جاباما
۵۶۸۰۶۴
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

فهرست ۲۹ داروی جدید بیوتکنولوژی منتشر شد

محققان شرکت های دانش بنیان همواره در تلاش هستند تا در حوزه زیست فناوری داروهایی تولید کنند تا کشور از این منظر بی نیاز شود هم اکنون نیز فهرست ۲۹ داروی در حال تولید ایرانی منتشر شده است.

خبرگزاری مهر - میترا سعیدی کیا: محققان شرکت های دانش بنیان همواره در تلاش هستند تا در حوزه زیست فناوری داروهایی تولید کنند تا کشور از این منظر بی نیاز شود هم اکنون نیز فهرست ۲۹ داروی در حال تولید ایرانی منتشر شده است.
فهرست 29 داروی جدید بیوتکنولوژی منتشر شد

زیست فناوری از جمله واژه‌های پر سر و صدای سال‌های اخیر است که باعث شده محققان در این حوزه تمرکز زیادی داشته باشند زیرا علاوه بر اشتغال زایی می تواند سرنوشت کشور را تغییر دهد و جایگاه آن را به نقطه مطلوبی برساند.

زیست فناوری در ایران بعد از انقلاب و خصوصا در ۱۵ سال اخیر در تجاری سازی محصولات موقعیت های خوبی در سطح منطقه و بین المللی ایجاد کرده است. در حالیکه محققان خارجی، خیلی زودتر تحقیقات خود را شروع کردند. اما با وجود اینکه تحقیقات در حوزه زیست فناوری بعد از انقلاب نمایان شد ولی پیشرفت های خوبی در راستای تولید محصول و صادرات آنها در چندین حوزه از جمله داورها پدیدار شده است.

در حال حاضر تعداد داروهای زیست فناوری موجود در بازار جهانی ۱۴۶ قلم است و از این تعداد، ۲۰ دارو در بازار ایران موجود است که ۴ دارو منوکلونال آنتی بادی و ۱۶ دارو نوترکیب هستند.
فهرست 29 داروی جدید بیوتکنولوژی منتشر شد

اسامی داروهای زیست فناوری تولید ایران و نیز داروهایی که در مراحل مختلف تولید (قبل از نهایی شدن) هستند همراه با موارد مصرف در جدول زیر مشهود است.

جدول داروهای زیست فناوری تولید شده در ایران

فهرست 29 داروی جدید بیوتکنولوژی منتشر شد
برای دیدن تصویر در سایز بزرگ تر بر روی آن کلیک کنید

۲۹ داروی بیو در حال تولید است

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: ایران ۶۱ دارو را در اولویت ملی خود دارد که از این تعداد ۲۹ دارو در مراحل مختلف تولید (قبل از نهایی شدن) شرکت های دانش بنیان و در مراحل مختلف آزمایشگاهی، پایداری محصول، صنعتی، نیمه صنعتی ، مطالعاتی و تهیه پرونده دارویی هستند.

وی تاکید داشت: ۲۹ دارویی که در حال تولید است نهایتا ۵ سال دیگر به تولید خواهند رسید.

رقابت با چین و ژاپن در تولید دارو های زیست فناوری

رئیس انستیتو پاستور ایران در ادامه خاطر نشان کرد: اکنون جایگاه ما در تولید داروهای زیست فناوری در منطقه، چهارم است و ان شاء الله تا ۵ سال دیگر که این ۲۹ قلم به تولید برسد به رتبه سوم دست می یابیم.

جدول داروهای زیست فناوری در حال تولید
فهرست 29 داروی جدید بیوتکنولوژی منتشر شد
برای دیدن تصویر در سایز بزرگ تر بر روی آن کلیک کنید

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در ادامه گفت: البته ما نمی دانیم در دنیا تولید دارو در زمینه زیست فناوری چه وضعیتی دارد و چه برنامه ای دارند. همچنین نمی دانیم زمانیکه ما ۲۹ قلم دارو را به تولید رساندیم سبد دارویی آنها چقدر است، بنابراین نمی توان از الان تخمین بزنیم که دقیقا چه جایگاهی داریم.

وی با بیان اینکه اما با این حال تا ۵ سال دیگر ژاپن و چین جز رقبای ما خواهند بود، افزود: بنابراین ایران تا ۳ سال آینده با تولید ۴۹ دارو از مجموع ۱۴۶ دارو در آسیا رتبه سوم را خواهد داشت.

۱۲ دارو بلاتکلیف هستند

از آنجایی که اعلام شده لیست ۶۱ دارو تهیه شده و از این تعداد ۲۰ قلم تولید و ۲۹ قلم در حال تولید هستند، ۱۲ قلم باقی می ماند که هنوز در مرحله صفر هستند.

قانعی در خصوص مابقی داروهای زیست فناوری اظهار داشت: ۱۲ دارویی که بنا داریم به تولید برسانیم مشخص هستند و به صورت لیستی تهیه شده اند، اما هنوز هیچ شرکت دانش بنیانی اعلام نکرده که می تواند این ها را به تولید برساند.

به گفته وی، اگر شرکتی اعلام آمادگی کند که ما می توانیم دارویی که در لیست هست را تولید کنیم از آن حمایت خواهیم کرد.

محققان می توانند پروپوزال خود را برای تولید داروهای زیست فناوری به کارگروه پزشکی ستاد توسعه زیست فناوری ارسال کنند تا در صورت تایید به صندوق زیست فناوری معرفی و از حمایت های مالی و نظارتی ستاد توسعه زیست فناوری بهره مند شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج