۵۶۳۲۶۹
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

ناصری: صدا و سیما زمينه گفتگو ملي را فراهم كند

: چهره‌هاي دو جناح سياسي اين روزها بيش از هر زمان ديگري بر شكل‌گيري اجماع و وحدت ملي و حل اختلافات تاكيد دارند؛ پيشنهادي كه البته بعد از انتخابات سال ٩٢ از سوي اصلاح‌طلبان مطرح شد و بزرگان اين جناح بارها به ضرورت آن اشاره كردند.

روزنامه اعتماد: چهره‌هاي دو جناح سياسي اين روزها بيش از هر زمان ديگري بر شكل‌گيري اجماع و وحدت ملي و حل اختلافات تاكيد دارند؛ پيشنهادي كه البته بعد از انتخابات سال ٩٢ از سوي اصلاح‌طلبان مطرح شد و بزرگان اين جناح بارها به ضرورت آن اشاره كردند.
عبدالله ناصري، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه امروز شعاع دايره معتدلين جناح راست روز به روز در حال گسترش است. چهره‌هايي كه به اعتقاد اين فعال سياسي در بسياري از مسائل مربوط به منافع ملي با اصلاح‌طلبان همگام و همراه هستند. از اين رو است كه ناصري مي‌گويد معتدلين جناح راست مي‌توانند در تحقق وحدت ملي نقش مهمي را ايفا كنند. همچنين او بيان مي‌كند كه رسانه ملي بايد در ايجاد فضاي گفت‌وگو و تعامل جناح‌ها اقداماتي را انجام دهد.

اخيرا آقاي بادامچيان در مورد اختلافات بين دو جناح گفته‌اند كه اصلاح‌طلبان پاپيش بگذارند و ما هم اقدام خواهيم كرد. پيش از آن هم آقاي زاكاني در مورد آتش‌‌بس يكطرفه صحبت‌هايي داشت. چهره‌هايي ديگر هم به موضوع وحدت ملي اشاره كرده‌اند. اصلاح‌طلبان بايد در مقابل اين پيشنهادات رنگارنگ چه مواجهه‌اي داشته باشند؟ آيا مدل نامه‌نگاري‌هايي در گذشته كه دبيركل حزب مشاركت با مرحوم عسگراولادي داشت، مي‌تواند به وجود بيايد؟

امروز مي‌دانيم كه شرايط كشور بسيار حساس است و جامعه مدني در عين همراهي‌اي كه با حاكميت دارد به كمك شبكه‌هاي مجازي مي‌تواند در روند تصميم‌گيري‌هاي مراجع عالي حكومتي تاثير بگذارد. به علاوه اينكه بحران‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي كه عملا در موقعيت ژئو پولتيكي ايران خطرزا است، دو جريان سياسي بايد بيشتر از گذشته حساسيت خود را نسبت به تعامل و تفاهم نشان دهند. در سال‌هاي دورتر كه شرايط به لحاظ بين‌المللي و منطقه‌اي بهتر بود نيز اصلاح‌طلبان پيشنهاد‌دهنده براي شكل‌گيري اجماع ملي بودند. بعد از سال ٨٨ هم كه نقطه عطفي در منازعات سياسي بود؛ اصلاح‌طلبان بودند كه از اين تفاهم و گفت‌وگو نگاه رو به جلو و حل مشكلات مردم سخن گفتند. در واقع اين اصلاح‌طلبان بودند كه هميشه نشان داده‌اند كه از اين پيشنهاد استقبال مي‌كنند.
بايد به اين نكته توجه كرد كه آتش‌بس يك طرفه‌اي كه آقاي زاكاني مطرح كرد را در چارچوب پيشنهاد چهره‌هاي ديگر اصولگرا نمي‌بينم. از نظر من يك تعبير مبهمي است و به همين جهت هم مورد برداشت‌هاي متناقضي در بين اصولگرايان قرار گرفت. بنابراين هنوز براي من روشن نيست مقصود از آتش‌بس يك طرفه چيست. پيشنهادهايي كه دو جناح مبني بر تعامل و گفت‌وگو بايد به طور جدي در دستور كار هر دو جناح و حاكميت قرار بگيرد. هر دو جناح سياسي عاقل كشور بر پيشنهاد خود صادق هستند. بايد نهادهايي در حاكميت از جمله نهادهاي امنيتي و صداوسيما زمينه را فراهم كنند و دو جناح را بر سر ميز گفت‌وگو با تعامل بنشانند.

اصلاح‌طلبان و برخي چهره‌هاي اصولگرا مساله اجماع ملي را ضروري دانسته‌اند. براي اينكه جرقه و انرژي اوليه تحقق آن به وجود بيايد، چه پيشنهادي داريد؟

در گام‌هاي اوليه احزاب مي‌توانند در خانه احزاب يا خارج از آن گفت‌وگو داشته باشند. رسانه‌هاي كشور اعم از خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي مكتوب مي‌توانند اين فضا را شكل دهند. شوراهاي دو جناح نه فقط در ايام انتخابات بلكه ديگر مواقع نيز از يكديگر براي گفت‌وگو دعوت كنند و اين فضا را شكل دهند. در اين صورت است كه مي‌توانند صداوسيما را در موقعيتي قرار دهند كه ناچار شود اين فضا را بسط دهد. به هر حال هر چه بيشتر اين فضا توسط رسانه‌ها شكل بگيرد، كساني كه مانع جدي آن هستند نيز تسليم خواهند شد. اگر بخواهيم جدي‌تر كار را پيش ببريم بايد نهادهاي موثري كه همه مخاطبان ذي‌ربط و در راس آن صداوسيما بايد شرايط گفت‌وگوي ملي را فراهم كند؛ به گونه‌اي كه مردم اين واقعيت را باور كنند. اين تعامل بايد جدي گرفته شود. در راس آن صداوسيما مي‌تواند مهم‌ترين نقش را در شكل‌گيري اجماع ملي ايفا كند.

چهره‌هاي معتدل اصولگرا چقدر مي‌توانند در تحقق اجماع ملي كمك كنند ؟ چه چهره‌هايي هستند كه در ابتداي امر مي‌توان گفت‌وگو را با آنها آغاز كرد؟

انشعابي در جريان اصولگرايي با روي كار آمدن آقاي احمدي‌نژاد شكل گرفت و اصولگرايان معتدل خرج‌شان را از جريان افراطي جدا كردند. دايره اصولگرايان معتدل امروز بيشتر به منافع ملي مي‌انديشند. دامنه آنها كم‌كم وسيع‌تر شد. در آينده اين دايره گسترده‌تر خواهد شد و دايره طيف افراطي كمرنگ‌تر خواهد شد. نكته مهم اين است كه جريان راديكال در صدا و سيما و رسانه‌ها دست بالا را دارد و تاثيرگذار است. اگر اين فضا در سطح رسانه ملي دنبال شود، هر دو جناح استقبال مي‌كنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بخداقسم انسان وقتی برخورد صدوسیما را میبیند لززمین وزمان بدش میاد بابا اقایان عقل کل خجالت بکشید

    • Arash

      منظور از آشتی ملی، آشتی دو جناح قدرت طلبه دیگه، ملی این وسط چیکارس؟ کسی که از صدا و سیما بخواد که زمینه ساز این مثلا آشتی ملی باشه، خود به خود زیر سئواله، مگه صدا و سیما جایگاهی هم در بین اکثریت مردم داره؟ شما آقایون با هم آشتی بکنید و نکنید چندان فرقی به حال ما مردم نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج