جاباما
۵۶۶۲۵
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

پیش‌بینی کاهش قیمت خودرو تا ۲۰ درصد

غلامرضا شافعی رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع در آغاز هفته صنعت و معدن طی یک نشست خبری به تشریح اقدامات این سازمان در یک سال گذشته پرداخت.

خبرگزاری فارس: غلامرضا شافعی رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع در آغاز هفته صنعت و معدن طی یک نشست خبری به تشریح اقدامات این سازمان در یک سال گذشته پرداخت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره دو مأموریت سازمان گسترش و نوسازی یعنی سرمایه‌گذاری در صنایع نوین و کمک به رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته اظهار داشت: ورود به کارهای پیمانکاری نفت و گاز از جمله اقدامات این سازمان بود؛ در پارس جنوبی از فاز یک به عنوان پیمانکار دسته دوم وارد شدیم و کار پالایشگاه را با شرکای خارجی انجام دادیم و این تجربه خوبی بود چون در آن سال‌ها خارجی‌ها آمادگی نداشتند که کاری را به صورت دست اول با ایرانی‌ها شروع کنند.

وی ادامه داد: در فاز دو و سه کنسرسیوم حاضر نشد، سازمان را حتی ۵ درصد مشارکت دهد اما سازمان از فاز یک به عنوان پیمانکار دست دوم و همچنین در فاز‌های ۶ و ۷ و ۱۴، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با پیمانکاران ایرانی وارد شد.

وی همچنین به سایر فعالیت‌های سازمان در صنایع دریایی و همچنین بهره‌برداری از صنایع موجود اشاره کرد و گفت: در ۱۹ شرکت بالای ۵۰ درصد و در تعدادی نیز زیر ۵۰ درصد بهره‌برداری صورت گرفته است.

بخش مهمی از واگذاری‌ها، رد دین بوده است

شافعی خصوصی‌سازی را از دیگر موارد مهم در سازمان گسترش و نوسازی صنایع عنوان کرد و گفت: انتقاداتی به نحوه اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی داریم؛ گرچه در این زمینه وظیفه مستقیمی به سازمان محول نشده است اما تاکنون ۲۵۰ مورد از شرکت‌های سازمان واگذار شده است که بر این اساس ۵ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده که بخش مهمی از آن رد دین است.

وی به طرح‌های در دست اجرای سازمان نیز اشاره کرد و گفت: از طرح‌های مهم در دست اجرا می‌توان به صنایع نوین، پروژه‌های صنعتی، شهرک‌های صنعتی و SBDC (کسب و کار کوچک) اشاره کرد که مجموع رقم کل این پروژه‌ها ۱۹۳۳ میلیارد تومان و سهم سال ۹۲، ۶۷۱ میلیارد تومان است.

معاون وزیر صنایع همچنین گفت: در فازهای ۱۴، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نیز ۹ میلیارد دلار کار از سوی این سازمان سرپرستی کنسرسیومی می‌شود.

شافعی همچنین به مقوله کسب و کار کوچک (SBDC) اشاره کرد و گفت: از طرف سازمان با دانشگاه‌ها و معاونت‌های پژوهشی قراردادهایی منعقد شده که در این حوزه ۳۹ پروژه در حال اجراست و همچنین در حوزه نوآوری این رقم ۱۹ مورد است.

وی با اشاره به مأموریت ایجاد شهرک‌های فناوری و یا مساعدت در ایجاد این شهرک‌ها از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع یادآور شد: در شیراز کار تشکیل شهرک فناوری انجام شده و موارد دیگری نیز به سازمان محول شد‌ه است از جمله در گرمسار که هنوز کار اجرایی آن شروع نشده، جهرم و شهرکی در جاده کرج - قزوین که در حال رفع مشکلات قانونی و انتقال زمین‌ها هستیم.

مجاز به ۴۹ درصد مشارکت در صنایع هستیم و حق مدیریت نداریم

به گفته وی اعطای تسهیلات به صنایع نوینی که نیازمند اخذ تسهیلات هستند نیز از دیگر مواردی است که در سازمان به انجام رسیده است.

وی گفت: در بعضی موارد دارندگان دانش فنی به ما مراجعه می‌کنند اما ما قانونا مجاز هستیم که ۴۹ درصد مشارکت داشته باشیم. اما در صنایع نوین و در سایر صنایع این رویه موفق نیست زیرا شرکتی که زیر ۵۰ درصد مشارکت داشته باشد اجازه مدیریت ندارد و با مباحث متعددی مواجه می‌شویم.

۳۰۰ طرح برای عملی شدن یک رای کم داشت

شافعی با اشاره به تهیه طرح ۳۰۰ طرح در ۳۰۰ نقطه برای مناطق کمتر توسعه یافته اظهار داشت: از دلایل ورود ما به این طرح این بود که گاه هیئت وزیران در سفرهای استانی و یا در سفرهای مقام معظم رهبری به استان‌های مختلف با تقاضای مردم برای انجام کار صنعتی در استان خود مواجه می‌شدند و با تقاضاهای مردمی تصمیم گرفتیم جایی برای این موارد در سازمان در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به روند سختگیرانه قانونی این اقدام اظهار داشت: این روند در نهایت منجر به انجام نشدن کار می‌شد و از سویی در دولت منابعی برای این موارد در بودجه در نظر گرفته نشد و با رایزنی‌هایی که انجام شد در صحن علنی پیشنهاد در نظر گرفتن منابع مطرح شد که در آنجا هم از ۲۱۳ نماینده، ۱۰۶ نفر به اجرای آن دادند اما ۱۰۷ نفر رای ندادند و با اختلاف یک رای نتوانستیم در این زمینه کاری پیش ببریم.

تا ۱۵ تیر ماه به برخی تعهدات خود در پارس جنوبی عمل می‌کنیم

وی با اشاره به مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع در فازهای ۱۴، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تأکید کرد: مسئول کنسرسیوم از طریق شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی وعده داده تا ۱۵ تیرماه یوتیلیتی پالایشگاه را در اختیار قرار دهد و امیدواریم به تعهد خود در آنچه در زمینه برق، بخار و نیتروژن در این فازها بر عهده ما بود تا ۱۵ تیرماه عمل کنیم.

شافعی به فعالیت‌های سازمان در صنایع دریایی از طریق شرکت ایزوایکو اشاره کرد و گفت: این شرکت در سال گذشته توانست یکی از سه کشتی که به سازمان کشتیرانی وعده داده بود را تحویل دهد و اکنون سومین کشتی را به آب انداخته و در مرحله رفع اشکال است.دو قرارداد هم با شرکت ملی نفتکش داشتیم که چندان موفق نبوده است.

وی افزود: در زمینه حوض خشک نیز دو حوض خشک به ارزش ۲۶۳ میلیارد تومان در نظر گرفتیم که ۶۵ میلیون دلار تا بحال هزینه شده و امیدواریم با اختصاص ۱۲ میلیارد تومان این دو حوض تکمیل شود.

معاون وزیر صنعت همچنین از پیش‌بینی صنعتی شدن چند منطقه خبر داد و گفت: ۹۴ میلیون یورو به این منظور گشایش اعتبار شده که ۶۴ میلیون آن محقق شده و در حال بررسی تحقق ۳۰ میلیون یورو دیگر هستیم.

شافعی یادآور شد: در زمینه واگذاری‌ها مبلغ کل واگذاری‌ها از سال ۶۹ تا ۹۲، ۳۲۵۰ میلیارد تومان بوده که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن رد دین و مربوط به ۲۰۵ شرکت بوده است.

واگذاری‌ها در سال ۹۲، رد دین نخواهد بود

وی ادامه داد: آنچه در سال گذشته واگذار شد عموما رد دین بوده که البته مجلس برای سال ۹۲ این موضوع را رد کرده است، چرا که در این روند شرکت‌هایی بعضا کار را به دست می‌گیرند و به جای بدهی‌شان بخشی را برعهده می‌گیرند که در تخصصشان نیست و اینکه دولت برای رد دین خود از این شیوه استفاده کند درست نیست.

وی با اشاره به مأموریت‌های این سازمان در زمینه نوسازی و بازسازی شرکت‌ها گفت: ۴ شرکت از شرکت‌های دولتی از جمله نیشکر هفت تپه، قند یاسوج ، نساجی قائم‌شهر و بافت بلوج برای نوسازی به ما سپرده شد که در حال حاضر کار بازسازی در نیشکر هفت تپه تقریبا انجام شد ظرفیت اسمی کارخانه ۱۰۰ هزار تن بود وقتی به این سازمان تحویل شد ۱۰ هزار تن، سال گذشته ۴۰ هزار تن تولید داشت و پیش‌بینی ما برای سال ۹۲، ۹۰ هزار تن است.

شافعی ادامه داد: قند یاسوج نیز از ۴ شرکت یاد شده بود که در چند سال پیش تعطیل شده بود بعد از آنکه به شرکت نوسازی داده شد اکنون شکر خام را تصفیه می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم که با چغندری که از منطقه گرفته می‌شود تولید از چغندر را هم از سر بگیرد.

به گفته وی دو کارخانه نساجی قائمشهر و بافت بلوچ نیز برای بازسازی به سازمان یاد شده سپرده شده‌اند که در کارخانه بافت بلوچ با انجام دو کار جنبی تلاش شده تا از فضای همان کارخانه درآمدزایی شود و توسعه صورت گیرد.

پاسخ شافعی به ترکان

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در زمینه سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی و اینکه ترکان گفته بود بیش از ۴۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده اما به تولید نرسیده است گفت: در زمینه پارس جنوبی لازم است به ساخت دکل‌های حفاری اشاره کنیم که در مهر دو سال پیش در کارگروهی در دولت تصویب شده است و ۱۶ دکل حفاری به این سازمان محول شد اما ابلاغ نمی‌شد. بالاخره این مصوبه ابلاغ شد و در آن آمده بود که ۲۵ درصد هزینه دکل‌ها را شرکت نفت باید تأمین کند تا سازمان گسترش کار خود را آغاز کند. در آنجا گفته می‌شود که ما ۳۶ دکل حفاری نیاز داریم و الان هم از دلایل جدی عقب‌ماندگی‌ها که آقای ترکان هم اشاره کردند کم داشتن دکل‌هاست اما شرکت نفت اظهار کردند که ما منابعی برای تخصیص نداریم لذا تا زمانی که ۲۵ درصد تأمین نشود ۷۵ درصد بقیه که از ذخیره ارزی و فاینانس چین است قابل تحقق نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به گرایش مثبت وزیر نفت برای ساخت دکل در داخل کشور گفت: متأسفانه منبع لازم و مقدمات فراهم نمی‌شود .ما در حیطه کار خود سعی کرده‌‌ایم تقسیم کار کنیم و تعدادی را به شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی واگذار کردیم و بعضا از بخش‌های غیر دولتی هم اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: در مورد پارس جنوبی غالب این پروژه‌ها نیمه تمام است و نظر کارشناسی که وجود دارد این است که اگر منابع را متمرکز کنیم زودتر به ثمر می‌رسد اما الان شرکت نفت به دلیل تحریم‌ها در تخصیص منابع به این پروژه با مشکل مواجه است.

مشکل اصلی خودروسازها نقدینگی است

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع در پاسخ به سؤالی درباره صنعت خودرو نیز گفت: نمی‌توانیم بگوییم تحریم بر صنعت خودرو اثری نداشته و نخواهد داشت و در تحریم جدید آمریکا صنعت خودرو هدف قرار گرفته است و برای صنعت قطعه‌سازی محرومیت‌هایی ایجاد کردند که چند روز دیگر شروع می‌شود.

وی یادآور شد: پیش از این فرانسوی‌ها تحریم را شروع کرده بودند و بعضی قطعات ۲۰۶ را به ایران ندادند گرچه اخیرا تماس گرفتند و ابراز علاقه کردند که آن قطعات را در اختیار ایران قرار دهند اما عمدتا ما توانسته‌ایم همان قطعات را در داخل بسازیم.

شافعی ادامه داد: در انتقال پول نیز خودروسازها از تحریم‌ها تأثیر می‌پذیرند، خودروسازها در ماه‌های گذشته فقط توانستند با ارز آزاد خود را اداره کنند لذا نمی‌توان گفت تحریم بی‌تأثیر بوده است البته خودروسازها با مشکلات دیگری نیز از جمله سرمایه در گردش مواجهند و مشکل اصلی خودروسازها نقدینگی است.

وی ادامه داد: البته در روزهای اخیر با اقدام مردم و امیدی که در جامعه دمیده شده، ارز تا حدی فروکش کرده که امیدواریم برای خودروسازها نیز گشایشی صورت گیرد.

وی همچنین درباره کاهش تولید و این سؤال خبرنگاران که آیا تعمدی و از سوی خودروسازها بوده است گفت: خودروسازها عمدتا خود تولید را پایین نیاورده‌اند چرا که مدیران خودروسازی منافعشان در این است که تولید بیشتری داشته باشند.

پیش‌بینی کاهش قیمت خودرو تا ۲۰ درصد

وی گفت: خوشبختانه روند کاهنده تا حدی اصلاح شده است و به سمت بهبود تولید پیش می‌رود.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع اظهار داشت: روند کاهنده تولید اصلاح شده و به سمت بهبود تولید پیش می‌رود. علائم مثبتی ظاهر شده و شرایط موجود موجب می‌شود، کسانی که منابع مالی را در بورس بازی ارز صرف می‌کردند، اکنون تبدیل به ریال می‌کنند و یکی از جاهایی که باید انتظار داشته باشیم، تقاضا برای آن افزایش یابد، بخش خودرو است.

وی ادامه داد: از دیگر نکات مثبت این است که ارزها از پستوها بیرون آمده و می‌توان توقع داشت خودروسازان بتوانند بخش عمده‌ای از نیاز خود را به ارز تامین کنند.

وی گفت:‌ با توجه به کاهش ۲۰درصدی نرخ ارز انتظار می‌رود قیمت خودرو نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به پیشنهادی که پیش از این درباره صنعت خودرو مطرح کرده بود یادآور شد: پیشنهاد کرده بودم که دولت از منابع ارزی خارج از کشور و خودش دو میلیارد دلار ارز در اختیار خودروسازها قرار دهد و خودروسازها معادل ریالی آن را در اختیار دولت قرار ندهند و با این دو میلیارد دلار می‌توانند ۴ برابر کالا بسازند و اگر ۸ میلیارد دلار کالا ساخت معادل ریالی را جذب می‌کند و بدهی دولت را می‌دهد این موضوع خاصیت ضد تورمی هم دارد.

پیشنهادی برای وزارت در دولت روحانی به شافعی نشده است

شافعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پیشنهادی برای تصدی وزارت صنعت و معدن در دولت آینده به او شده است یا خیر گفت: هیچ پیشنهادی در این زمینه نشده است.

وی که با خنده و مزاح پاسخ خبرنگاران را می‌داد گفت:« در شهر به من پیشنهادی نشده است!»

وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر نوسانات ارز در پروژه‌های این سازمان نیز گفت: پروژه‌ها نوعا ارزبری دارند و قیمت‌ها تغییر یافته است اما اینکه نرخ ارز پروژه را از توجیه خارج کرده باشد چنین نبوده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وعده وزیر صنعت برای حمایت از صنایع توسعه‌ای گفت: وزیر در قولشان صادق بوده و هستند اما ابزار کافی برای حمایت از این صنایع در اختیار سازمان نیست.

توقیف ۱۳۵ میلیارد تومان از دارایی‌های سازمان نوسازی بابت بدهی شرکتهای واگذار شده

وی درباره انتقاداتش به قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نیز گفت: جریان احداث و واگذاری می‌تواند دائمی باشد اما نقدهایی نیز به آن وارد است یکی از بندهای قانون اصل ۴۴ بند ۱-۱۸ است که در آن آمده شرکت‌هایی که اسمشان در لیست واگذاری‌ها وارد می‌شود اعمال حق مالکانه را در اختیار سه وزیر باید قرار دهند که آن وزرا عمدتا فرصت رسیدگی به امور شرکت‌ها را ندارند. اشکال دیگر در نحوه اجراست که با واگذاری به عنوان رد دین موافق نیستیم بعضا در واگذاری‌ها که به صورت رد دین بوده اشکالاتی به وجود آمده و اعتبار و منابع سازمان به هدر رفته است برای یک نمونه در سال گذشته بانک تجارت ۱۳۵ میلیارد تومان از دارایی‌های سازمان را بابت بدهی شرکت‌های واگذار شده توقیف کرد.

در بخشی از این کنفرانس خبری به سرمایه‌گذاری در صنایع دانش بنیان اشاره شد و مسئول پروژه رباط انسان‌نمای سورنا به بیان توضیحاتی درباره آن پرداخت و گفت: این رباط ملی تا سه ماه آینده عرضه خواهد شد و جزو ۲۰ رباط مطرح دنیاست.

در این زمینه صباغی معاونت صنایع نوین سازمان نیز اظهار داشت: با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت‌هایی که از سازمان خارج شدند منابع و درآمد سازمان کاهش یافت اما پیش‌بینی شده بود که در ازای کارهای تحقیقاتی که در مراکز دانشگاهی با همکاری سازمان صورت می‌گیرد مالکیت معنوی آن تحقیقات با سازمان باشد که در این زمینه دارایی‌های ما افزایش یافته است.

وی همچنین از تأسیس مرکز توسعه و انتقال تکنولوژی و حمایت از مالکیت معنوی در سازمان متبوعش خبر داد و گفت: نقل و انتقال دارایی‌های فکری از اولویت‌های سازمان است و این رویکرد که از سال ۹۰ با جدیت دنبال شده همچنان پیگیری می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • taghi

      1000درصد میره بالا قیمت خودرو بعد 20درصد ملتو ...فرض کردین اونم 20درصد احتمالا اقا میخوام اون 20درصدم کاهش پیدا نکنه واقعا متاسفم

    • majid

      قیمت خودرو اگه اومد پایین بقیه پولامو پس بدهید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج