۵۶۲۸۸۵
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

گزینه‌ی جانشینی ترامپ؛ ضد ايران، نزديك به اسراييل

نيكي هيلي نماينده كنوني امريكا در سازمان ملل یکی از گزینه‌های جمهوری‌خواهان برای انتخابات آتی ریاست جمهوری ایالات متحده است.

روزنامه اعتماد - میثم سلیمانی : احزاب دموكرات و جمهوريخواه امريكا سعي دارند در ميان اعضاي خود افرادي را شناسايي كنند كه اين قابليت را داشته باشد كه به مناصب عاليرتبه كشوري و حتي رياست‌جمهوري امريكا برسد. به خصوص قابليت دريافت راي از مردم اصلي‌ترين اولويت‌هاي آنها محسوب مي‌شود. كسي كه بتواند در انتخابات فرمانداري و حتي ورود به سنا و مجلس نمايندگان خوب عمل كند و بيشتر ديده شود، از اين مسير هر فردي مي‌تواند شانس خود را براي رسيدن به عالي‌ترين رتبه‌هاي امريكا هموار كند. نيكي هيلي نماينده كنوني امريكا در سازمان ملل نيز از ديد جمهوريخواهان يكي از اين افراد است.
گزینه‌ی جانشینی ترامپ؛ ضد ايران، نزديك به اسراييل

چرا ايران ستيز؟

نيكي هيلي در تاريخ ٢٠ژانويه ١٩٧٢ در بامبرگ كاروليناي جنوبي متولد شد. او از جمله اقوام سيك از مهاجران هندويي به شمار مي‌آيد كه به ايالات متحده كوچ كردند. او در مدارس محلي تحصيل كرد و از دانشگاه كلمسون فارغ‌التحصيل شد و توانست در رشته حسابداري مدرك ليسانس را دريافت كند. هيلي سپس وارد تجارت مادر خود يعني لباس‌هاي مجلل شد و در نهايت به مادرش كمك كرد كه اين تجارت را بين‌المللي كند و يك شركت چند ميليون دلاري را ايجاد كند.

او رفته رفته جايگاه خود را در گروه‌هاي تجاري تثبيت كرد و در سال ١٩٩٨توانست به رياست هيات اتاق بازرگاني اورنجبرگ كانتي دست پيدا كند و در سال ٢٠٠٣ نيز رييس اتاق بازرگاني لكسينگتون شد. او در سال ٢٠٠٤ نيز رييس انجمن ملي زنان صاحبان كسب و كار شد و خود را به‌شدت درگير سازمان‌هايي از جمله بنياد پزشكي لكسينگتون كرد و همچنين وارد گروهي از زنان جمهوريخواه براي انتخاب اعضا و نامزدهاي جمهوريخواه در مناصب سياسي شد.
هيلي اما براي جلب اعتماد مردمي به مسيحيت گرويد و وارد هيات‌مديره كليساي متديست هوريب شد. اما كماكان براي احترام به فرهنگ پدر و مادرش در مراسم سيك‌هاي هند شركت مي‌كند. نادر انتصار استاد علوم سياسي دانشگاه آلاباماي امريكا در خصوص خانم هيلي مي‌گويد: اسم اصلي او نيمراتا راندهوا است كه از بچگي پدر و مادرش او را نيكي كه معني آن در زبان آنها «كوچولو» است خطاب مي‌كردند.
چون نيكي براي امريكايي‌ها آسان‌تر بود او همان اسم را براي خود استفاده كرد. وي مي‌افزايد: گرچه خانم هيلي مانند پدر و مادرش مذهب سيك را دنبال مي‌كرد ولي بعد از ازدواج مذهب خودرا به مسيحيت تغيير داد و كم كم به يك مسيحي دست راستي افراطي تبدل شد و از اين نظر مورد پشتيباني گروه‌هاي مسيحي افراطي كه در ايالات كاروليناي جنوبي قوي هستند قرار گرفت چون اين گروه‌ها طرفدار صهيونيستي مسيحي هستند و از طرفداران دوآتشه اسراييل به شمار مي‌روند، خانم هيلي از همان دوران جواني طرفدار سرسخت اسراييل شد و هنوز همانطور باقي مانده است. همچنين مي‌توان گفت، دشمني كوركورانه خانم هيلي با ايران نيز از همين جا سرچشمه مي‌گيرد.

محافظه‌كار و عضو جنبش تي‌پارتي

هيلي براي يك صندلي مجلس نمايندگان در كاروليناي جنوبي در سال ٢٠٠٤ نخستين تلاش سياسي جدي خود را آغاز كرد. او در آن سال توانست يكي از كهنه‌كار‌ترين نمايندگان مجلس نمايندگان كاروليناي جنوبي يعني لري كان را به چالش بكشد. او توانست در انتخابات عمومي بدون هيچ گونه چالش جدي تبديل به نخستين هندي امريكايي شود كه در مجلس نمايندگان كاروليناي جنوبي حاضر مي‌شود. او در سال ٢٠٠٦ نيز بدون هيچ گونه مخالفتي پيروز شد. او در سال ٢٠٠٨ نيز رقيب دموكرات خود را شكست داد و تا سال ٢٠١١ در مجلس باقي ماند.

او به عنوان يك جمهوريخواه ضد ماليات و بسيار محافظه‌كار شناخته مي‌شود. او در خصوص سقط جنين راي به محافظت از جنين داد. هيلي همچنين از قوانين سختگيرانه مهاجرت دفاع مي‌كرد. وي همچنين از اعضاي جنبش تي‌پارتي محسوب مي‌شود كه در سال ٢٠٠٩ تا ٢٠١٠ فعاليت مي‌كرد. او توانست در انتخابات فرمانداري كاروليناي جنوبي حمايت ميت رامني، فرماندار سابق ماساچوست و سارا پالين، فرماندار سابق آلاسكا را دريافت كند تا در انتخابات ورود پيدا كند. او در دوم نوامبر٢٠١٠ پيروز انتخابات شد تا به عنوان نخستين فرماندار زن كاروليناي جنوبي انتخاب شود.

نكته جالب توجه در خصوص هيلي اينجاست كه در هيچ انتخاباتي شكست نخورده و توانسته راي مردم را به سمت خود جلب كند و از حمايت جدي جمهوريخواهان برخوردار باشد. انتصار در اين زمينه معتقد است: اگرچه خانم هيلي در خانواده‌اي مهاجر بزرگ شده است، اما سياست‌هاي او و برنامه‌هاي اقتصادي و اجتماعي او به طور كلي ضد مهاجران است و در خط دست راستي‌هاي امريكا قرار دارد. وي همچنين در زندگي سياسي‌اش شخصي بسيار جاه‌طلب است.

متهم به ارتباط‌هاي نامشروع

قبل از انتخابات فرمانداري، هيلي با يك چالش جدي مواجه شد و متهم شد كه با دو مرد مختلف روابط جنسي داشته است. اين دو فرد سخنگوي فرماندار و مشاور سياسي حريف هيلي بودند. هردو برخوردهاي جنسي را به چندين سال قبل ربط دادند اما هيلي هرگونه تماس جنسي نامناسب را تكذيب كرد و گفت كه همواره به شوهرش مايكل هيلي وفادار بوده. او در مصاحبه با راديو در چهارم ژوئن ٢٠١٠ مدعي شد كه اگر او به عنوان فرماندار انتخاب شود و اين ادعا اثبات شود استعفا خواهد داد.
او حتي از نظر مذهبي نيز در انتخابات مورد چالش قرار گرفت و جيك نوتس فرماندار كاروليناي جنوبي كه از رقيب هيلي در انتخابات حمايت مي‌كرد هيلي را به عنوان فردي سرگردان از لحاظ مذهبي مي‌دانست. او اعلام كرد كه او كماكان به مذهب سيك هندويي به صورت مخفيانه اعتقاد دارد و يك مسيحي متديست نيست.
گزینه‌ی جانشینی ترامپ؛ ضد ايران، نزديك به اسراييل
اما با اين وجود بعدا از اين سخن خود عذرخواهي كرد و گفت آن را يك شوخي در نظر بگيريد. هيلي همچنين در مقاله‌اي در ژوئن ٢٠١٠ در مجله نيوزويك نوشت، حقيقت اين است كه يك زن هندي مي‌تواند يك پويايي جديد را به وجود بياورد. او در مقاله خود در خصوص موانع نژادي و جنسيتي در امريكا سخن گفت و اعلام آمادگي كرد تا آنها را بشكند. وي افزود: اما اين موضوع مي‌تواند تبديل به انگيزه براي گفت‌وگو ميان قشرهاي مختلف مردم شود و ما بايد با فلسفه زندگي كنيم.

مدافع همه جز ترامپ

پس از تعيين دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهايي حزب بسياري از هيلي به عنوان شانس جدي معاون اول رييس‌جمهور نام بردند و در داخل تيم ترامپ خيلي‌ها از او ياد كردند اما در نهايت مايك پينس، فرماندار اينديانا براي اين سمت انتخاب شد.

در طول مبارزات انتخابات رياست‌جمهوري سال ٢٠١٦ نيكي هيلي يكي از طرفداران وفادار به ترامپ نبود، او در ابتداي رقابت‌هاي رياست‌جمهوري از ماركو روبيو حمايت كرد و سپس با كناره‌گيري روبيو، پشت سر تد كروز ايستاد و او را تاييد كرد. هيلي همچنين در طول رقابت‌هاي انتخاباتي به‌شدت از سياست‌ها و صحبت‌هاي ترامپ در مورد ممنوعيت ورود مسلمانان به امريكا انتقاد كرده بود؛ موضوعي كه از طرف دونالد ترامپ نيز بي‌جواب گذاشته نشد و در توييت خود در مارس ٢٠١٦ پاسخ داد: مردم كاروليناي جنوبي از وجود نيكي‌هيلي خجالت مي‌كشند.

نماينده امريكا در صحنه جهاني

هيلي در پايان رقابت‌هاي انتخاباتي در نهايت از ترامپ حمايت كرد و به او راي داد و به همراه ساير راي‌دهندگان به او جشن پيروزي گرفت و در جمع رهبران جمهوريخواه گفت: اين ايده بسيار خوبي است كه مي‌توانيم يك حكومت واقعي را شروع كنيم. من مي‌توانم به شما بگويم كه پنج سال گذشته، حضور در واشنگتن يكي از سخت‌ترين قسمت‌هاي كاري من بوده است و اين يك روز جديد است.

در تاريخ ٢٢ نوامبر٢٠١٦ دونالد ترامپ نيكي هيلي را به عنوان سفير ايالات متحده در سازمان ملل انتخاب كرد. او نخستين زني بود كه به عنوان بخشي از دولت نوپاي ترامپ معرفي شد. ترامپ در بيانيه‌اي عنوان كرد: فرماندار هيلي داراي پيشينه‌اي اثبات شده در خصوص جمع‌آوري افراد بدون توجه به زمينه و وابستگي حزبي در راستاي حركت به سوي سياست‌هاي انتقادي و بهبود وضعيت ايالت خود بوده است. او رهبري بزرگي خواهد بود كه ما را در صحنه جهاني نمايندگي مي‌كند.

هيلي در پذيرش اين پيشنهاد گفت: مفتخرم كه رييس‌جمهور منتخب از من خواسته تا به تيم خود ملحق كند تا عشق به كشور را ارايه دهد. وي افزود: زماني كه رييس‌جمهور معتقد است كه شما براي كمك به رفاه ملت خود در ايجاد موقعيت براي ملت ما در جهان سهيم هستيد، اين يك نداي بسيار مهم است كه بايد به آن توجه شود.

در تاريخ ٢٤ ژانويه ٢٠١٧ هيلي به عنوان نماينده ايالات متحده امريكا در سنا با ٩٤ راي موافق تاييد شد و او از سمت فرمانداري كاروليناي جنوبي براي خدمت در نقش جديد خود استعفا داد.

به جاي اسراييل بر ايران تمركز كنيد!

نيكي هيلي را در حمايت از اسراييل مي‌توان از تمامي سفراي پيشين امريكا در سازمان ملل سرآمد دانست. پس از تصويب قطعنامه ضد اسراييلي در شوراي امنيت در روزهاي پاياني دولت باراك اوباما، دونالد ترامپ به اسراييلي‌ها يك وعده داد و آن تغيير شرايط بعد از بيستم ژانويه ٢٠١٧ بود. اما اين موضوع را مي‌توان در مورد شخص نيكي هيلي بسيار ملموس دانست. به نظر مي‌رسد نيكي هيلي قصد دارد خود را به عنوان سفير ايالات متحده قهرمان حمايت از اسراييل نشان دهد. او در خصوص حمايت اسراييل كاملا هدفمند عمل مي‌كند.
او اسراييل را از دستور كار شوراي امنيت خارج مي‌كند و در عوض مي‌گويد اين ايران است كه اكنون اولويت دارد و چرا بايد روي اسراييل تمركز كنيم. او به‌شدت هماهنگ با دني دنون، سفير اسراييل در سازمان ملل است و با بنيامين نتانياهو نيز روابط بسيار خوبي دارد.
او در مدت حضور خود در سازمان ملل نه‌تنها اجازه هيچگونه بحثي در خصوص اسراييل نداده بلكه فضاي هرگونه انتقاد را نيز گرفته است و به‌شدت از آنها پشتيباني مي‌كند. او به صراحت در خصوص حمايت از اسراييل سخن مي‌گويد و ملاحظات نمايندگان پيشين امريكا در سازمان ملل را ندارد.
گزینه‌ی جانشینی ترامپ؛ ضد ايران، نزديك به اسراييل
او در ماه مارس در جمع حدود ١٨ هزار نفري لابي اسراييل در امريكا (AIPAC) خطاب به حاضران گفت: دوره جديدي در روابط ايالات متحده و اسراييل آغاز شده است. در ميان ازدحام جمعيت گفت: من كفش‌هاي پاشنه‌دار مي‌پوشم، هرچند كه براي سخنراني مد نيست، اما به خاطر اين است كه اگر چيزي را اشتباه ببينم در هر لحظه به آن لگد بزنم.

ادعاهاي شاخدار براي ضديت با ايران

نيكي هيلي نگاهي به‌شدت ضد ايراني دارد و از هر تلاشي براي اجماع جهاني عليه ايران دريغ نمي‌كند. او تاكنون موضوعات مختلفي را عليه ايران مطرح كرده اما نتوانسته نتيجه چنداني به دست آورد، زيرا برجام و قطعنامه ٢٢٣١ عامل جدي هستند تا به او اجازه ندهد آنگونه كه مي‌خواهد عمل كند. اما او منويات ذهني خود را به راحتي عليه ايران بروز مي‌دهد. هيلي در ماه گذشته ميلادي در گزارشي مدعي شد كه نگران است ايران سلاح اتمي به دست آورد و آنها را به گروه‌هاي تروريستي كه تحت حمايت ضمني روس‌ها هستند عرضه كند. سناريويي كه شايد تنها از ذهن فردي مانند نيكي هيلي تراوش كند.

ديپلمات ارشد دولت ترامپ در گزارشي به كميته فرعي مجلس نمايندگان گفت كه او معتقد است كه توافق هسته‌اي با ايران تحت حكومت اوباما تنها در دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي تاخير ايجاد كرد. وي مدعي شد كه اين خطر وجود دارد كه ايران بتواند اين تكنولوژي را با گروه‌هاي تروريستي نيز به اشتراك بگذارد. موضوعي كه ايران همواره آن را رد كرده است.

نماينده امريكا در سازمان ملل ادامه داد: آنها قصد دارند تا توانايي‌هاي هسته‌ای خود را ادامه دهند و ما فقط پول زيادي براي انجام اين كار به آنها داديم و نگراني من اين است كه همه گروه‌هايي كه مي‌خواهيم آنها را شكست دهيم آنها باهم مرتبط هستند.

هيلي در ادامه خطاب به قانونگذاران امريكايي مدعي شد: ايران حمايت خود را از يك جفت سازمان تروريستي در مرزهاي اسراييل افزايش داده است و اين موضوع از طريق حجم پولي كه به دنبال كاهش تحريم‌ها در توافق هسته‌اي براي ايران به وجود آمد كمك كرد. اما با اين وجود او تصديق كرد كه ايران هيچ نقضي در معاهده هسته‌اي خود مرتكب نشده است. اما او اضافه كرد كه ايران در حال توسعه توانمندي موشكي خود و طراحي موشك‌هايي با قابليت حمل سلاح هسته‌اي است.

هيلي در ادامه تاكيد كرد كه تلاش‌هاي او براي تشديد مخالفت‌هاي بين‌المللي عليه ايران، با مخالفت و جلوگيري روسيه از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل مواجه شده است. او در ادامه گفت: بله، ما عاشق تحريم ايران هستيم و بله ما در مورد آن با صداي بلند صحبت خواهيم كرد و در خصوص آن كار را ادامه مي‌دهيم و بله روسيه آن را وتو خواهد كرد.

سوداي رياست‌جمهوري

شايد اندكي زود باشد كه بخواهيم در خصوص رياست‌جمهوري نيكي هيلي در امريكا سخن بگوييم اما روند كاري او نشان مي‌دهد كه علاقه زيادي براي رسيدن به اين سمت دارد و قصد دارد اين پازل را يك به يك پر كند. در روزهاي اخير با توجه به بالا گرفتن اختلافات ميان تيلرسون، وزير خارجه امريكا و دونالد ترامپ، اين موضوع مطرح شد كه سكاندار اصلي سياست خارجي امريكا هيلي است و بسياري از او به عنوان جايگزيني براي تيلرسون ياد مي‌كنند و حتي اكنون او را وزير در سايه تيلرسون مي‌نامند و اين موضوع قطعا مورد حمايت دست راستي‌هاي امريكا نيز خواهد بود. اما نكته اصلي در اين بين اينجاست كه نيكي هيلي برنامه بلندمدت‌تري براي خود چيده است.
او اكنون ٤٥ سال دارد و تجربه زيادي در سياست امريكا كسب كرده كه كمتر كسي در امريكا آن را در اختيار دارد. دو دور نمايندگي مجلس، فرمانداري و اكنون نيز نمايندگي امريكا در سازمان ملل؛ هرچند كه شايد هيلي براي رفتن به سازمان ملل يك قمار بزرگ را در زندگي كاري خود انجام داد اما به نظر مي‌رسد اين اقدام او با برنامه‌ريزي بود. هرچند ادامه عملكرد موفق او در فرمانداري كاروليناي جنوبي مي‌توانست عامل مهمي در ادامه موفقيت سياسي او شود، اما نمايندگي سازمان ملل نيز تجربه‌اي ديگر را به اندوخته‌هاي او اضافه كند. از سوي ديگر هيلي از اين طريق براي مردم امريكا بيشتر شناخته مي‌شود، دوم اينكه تجربه بين‌المللي را كسب مي‌كند كه تا پيش از اين در كارنامه سياسي خود نداشت.
از طرفي نزديكي جدي او با اسراييل را نيز مي‌توان در همين راستا ارزيابي كرد چرا كه او خوب مي‌داند نزديكي به اسراييل در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا تا چه اندازه براي او تعيين‌كننده است. هيلي تمام مولفه‌هاي نامزد رياست‌جمهوري امريكا را دارد كه براي راي‌دهندگان جذاب باشد.
نخست اينكه او يك زن است و كماكان طلسم حضور يك زن در كاخ سفيد شكسته نشده است. دوم اينكه او اصالتي هندي دارد كه اين موضوع نيز مي‌تواند به مانند سياهپوست بودن باراك اوباما به او در جلب آرا كمك كند و در آخر اينكه او تمام مدارج سياسي در امريكا را طي كرده و تمام تفكرات جمهوريخواهان را مي‌تواند به نوعي نمايندگي كند و در ميان نخبگان حزب نيز فردي متبوع به نظر مي‌رسد كه مي‌تواند شانس خود را براي رسيدن به رياست‌جمهوري امريكا امتحان كند. اگرچه جمهوريخواهان با كمك دونالد ترامپ توانستند وارد كاخ سفيد شوند اما آنها خود مي‌دانند كه ترامپ شخصيت متبوع آنها نبود و متوجه شدند كه تا چه حد از فقر يك گزينه مناسب براي رويارويي با دموكرات‌ها مواجهه هستند. بنابراين نيكي هيلي مي‌تواند گزينه نه‌چندان دور جمهوريخواهان براي رياست‌جمهوري امريكا باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بره بمیره زنیگه

    • بدون نام

      دیوونست,,,نکبت,, ارزوهاشوبه گو ببره,,

    • بدون نام

      اینهمه ادم های قابل و طرفدار حقوق بشر تو امریکاست اونوقت هرچی گری گوریه رییس جمهور میشه اون از بوش بچه تنبل کلاس اینم از ترامپ و این .فقط اوباما و چند نفر دیگشون ادم بودن

    • بدون نام

      یعنی واقعا آمریکا یه آدمه عاقل و درست و حسابی نداره ؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج