۵۶۵۰۰۱
۱۱ نظر
۵۰۰۹
۱۱ نظر
۵۰۰۹
پ

سردرگمی تلویزیون در پخش سریال ها

با پخش هفت شب در هفته سریال «پرستاران» و پخش همزمان دو سریال «لژیونر» و «در جست و جوی آرامش» از شبکه پنج، فرم پخش سریال در تلویزیونی تغییر می کند. آسیب های احتمالی این تصمیم را بررسی می کنیم.

روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی: با پخش هفت شب در هفته سریال «پرستاران» و پخش همزمان دو سریال «لژیونر» و «در جست و جوی آرامش» از شبکه پنج، فرم پخش سریال در تلویزیونی تغییر می کند. آسیب های احتمالی این تصمیم را بررسی می کنیم.

تلویزیون برخلاف رسم سال های اخیر که سریال هایش را به صورت پنج شب در هفته روی آنتن می فرستاد، حالا در دوره پخش سریال های جدید، سبک و سیاقش را تغییر داده. مثلا سریال «پرستاران» قرار است از شنبه با شروع فصل دوم، هر هفت شب هفته روی آنتن باشد. یعنی حتی پنجشنبه و جمعه هم قسمت های جدیدی از سریال پخش می شوند و هیچ زمانی برای استراحت مخاطبان یا پخش خلاصه قسمت های قبلی نیست.
از طرف دیگر شبکه پنج که از عید تا حالا هیچ سریالی روی آنتن نداشته، یک مرتبه تصمیم گرفته همزمان دو تا سریال پخش کند یکی از آنها یعنی «لژیونر» را سه شب در هفته روی آنتن بفرستد و «در جست و جوی آرامش» را دو شب در هفته. این تغییرات در زمان پخش، با اما و اگرهایی رو به روست که بررسی می کنیم.
سردرگمی تلویزیون در پخش سریال ها
سریال پرستاران

پخش هفت شب در هفته پرستاران

شبکه یک در حالی سریال «پرستاران» را هفت شب در هفته روی آنتن می فرستد که تلویزیون به خودی خودش برای پخش سریال در مضیقه است. اگر سریال طبق روال همیشه به صورت پنج شب در هفته پخش می شد، مدت زمان بیشتری آنتن را پر می کرد و شبکه یک فرصت بیشتری داشت تا با آرامش به دنبال آماده سازی سریال های بعدی باشد. حالا اما در کمتر از یک ماه به پایان می رسد و شبکه یک باید بعد از 26 شب، به فکر آماده کردن یک سریال دیگر باشد.

نکته دیگر اینکه عوامل پرستاران هم فرصت کمتری برای آماده سازی آن دارند و مجبورند مراحل تولید را با سرعت خیلی بیشتری طی کنند. در این صورت به کیفیت کار هم لطمه بیشتری وارد می شود. ضمن اینکه مخاطبان هم مجبورند هر شب هفته قسمت جدید تماشا کنند و اگر از چند قسمت جا بمانند، دیگر امکانی برای پخش خلاصه قسمت های هر هفته برایشان مهیا نیست. معلوم نیست چرا تلویزیون تمایل دارد سریال را با این فشردگی و سرعت پخش کند؟

ماراتن پخش سریال در شبکه پنج

درباره پخش دو سریال لژیونر و در جست و جوی آرامش به صورت همزمان در شبکه پنج هم ابهام زیادی وجود دارد. شبکه پنج از تعطیلات عید نوروز کلا کرکره را پایین کشید و محض نمونه حتی یک سریال هم روی آنتن نفرستاد. حالا چه اتفاقی افتاده که دو تا دو تا سریال پخش می کند؟
سردرگمی تلویزیون در پخش سریال ها
سریال در جست و جوی آرامش
این شبکه حتی اگر در فاصله میان عید تا الان یکی از سریال ها را به صورت هفتگی هم پخش کرده بود، آنتن اش تا این حد خالی نمی ماند. حتی اگر فرض بگیریم این سریال ها تازه آماده شده و تا الان امکانی برای پخش شان نبوده باز هم پخش همزمان دو سریال تحلیل درستی ندارد. چون با تمام شدن دوره پخش آنها، شبکه پنج دوباره از هر سریالی خالی می شود و دوباره به تعطیلات طولانی می رود.

استاندارد پخش هفتگی

استاندارد پخش سریال در بیشتر کشورهای دنیا، پخش هفتگی است. سریال های مهم دنیا که هزینه و زمان زیادی برای تولید شان صرف می شود، فقط یکبار در هفته روی آنتن می روند تا مدت ها زمان زیادی پخش شان ادامه داشته باشد و این زحمات هدر نرود. طبیعتا سریال هایی که پخش هفتگی دارند، نمی توانند سریال های بدی باشند چون هم فرصت بیشتری برای تولید دارند و هم باید طوری باشند که مخاطب ترغیب شود یک هفته برای تماشای آن صبر کند و هفته بعد هم پای آن بنشیند.

در ایران هم سریال ها همین وضعیت را داشت. سریال هایی مثل «زیر تیغ»، «خانه سبز»، «پدر سالار»، «راه بی پایان»، «پس از باران» و... همگی پخش هفتگی داشتند. هم کیفیت بالاتری به لحاظ ساختار و محتوا داشتند و هم خیلی بیشتر در ذهن مخاطبان باقی می ماندند. مخاطبان چون فقط یک شب در هفته برای تماشای آن فرصت داشتند سعی می کردند هر طور شده زمانشان را برای تماشای آن تنظیم کنند و هیچ قسمتی را از دست ندهند. از طرف دیگر تلویزیون هیچ وقت بدون سریال نمی ماند و اصولا سریال ها همگی استاندارد خاصی داشتند.
سردرگمی تلویزیون در پخش سریال ها
سریال لژیونر

تفاوت مناسبتی ها

فقط در مناسبت ها بود که سریال ها به صورت شبانه روی آنتن می رفتند. برای همین هم اصولا سریال های مناسبتی با سریال های سایر ایام سال متفاوت بودند و شاید اندازه سایرین توقعی از آنها وجود نداشت. با این حال سریالهای مناسبتی هم به دلیل اینکه سر فرصت ساخته می شدند، درجه کیفی شان بالاتر از حالا بود. در حال حاضر هیچ فرقی بین سریال روتین و مناسبتی وجود ندارد.
هر سریالی که دم دست مدیران برسد در مناسبت ها هم پخش می کنند. اینجاست که فرق میان سریال نفس که جلیل سامان برای تولید آن دو سال زخمت کشیده و هزینه و دقت بالایی صرف آن کرده با سریالی مثل زیر پای مادر مشخص نیست و هر دو در دو کفه ترازو قرار می گیرند و با هم وارد رقابت می شوند. در صورتی که اگر وضعیت مثل قبل بود و کیفیت بهای بیشتری داشت، قطعا سریالی مثل نفس باید به صورت هفتگی روی آنتن می رفت نه هر شب سر سفره افطار.

پخش شبانه از کجا آمد؟

وضعیت پخش سریال ها در تلویزیون ایران از زمانی تغییر کرد که مدیران گمان کردند مردم تابستان ها زیادی حوصله شان سر می رود و باید حتما سریال های کمدی را هر شب روی آنتن داشته باشند. کمدی های شبانه تولید شدند و بعد از آن بود که ک کم پای سریال های اجتماعی 90 شبی هم به تلویزیون باز شد.

بعد از آن پخش سریال های روتین به صورت پنج شب در هفته در تمام طول سال ادامه پیدا کرد. در این وضعیت سریال ۲۶ قسمتی که در شرایط پخش هفتگی می توانست شش ماه روی آنتن باشد حالا زمان پخشش به یک ماه و نیم تقلیل پیدا کرد و سرعت برای رساندن آن به آنتن بدجوری بالا رفت. برای همین هم به دوره ای رسیدیم که سریال ها به لحاظ کیفیت افت شدیدی کردند.
سردرگمی تلویزیون در پخش سریال ها
سریال گمشدگان ایرانی

کیفیت پایین تر می رود

حالا در شرایطی که سریال های تلویزیونی به خاطر پخش شبانه، کیفیتی پایین تر از حد مطلوب دارند و مخاطبان مجبورند پای سریال های بی کیفیتی مثل «پنچری» بنشینند، تلویزیون تصمیم گرفته تا همین فرصت تولید را هم کوتاه تر کند.
در صورتی که شیوه پخش هفت شب در هفته بعد از پخش «پرستاران» هم ادامه پیدا کند طبیعتا از این به بعد باید شاهد تماشای سریال های بی کیفیت تری از تلویزیون باشیم. از طرف دیگر با پخش هر شب هفته و پخش همزمان دو سریال در یک شبکه، به احتمال زیاد کفگیر تلویزیون خیلی زودتر از قبل در زمینه سریال به ته دیگ می خورد و عملا باید مدت زمان بیشتری با کنداکتور خالی تلویزیون رو به رو باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      نظر بنده کاملا برعکسه! چون کیفیت سریالها پایین اومده هیچ کسی حوصله نداره یه هفته صبر کنه تا داستان کشدار و بدون جذابیت رو دنبال کنه.وگر نه اگه سریالی مانند مختارنامه باشه مطمئن باشید هفتگی جمعه شب ها پخش میشه.

    • مهران ناصری

      کی گفته پنچری زشته اینکه مردومو می خندونه بده؟

      پاسخ ها

      • reza

        نگفته زشته!منظور کیفیت پایین فرمی و محتواییه

    • مهران ناصری

      من نمی دونم شما چه اختلافی با تلویزیون دارید هرچی تلویزیون برنامه پخش می کنه هممش انتقاد می کنین بابا یکمم از برنامه های تلویزیون تعریف کنیدو از خوبیاشون بگیدخسته شدیم اینقدر انتقاد شنیدیم.

    • محمد

      تلویزیون از وقتی که دید مردم پای ماهواره می شینن و سریالهای ماهواره رو تماشا می کنن سعی کرد هرشب برای مردم سریال پخش کنه

    • بدون نام

      اشغالترین و تکراریترین فیلنها رو پخش میکنن

    • بدون نام

      کدوم سردرگمی؟ از سیستم بده بغلی استفاده می کنن دیگه!

    • بدون نام

      دهه هشتاد خیلی سریال های خوبی میداد دهه نود تا الان تک و توک شاید بوده سریالی خوب بوده تلویزیون فقط شده تریبون جناح مخالف دولت متاسفانه!!!

    • بدون نام

      سریال ها داستان های تکراری و کلیشه ای و غیرواقعی دارن ! بعد میخوان مردم بازی تاج و تخت ول کنن پنچری ببینن؟؟؟ یکم متفاوت بودن بد نیستاااا

    • بدون نام

      خیلی مزخرفن همشون. سطح پایین...بی کیفیت...داستان آبکی....بی محتوا...فقط درجستجوی آرامش قابل تحمله. مرسی از سایت و نویسنده این مطلب که حرف دل مارو میزنن و صداوسیما رو نقد میکنین

    • امیر

      اخه نفس هم شد سریال؟؟ سریال سفارشی مثل پروانه. ارمغان تاریکی و معمای شاه اصلا قابل دیدن نیستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج