۵۶۵۱۴۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

اعتراض به توقیف فیلم‌ها در حضور وزیر فرهنگ

هفتمین شب کانون کارگردانان، شاهد بیان مطالبات و اعتراضات فیلمسازان به شرایط سینمای ایران و توقیف یا پایین کشیده‌شدن فیلم‌ها از پرده‌ها بود.

خبرآنلاین: هفتمین شب کانون کارگردانان، شاهد بیان مطالبات و اعتراضات فیلمسازان به شرایط سینمای ایران و توقیف یا پایین کشیده‌شدن فیلم‌ها از پرده‌ها بود.

هفتمین شب کانون کارگردانان سینمای ایران، شامگاه چهارشنبه ۲۱ تیر با حضور جمعی از سینماگران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ایتدای این مراسم، محمدرضا بزرگ‌نیا، رییس کانون کارگردانان خانه سینما با اشاره به حضور وزیر ارشاد در پردیس ملت، تاکید کرد ترجیح می‌دهد به شرایط تولید فیلم و سختی‌های آن بپردازد.

این کارگردان در همین ارتباط گفت: «معیشت صنوف برای بعضی از مرز بحران هم گذشته است. دولت، خانه سینما و صنوف باید برای رفع مشکل معیشتی و از کار افتادگی و بیکاری هنرمندان طرح و برنامه داشته باشند. سینمایی که فضیلتی برای همکارانش قایل نیست، قابل اعتماد نیست. خواسته ما از مسوولان این است که نگذارند این مسائل ادامه داشته باشد.»

تجلیل از نفس تازه سینمای ایران

در ادامه این مراسم، از چهار نسل از کارگردانان سینمای ایران و همچنین کارگردان تازه‌وارد به‌این عرصه تجلیل شد.

ابتدا، محمد بزر‌گ‌نیا با اعلام نام نرگس آبیار، از او دعوت کرد پشت تریبون بیاید. او خطاب به این فیلمساز گفت: «نفس تازه در سینمای ایران از حضور شماست.»

نرگس آبیار هم در سخنانی گفت: «آرزو می‌کنم وقتی سینماگران ما در جشنواره‌ها جایزه می‌گیرند، مثل ورزشکاران از آنها استقبال شود و برای‌شان سرود ملی ایران را بنوازند.»

او در ادامه خطاب به مسوولان گفت: «امیدوارم مجوزهای ساخت و نمایش اعتبار داشته باشند که دیگر شاهد توقیف آثار نباشیم.»

کیمیایی: در دوره ما جایزه گرفتن از جشنواره‌های خارجی ضد ارزش بود

تجلیل از چهار نسل از کارگردانان سینمای ایران، ادامه‌بخش این مراسم بود. اولین تجلیل به سیروس الوند اختصاص داشت که تندیس او را مسعود کیمیایی اهدا کرد.

کیمیایی هنگام اهدای تندیس الوند گفت: «در دوره ما اگر فیلم ما از فستیوال خارجی جایزه می‌گرفت، ضد ارزش بود و تلاش می‌کردیم که فیلم‌مان جایزه نگیرد. برای همین ما از قافله قطاری که برای سینمای ایران افتخار می‌آفریند عقب افتادیم.»

این کارگردان ادامه داد: «من شاگرد دبستانی بودم که پدر سیروس الوند مدیر آن بود. وقتی «قیصر» را ساختم، سیروس الوند یکی از بهترین نقدها را نوشت و ای کاش در کنار فیلمسازان به عنوان منتقد می‌ماند.»

اعتراض به توقیف فیلم‌ها در حضور وزیر فرهنگ

الوند هم در پاسخ به سخنان کیمایی گفت: «به عنوان هنرمند باید بگویم اگر کیمیایی «قیصر» را نمی‌ساخت، بعید بود که من و بسیاری از سینماگران اینجا می‌بودیم. او سینما را به بعد و قبل خود تقسیم کرد و خوشحالم که او اینجا ایستاده و این تندیس را به من می‌دهد.»

داودی: پشتوانه‌ای برای مجوزهای وزارت ارشاد وجود ندارد

ابولحسن داودی، سومین کارگردانی بود که امشب تجلیل شد. تندیس داودی را رخشان بنی‌اعتماد اهدا کرد که در سخنانی گفت: «داودی از جمله معدود فیلمسازانی است که توانسته پیوند موفقی بین اندیشه، مخاطب و اثر برقرار کند. همه ما باید بابت سال‌ها تلاش داودی مدیون وی باشیم.»

داودی هم پس از دریافت تندیس خود گفت: «این جلسه مرا یاد ۳۰ سال پیش انداخت که دوستان در یک سینما تئاتر کوچک جمع شدند و کانون کارگردانان را راه انداختند.»

این کارگردان در ادامه با لحنی طنز‌آمیز گفت: «خیلی از وقت‌ها بزرگداشت‌ها در مواقعی گرفته می‌شود که افراد بازنشسته شده‌اند. حتی زمانی‌که مازیار میری تماس گرفت، ترسیدم که شاید قرار است این آخرین کار من باشد و به همین دلیل خواستم بگویم نه.»

داودی هم با انتقاد از توقیف فیلم‌ها تاکید کرد: «وقتی پشتوانه لازم از فیلم‌ها و مجوزهایی که به ما داده می‌شود نداریم و گاهی با یک میل سیاسی کوچک اوضاع برمی‌گردد، تلاش ما هیچ می‌شود. خوشحالم که فیلم «زادبوم» بعد از ۱۰ سال اکران می‌شود و امیدوارم به سرنوشت فیلم‌های دیگری که با تلفن پایین کشیده می‌شوند، دچار نشود.»

مقدم: مورد اتهام‌های مختلف قرار گرفتم

تجلیل بعدی در این مراسم به سامان مقدم اختصاص داشت که همایون اسعدیان اهدای تندیس او را بر عهده داشت.

اسعدیان درباره آثار مقدم گفت: «وقتی سامان مقدم فیلمسازی را شروع کرد، یک نگاه طنز انتقادی و اجتماعی را وارد کار کرد اما به دلیل کارهای مسئولان سینمایی، به سمت سینمای دیگری رفت.»

سامان مقدم هم از توقیف فیلم‌ها انتقاد کرد و گفت: «فیلم من با نام «صدسال به این سال‌ها»، ۱۱ سال پیش ساخته شد ولی بعد از نمایش اول فیلم مورد اتهام‌های مختلف قرار گرفتم، درحالیکه این فیلم مجوز نمایش و ساخت داشت.»

پوراحمد: تهیه‌کنندگان پول‌های کلان به سوپراستارهای دوزاری ندهند

کیومرث پوراحمد، پنجمین کارگردانی بود که برای تجلیل فراخوانده شد.

عیاری که وظیفه تندیس را به پوراحمد داشت، گفت: «من ابتدا پوراحمد را دیدم و بعد به تماشای آثارش نشستم و زمانی که آثارش را دیدم فهمیدم چقدر کارهای سینمایی او و شخصیتش با هم همخوانی دارند.»

او تاکید کرد: «در هیچ یک از فیلم‌های او ردپایی از سیاست و شعار وجود ندارد، هر چند که او در خارج از سینما بدون گرایش‌های سیاسی نیست.»

در ادامه، کیومرث پوراحمد خطاب به وزیر و مسئولان سینمایی گفت: «اگر می‌توانید کاری کنید که این تهیه‌کنندگان پول‌های کلان را به سوپراستارهای دوزاری ندهند، چرا که سینما با این کار فلج شده است.»

او ادامه داد: «من در ۱۰ سال گذشته یک فیلم جنگی و یک فیلم دیگر ساختم که اشتباه کردم فیلم جنگی ساختم و دیگر نخواهم ساخت. با این‌حال وظیفه من این است که تا آخر پشت روحانی و دولتش بایستم، ‌حتی اگر ۲۰ سال فیلم نسازم.»

وزیر ارشاد: سینمای ایران باید یک جهش جدید را تجربه کند

اعتراض به توقیف فیلم‌ها در حضور وزیر فرهنگ

سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیگر سخنران شب کانون کارگردانان سینما بود که در ابتدای سخنانش گفت: «سینمای ایران باید یک جهش جدید را با تغییرات و تحولاتی که در حوزه اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته، تجربه کند.»

او ادامه داد: «من باور دارم که ظرفیت کانون کارگردانان، خانه سینما و همه نهادهای صنفی می‌تواند در مسیر این جهش قرار بگیرد. دهه چهارم می‌تواند دوره دیگر جهش در سینمای ایران باشد.»

صالحی‌امیری همچنین با اشاره به اعتراض کارگردانان نسبت به توقیف فیلم‌ها و ممیزی‌ها در سینمای ایران تاکید کرد: «ما و شما در یک صف و یک جریان قرار داریم. می‌توانم تاکید کنم از آغازین روزهایی که ما آمدیم، هر هفته یک مصاحبه و بیانیه در حمایت از جریان‌های سینمایی ایران داشتم. اینکه شما انتظار حمایت دارید حق طبیعی شماست، ما تا امروز یک راهبرد مشخص داشته‌ایم که حمایت همه جانبه از خانواده بزرگ سینما برای رسیدن به قله‌های توسعه است.»

وزیر ارشاد در پایان تاکید کرد: «امنیت، کرامت و منزلت شما را امنیت و کرامت خود می‌دانیم و در شرایطی که تا امروز قرار گرفتیم، کنار شما بودم و باور دارم برای حل مسائل جامعه ایران نیازمند توسعه سینمای ایران هستیم.»

این مراسم با عکس دسته‌جمعی تقدیر شدگان پایان‌ یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج