۵۶۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اثرات آلودگی هوا بر بدن

آلودگی هوا از انواع بسیاری از گازها، قطرات و ذرات تشکیل می‌شود که کیفیت هوا را پایین می‌آورند. آلودگی هوا می‌تواند چشم‌ها، گلو و ریه‌ها را تحریک کند. سوزش چشم‌ها، سرفه و تنگی نفس شایع‌ترین علائم تماس با سطح بالای آلودگی هوا هستند. مردم واکنش‌های بسیار متفاوتی به آلودگی هوا نشان می‌دهند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان می‌گویند هوا هم در سطح شهری و هم در سطح کشوری می‌تواند آلوده شود. سازمان جهانی بهداشت در گزارشی در این باره آورده است: در شهرها خودروها، اتوبوس‌ها و هواپیماها و همچنین صنایع و ساخت‌وساز ممکن است، موجب آلودگی هوا شوند. در سایر نقاط کشور، غبار ناشی از تراکتورهای شخم‌زن زمین‌های زراعی، کامیون‌ها و خودروهایی که روی جاده‌های کثیف یا شنی می‌رانند و دود حاصل از احتراق جنگل‌ها و محصولات می‌توانند سبب آلودگی هوا شوند.

اثرات آلودگی هوا بر بدن

ازن سطح زمین قسمت اصلی آلودگی هوا در اکثر شهرهاست. ازن سطح زمین زمانی به‌وجود می‌آید که گازهای موتوری و سوختی در هوا هنگام برخورد نور خورشید به آنها، تعامل می‌کنند. سطح ازن در شهرها زمانی افزایش می‌یابد که هوا ساکن و آفتابی بوده و دمای هوا گرم‌تر است. ازن سطح زمین نباید با ازن مفید اشتباه گرفته شود که در اتمسفر و مایل‌ها بالاتر است و از ما در برابر تشعشعات خطرناک خورشید محافظت می‌کند.

آلودگی هوا می‌تواند چشم‌ها، گلو و ریه‌ها را تحریک کند. سوزش چشم‌ها، سرفه و تنگی نفس شایع‌ترین علائم تماس با سطح بالای آلودگی هوا هستند. مردم واکنش‌های بسیار متفاوتی به آلودگی هوا نشان می‌دهند. برخی افراد ممکن است متوجه تنگی نفس یا سرفه شوند در حالی که برخی دیگر عوارض دیگری را تجربه کنند. چون ورزش کردن به تنفس سریع‌تر و عمیق‌تر نیاز دارد، ممکن است علائم را تشدید کند. افرادی که بیماری‌ قلبی دارند از جمله آنژین (سینه درد) یا بیماری ریوی مثل آسم یا آمفیزم، ممکن است به تماس با آلودگی هوا خیلی حساس باشند یا متوجه علائمی شوند که دیگران آنها را ندارند.

خوشبختانه برای بسیاری از افراد سالم علائم تماس با آلودگی هوا معمولا به محض بهبود کیفیت هوا، برطرف می‌شود اما گروه‌های خاصی از مردم به عوارض آلودگی هوا بیش از دیگران حساس هستند. کودکان احتمالا اثرات سطوح پایین‌تری از آلودگی را در مقایسه با بزرگسالان احساس می‌کنند. آنها همچنین بیماری‌های بیشتری از جمله برونشیت و گوش درد را در مناطقی با آلودگی بیشتر نسبت به مناطقی با هوای پاک‌تر، تجربه می‌کنند. افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی هم شدیدتر به آلودگی هوا واکنش نشان می‌دهند. در طول زمان‌هایی که آلودگی زیاد است، مشکل آنها تا حدی شدید می‌شود که باید فعالیت‌های خود را محدود کنند یا حتی در جست‌وجوی مراقبت‌های پزشکی بیشتر باشند.

شما می‌توانید از خود و خانواده‌تان در برابر اثرات آلودگی‌ها با انجام نکات زیر محافظت کنید:
- در روزهایی که سطح آلودگی هوا بالاست تا جایی که می‌توانید در خانه بمانید. مقدار بسیاری از آلاینده‌ها در داخل خانه کمتر از بیرون است.

- اگر مجبور هستید از خانه خارج شوید، زمان فعالیت‌های بیرون را به ساعت اولیه صبح محدود کرده یا تا پس از غروب آفتاب برای خارج شدن از منزل صبر کنید. این اقدام در شرایطی که سطح ازن بالاست (مثلا در بسیاری از شهرهای بزرگ) حائز اهمیت است، چون نور خورشید مقدار ازن را افزایش می‌دهد.

- وقتی گزارش‌های کیفیت هوا نشان می‌دهد که هوا ناسالم است، در فضای خارج از منزل ورزش یا جنب وجوش زیاد نکنید زیرا هر چه سریع‌تر نفس بکشید، آلودگی بیشتری را به درون‌ ریه‌های خود می‌فرستید.

این اقدامات به‌تدریج از بروز علائم ناشی از آلودگی در افراد بالغ و کودکان جلوگیری خواهد کرد اما اگر در نزدیکی یک منبع آشکار آلودگی زندگی یا کار می‌کنید یا اگر به یک مشکل مزمن قلبی یا ریوی مبتلا هستید، درباره سایر روش‌ها برای حفاظت از خود در برابر آلودگی با پزشک‌تان مشورت کنید.

منبع : ایسنا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج