۵۶۸۷۵۳
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

دلایل تشدید پدیده سرقت آثار علمی

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اهمیت دانش در کشور ما چند سال است که یک سیر نزولی پیدا کرده است و به همین دلیل بود که در جهت جلوگیری از این روند باید اقدامی انجام می‌شد. دوستان طرحی را به کمیسیون آموزش و کمیسیون قضایی مجلس ارائه دادند که استخوان‌بندی این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی شد و برای این کار اعلام تخلف و جرم شد.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اهمیت دانش در کشور ما چند سال است که یک سیر نزولی پیدا کرده است و به همین دلیل بود که در جهت جلوگیری از این روند باید اقدامی انجام می‌شد. دوستان طرحی را به کمیسیون آموزش و کمیسیون قضایی مجلس ارائه دادند که استخوان‌بندی این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی شد و برای این کار اعلام تخلف و جرم شد.

محمدجواد ابطحی درباره تصویب کلیات لایحه پیشگیری با تقلب در تهیه آثار علمی در مجلس، اظهار داشت: متأسفانه چند سالی است که در کشور نوشتن پایان‌نامه توسط برخی مراکز و سرقت آثار علمی مرسوم شده است به‌طوری که این کار به یک‌رویه تبدیل شده است که علتش هم رواج مدرک‌گرایی در جامعه است.

وی افزود: اهمیت دانش در کشور ما چند سال است که یک سیر نزولی پیدا کرده است و به همین دلیل بود که در جهت جلوگیری از این روند باید اقدامی انجام می‌شد. دوستان طرحی را به کمیسیون آموزش و کمیسیون قضایی مجلس ارائه دادند که استخوان‌بندی این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی شد و برای این کار اعلام تخلف و جرم شد؛ بنابراین متخلفان و مسببان سرقت آثار علمی در صورت تخلف مجازات خواهند شد. کلیات طرح تصویب شد که امیدواریم جزئیات این طرح هم تصویب شود. پیشنهادهای نمایندگان در این خصوص مؤثر است و افرادی که مباشر و معاونت در این جرم دارند باید مجازات‌های مشخصی برای آنان تعیین شود به طوری که مجازات‌ها موثر باشد.

وی ادامه داد: اگر متخلفان جزء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشند علاوه بر مجازاتی که دانشگاه برای آنان تعیین می‌کند باید به دادگاه هم معرفی شوند. در کل هدف این لایحه این است که جلوی انحطاط علمی کشور را بگیرد و به این سادگی نباشد که هرکسی آثار علمی را سرقت کند بدون این‌که مورد تعقیب قرار بگیرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید یک رویه مشخص در وزارت علوم و دانشگاه‌ها و حتی حوزه‌های علمیه وجود داشته باشد تا معلوم شود اگر کسی سرقت علمی کرد پایان‌نامه‌اش از اعتبار ساقط شود. امیدواریم با این طرح بتوانیم دست کسانی را که بر علم دست درازی می‌کنند کوتاه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: روبروی دانشگاه تهران مراکزی وجود دارد که نوشتن پایان‌نامه را تبلیغ می‌کنند. اگر جلوی این کار گرفته نشود بی‌سوادی در جامعه رواج پیدا می‌کند. متأسفانه در این خصوص قانونی نداشته‌ایم که با این مراکز برخورد قانونی شود که با این طرح امیدواریم قانون مشخصی تصویب شود تا با متخلفان برخورد شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این مدرک گرایی بیشتر از هر کجا در دولت و نهاد های وابسته رواج دارد چون همه دوست دارند دکتر صدایشان کنند

    • بدون نام

      دمتون گرم
      بلکه جایگاه دانشمند و دانشجوی واقعی معلوم شه
      کاش این سختگیری تو .مدرک دادنا هم اعمال شه
      هرکی الان ببینی دکترا داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج