۵۶۷۸۹۳
۱۸ نظر
۵۰۰۷
۱۸ نظر
۵۰۰۷
پ

درخواست برای تبدیل زندگینامه «میرزاخانی» به واحد درسی

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از درخواست برای تبدیل زندگی‌نامه مریم میرزاخانی به واحد درسی خبر داد.

خبرگزاری ایلنا: شهین‌دخت مولاوردی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در مراسم «خاموشی یک ذهن زیبا» که به مناسبت بزرگداشت پروفسور مریم میرزاخانی در پژوهشکده علوم انسانی برگزار شد با بیان اینکه در کمال ناباوری مریم میرزاخانی را از دست دادیم، اظهار کرد: این شاگرد صبور ریاضی به عنوان اولین ایرانی و اولین زن توانست مدال فیلدز را کسب کند و برای ایران و زن ایرانی افتخار بیافریند و با این کار درس بزرگی به جوانان ما بدهد و به آنها بیاموزد که برای مسیر طولانی علم حد و پایانی قائل نباشد .

او با بیان اینکه بی‌شک آثار و خدمات مریم میرزاخانی نام او را در تاریخ علم ایران و جهان پرآوازه خواهد کرد، گفت: میرزاخانی در عمر کوتاه خود الهام‌بخش میلیون‌ها زن و دختر ایرانی و چه بسا جهان خواهد بود. او باور حضور زنان در ریاضیات را تغییر داد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نامه الکترونیکی که سال ۹۳ بعد از کسب مدال فیلدز به مریم میرزاخانی ارسال کرده بود، گفت: در آن نامه جسارت او که نام زن ایرانی را میان دانشمندان برجسته جهان مطرح کرده بود ستودم. تعهد او و پیشبرد مرزهای دانش که الهام‌بخش زنان بود قابل تقدیر و ستودنی است.

مولاوردی خاطرنشان کرد: مرگ مریم میرزاخانی تلنگری است برای همه ما که قدر سرمایه‌های انسانی را بدانیم به‌ویژه کوچ نابهنگام این عزیز دل هر ایرانی را سوزاند و عواطف همه ما را برانگیخت و ما را به این فکر فرو برد که چگونه بیاندیشیم و چگونه سرمایه‌های ارزشمندمان را حفظ کنیم و آنها را که در لایحه زیرین جامعه هستند کشف و سیقل داده و بتوانیم مریم‌های دیگری داشته باشیم.

مولاوردی با بیان اینکه درخواست شده زندگی‌نامه مریم به واحد درسی تبدیل شود، گفت: اگر مریم در وصیت‌نامه کتبی‌اش درخواست تابعیت ایرانی برای دخترش آناهیتا کرده باشد ما همه سعی‌مان را می‌کنیم که اقدام صورت گیرد، البته مقدمات تصحیح این قانون مدنی در مجلس فراهم شده و نمایندگان مجلس روی آن در حال بررسی هستند.

او با بیان اینکه مریم در سانحه ۷۶ جان سالم به در برد تا ذهن زیبای نسل ما باشد، گفت: مریم ماند تا بر قله‌های ریاضیات جهان بنشیند و قهرمان این نسل باشد آن هم روزگاری که ما در بی قهرمانی سپری می‌کنیم یا دنبال قهرمان هستیم. اگر چه نظام عالم جهان و تدبیر دست ما نیست اما علم و عمل نیک نام انسان را بلندآوازه می‌کند. همه رونده هستیم اما اگر با این نگاه به زندگی میرزاخانی توجه کنیم مریم عمر بلندی داشته است. مریم از کشف و حقیقت ریاضی حظ و بهره بسیاری می‌برد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده همچنین گفت: ما در دولت‌یازدهم ۴ سال سخت را پشت سر گذاشتیم و البته ۴ سال سخت‌تر را پیش رو داریم. معتقدیم در دولت‌یازدهم آواربرداری شده و ریل‌گذاری برای انجام خدمات بهتر در دولت‌ مهیا شده است. مقدمات لازم برای سایر برنامه‌هایی که دولت نتوانست در ۴ سال دولت‌یازدهم اجرایی کند فراهم شده است .

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد با چالش‌هایی که در مسیر حرکت‌مان وجود دارد این مسیر هموار نیست، گفت: خوشبختانه در دولت‌دوازدهم مجلس و شورای‌شهر همراهی داریم که این می‌تواند ما را در اجرا برنامه‌ها یاری رساند. بسیاری از کارهای باقی مانده را در دستور کار قرار داده و در حال برنامه‌ریزی برای آنها هستیم .

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه چه باشم و چه نباشم برنامه‌های امور زنان مبتنی بر برنامه ششم توسعه آماده شده، گفت: براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی ما در حوزه زنان در چارچوب مشخصی صورت گرفته و مهمترین رویکرد ما عدالت‌جنسیتی است. در ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه دولت خود را موظف به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کرده و برنامه‌های مربوط به آن در حال تدوین است. البته همه اقدامات بدون همکاری و هماهنگی به نتیجه نخواهد رسید چراکه در گذشته نیز دستگاه‌ها جزیره گونه اقدامات خود را انجام می‌دهند اما اثربخشی لازم را نداشت.

مولاوردی با اشاره به برنامه رییس‌جمهور برای حوزه زنان در دولت‌دوازدهم گفت: برنامه رییس‌جمهور در حوزه زنان به عنوان توانمندافزایی زنان و دختران در جامعه دوستدار خانواده ارایه شده است. این برنامه مانند برنامه ششم توسعه کلی‌گویی و آرمان‌گرایانه نیست.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به منشور حقوق شهروندی گفت: در ماده ۴۵ حقوق منشور حقوق شهروندی که از سوی رییس‌جمهور مطرح شده درباره خشونت و همچنین در ماده ۱۱ همین منشور برای مشارکت هرچه بیشتر زنان در عرصه‌های عمومی و مدیریتی و ایجاد فرصت برابر برای زنان برنامه‌هایی بیان شده که این برنامه‌ها در حال تدوین و بررسی هستند.

ملاوردی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در مجلس نهم بیشترین حاشیه‌ها و مخالفت‌ها در تدوین این برنامه‌ها را داشتیم که اکثر آن از طرف فراکسیون زنان ایجاد می‌شد. در حقیقت همجنسان خودمان سد راه می‌شدند اما خوشبختانه در مجلس دهم این همراهی وجود دارد و امیدواریم چند پروژه‌ای که مطرح کردیم به سرانجام برسانیم با اتفاقاتی که صورت می‌گیرد کار بزرگی کرده‌ایم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یک ذهن زیبا چ تعبیر زیبایی

    • بدون نام

      خدایا چرا ایرانیها حد وسط ندارن این همه دانشمند بزرگ داریم که تبدیل به واحد درسی نشدن نهایت لطفی که میشه به ایشون کرد اینه که یه گوشه از کتاب ریاضی که مثلا زندگی نامه خوارزمی و غیره رو مینویسن زندگی نامه ایشون هم بنویسن.
      یه وقتم نگین من حسودم یا سرم نمیشه من خودم فوق لیسانس ریاضی دارم.

      پاسخ ها

      • نیما

        اونا ماله قدیمن. که میگن ایران فقط دانشمندان قدیمی داشته و الان دانشمند خیلی برجسته نداره

    • بدون نام

      تا دیروز احتمالا اجنبی صداش میکردین امروز یهو شد واحد درسی!!

    • محمدرضا بختیار

      خانم مولاوردی متنف از احساسات هستم خانم این طرز تفکر شما نشان دهنده ضعف آموزشی شما هست که داستان زندگی شخصی را طلب گنجاندن در لابه لای نظام آموزشی مزخرف را دارید همانطور که در دانشگاههای ما در کتب سیاسی در رشته علوم سیاسی تفکرات پوسیده سقراط و افلاطون و ارسطو و بنیان گذاران تفکرهای کمونیستی و لیبرالیست و دموکرات و امپریالیسم را برنامه ریزی کرده اید و واقعا ذهنیت فرمالیته ای را پرورش می دهید سیاست درست است ریشه ای بایدمطالعه شود و عند حماقت هست که اینده نگری در ان نقش نداشته باشد در صورتی که تمام جوامع سیاست منطقه ای و بین الملل خود را بر اساس اینده نگری برنامه ریزی می کنند شما به جای کتاب کردن زنده یاد بروید تفکر کنید کجاهای کارتان غلط است تا عزیزانی همچو این بانوی رفیع ترجیح می دهند به دور از خاک مادری خود و در غربت پرپر شوند

    • بدون نام

      ما عالم کم نداریم که زندگی نامه ایشون بشه کتاب!
      پرسیدیم فرمودند مثلاً همین آقای فلانی!

    • بدون نام

      کاش تا بود هم اینقدر نامش تو تیتر خبرهامون بود... روحش شاد.

    • بدون نام

      ماانسانهای زنده کشومرده پرستیم

    • بدون نام

      مرده پرستهای خائن تمام مغز ها را فراری دادید اگه کسی هم مونده از ناچاری است! نوشدارو شدید و بعد از مرگ سهاب آمدید!ننگتان باد

    • بدون نام

      هه تاموقعی که زنده بودتلاش نکردن برش گردونن با احترام بیارنش ایران امکانات دراختیارش قراربدن دلخوش شه به مملکتش اینجافعالیت کنه حالا که رفته زندگی نامش چه دردی دوامیکنه خودش کیمیابود

    • بدون نام

      تا که بودیم، نبودیم کسی
      کشت مارا غم بی هم نفسی
      تا که رفتیم همه یار شدند

    • مهاجر

      شمام مسخرشو در کردین

    • بدون نام

      خیلی بهتر بود در زمان زنده بودنش این پیشنهاد داده میشد !

    • محمد

      سلام ضمن احترام به مرحمه میرزا خانی وتسلیت به خانواده ایشضان با ز ما جماعت مرده پرست ایرانی بخصوص مسئولین بی مسئولیت کشور ما به فکر ارج نهادن به جنازه ها شده باز به فکر مرده پرستی شدیم کی توی این کشور تا چند ماه پیش اسم این خانمئو شنیده بود چرا این مسئولین تا حالا کاری نکردن اصلا این توی امریکا چه می کرد .ایا کسی که عرق ملی نداره باید براش اینجوری کرد ایا این کارا باعث نمیشه مابقی نابغه های ایرانی تشویق به رفتن بشه خانم مولا وردی زنده رها دریاب ایشون دیگه تموم شد رفت

    • بدون نام

      خانوم ملاوردی خیلی از خانومهای سرزمینم لایق صندلی شما هستن. شما هیچ لیاقتی ندارید و باد اورده سمت گرفتید. کجایند شیرزنان سرژمینم

    • بدون نام

      فقط یه ملاوردی میتونه یه همچین نظری بده وبس

    • نیما

      فکر میکنم منظورشون از واحد درسی گنجاندن در حاشیه کتابها باشه مثل داشمندان قدیم ایران که الان در حاشیه کتابها یا پشت جلد کتابها نوشته میشن چون واحد درسی که بی معنی هست. ولی فکر میکنم اگه دانشکده ریاضی دانشگاه شریف رو به اسم ایشون نامگذاری کنند اقدام خیلی پسندیده ای باشه چون چند سال پیش که هنوز ایشون زنده بودند کتابخانه این دانشگاه رو به نام میرزاخانی نامگذاری کردند الان که در جوانی فوت شدند و شوک بزرگی بود نامگذاری خود دانشکده اقدام ارزشمندی محسوب میشه که خود دانشگاه شریف میگه برای اینکار نیاز به همکاری مسئولین هست

    • بدون نام

      همین الان تو دانشگاههای خودمون کلی نخبه داریم اگه راست میگین اونا رو دریابین ، میرزاخانی رفت خدا رحمتش کنه، زنده ها رو دریابین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج