۵۶۷۸۶۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

احترام بگذاريد، يک تا ۱۱ نپوشيد!

«شماره هفت ما رو دادين كي هم پوشيد، طرف نيم‌فصل هم توي تيم نموند...» اين نقل قولي است كه به علي پروين نسبت داده‌اند.

خبر ورزشی: «شماره هفت ما رو دادين كي هم پوشيد، طرف نيم‌فصل هم توي تيم نموند...» اين نقل قولي است كه به علي پروين نسبت داده‌اند.

همان شبي كه پروين در جشن رونمايي از لوگوي روزنامه پيروزي روبه‌روي خبرنگاران ايستاد وگفت: «سروش رفيعي نبايد در حالي كه تيم براي قهرماني آسيا آماده مي‌شود، از پرسپوليس جدا مي‌شد!» از زبان اطرافيانش شنيده شد به طاهري هم خصوصي گفته «پيرهن ما رو به كي هم دادين...» پروين هيچ‌وقت اين نقل قول را تكذيب نكرد البته او هيچ‌جا هم به صورت رسمي نگفت كسي نبايد پيراهن من را بپوشد اما از همان روز اول هم نسبت به پيراهن شماره هفت پرسپوليس حساسيت وجود داشت. وقتي پروين فوتبال را كنار گذاشت تا مدت‌ها بازيكني شماره هفت را به تن نمي‌كرد تا اين كه كوروش لرستاني تنها در يك بازي جرأت به خرج داد و هفت پوشيد اما اعتراض‌ها او را از كرده‌اش پشيمان كرد. نفر بعدي محمود شافعي بود كه او هم تنها يك بازي شماره هفت به تن داشت. سال‌ها بعد در جام نقش جهان اين پيراهن را به عبدا... رياحي جوان دادند. هواداران پروين اين كار را توهين به سلطان تلقي كردند و هفت دوباره بايگاني شد تا اين كه بعدها حامد كاويانپور و حميد استيلي شماره هفت پوشيدند و البته استيلي بعدها پيراهن شماره 25 پوشيد و بين دو شماره‌اش يك علامت به علاوه گذاشت تا جمع 2 و 5 بشود هفت!

تا اين كه سرانجام علي پروين پيراهن خودش را به پسرش محمد داد تا يك پروين ديگر صاحب رسمي اين شماره شود و راه براي جوانان ديگري مثل ميثم سليماني، حميدرضا علي‌عسگري، حسين بادامكي و... باز باشد كه هر كدام دوره‌اي كوتاه يا بلند پيراهن شماره هفت را بپوشند.
با بازگشت پروين به تيم مديريتي پرسپوليس، دوباره شماره هفت بايگاني شد تا اين كه سروش رفيعي با پيش‌شرط شماره هفت را مي‌پوشم، به پرسپوليس بيايد و باشگاه كه اين شماره را به محسن مسلمان نداده بود، تلفني از پروين اجازه گرفت و شماره هفت را تن سروش پوشاند. با اين وجود پروين از رفيعي شاكي بود كه چرا خودش اجازه نگرفته است و همين گلايه‌ها پرسپوليس را مصمم كرد شماره پروين را دوباره بايگاني كند.

در استقلال هم بازي‌هاي شماره كم نيست. شماره‌اي كه فرهاد مجيدي مي‌پوشيد و با پوشيدنش به اين شماره شرايط ويژه‌اي بخشيد... شماره هفت تا قبل از فرهاد، تن بزرگان زيادي بود؛ از حسن روشن گرفته تا شاهرخ بياني، مجيد نامجومطلق، عليرضا منصوريان و محمد نوازي اما هفت با فرهاد تبديل به شماره محبوب شد و بعد از او، خيلي تلاش شد كسي اين پيراهن را نپوشد تا اين كه عليرضا منصوريان اين پيراهن را به بختيار رحماني داد؛ پيراهني كه وقتي كرار مي‌خواست سال قبلش بپوشد، با اعتراض برادر فرهاد و حاميان او مواجه شد كه هفت را نبايد به هر بازيكني داد.

حالا براي امسال هنوز معلوم نيست چه كسي شماره هفت استقلال را مي‌پوشد؟ آيا بيت‌سعيد اين ريسك را مي‌كند با پيراهني بازي كند كه بعد از فرهاد به هيچ‌كس وفا نكرده است؟

در پرسپوليس اما تكليف روشن است؛ هفت بايگاني مي‌شود...

اين بايگاني كردن شماره پيراهن موافقان و مخالفان زيادي دارد. عده‌اي مي‌گويند بايد به احترام برخي افراد مثل پروين، مجيدي، دايي، كريمي و... شماره پيراهن آنها را بايگاني كرد، همان‌طور كه ميلان شماره باره‌سي، اينتر شماره برگومي و رئال شماره هيه‌رو را بايگاني كرده بودند اما مخالفان اين كار معتقدند اگر قرار به بايگاني باشد، هيچ‌كس نبايد در ايران به احترام حجازي شماره يك، به احترام پورحيدري شماره ۲، به احترام عزت جانملكي شماره ۳، به احترام رضا حسن‌زاده شماره ۴، به احترام پنجعلي شماره ۵، به احترام باقري شماره ۶، به احترام پروين شماره ۷، به احترام كريمي شماره ۸، به احترام سيروس قايقران شماره ۹، به احترام علي دايي شماره ۱۰ و به احترام خداداد شماره ۱۱ بپوشد. اصلاً بهتر است نظر آنهايي را بشنويم كه در پرسپوليس، استقلال و تيم ملي شماره هفت پوشيده‌اند و براي اين پرونده پايان باز بگذاريم.

7 پوش‌ها جواب مي‌دهند

آيا بايگاني پيراهن منطقي است؟

* پيراهني كه در تاريخ دو باشگاه پرسپوليس و استقلال از اهميت خاصي نزد هواداران ميليوني آنها برخوردار بوده شماره 7 است. پيراهن شماره 7 پرسپوليس با علي پروين مهم شد و پيراهن شماره 7 استقلال هم با حسن روشن نما گرفت و به نوعي اين شماره داراي ارج و قرب زيادي شد. پس از اين دو بودند بازيكناني كه بارها شماره 7 دو تيم سرخابي را بر تن كردند و موفقيت‌هايي هم با آن به دست آوردند. به همين بهانه با تني چند از 7پوش‌ها و چهره‌هاي برتر سرخابي‌ هم‌صحبت شديم و از آنها پرسيديم آيا بايگاني كردن پيراهن منطقي است يا كار درستي نخواهد بود. اين صحبت‌ها را بخوانيد.

حميد استيلي: به عشق پروين ۷ مي‌پوشيدم

حميد استيلي،‌ هافبك جنگده اسبق تيم ملي و پرسپوليس كه شماره 7 سرخپوشان را هم بر تن كرده گفت: من الگوي فوتبالي‌ام در ايران علي پروين بود و عاشق او بودم. وقتي هم كه به پرسپوليس آمدم و زمانش فرا رسيد به عشق پروين شماره 7 را پوشيدم. خودم در كل با بايگاني شدن پيراهن مخالف هستم و اتفاقاً فوتباليست‌هاي نسل‌هاي بعدي بايد متوجه شوند كه قبل از آنها چه بازيكنان بزرگي اين پيراهن‌ها را بر تن كرده‌اند و چقدر اين شماره‌ها ارزش دارد.

محمود شافعي: بايگاني شدن پيراهن معني ندارد

محمود شافعي، هافبك اسبق تيم ملي كه مدتي شماره 7 پرسپوليس را پوشيده بود، گفت: بايگاني شدن پيراهن نمي‌تواند كار جالبي باشد. به هر حال در نسل‌هاي بعدي بازيكنان با استعدادي مي‌آيند و نمي‌توان آنها را محروم از داشتن شماره‌اي كرد. اتفاقاً آيندگان بيشتر قدر پيراهني خاص را خواهند دانست چون بر تن بزرگان بوده است. شما حساب كنيد مارادونا و پلاتيني شماره 10 مي‌پوشيدند و بعدها مسي و زيدان آن را پوشيدند.

محمد نوازي: در برابر آقاي روشن كسي نبودم

محمد نوازي، مدافع ملي‌پوش اسبق استقلال كه شماره 7 اين تيم را مي‌پوشيد، گفت: اسطوره‌اي چون حسن روشن شماره 7 مي‌پوشيد و ما كه به قول معروف انگشت كوچيكه او نمي‌شديم. به نظرم هر بازيكني لياقت داشته باشد مي‌تواند شماره 7 را بپوشد و اين شماره هم مثل بقيه شماره‌ها است و نبايد آن را بايگاني كرد و اين كار اشتباهي است. بازيكنان جوان بايد با افتخار چنين پيراهن‌هايي را بر تن كنند.

مجيد نامجومطلق: اين كار بي‌معني است

مجيد نامجومطلق،‌ ملي‌پوش اسبق استقلال كه سال‌ها در اين تيم شماره 7 را مي‌پوشيد به ما گفت: اصلاً معني ندارد يك پيراهن خاصي را بايگاني كنند و به بازيكني ندهند. اين كار در دنياي حرفه‌اي منسوخ شده است و جالب نخواهد بود. اگر قرار بود پيراهن شماره 7 بايگاني شود بايد همان زمان كه آقاي حسن روشن آن را مي‌پوشيد بايگاني مي‌شد و حتي من هم نبايد آن را بر تن مي‌كردم من معتقدم بازيكنان مي‌توانند ياد و خاطره بسياري از قديمي‌ها را زنده نگه دارند.

ناصر محمدخاني: من هم مخالف هستم

ناصر محمدخاني،‌ مهاجم اسبق تيم ملي و پرسپوليس، ‌به ما گفت: من هم مخالف بايگاني كردن پيراهن هستم. اين كار در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست. مگر پيراهن شماره 10 آرژانتين بعد از مارادونا بايگاني شد؟ يا خيلي از بازيكنان ديگري كه نام و آوازه زيادي داشتند. به نظرم مي‌شود ارزش اين پيراهن‌ها را با دادن آن به نسل جوان و بااستعداد بالا برد و خاطره قديمي‌ترها را زنده كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج