۵۶۷۴۶۰
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

مجاهدین شنبه در کمین کابینه دولت روحانی

شاید کمی دیر برخی زنان و مردان کابینه دولت حسن روحانی به فکر «ورکشیدن پاشه گیوه‌هایشان» افتاده‌اند و از لاک محافظه‌کاری و رخوت بیرون آمده و به پویایی و بالفعل شدن روی آورده‌اند.

آفتاب یزد نوشت: شاید کمی دیر برخی زنان و مردان کابینه دولت حسن روحانی به فکر «ورکشیدن پاشه گیوه‌هایشان» افتاده‌اند و از لاک محافظه‌کاری و رخوت بیرون آمده و به پویایی و بالفعل شدن روی آورده‌اند. همان‌هایی که حسن روحانی پیرامون عملکرد آنها در یکی از افطاری‌های ماه رمضان عنوان کرد که «در ایام انتخابات برخی پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و ورنکشیدند و لخ‌لخ کردند و سختشان بود دفاع کنند. اگر در تنگنای ۳۰ خبرنگار قرار می‌گرفتند، در آن تنگنا کلمه‌ای می‌فرمودند و سینه سپر نمی‌کردند» اما حالا در حدود ۲۰ روز مانده تا تعیین سرنوشت چیدمان کابینه دوازدهم، مخاطبان این سخن حسن روحانی به تکاپو افتاده‌اند و برای جلوه‌کردن در مردمک چشمان رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همینطور برای جلب نظر افکارعمومی ممارست می‌ورزند.
برخی برای این صحنه‌آرایی دقیقه نودی از طریق رسانه‌هایشان کارنامه عملکرد خود را نمایش می‌دهند بعضی دیگر از این دولتمردان هم، فضای مجازی را مقر تبلیغات خود قرار داده و به ناگاه شروع به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کرده و به نقد منتقدان و تخریب‌کنندگان دولت می‌پردازند. در این میان گروهی هم هستند که بیراهه را برگزیده‌اند و به نام تبلیغ خود، بیشتر پنجه بر چهره و وجهه خود می‌کشند.حال این وسط حسن روحانی در معرض آزمونی مهم قرار دارد. باید دید آیا رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم تسلیم این صحنه‌آرایی‌های دقیقه نودی برخی دولتمردان خود می‌شود یا آنکه منطبق بر گفته محمدعلی نجفی، مشاورش عمل می‌کند و دست به یک پاستور تکانی اساسی می‌زند، پاشنه خوابیده‌ها را می‌زداید و ۵۰ درصد کابینه خود را تغییر می‌دهد.
مردودین پرتکاپو
حدود ۲۰ روز مانده تا روز تحلیف حسن روحانی و تعیین سرنوشت دومین کابینه او. در گرماگرم گمانه‌زنی‌ها پیرامون حضور چهره‌های جدید در مناصب گوناگون دولتی و در سطح هیئت وزیران، برخی مدیران فعلی نیز به تکاپو افتاده و به میز و صندلی خود چنگ می‌زنند تا همچنان بر مسند قدرت باقی بمانند. از روسای خرد دولتی گرفته تا مدیران کلان، کسانی که در طول ۴ سال گذشته نتوانسته‌اند از خود عملکرد مطلوبی به‌جای بگذارند و حتی مورد انتقاد کنشگران اصلاح‌طلب و حامی دولت نیز قرار گرفته‌اند این روزها سخت در تلاش‌اند تا بلکه در کابینه دوازدهم هم مقری برای فرمانروایی داشته باشند! حال آنکه درست در مقابل این مردودین پرتلاش، شاگرد اول‌های کابینه قرار دارند که بنا به گفته منابع آگاه به خبرنگار «آفتاب‌یزد»، رخت تردید برای کنشگری در دولت دوم روحانی به تن کرده‌اند و تاکنون پاسخی به دعوت روحانی برای خدمت مجدد در قوه‌مجریه نداده‌اند.
به هر روی از میان دولتمردان پرتلاشِ دقیقه نودی، آفتاب‌یزد بررسی فعالیت‌های اخیر دو تن از آنها که طی ۴ سال گذشته نتوانسته‌اند کارنامه مقبولی در حوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگ از خود در حوزه خدمتشان برجای گذارند، بیش از سایرین میل به ماندن در راس قدرت دارند.
پرویز اسماعیلی: هنگام انتصاب او به‌عنوان معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، تصویر اقامه نماز او در کنار محمود احمدی‌نژاد دست به دست می‌شد و در همان زمان کاشف به عمل آمد که ستون اصلی تیم اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری نه تنها اصلاح‌طلب نیست که به اعتدالگرایان هم تعلقی ندارد، اما به هر حال شاید بتوان او را در زمره اصولگرایان میانه‌رو به‌حساب آورد.
این رویکرد او در طول دوران فعالیتش در معاونت ارتباطات عینیت یافت تا جایی که فشل‌ترین و ضعیف‌ترین بخش دولت حسن روحانی بنا به گفته کنشگران سیاسی، سران نظام چون مرحوم آیت‌الله هاشمی و حتی خود مردان و زنان کابینه، تیم اطلاع‌رسانی بوده است! یعنی مجموعه تحت ریاست اسماعیلی. با این حال معاون ارتباطات دولت یازدهم تمایلی به ترک پست و مقامش ندارد و در راستای ماندگاری در دولت نیز این روزها شدیدا تلاش می‌کند تا جایی که رویکرد صداوسیما نسبت به دولت را نقد می‌نماید و به‌صورت روزانه در تقدیر از دستاوردهای دولت در شبکه اجتماعی توئیتر، پست می‌گذارد! نکته جالب توجه آنجایی است که صفحه توئیتر اسماعیلی در تاریخ ۱۸شهریور ۹۳ (۹سپتامبر ۲۰۱۴) آغاز به کار کرده، اما نخستین مطلب او در این صفحه، در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۶ بوده است!
جالب‌تر آنکه هر روز که به بزنگاه معرفی کابینه نزدیک می‌شویم علاوه بر فزونی یافتن تعداد توئیت‌های اسماعیلی، لحن او حالت تدافعی‌تر در قبال دولت به خود گرفته است تا جایی که تنها در یک روز، سه بار توئیت می‌کند و مواضع صداوسیما نسبت به قرارداد توتال را مورد انتقاد قرار می‌دهد. او در توئیتی گفته است: «رسالت تلویزیون روشن‌کردن زوایای مبهم است، اما نتیجه مبهم جلوه‌دادن مسائل روشن، مخاطب‌سازی به نفع رسانه‌های بیگانه.» یا «آقای زنگنه رفت توضیح داد. رئیس مجلس هم گفت ابعاد قرارداد روشن است. #شبکه_خبر تیتر زد "ایرادات قرارداد نفتی #توتال #وزیر نفت را به مجلس کشاند"!»

حسام‌الدین آشنا: رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مشاور حسن روحانی در امور فرهنگی است. او نیز یکی از ستون‌های تیم اطلاع‌رسانی دولت یازدهم محسوب می‌گردد. می‌گویند که متون سخنرانی‌های حسن روحانی ماحصل تفکرات آشنا است و طراحی کمپین دوباره ایران در ایام انتخابات نیز توسط او صورت گرفته است. با این وجود آشنا هم یکی از مسببان فشل بودن تیم اطلاع‌رسانی دولت بوده است که به واسطه این ضعف این روزها حسن روحانی با آسیب‌دیدگی حنجره روبه‌رو است، چراکه به دلیل ناکارآمدی تیم رسانه‌ای‌اش خود مجبور به انعکاس دستاوردهایش در ایام انتخابات شد.
به‌هر روی آشنا از آن دسته دولتمردانی بوده است که یکی به نعل می‌زد و یکی به میخ. ابتدا به حمایت از مواضع اصلاح‌طلبانه رئیس دولت یازدهم و به دفاع از اصلاح‌طلبان می‌پرداخت بعد از آنکه اظهاراتش موثر واقع می‌شد برای تنظیم ph محیط جانب اصولگرایان را می‌گرفت! در این روزهای منتهی به مراسم تحلیف روحانی هم پرکارتر از همیشه ظاهر شده است. یکی از جنجالی‌ترین مواضعش قیاس دو انتخابات ریاست‌جمهوری بود که واکنش اصلاح‌طلبان را به همراه داشت و پس از آن اقدام به توجیه اظهاراتش کرد.
مدتی بعد اما تصویری از دست‌بوسی خود منتشر ساخت و واکنش‌ها ‌را به خود برانگیخت. این اواخر هم محمدرضا عارف را متهم به سهم‌خواهی از دولت کرد، چراکه عارف به‌عنوان نماینده مردم تهران مطالبات رای‌دهندگان به روحانی را در دیدار خود با رئیس‌جمهوری بازگو کرده بود. آشنا همان دولتمردی است که گاه در مسیر بیراهه حرکت می‌کند و خود با دستانش بر چهره خود چنگ می‌زند.
مجاهدین شنبه
رفتار دولتمردان و زنان حاضر در قوه‌مجریه قابل تحلیل است. انگار که تا هنگام چیدن کابینه در یک کمای 4 ساله قرار گرفته بودند، اما هم‌اکنون از حالت خلسه بیرون آمده و در پی جبران 1460 روز گذشته خود تنها در چند هفته هستند.
پیرامون کنش‌های اخیر برخی دولتمردان و فعالیت‌های دقیقه نودی آنها علی تاجرنیا، عضو حزب اتحاد ملت و نماینده مجلس ششم به خبرنگار«آفتاب‌یزد» گفت: در تبیین رفتار اینگونه دولتمردان باید بگویم که آنها را مجاهدین شنبه می‌نامم. این گروه از افراد همانند کسانی هستند که وقتی تا روز جمعه نظامیان یک لشکر به رزم و مبارزه می‌پرداختند، هنگام به اتمام رسیدن این رزم، تازه یادشان می‌افتاد که باید جنگ می‌کردند.
وی افزود: کسانی که در طول دوران کاری‌شان نتوانستند از خود عملکرد مطلوبی برجای گذارند، در بزنگاه انتخابات هم منفعلانه عمل کردند و دیده شده که حتی در زمین رقیب یا بازی کرده یا پاس‌ گل داده‌اند به رقبا، اما حالا که فعالیت‌های دولت قرار است از سر گرفته شود به زمین دولت بازگشته‌اند و در دقیقه نود شروع به فعالیت کرده‌اند که اتفاقا خود آقای رئیس‌جمهور هم عنوان کرده که این افراد در بزنگاه انتخابات پاشنه گیوه‌شان را خواباندند و ورنکشیدند.
این فعال سیاسی اضافه کرد: وجود این افراد و نفوذشان در دولت‌ها را من ناشی از فقدان احزاب قدرتمند و جریان‌سازی می‌دانم. این افراد که به خاستگاه مشخصی تعلق ندارند و برای نیل به قدرت همسو با وزش باد حرکت می‌کنند، در شکاف‌های میان احزاب و جریان سیاسی زاده می‌شوند و رشد می‌یابند و درون دولت‌ها نفوذ می‌کنند.
تاجرنیا در پاسخ به این سوال که آیا دولت در نهایت تسلیم این صحنه‌آرایی‌های دقیقه نودی خواهد شد یا خیر، اظهارداشت: من گمان می‌کنم این اتفاق خواهد افتاد، چراکه این افراد غالبا رویکرد محافظه‌کارانه دارند و قصد دفاع از جریانی چون جریان اصلاح‌طلبی ندارند و به‌طور کلی پویا و نشاط‌آفرین نیستند همین محافظه‌کاری‌شان هم موجب استفاده مجدد از آنها در دولت خواهد شد.
فکر می‌کردند روحانی نباشد
محمدصادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار و عضو حزب اعتماد ملی، ریشه تکاپوی دقیقه نودی برخی دولتمردان را در عدم باورپذیری دو دوره‌شدن دولت روحانی برای آنها می‌داند. او در این باره به «آفتاب‌یزد» گفت: دولت جایگاهی است که هر کسی با هر رویکردی اگر هدفش خدمت به مردم باشد، در آنجا حضور داشته باشد. عده‌ای از اعضای کابینه بالاخره در پیروزی دولت در انتخابات اردیبهشت ماه ۹۶ با صفت کم یا زیاد دخیل بودند و خودشان را در این تعیین سرنوشت شریک می‌دانند، اما پاره‌ای از وزرای محترم تصورشان این بود که دولت روحانی یک مرحله‌ای خواهد بود و دولت یازدهم آخرین دولت آقای روحانی خواهد بود.
با این تحلیل در مبارزات انتخاباتی بنا به گفته آقای روحانی پاشنه‌هایشان را بالا نکشیدند و لخ‌لخ‌کنان با دولت همراهی کردند. برخی اما باورشان عمیق‌تر بود و اعتقاد راسخ‌تری به ادامه راه و تکرار این دولت داشتند، بنابراین با قوت و شدت بیشتری به عرصه حمایت از کلیت دولت گام نهادند. مثل حسن هاشمی وزیر بهداشت که یکی از آنهایی بود که واقعا در سفرهای استانی به تکاپو افتاده بود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: الان هم شخص آقای روحانی می‌بایست با یک بینش دقیق وزرای خود را انتخاب نه بلکه گلچین کند. البته خود ایشان در مبارزات انتخاباتی‌اش هم وعده داد تا دولت دوازدهم از نظر رویکرد و نگاه سیاسی متفاوت باشد هم چابک‌تر شود و هم روح اصلاح‌طلبی بر آن ساری و جاری شود. از همین روی، برای جامه عمل پوشاندن به این وعده‌اش هم که شده نباید از وزرای منفعل‌تر و ناکارآمدش استفاده کند، چون دولت دوازدهم عرصه آزمون و خطا نیست بلکه بازتاب کارنامه عملکردش به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انتخابات حد افل این حسن را دارد که فرصت طلبان را دچار اشتباه محاسباتی می نماید و نقاب از چهره شان برداشته می شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج