جاباما
۵۶۲۸۸۷
۸ نظر
۵۰۰۹
۸ نظر
۵۰۰۹
پ

یک حقوقدان: خودرو حریم خصوصی است

حریم خصوصی و مصادیق آن سال های سال است که در جامعه مطرح بوده و اخیرا سخنگوی ناجا اعلام کرده که داخل خودرو حریم خصوصی نیست اما حقوقدان و وکیل دادگستری با استناد به قانون می گوید که خودرو حریم خصوصی افراد است و بازرسی از آن نیاز به حکم قضائی دارد.

خبرگزاری ایرنا: حریم خصوصی و مصادیق آن سال های سال است که در جامعه مطرح بوده و اخیرا سخنگوی ناجا اعلام کرده که داخل خودرو حریم خصوصی نیست اما حقوقدان و وکیل دادگستری با استناد به قانون می گوید که خودرو حریم خصوصی افراد است و بازرسی از آن نیاز به حکم قضائی دارد.
هفته گذشته (سه شنبه ۱۳ تیرماه) بود که سردار منتظرالمهدی در نشست خبری با خبرنگاران سخنگوی ناجا با اشاره به قوانین جاری از جمله تبصره ماده ۵ قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر مصوب سال ۹۴ ، امکانی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرند از جمله وسایط نقلیه را مشمول حریم خصوصی ندانست و گفت که هنجارها و الزامات قانونی باید درون خودروها رعایت شود.
پیش از این نیز رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی، سردار تقی مهری گفته بود که با افرادی که بدحجاب باشند آن هم در درون خودرو، برخورد می شود چرا که خودرو، منزل یا محدوده شخصی افراد نیست و بدحجابی جرم است و این افراد تحویل مراجع قضایی می شوند و هر تصمیمی که آنها اتخاذ کنند لازم الاجراست.
درباره این موضوع عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، گفت که نیروی انتظامی با استناد به تبصره چهار ماده پنج قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر که در سال ٩٤ تصویب شد، اصرار دارد که اتومبیل حریم خصوصی نیست اما نکته حائز اهمیت این است که همه قوانین برگرفته از قانون اساسی است.
این حقوقدانان با استناد به قانون اساسی خاطرنشان کرد: قانون اساسی، قانون مادر است و همه قوانین زیر نظر این قانون تصویب شده است و اصل ٢٢ قانون اساسی صراحت دارد که مال، جان و حیثیت افراد از تعرض مصون است مگر به حکم قانون.
خرمشاهی تصریح کرد: آنچه که مسلم است، خودرو حریم خصوصی افراد است و بازرسی از آن قطعا نیاز به حکم قضائی دارد و این موضوع بارها از سوی اداره حقوقی قوه قضائیه اعلام شده است.

خرمشاهی اظهار کرد: ماموران انتظامی حق ندارند متعرض به خودروی افراد شوند مگر اینکه حکم قضایی برای بازرسی از خودرویی مشخص داشته باشند.

**نیروی انتظامی مکلف به برخورد با جرائم مشهود است
این حقوقدان یادآور شد: ماموران ناجا و ضابطان قوه قضائیه مکلف به برخورد با جرائم مشهود هستند و اگر در خودرویی جرم مشهود و یا ناهنجاری و قانون شکنی اتفاق بیفتد، جنبه عمومی پیدا می کند و ممکن است که تبعاتی داشته باشد بنابراین نیروی انتظامی می تواند برخورد کند و کسی منکر این امر نیست اما بازرسی خودروها نیاز به حکم قضائی نیاز دارد و این حکم مخصوص همان اتومبیل است.
وی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی ضابط قوه قضائیه است، افزود: نیروی انتظامی نمی تواند قانون وضع کند بلکه مکلف به اجرای قانون است؛ کما اینکه بخشنامه ای که چند سال پیش از طریق اداره کل حقوقی ناجا به سراسر نیروها ابلاغ شده بود و براساس آن بازرسی خودروها نیاز به حکم قضائی نداشت، این بخشنامه از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد.
خرمشاهی با تاکید بر حفظ کرامت شهروندان، خاطرنشان کرد: با توجه به اصل ٢٢ قانون اساسی و سایر قوانین از جمله آیین دادرسی کیفری، باید سعی شود که کرامت و حقوق شهروندی افراد حفظ شود و مورد تعرض قرار نگیرد.
وی اضافه کرد: منشور حقوق شهروندی نیز با اقتباس از قانون اساسی به حفظ حریم خصوصی، کرامت انسان ها و حفظ حقوقی که در قانون اساسی برای افراد ذکر شده است، تاکید دارد.

این حقوقدان افزود: نیروی انتظامی تصویب کننده قانون نیست و مجری قانون است و فراتر از قانون نمی تواند برخورد کند و زمانی هم که ابهام در تفسیر قانون وجود دارد، باید از محاکم استعلام کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای قربون شکلت برم...واقعا ادم خوشحال میشه کشور از لحاظ فرهنگی داره پیشرفت میکنه

    • امین

      با سلام،بله جان و مال و حیثیت افراد باید مصون بمونن اما در صورتی که باعث ضرر به دیگران نباشه.مگه میشه من ماشینم رو بزارم وسط خیابون و بگم مال من مصون هست و کسی حق اعتراض نداره. یا اینکه شخصی در اتومبیلش اعمال خلاف حیثیت و نظم عمومی انجام بده و بگیم از تعرض مصون هست.کاش بعضی از وکلا و صاحب منصبان برا جلب توجه فتواهای صد من یه غاز ندن.

    • بدون نام

      امین اقا شما مطلب اقای حقوق دان رو عمقی مطالعه نفرمودید ایشان به موارد مشهود اشاره کردند

    • قباد

      غاز نه،قاز،که کمترین واحد پول قدیم بود!
      با این سواتت بایدم یه حقوقدانو زیر سؤال ببری!خخخخخخخ

    • محمد

      از این حقوقدانهای کیلویی تو این کشور زیاد هستن

    • مهرداد

      خب اون سردارم همینو گفته! گفته با بی حجابی درون خودرو برخورد میشه، حتی همین حقوقدانم گفته که وقتی بی حجابی اتفاق بیفته یعنی جنبه عمومی داره اون کار! فقط برای بازرسی اتومبیل نیاز به حکم هست.

    • بدون نام

      عملی ک منافی نظم و امنیته بایستی جلوش گرفته بشه نه هر کاری

    • امين طباطبايي

      بعد از اين همه إظهار نظر بشنو از اين حقير چاره كار و حرف عقل،،،،حريم خصوصي را به چند نوع ميتوان دسته بندي كرد،،،،١،حريم خصوصي تحت عنوان محل سكونت و زندگي خانوادگي أفراد اجتماعي ،،،كه بايد برأي ان حريم و حرمت قائل بود و با حكم قضائي و دستور قضائي ضابط قضايي به ان ورود كند،،،،٢،حريم خصوصي كه كه أفراد در ان تحت لواي ان خلاف انجام ميدهند كه ميتواند به صورت مغازه و خانه و يا چادر و يا ماشين باشد كه ضابط قضائي موظف است به محض مشاهده تخلف به ان ورود كند ومراجع قضائي را در جريان بگزارد،،،،٣،در مورد ماشين و خودرو شخصي وقتي خودرو در حريم مكانها ومعابر عمومي تردد ميكند پس متجاوز به حريم اجتماع و أفراد جامعه ميباشد ،،،ضابط قضائي به محض مشاهده مشكوك ترين حركت از راننده ميتواند ان را متوقف و بدون دستور قضائي مورد بازرسي قرار دهد مواردي چون شرب خمر رانندگي به صورت مانور وجنون راننده و عصبانيت و توليد صداي ناهنجار إيجاد مزاحمت و آزار و حتي تهديد ديگر خودروها و معابر با توجه به انكه قانون اجازه خوابيدن در خودرو را نميدهد ولي اگر خودرو در پاركينك منزل شخصي پارك باشد حريم خصوصي و از نوع درجه اول به حساب ميايد٣،در مورد بي حجابي و يا بدحجابي در خودرو أفراد موظف به رعايت ان تا حد عدم توجه هستند يعني ميتوانند در خودرو راحت باشند و كسي مزاحمتي برأي ايشان إيجاد نكند چون أصل بر اين است كه كسي تجسس درون حريم خودرو را نداشته باشد و داخل خودرو كسي را نظر نياندازد ولي اگر اين حركت با جلب توجه و مستي يا داد فرياد باشد از لحاظ شرع اسلام أشكال دارد،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج