۵۶۵۹۲
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

به نام کانادا به کام آنکارا

در هفته، نزدیک به ۱۶۰۰ مسافر ایرانی به سمت آنکارا پرواز می کنند تا برای تهیه ویزا به سفارتخانه های آمریکا، کانادا و انگلیس بروند ...

به نام کانادا به کام آنکارا

روزنامه هفت صبح: در هفته، نزدیک به 1600 مسافر ایرانی به سمت آنکارا پرواز می کنند تا برای تهیه ویزا به سفارتخانه های آمریکا، کانادا و انگلیس بروند ...

سوار هواپیماهای تهران - آنکارا که می شوید صحبت ها فقط درباره یک چیز است؛ ویزا. سه کشور کانادا، انگلیس و آمریکا هم در سه ضلع این مثلث قرار گرفته اند. از آنجا که یک سالی می شود سفارت کانادا به آنکارا منتقل شده، سفارت آمریکا هم چند وقتی است اکثر ویزاهای صادر شده (مخصوصا برندگان لاتاری) را از طریق دفتر خود در شهر آنکارا ارائه می دهد و با محدود شدن فعالیت سفارت انگلیس در تهران و انتقال بخشی از فعالیت های آن به آنکارا به ویژه بخش صدور ویزای مهاجرت این کشور؛ سبب شده تا برای شهر آنکارا و کشور ترکیه یک درآمدزایی جدید پیدا شود.

آژانس های مسافرتی هم از این موقعیت استفاده کرده و با تبلیغات گسترده درباره تور آنکارا، دریافت ویزا و انجام کارهای سفارت رونقی به این بازار داده اند، کشور ترکیه هم از کنار افرادی که برای دریافت ویزای خود به این کور سفر می کنند، هتل های خود را پر از مسافران می کند و ارزهای ایرانی ها را در جیب های خود می بیند. به طوری که اطلاعات پروازی فرودگاه امام خمینی با اعلام 11 پرواز در هفته به سمت آنکارا یعنی چیزی حدود 1100 تا 1600 نفر، سندی می شود برای صحه گذاشتن روی پدیده ای نوظهور به نام «تورهای ویزا».

به نام کانادا به کام آنکارا

مسافران تور آنکارا

معمولا مسافرهای این نوع تورها کسانی هستند که اطلاعات چندانی از گرفتن ویزا و مراحل اداری آن ندارند یا پدر و مادرهایی که از نظر سنی، کمی سنشان بالا رفته و توانایی این قبیل کارها را ندارند. انجام مراحل اداری سفارتخانه ها اصولا کار سخت و پیچیده ای نیست و بدون استفاده از تورها نیز می توان به راحتی آنها را پیش برد. برای این منظور می توان شخصا یک بلیت سفر به آنکارا تهیه کرد و به سفارتخانه ها مراجعه کرد یا به فردی وکالت داد که به عنوان نماینده شخص در آنجا حضور پیدا کند.

با این وجود یکی از دلایلی که باعث می شود در هفته چندین سفر به سمت آنکارا وجود داشته باشد این است که تبلیغات خوش آب و رنگ موسسات مختلف با مضمون پرواز به آنکارا و چند روز اقامت در هتل های چند ستاره، حمل و نقل به سفارت و انجام کارهای اداری با سرعت بالا، بسیاری از افراد را متقاعد می کند که از طریق تورها اقدام به سفر به آنکارا کنند. بسیاری از این افراد با خود می گویند چه چیزی از این بهتر و شال و کلاه می کنند و سری به آنکارا می زنند تا هم گردشی کرده باشند و هم کارهای سفارتی شان را انجام بدهند.


پرواز 1600 مسافر به آنکارا

طبق اعلام فرودگاه امام خمینیدر تیرماه سال جاری، 11 پرواز در هفته از طریق ایرلاین های داخلی و خارجی به سمت آنکارا صورت می گیرد. ایرلاین ترکیش ایر با پنج پرواز در هفته پیشتاز جابجا کردن مسافران به آنکارا است. هواپیمایی ماهان چهار پرواز و ایران ایر هم دو پرواز در هفته به سمت آنکارا دارند. محاسبات نشان می دهد هر پرواز حدود 100 تا 150 نفر ظرفیت دارد بنابراین در طول هفته حدود 1100 تا 1600 نفر از طریق فرودگاه امام به آنکارا می روند.


امکانات تورهای ویزا

قیمت تورهای ویزا که یکی از مهمترین تبلیغ های آنها نزدیکی به سفارتخانه مربوطه است که به هفته استفاده کنندگان این تورها وقتی به هتل می روند. تازه متوجه فاصله و دوری راه نسبت به سفارتخانه مدنظرلشان می شوند که دیگر کاری از دستشان برنمی آید هم بسته به نوع هتل و چند شب و روزی اقامت از ۹۰۰ هزار تومان می شود و چهار ستاره با همین میزان اقامت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می شود. همچنین اقامت دوشبه نیز از ۸۵۰ هعزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و سه شب اقامت هم از ۹۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از سویآژانس های مسافرتی تخمین زده شده است.

امکاناتی که این قبیل آژانس ها در اختیار مسافران در طول سفر در اختیارشان قرار می دهند از قرار اقامت در هتل های از سه تا پنج ستاره، به علاوه ترانسفر، صبحانه (برخی به صورت معدود ناهار)، گشت شهری به همراه لیدر فارسی زبان و مهمتر از همه وظیفه بردن شما به سفارتخانه و بازگرداندنتان که البته چند وعده توخالی دهان پرکن که خیلی از این تورها با آنچه می گویند مقداری فاصله دارند. برخی آژانس های مسافرتی هم روزهای رفت و برگشت پروازهای تور خود را دقیقا با برنامه های سفارتخانه ها منطبق کرده اند. به عنوان مثال از آنجایی که سفارت کانادا گذرنامه ها را در روز سه شنبه تحویل می گیرد و ویزاها را در روز چهارشنبه تحویل می دهد، پرواز این تورها دوشنبه شب از تهران آغاز می شود و پنجشنبه صبح هم به فرودگاه امام باز می گردد.


دلتان را خوش نکنید

با توجه به مثالی که در بالا نیز به آن اشاره شد، برای گرفتن ویزای کانادا این تورها در ابتدا ادعا می کنند لیدر ویژه سفارت کانادا در اختیار شما قرار می دهند که البته زیاد دلتان را به این وعده ها خوش نکنید. این لیدرها تنها کاری که انجام می دهند این است که با یک ماشین شما را تا سفارت می برندو بعد هم می گویند برگشت به عهده خودتان است! کاری که شما می توانید تنها با گرفتن بلیت پرواز به سمت آنکارا و گرفتن ماشینی از همانجا و آوردنتان به سفارتخانه انجام دهید! کار دیگری که آژانس های مد نظر انجام می دهند فروختن وقت سفارت آمریکا به مسافران است. به عنوان مثال برای گرفتن وقت از این سفارتخانه در آنکارا باید تماس تلفنی بگیرد که همیشه هم اشغال است. برخی از این تورها کاری که می کنند با توجه به ارتباطی که در سفارت آمریکاب رای خودشان دست و پا کرده اند وقت ها را می گیرند و به مسافر بسته به فاصله زمانی که دور یا نزدیک باشد 100 تا 400 حتی 600 دلار هم می فروشند که این روش نوعی دلالی هم به حساب می آید.


از سفارتخانه ها چه خبر؟

طبق گفته مسافران مقصد آنکارا که قصد گرفتن ویزا برای کانادا دارند چندان هم کارشان آسان نیست و البته برخوردها هم آنقدر که باید مناسب و درخور نیستند. روزهای سه شنبه از ساعت ۸ صبح متقاضیان جلوی در سفارت صف می کشند و چند ساعتی را زیر آفتاب صبر می کنند تا نوبت ورودشان به ساختمان سفارت برسد. پس از ورود به سفارت و چند ساعت معطلی هم در آنجا و تحویل مدارک، مسئولان سفارت می گویند از ساعت ۲ بعدازظهر به بعد روز چهارشنبه برای دریافت روادید. دوباره به سفارت مراجعه کنید. روز چهارشنبه هم پس از چند ساعت معطلی و صف ایستادن های دوباره، ویزای شما صادر می شود. گفته می شود اوضاع در سفارتخانه های دیگر هم بهتر از این نیست.


تعداد ایرانیان مقیم آمریکا، کانادا و انگلیس

بهدلیل آن که برخی ایرانی های مقیم کشورهای خارجی در سرشماری ها خود را ایرانی معرفی نمی کنند، در مورد تعداد آنها هیچ گاه رقم دقیقی وجود نداشته و تعداد واقعی آنها بیش از آمارهای ارائه شده است. نزدیکترین تخمین به واقعیت را مدتی قبل معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده که طبق آنها تعداد ایرانیان در کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا از سایر کشورها بیشتر است. در ادامه این آمارها را مرور می کنیم.

- آمریکا: معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در آمارهایش اعلام کرده یک میلیون و 400 هزار نفر ایرانی مقیم آمریکا هستند. عمده ایرانیان مقیم آمریکا در جنوب کالیفرنیا ساکن هستندو تعداد آنها در برخی گزارش ها قریب به 600 هزار نفر آمده است. بقیه مهاجران هم بیشتر در ایالت تگزاس، ویرجینیا، نیویورک، مریلند و شهرهای سیاتل و آتلانتا حضور دارند. نکته مهم در مورد ایرانی های مقیم آمریکا موفقیت های آنهاست به طوری که برطبق یکی از محاسبات دانشگاه ام آی تی این گروه مهاجر 50 درصد بالاتر از حد میانگین جامعه در آمریکا درآمد کسب می کنند. از نظر تحصیلات هم از بین 67 گروه مهاجر ایرانی ها رتبه دوم را در این کشور در اختیار دارند.

- انگلیس: تعداد ایرانیان مقیم انگلستان 410 هزار نفر اعلام شده است. تعداد ایرانیان مقیم بریتانیا یعنی کسانی که در ایران متولد شده اند و در این کشور اقامت گرفته اند با فرزندانشان که در آمار سال 2001 حدود 45 هزار نفر اعلام شده بود و با تخمین هایی که می زدند تعداد آنها در آمارهای غیررسمی تا سال 2010 حدود 60 هزار نفر ذکر می شد. البته با توجه به بالا بودن هزینه های زندگی در این کشور خیلی از ایرانی ها بعد از مهاجرت مجبور به بازگشت می شوند. گفته می شود زندگی در انگلستان سالانه بین 70 تا 150 میلیون تومان هزینه دارد.

- کانادا: در مورد کانادا هم داستان مشابه انگلستان است و تعداد ایرانیان آن 410 هزار نفر ذکر شده است. با توجه به اینکه همیشه تعداد ایرانی های مقیم کانادا در آمارهای غیررسمی زیر 100 هزار نفر اعلام می شد، رقم 410 هزار نفری که معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال اعلام کرده تصورات قبلی را به هم می ریزد. البته در سال های اخیر کانادا یکی از کشورهای مهاجرپذیر از ایران بوده و حتما دیده اید که تبلیغات وسیعی هم برای اخذ اقامت کانادا صورت می گیرد.


ویزا با ۶۰۰ دلار

انتقال سفارت کانادا به ترکیه در سال گذشته باعث شده تا برخی موسسات اقدام به نوآوری هایی در ارائه خدمات کنند. اگر ویزای کانادا آماده باشد و فقط قصد دریافت آن را داشته باشید، برخی شرکت های مسافرتی ۶۰۰ دلار و یک وکالتنامه از شما می گیرند و ظرف مدت یک هفته گذرنامه تان را به ترکیه برده و برایتان ویزا را دریافت می کنند. این شرکت ها ادعا می کنند که یک دفتر هم در شهر آنکارا دارند و کارها را خیلی زود انجام می دهند.

پیگیری های خبرنگار هفت صبح نشان می دهد اولا اکثر این شرکت ها هیچگوننه ثبت قانونی در ایران ندارند و دوما وجود دفتر دومی در کشور ترکیه هم کذب است. روال کار چنین شرکت هایی این است که بعد از گرفتن گذرنامه و وکالتنامه از شما، آنها را به دست افراد خودشان در شهر آنکارا می رسانند و آن افراد هم با ایستادن در صف سفارت ویزای شما را دریفات می کنند. بنابراین اگر گذرنامه تان گم شد یا اتفاقی افتاد، دستتان به هیچ جایی بند نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امير

      دولت تدبير و اميد به داد برس

    • بدون نام

      اینها دودها فقط به چشم مردم میره. لعنت بر کسایی که سفارتها را از ایران فراری دادن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج