جاباما
۵۶۶۸۹۹
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

«زن»، «چهل‌ سالگی» و «مریم میرزاخانی»

ناهید توسلی در روزنامه شرق نوشت: مرگ پایان کبوتر نیست! هر روز و شب، ‌میلیون‌ها آدمی‌زاده، هم‌زمان، زاده می‌شوند و می‌میرند؛ امری بس طبیعی و بی‌شک گریزناپذیر! در خیل این زایش و مرگ، بسیاری می‌زیند و سرخوشانه می‌میرند،بسیاری اما، نیز، می‌زیند، اما نمی‌میرند! اینان «جاودانگان» هستی‌اند.

ناهید توسلی در روزنامه شرق نوشت: مرگ پایان کبوتر نیست! هر روز و شب، ‌میلیون‌ها آدمی‌زاده، هم‌زمان، زاده می‌شوند و می‌میرند؛ امری بس طبیعی و بی‌شک گریزناپذیر! در خیل این زایش و مرگ، بسیاری می‌زیند و سرخوشانه می‌میرند،بسیاری اما، نیز، می‌زیند، اما نمی‌میرند! اینان «جاودانگان» هستی‌اند؛ از خیل نامیرایان مقدس؛ همان‌ها که در فرهنگ و اساطیر ایران باستان «امشاسپندان» [نامیرایان سپند (مقدس)] شمرده می‌شوند و هر یک بخشی از نیکی‌های جهان را بر دوش می‌کشند و سخاوتمندانه نثار ما «آدمی‌زادگان» می‌کنند تا مگر با بهره‌گیری هوشیارانه از آنها، بالقوه‌های «انسان»مان را به منصه بالفعل‌شدن «انسان»مان رهنمود شوند.
نیکِ حادثه اینکه، نیمی از این نامیرایان مقدس «مادینه» و نیمی «نرینه»اند! شاید مالک هستی و طبیعت خواسته است تا «عدالت» را این‌گونه به رخ ما آدمی‌زادگان بکشد؛ «ما»یی که عدالت را با برابری خلط کرده‌ایم؛ گرچه هر یک بر جای خویش نیک است. ‌روایت‌های مقدسِ عادلانه می‌گوید: «علم را از گهواره تا گور بجوی» و گوش‌به‌فرمان‌ها این ندا را می‌شنوند و دل به آن می‌سپارند. اما، آیا مالکان جهان نرینه‌شده‌مان، این امکان را برای «ما»ی انسان (ماده و نر)/ (انا خلقناکم من ذکر و انثی) فراهم کرده‌اند تا آزادانه این ندا را بشنویم و به آن عمل کنیم؟

مریم میرزاخانی، نماد «زن/ مادری» اسطوره‌ای، این ندا را شنید و هم‌زمان با همه ویژگی‌ها و وظیفه‌های زنانه و مادرانه‌اش «علم» را آموخت، جفت خویش را جست و فرزند خود را به دنیا آورد تا بگوید که هیچ‌یک از این ویژگی‌های زن/ مادرانه، راه او را برای رسیدن به دانش و بالارفتن و عروج به جایگاه انسانی خداگونه‌اش نبست. مریم، از زمره برگزیده «انسان»هایی بود که به هیچ‌یک از زنجیرها و علقه‌های زیستی آدمی‌زادگان روی نکرد و به آنها نیاویخت. ازاین‌رو، جهان «عُجب‌انگیز» ما نیز که ظرفیت، تحمل و جایی برای این‌همه بزرگی روح و جان و گستردگی اندیشه و ذهن این «انسانِ ناتمامِ» در نیمه راه را که هنوز می‌توانست راه‌های سخت و کوشنده‌ای را ادامه دهد نداشت، نتوانست او را بیش از این در خویش جای دهد. به اين جهت ناگزیر مریم را، هم‌زمان در «چهل‌سالگی» و در اوج شکوفایی توانایی‌های آفریننده «زن/ مادرانه» و نیز «دانش»اندوزی و تلاش برای عروج به جایگاه انسانی و خداگونه‌اش از ما گرفت. سوگ ازدست‌دادن مریم میرزاخانی، دردناک‌تر و سخت‌تر از آن است که در قالب واژه‌ها، استعاره‌ها، تمثیل‌ها و... و... بگنجد.
میراث مریم میرزاخانی برای میهن ما، ایران، در کنار همه میراث علمی و آکادمیک و دریافت نخستین جایزه ریاضی به‌عنوان نخستین زن و نخستین پژوهشگر دانشمند ریاضیات در جهان، فرزندی است که متأسفانه به دلیل قوانین بازخوانی‌نشده سده‌های پیش ما نتوانست از سوی مادر شهروندی میهن مادرش را که از او زاده شده بود و بیشترین حق شهروندی‌اش می‌بایست از او می‌بود به دست آورد.
شگفت‌انگیزتر اینکه، این عدم اعطای شهروندی ایرانی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به فرزند این زن/ مادری که این روزها نام میهنمان «ایران» را بر بلندای همه رسانه‌های جهان بالا برده، با هیچ‌یک از موازین دین ما «اسلام» که ذریه‌اش از فاطمه، دختر پیامبر اسلام، ادامه یافته است، نیست!! آیا ما، نه به‌عنوان کنشگر حقوق زنان، بلکه به‌عنوان شهروندی مسلمان، نباید از مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران بخواهیم پاسخ‌گوی چنین «نابرابری ناعادلانه»ای باشند؟
«نابرابری ناعادلانه»ای که در اصل اساسی «اسلام» - دینی که نخستین ایمان‌آورنده و باورمندش یک زن؛ یعنی «خدیجه»، همسر پیامبر و ادامه‌دهندگانش از ذریه «فاطمه»، دختر پیامبرش، بوده است - هرگز وجود خارجی نداشته و ندارد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید

      درودبراین نویسنده امیدوارم مسئولین فکری بحال این موضوع بکنندچون این توهین به نیمی ازجامعه هست که حق شهروندی ازفرزندان آنها که ازهمسربیگانه دارند گرفته شوددرحالیکه اینهامیتوانندنیروی انسانی آینده ایران هم باشند

    • سنا

      مریم عزیز تا ابد در دل ما میمونی...چهره زیبا و بی آلایشت هیچ وقت از ذهنمون نمیره.تو زن بودن و نمونه بودن رو به همه یاد دادی.کاش امثال تو زیاد داشتیم.نه این کج و کوله هایی که فقط دنبال جذب نگاه های دیگران به هر وسیله ای هستند.

    • بدون نام

      ای بابا ایران فرهیخته می خواد چیکار؟ مخترع و پروفسور می خواد چیکار؟ اسم و آوازه می خواد چیکار؟ ایران اصلا به این چیزا نیییییاززززیییی نداره ما جوون بیکار و بی عار می خوایمو بس

    • نجار

      خدا رحمت کند این فرشته پاک را...
      واقعا من ناراحت میشوم وقتی میبینم که برخی افراد که خودشان را مسلمان میدانند، از ایشون ایراد میگیرند و به گونه ای رفتار میکنند که انگار نعوذبالله خداوند در ثواب و عقاب افراد با آنها مشورت میکند...
      آیا واقعا در اسلام راستین،افراد اجازه دارند که اینگونه دیگران را قضاوت کنند؟ آن هم فردی که دستش از دنیا کوتاه است...
      کمی به خودمان بیاییم...
      ایشون فردی پاک و فرهیخته بودند و بنا بر گفته آقای مدرسی طباطبایی، ایشون به مذهب،دلبستگی عمیق داشتند...
      روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج