۵۶۶۳۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

راه اندازی مراکز ترک الکل در ایران

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: به زودی در سه منطقه از کشور مراکز اقامتی و کوتاه‌مدت ترک الکل با حمایت کمیته ملی مقابله با مشروبات الکلی راه‌اندازی خواهد شد.

خبرگزاری فارس: فرید براتی سده در نشست خبری خود که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد اظهار داشت: سازمان بهزیستی با توجه به اهمیت این موضوع هفته‌ای را تحت عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر پیش‌بینی کرده است.

وی تصریح کرد: در هفته مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های متنوعی از سوی سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد و همچنین افتتاح مراکز جدید رقم خواهد خورد.

براتی بیان داشت: یکی از برنامه‌های سازمان بهزیستی در هفته‌ مبارزه با مواد مخدر افتتاح مرکز اشتغال بهبود‌یافتگان ویژه زنان در استان فارس است که این مرکز با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور افتتاح می‌شود.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور ادامه داد: مرکز دیگری که در هفته مبارزه با مواد مخدر افتتاح خواهد شد مرکز MTC است که این مرکز نیز در استان فارس افتتاح می‌شود.

براتی تصریح کرد: خوشبختانه اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در سال گذشته علی‌رغم مشکلات درصد قابل توجهی از آن پرداخت شده بود.

وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر سال گذشته اعلام کرد که ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جهت اجرای برنامه‌های پیشگیری و درمان اعتیاد به بهزیستی پرداخت خواهد کرد که متاسفانه تنها ۷ میلیارد تومان از این رقم به سازمان بهزیستی پرداخت شد.

براتی اظهار داشت: سازمان بهزیستی با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده اقدامات خوبی را در حوزه پیشگیری از آسیب‌ها و به خصوص در حوزه درمان اعتیاد انجام داده است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور ادامه داد: امیدواریم ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت جدید رویکرد تخصصی به موضوعات درمان و پیشگیری از اعتیاد داشته باشد و بتواند اقدامات خوبی را در این حوزه انجام دهد.

براتی افزود: در سال ۸۶ و ۸۷ و در آن زمانی که کشور ما با موضوعی به نام (شیشه) دست و پنجه نرم می‌کرد اگر اقدامات پیشگیرانه بیشتر انجام می‌شد و اعتبارات خوبی در این زمینه تخصیص داده می‌شد می‌توانستیم شاهد کاهش مصرف شیشه در کشور در شرایط فعلی باشیم.

وی مشکل اصلی درمان اعتیاد را نبود واحد‌های اجتماعی پس از درمان دانست و گفت: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که فرد بهبود یافته پس از درمان و برای ادامه زندگی و همچنین کسب و کار باید کجا برود که در این زمینه باید تدابیر خوبی اندیشیده شود.

براتی ایجاد خانه‌های میان‌راهی را گزینه مناسبی برای افراد بهبود یافته پس از درمان اعتیاد عنوان کرد و گفت: سال گذشته وعده دادیم که خانه‌های میان‌راهی را ایجاد کنیم که به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم این خانه‌ها را ایجاد کنیم اما امسال اعتبارات خوبی از سوی سازمان بهزیستی جهت ایجاد خانه‌های میان‌راهی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور ادامه داد: به زودی خانه‌های میان‌راهی در چند استان از جمله استان فارس، اصفهان، خراسان رضوی و تهران ایجاد خواهد شد که مبلغی بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان برای ایجاد این خانه‌ها پیش‌بینی شده است.

وی ایجاد خانه‌های میان‌راهی را حلقه گم‌شده و مفقود درمان دانست و گفت: باید با ایجاد خانه‌های میان‌راهی شرایط بهبود یافته را برای برگشت به زندگی فراهم کنیم که باید این موضوع در آئین‌نامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گنجانده شود.

براتی تاکید کرد: معتادی که پاک می‌شود نباید در کمپ بماند و باید به جایی برود که برای شب و روز آن برنامه وجود داشته باشد که خانه‌های میان‌راهی این وظیفه را به عهده خواهند داشت.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور ادامه داد: باید با ایجاد مراکز روزانه شرایطی را فراهم کنیم تا معتادان بهبود یافته با حضور در این مراکز و دریافت آموزش‌های لازم شرایط برگشت به جامعه را بیش از گذشته داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از NGU ها بنا دارند مرکزی را تحت عنوان پاتوقی سالم برای درمان‌شده‌ها ایجاد کنند که فرد بهبود یافته با حضور در این مراکز می‌تواند از خدمات مختلفی چون مشاوره استفاده کند.

براتی بیان داشت: در سال گذشته بیشترین میزان فعالیت در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد در بین دستگاه‌ها از سوی سازمان بهزیستی و دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بوده است و این در حالی است که دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد در بین دفاتر بهزیستی متنوع‌ترین فعالیت‌ها را انجام داده است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: کمیته‌ای در کشور تحت عنوان کمیته ملی مقابله با مصرف الکل داریم که به زودی برنامه‌های خوبی از سوی این کمیته برای ایجاد مراکز اقامتی و ترک الکل در کشور خواهیم داشت.

براتی تاکید کرد: مراکز اقامتی و کوتاه‌مدت ترک الکل با حضور متخصصین و روانشناسان و همچنین مددکاران متخصص به زودی در چند منطقه از کشور افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مصرف الکل در کشور ما و همچنین در سایر کشورها به یک معضل تبدیل شده است که در همین زمینه نیز برنامه‌های خوبی از سوی کمیته ملی مقابله با مصرف الکل در کشور انجام می‌گیرد که می‌توان به ایجاد مراکز اقامتی در غرب و جنوب کشور و همچنین تهران اشاره کرد.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر مرجع رسمی آمار مواد مخدر در کشور است. البته به این معنا نیست که صاحب دستگاه‌ها نمی‌توانند آمار دهند به طوری که در حال حاضر ماده اصلی در حوزه اعتیاد در کشور ما اول تریاک و دوم شیشه است.

براتی در ادامه نشست خبری خود با اعلام آماری از افرادی که حداقل یکبار مصرف شیشه را امتحان کرده‌اند گفت: این آمار به این معنا نیست که این افراد معتادین شیشه هستند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: میزان حداقل یک بار مصرف در شیشه بر اساس تحقیقات انجام شده در ۲۲ منطقه تهران ۸.۲ درصد و برای جمعیت ۱۵ تا ۴۵ سال بوده است.

براتی ادامه داد: بر اساس این آمار ۹۱.۸ درصد جمعیت تهران سالم بوده‌اند و در واقع برای یک بار نیز شیشه مصرف نکرده‌اند.

وی گفت: از آمار اشاره شده ۱۳.۴ درصد زنان بوده‌‌اند که در واقع حداقل یک بار مصرف شیشه را داشته‌اند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور تاکید کرد: سال گذشته و با اجرای طرح کارزار رسانه‌ای شیشه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است به طوری که تماس با خط ملی اعتیاد در اسفند‌ماه نسبت به مشابه سال گذشته‌اش افزایش چشمگیری داشته است که این نشان می‌دهد که طرح کارزار رسانه‌ای شیشه ارتباط خوبی با خانواده‌ها در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد داشته است.

براتی بیان داشت: مرحله دوم کارزار رسانه‌ای شیشه در اردیبهشت ماه کلید خورد و به زودی مرحله سوم آن در هفته مبارزه با مواد مخدر آغاز خواهد شد به طوری که مرحله سوم در منطقه تهران اجرا خواهد شد.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور ادامه داد: به زودی طرح کارزار رسانه‌ای شیشه در ۱۰ الی ۱۲ استان کلید خواهد خورد چرا که ما اعتقاد داریم مصرف شیشه در کشور ما مشکل ساز است.

براتی گفت: سال ۹۰ حدود ۹۹ هزار و ۹۰۰ نفر از مراکز اقامتی ما خدمات مختلفی را گرفتند که از این تعداد ۴۰ نفر فوت کردند که دلیل عمده مرگ آنها بیماری‌هایی بوده است که همراه آنها بوده و در واقع ناشی از ترک و یا فشار از سوی کمپ‌ها نبوده است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور افزود: سال ۹۱ این آمار به ۱۵۸ هزار نفر رسید و در واقع این تعداد از مراکز اقامتی خدمات گرفتند که با توجه به افزایش مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی حدود ۳۹ نفر از آنها فوت کردند که دلایل فوت آنها نیز همانند سال ۹۰ به دلایل بیماری‌های متعدد بوده است.

براتی افزود: هم‌اکنون تعداد کمپ‌های مجاز سازمان بهزیستی کشور به حدود ۶۵۰ کمپ رسیده است که بیشترین کمپ در استان البرز است که در این استان ۱۰۵ کمپ مجاز وجود دارد.

براتی در ادامه نشست خبری خود با انتقاد از شهرداری تهران در هنگام انتخابات شوراها و ریاست جمهوری گفت: متاسفانه در آن زمان شهرداری در منطقه دروازه غار اقدام به تخریب یکی از مراکز DIC ما کرد.

وی گفت: علی‌رغم اینکه این مرکز (DIC) مجوز داشت ولی شهرداری تهران اقدام به تخریب و شکستن اموال و همچنین پلمپ مرکز کرد.

براتی تاکید کرد: هیچ نوع محدودیتی در این زمینه وجود ندارد که زن معتاد و مرد معتاد برای ارائه خدمات به یک مرکز DIC مراجعه کنند که متاسفانه شهرداری در آن زمان تخریب مراکز DIC ادعا کرده بود که DIC موردنظر به دلیل مراجعه زن و مرد معتاد پلمپ شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج