T-72 نیز بیشتر است؛ البته پوما را نیز می توان در زمره نفربرهای سنگین وزن به حساب آورد. به نظر می رسد این نفر بر در برابر شلیک موشک های 120 و 125 میلی متری که از رو به رو به سمت آن شلیک می شود، مقاوم است.
این نفربر همچنین در برابر انفجار مین هایی با قدرت 10 کیلوگرم TNT نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. لازم به ذکر است که نفربر پوما مجهز به سیستم پیشرفته اعلام خطر نیز می باشد.

از دیگر امکانات این نفربر می توان به استفاده از یک رگبار سبک ۵.۵۶ میلی متری کواکسیال و یک توپ ۳۰ میلی متری برجک دار اشاره کرد. این نفربر با سوخت دیزلی کار می کند و قدرتی برابر با ۱۰۷۳ اسب بخار دارد. لازم به ذکر است که قدرت این نفربر آنقدر زیاد است که برخی تانک های پیشرفته کنونی، چنین قدرتی ندارند.

K-21 (کره جنوبی)

K-۲۱را می توان یک نفربر جدید دانست که به تازگی در کره جنوبی ساخته شده است.پروسه ساخت آن از سال ۲۰۰۸ در کره جنوبی کلید خورد و طبق پیش بینی ها قرار است ۹۰۰ نمونه از این نفر بر ساخته شود. بر طبق ادعای مسئولین ارشد ارتش کره جنوبی، هزینه ساخت این نفربر پیشرفته تقریباً نصف مدل مشابه آمریکا آن یعنی M۲ بردلی است.

نوع زره پوش و مواد به کار رفته در ساخت این نفربر همچنان محرمانه است و اطلاعات زیادی در مورد آن به بیرون درز نکرده است. به نظر می رسد این نفربر از زره پوش چند لایه با آلیاژی از فیبر، سرامیک، آلومینویم ساخته شده است.بر طبق صحبت های مسئولین نیروی زمینی کره جنوبی، این نفربر در برابر شلیک موشک های 30 میلی متری که از جلو به سمت آن شلیک می شوند، مقاوم است و در برابر هر موشک های 17.5 میلی متری که از هر طرف به آن اصابت کند، صدمه ای به آن وارد نمی شود. نفربر K-21 به سیستم ایمنی پویا مجهز است که مشابه نمونه ای است که در تانک K2 پلنگ سیاه کره جنوبی استفاده می شود.
10 نفربر زرهی برتر جهان

نفربر K-21 با یک توپ 40 میلی متری و یک رگبار 7.62 میلی متری مجهز شده است که برای شکست نیروهای دشمن و نفربرهای آنها کافی به نظر می رسد. در این نفربر از دو لانچر بومی ATGW استفاده شده است که اطلاعات دقیقی از جزئیات و تعداد راکت هایی که حمل می کند، در دسترس نیست.نفربر K-21 برای دقت شلیک بیشتر به سیستم کنترل آتش پیشرفته مجهز شده است که چنین سیستمی را معمولا در تانک های جنگی پیشرفته می توان دید.

این نفربر در مقایسه با دیگر نفربرهای حاضر در این رده بندی، در زمره سبک وزن ها طبقه بندی می شود. در ساخت این نفربر از مواد کامپوزیتی استفاده شده است که تا حد امکان آن را سبک تر کند. از دیگر امکانات مدرنی که در نفربر K-۲۱ مورد استفاده قرار گرفته، می توان به موارد ذیل اشاره کرد: سیستم مدیریت جنگ،ناوبری داخلی، سیستم اطلاعاتی تجهیزات و سیستم های شناسایی که قادر به شناسایی تجهیزات دوست و دشمن از یکدیگر است.

این نفربر از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و تعویض دنده اتوماتیک بهره می برد و با به کار گیری مجموعه ای از کیسه های هوا در آن به طور کامل می توان از آن در آب نیز استفاده کرد. کیسه های هوایی که برای شناور شدن نفربر در آب مورد استفاده قرار می گیرند، قبل از ورود K-21 به آب فعال می شوند. این نفربر در کنار نفربر روسی BMP-3 تنها نفربرهای کاملا دوگانه(کار خشکی و آب) جهان محسوب می شوند.

Cv۹۰ (سوئد)

نفربر CV90 از اواسط دهه 80 میلادی طراحی و ساخته شده و در سال 1993 رسماً به ناوگان ارتش سوئد ملحق شده است. این نفربر به کشورهای دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوییس صادر می شود. ماده به کار رفته در زره پوش این نفربر، فولاد ضد زنگ است که قابلیت اضافه شدن زره پوش های دیگر نیز بر روی آن دیده شده است.
CV90 در برابر شلیک گلوله های 30 میلی متری که از نفربرها و تانک های قدیمی روسی از رو به رو به آن شلیک می شود، مقاوم است. آخرین مدل از نفربر های CV90 در برابر انفجار مین هایی به قدرت 10 کیلوگرم TNT مقاوم هستند. زره پوش سرامیکی که به زره پوش پایه این نفربر اضافه می شود، قادر به مقاومت در برابر هر گلوله 30 می لی متری است که از هر جهت به آن برخورد کند. در صورت استفاده از لایه ای فلز خاص بر روی زره پوش این نفربر، مقاومت CV90 در برابر شلیک گلوله های RPG نیز افزایش می یابد.
10 نفربر زرهی برتر جهان

نفربر اصلی CV90 از توپ 40 میلی متری استفاده می کند این در حالی است که تمامی مدل های این نفربر که به دیگر کشورها صادر می شود، به توپ های 30 میلی متری مجهز شده اند؛ از دیگر ادوات دفاعی مستقر در این نفربر می توان به رگبار 7.62 میلی متری که بر روی آن سوار است، اشاره کرد.

این نفربر برای به حداقل رساندن شناسایی توسط رادارها و امواج مادون قرمز دشمن طراحی و ساخته شده است. Cv۹۰ از فیلنرهای جاذب گرمایی برای مقابله با تصویربرداری حرارتی و دوربین های مادون قرمز استفاده می کند. این نفربر برای حفظ قدرت خود در حرکات مخفیانه به ناچار بسیار کند حرکت می کند. ارتش سوئد به تازگی در حال کار بر روی دوگانه کردن(کار در خشکی و آب) این نفربر است.

M2 بردلی (آمریکا)

نفربر اصلی M۲ بردلی در سال ۱۹۸۱ به ارتش آمریکا اضافه شد ولی در حال حاضر، ارتش آمریکا از نمونه های پیشرفته تر این نفربر موسوم به M۲A۳ استفاده می کند.

مدل M2A3 مجهز به نسل جدید زره های ضد انفجار است و تا حد زیادی در برابر شلیک های RPG مقاوم است. بر طبق ادعای سازندگان این نفربر، M2A3 قادر به مقاومت در برابر شلیک های 30 میلی متری که از رو به رو به آن می شود، است و در برابر هر نوع شلیک 14.5 میلیمتری از هر زاویه ای نیز مقاومت بالایی دارد.
10 نفربر زرهی برتر جهان

این نفربر از دو برجک استفاده می کند که دو نفر با رگبارهای بوش مستر در قسمت بالای نفربر در آنها مستقر شده اند. یک آتشبار 7.62 میلی متری کواکسیال و یک لانچر دولوله ضد تاتک تاو-2 نیز بر روی این نفربر سوار شده است که M2 بردلی را قدرتمندتر از همیشه در قابلیت های ضد زرهی کرده اند.

M۲ نیز با استفاده از بشکه هایی که در اختیار دارد قابلیت شناور شدن در آب را دارد. و با پروانه ای که در زیر آب شروع به چرخیدن می کند، قادر به حرکت بر روی آب است.
کورگانتس-25 (روسیه)

کورگانتس ۲۵ در واقع نسل بعدی نفربرهای روسیه محسوب می شود. این نفربر در واقع جایگزین نفربرهای BMP-۳ شده است. پروژه ساخت این نفربر به کلی محرمانه است و اولین نمونه از پیش تولید این نفربرها در سال ۲۰۱۵ به ارتش روسیه تحویل داده شد و انتظار می رفت تا سال ۲۰۱۶، نمونه های کامل شده آن در اختیار ارتش روسیه قرار گیرد.

طراحی این نفربر در نوع خود بی نظیر است و می توان گفت که شباهت کمی با نفربرهای BMP-3 دارد. این نفربر از موتوری در قسمت جلوی زره پوش بهره می برد و نفرات در قسمت عقب آن سوار می شوند. ایرادات نفربر BMP-3 مثل مشکل در خروج اضطراری و محفظه خروج خدمه در این نفربر رفع شده است.
10 نفربر زرهی برتر جهان

نفربر کورگانتس از آلیاژ آلمینیومی خاصی ساخته شده و ماژول های ضد انفجاری نیز بر روی زره پوش آن به کار رفته است. این نفربر با سیستم اقدام متقابل مجهز شده است که شانس هدف قرار گرفتن توسط موشک های ضد تانک دشمن را کاهش می دهد. برخی منابع مدعی هستند که این نفربر از سیستم امنیتی Drozd-2 نیز استفاده می کند؛ به طور کلی می توان گفت عملکرد ایمنی کورگانتس-25 بهتر از نمونه های قدیمی BMP-3 است و این در حالی است که ایمنی آن پایینتر از نفربر بردلی M3A3 ارزیابی شده است.

نفربر کوگانتس ۲۵ از برجک اتوماتیکی که مجهز به توپ ۳۰ میلی متری و رگبار ۷.۶۲ میلی متری است، بهره می برد و استفاده از ۴ لانچر خارجی موشک های ضد تانک Kornet-EM نیز بر قدرت آن افزوده است.
ZBD-08 (چین)

نفربر ZBD-۰۸ در واقع نسخه بازطراحی شده نفربر روسی BMP-۳ محسوب می شود.اولین نمونه از این نفربرها با نام ZBD-۰۴ در سال ۲۰۰۴ وارد ارتش چین شد و نسخه پیشرفته تر آن یعنی ZBD-۰۸ چند سال بعد در تولید انبوه، جایگزین نمونه های قدیمی تر شد.

در نفربر ZBD-08 شاهد رفع مشکلات نفربر BMP-3 هستیم و در طراحی این نفربر، طراحی طوری بوده است که موتور در جلوی آن و قسمت سرنشینان در عقب نفربر قرار گرفته است.

پوشش بدنه این نفربر از فولاد ضد زنگ است و برای افزایش ایمنی نیز می توان زره های ماژولار و اضافی به آن اضافه کرد. بر طبق ادعای سازندگان این نفربر، ZBD-۰۸ در برابر شلیک های مستقیم ۳۰ میلی متری از رو به رو و در برابر هر شلیک ۱۴.۵ میلی متری از هر طرف مقاوم است. برای ایمنی بیشتر، برخی زره های جانبی به کناره های این نفربر افزوده شده است. یکی از نکات جالب این نفربر، وجود سیستم ایمنی لیزری بومی بر روی آن است.
10 نفربر زرهی برتر جهان

نفربر ZBD-۰۸ بر خلاف نمونه قدیمی BMP-۳ از برجک های مجهزی بهره می برد و طبق آخرین لیسانس ها، اکنون به طور کامل در کشور چین ساخته می شود. خروجی و قدرت شلیک این نفربر مشابه بسیاری از نفربر های دیگر است. تفنگ ۱۰۰ میلی متری این نفربر با یک سیستم تغذیه خودکار گلوله کامل شده است و برد گلوله های آن تا ۴ کیلومتر اعلام شده است.
این تفنگ قادر به شلیک به موشک های عادی و موشک های ضد تانک قابل کنترل است. این تفنگ با سیستم چینی ATGM سازگار است و یک خطر جدی برای تانکهای دشمن محسوب می شود. توپ ۳۰ میل متری به کار رفته در این نفربر، بردی بین ۱.۵ تا ۲ کیلومتر دارد. در این نفربر از یک رگبار ۷.۶۲ میل متری نیز استفاده شده است که به سیستم دفاعی آن در برابر دشمنان از فاصله نزدیک کمک زیادی می کند. در نفربر ZBD-۰۸ شاهد بهبود دید و سیستم کنترل آتش هستیم.
BMP-۳ (روسیه)

نفربر BMP-3 توسط ارتش شوروی سابق در سال 1987 ساخته شد.اولین نمونه از این نفربرها به برخی کشورها نیز صادر شد و از جمله کشورهایی که در حال حاضر از این نفربر استفاده می کنند می توان به روسیه، آذربایجان، قبرس، یونان، اندونزی، کویت، کره جنوبی، اوکراین، امارات متحده عربی و ونزوئلا اشاره کرد.
زره پوش و برجک این نفربر از آلیاژ آلومینویم ساخته شده است و قسمت جلوی زره پوش این نفربر از مواد کامپوزیتی ساخته شده که در برابر شلیک های مستقیم دشمن که با توپ های 30 میلی متری انجام می شود، مقاوم است و همچنین شلیک های دشمن از هر طرف با اوپ های 14.5 میلی متری به این نفربر اثری ندارد. ایمنی این نفربر با افزودن یک لایه زره پوش ضد انفجار به آن افزایش می یابد. علاوه بر این، سیستم حفاظتی آرنا و سیستم های اقدام متقابل اشتورا بر روی این نفربر نصب می شوند که عمدتا از این دو سیستم برای مقابله با تانک های جنگی استفاده می شود.
10 نفربر زرهی برتر جهان

این نفربر از یک تفنگ 100 میلی متری و یک توپ کواکسیال 30 میلی متری استفاده می کند. تفنگ 100 میلی متری قادر است تا موشک های ضدتانک قابل کنترل را در هوا مورد اصابت قرار دهد که این امر، یک ویژگی دفاعی مناسب برای این نفربر به ارمغان آورده است.

جایگاه استقرار نفرات در این نفربر در جلوی آن تعبیه شده و موتور در قسمت عقب قرار دارد. نفربر BMP-۳ نیز از نوع نفربرهای دوگانه به شمار می رود و قابلیت استفاده از آن هم درخشکی و هم در آب وجود دارد.

پیرانها (سوییس)

نفربر پیرانها ۵ در واقع جدیدترین و مدرن ترین نمونه از خط تولید نفربرهای پیرانها محسوب می شود. این نفربر توسط شرکت MOWAG سوییس در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد.به خاطر وزن زیاد و استفاده از تجهیزات دفاعی سنگین در آن، نمی توان بر روی جا به جایی سریع نیروها بر روی این نفربر حساب باز کرد. در حال حاضر از این نفربر در موناکو استفاده می شود.

نفربر پیرانها 5 از زرهی از جنس فولاد ضد زنگ که با زره های ماژولار کامپوزیت نیز ادغام می شود، ساخته شده است. نمونه های اولیه این نفربر در برابر شلیک توپ های 14.5 میلی متری از هر جهت مقاوم بودند که در نمونه های جدیدتر سطح ایمنی آن به مقاومت در برابر شلیک توپهای 25 میلی متری افزایش یافته است. این نفربر دو طبقه است و در آن از زرهی به شکل V استفاده شده که در برابر انفجار مین ها و انفجارهای IED مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. بر طبق ادعای سازندگان این نفربر، مقاومت در برابر مین های 10 کیلوگرمی ضد تانک از ویژگی های بارز پیرانها محسوب می شود. لازم به ذکر است که سیستم ایمنی LEDS-150 در نفربر پیرانها 5 قرار دارد.
10 نفربر زرهی برتر جهان

این نفربر در سال 2010 با مجموعه ای از امکانات جدید از جمله بکار گیری مسلسل 30 میلی متری بر روی برجک، استفاده از سیستم تسلیحاتی که از راه دور کنترل می شود، رونمایی شد.

این نفربر از سیستم تنظیم وزن و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک استفاده می کند و در جاده های سفت، قابلیت حرکت خوبی دارد اما این نفربر جزو نفربرهایی که قادرند مسیرهای آفرود را طی کنند، به شمار نمی رود.

جنگجو (انگلستان)

نفربر موسوم به جنگجو از سال ۱۹۸۸ به خدمت ارتش انگلستان در آمد. در مجموع تعداد ۷۹۸ از این نفربرها تا سال ۱۹۹۵ که خط تولید آن متوقف شد، ساخته شده است. ارتش انگلستان قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ از این نفربرها استفاده کند. لازم به ذکر است که این نفربر تنها به کشور کویت صادر شده است.

در نفربر جنگجو از یک زره آلومینیومی و پوشش استیل لمینیت در قسمت برجک استفاده شده است. این نفربر در مقابل شلیک توپ های 14.5 میلی متری از هر طرف، مقاوم است و طبق ادعای سازندگانشف در مقابل شلیک توپ های 25 میلی متری از جلو هم مقاومت بالایی دارد. در حین درگیری در میدان جنگ، با افزودن یک لایه زره مخصوص به این نفربر، می توان آن را در برابر RPG نیز مقاوم کرد.
10 نفربر زرهی برتر جهان

از یک توپ 30 میل متری و یک رگبار 7.62 میلی متری با دو برجک در این نفربر استفاده شده است. تفنگ به کار رفته در این نفربر قادر به انهدام نفربرهای دشمن در فاصله 1500 متری است و حتی می تواند هلی کوپترهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند را نیز هدف قرار دهد.

نفربر جنگجو در کلاس خود جزو نفربرهای سریع به شمار می رود و حداکثر سرعت آن ۷۵ کیلومتر در ساعت است.

فرشیا (ایتالیا)

فرشیا در واقع جدیدترین نفربر ساخت کشور ایتالیا محسوب می شود.این نفربر در واقع بازطراحی نفربر سنچارو ۸*۸ است که به انهدام تانک ها معروف بود. این نفربر از سال ۲۰۰۹ وارد ارتش ایتالیا شده است.

بر طبق ادعای سازندگان آن، فرشیا در برابر شلیک مستقیم توپ های 25 تا 30 میلی متری مقاوم است و در برابر شلیک توپ های 14.5 میلی متری از هر طرف نیز آسیبی به آن وارد نمی شود. این نفربر در برابر قدرت انفجار مین 6 کیلوگرمی TNT نیز مقاوم است.

نفربر فرشیا با یک توپ ۲۵ میلی متری و دو رگبار ۷.۶۲ میلی متری تجهیز شده است. یک نمونه ATGW از این نفربر علاوه بر توپ ۲۵ میلی متری، به دو توپ رافائل اسپایک ML/LR که برای انهدام موشک های ضد تانک قابل رهگیری به کار می رود، مجهز شده است.
10 نفربر زرهی برتر جهان

با توجه به استفاده از چرخ به جای شنی، خرید آن بسیار ارزان تر از نمونه هایی است که از شنی به جای چرخ در نفربر استفاده کرده اند البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قدرت مانور این نفربر با توجه به استفاده از چرخ درآن، بسیار پایینتر از نمونه های شنی است و در برخی ماموریت های خاص نمی توان از آن استفاده کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شيفتن كجاس

    • بدون نام

      پس چرا باکسر داخلش نیست در ضمن کلاس نفربری همچون پیرانها پوما کورگانتس با بومرنگ و پیرانها و فرسیا متفاوتن

    • بدون نام

      خوب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج