۵۶۷۰۹۷
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان ۹۰ سال قبل

یکی از آلبوم های منحصر به فرد تاریخ عکاسی ایران مجموعه عکس هایی است که یک خلبان سوئیسی برای نخستین بار از فراز آسمان برداشت؛ او برای انجام ماموریت برقراری خط پروازی به ایران آمده بود اما در پایان سفر عکس هایی متفاوت و کم نظیر با خود به کشورش بازگرداند.

فرادید: یکی از آلبوم های منحصر به فرد تاریخ عکاسی ایران مجموعه عکس هایی است که یک خلبان سوئیسی برای نخستین بار از فراز آسمان برداشت؛ او برای انجام ماموریت برقراری خط پروازی به ایران آمده بود اما در پایان سفر عکس هایی متفاوت و کم نظیر با خود به کشورش بازگرداند.
در تاریخ عکاسی ایران آلبوم‌های برجا مانده از عکاسان خارجی کم نیست؛ عکاسانی که بعضا از سوی دربار ایران برای ثبت و ضبط تصویر شاه و درباریان، شهرها، بناهای تاریخی و باستانی و نیز زندگی مردم برای مدتی استخدام می‌شدند. برخی از این عکاسان ممکن بود پیشه و شغل اصلی شان چیزی جز عکاسی داشتند و تنها به دلیل آشنایی مختصر با فن عکس برداری به استخدام دربار درمی‌آمدند. آنها پس از اتمام هر پروزه عکس ها را در قالب یک آلبوم به عکاسخانه سلطنتی می سپردند که بسیاری از آنها اکنون نیز در موزه عکسخانه کاخ گلستان نگهداری می شود؛ "لوئیجی پشه"، "لوئیجی مونتابونه" و "ژول ریشار" معروف ترین این افراد بودند.

در این میان اما عکاسان خارجی ای نیز بودند که در استخدام دربار و شاه نبوده و به عنوان شرق شناس و گردشگر به ایران سفر می کردند. این افراد بعضا برای انجام ماموریت عازم ایران می شدند و پس از پایان کار به کشورشان باز می گشتند؛ "والتر هولتسر" یکی از این افراد بود.

هولتسر در واقع خلبان و موسس شرکت هواپیمایی سوئیس ایر بود که در اواخر سلطنت احمدشاه قاجار و در سال ۱۳۰۳ هجری خورشیدی با یک فروند هواپیمای یونکر آلمانی به ایران سفر کرد. او قرار بود در این سفر برفراز مهمترین شهرهای ایران پرواز کند و مطالعات مقدماتی برای برقراری یک خط هوایی در خاورمیانه که از ایران عبور می کرد را انجام دهد. او اولین کسی بود که با هواپیما از تهران تا بوشهر را بدون سختگیری پرواز کرد و نقل است پس از این پرواز رضاشاه پهلوی دستور داد هواپیمایی که با آن ایران را درنوردیده بود از او بخرند.

اما یکی از مهمترین بخش های کار مطالعاتی هولتسر عکس هایی بود که او در مدت پرواز و پس از آن از شهرهای مختلف ایران اعم از تهران، اصفهان، کاشان و بوشهر برداشت. او همچنین از مردم کوچه و بازار و دروازه‌های شهرها نیز عکس هایی برداشت و مجموعه خود را کاملتر کرد. هولتسر در بازگشت عکس ها و یادداشت های خود از سفر به ایران را در قالب کتابی با عنوان "پرواز بر فراز ایران" به چاپ رساند که این کتاب نیز به فارسی ترجمه شده است. در زیر عکس های منتشر شده از سفرنامه این خلبان و عکاس سوئیسی از اصفهان را مشاهده می‌کنید.
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمای هوایی از شهر اصفهان و مسجد جامع در کانون تصویر
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمای هوایی از اصفهان و مسجد جامع در کانون تصویر؛ در بالای عکس مسجد امام و میدان نقش جهان قابل تشخیص است.
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمای هوایی از میدان نقش جهانف مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمای هوایی از زمین های اطراف شهر اصفهان
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمای هوایی از زمین های کشاورزی در کنار مناطق مسکونی شهر اصفهان
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمای هوایی از بالای ساختمان عالی قاپو و میدان نقش جهان؛ در مقابل مسجد حکیم و در انتهای سمت راست تصویر مسجد جامع قابل تشخیص است.
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمایی از چهار باغ اصفهان
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمایی از پل خواجوی اصفهان
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمایی از عمارت چهلستون اصفهان
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمایی از داخلی عمارت چهلستون اصفهان
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمایی از زاینده رود اصفهان
آلبوم منحصر به‌ فرد از اصفهان 90 سال قبل
نمایی از محل فرود هواپیمای هولتسر در اصفهان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این عکسا رو ببینید زمین های کشاورزی چقدر نزدیک مناطق مسکونی بوده.برای توسعه شهر اتفاقی که افتاده همه زمین های کشاورزی و باغات را نابود کردن روش خونه ساختن. بقیه شهر های کشور هم همینه. یکی از دلایل بدبختی ما اینه که کشور نسبتا خشکی داریم و همون زمین هایی را هم که قابلیت کشت داشت را برداشتیم مسکونی کردیم روش شهر ساختیم در طول دهه های طولانی.مثل تهران که یه زمان به دلیل اب و هوای خوبش شد پایتخت حالا ...
      وضع مردم اون وقت هم بهتر از وضع ما بوده احتمالا. هم به دلیل تعداد کم خانواده ها بی کاری نبوده هم به دلیل وفور محصولات کشاورزی احتمالا گرونی به اون صورت نفهمیدن یعنی چه! مگر در شرایط خاصی مثل اواخر صفوی یعنی زمان شوروش محمود افغان و حمله به شهر که به خاطر محاصره دچار بیماری و گرسنگی میشدن.
      اونا اصل و اساس زندگی مثل کار و خونه و قدرت خرید را داشت یه چیزای جنبی مثل موبایل و اینترنت و ماشین نداشتن ما الان این چیزای جنبی را داریم اصل و اساس زندگی را نداریم!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج