۵۷۰۱۵۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

فلاحت پیشه: مجلس تبانی پذیر نیست

بحث معامله میان رییس جمهور و برخی گروه ها در مجلس برای انتخاب کابینه دوازدهم یکی از مواردی است که در روزهای گذشته فضای رسانه ای کشور را در بر گرفته است. اخیرا علی مطهری نایب رییس مجلس نسبت به این موضوع به حسن روحانی هشدار داده است، اما حشمت الله فلاحت پیشه می گوید "مجلس تبانی پذیر نیست."

فرارو: بحث معامله میان رییس جمهور و برخی گروه ها در مجلس برای انتخاب کابینه دوازدهم یکی از مواردی است که در روزهای گذشته فضای رسانه ای کشور را در بر گرفته است. اخیرا علی مطهری نایب رییس مجلس نسبت به این موضوع به حسن روحانی هشدار داده است، اما حشمت الله فلاحت پیشه می گوید "مجلس تبانی پذیر نیست."

علی مطهری در این باره گفته است: «در دوره قبل، به نوعی معامله صورت گرفت و به رئیس‌جمهور گفته شد فلان فرد را به عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مدنظر شما هم رأی بیاورند و در همین راستا وزیر کشوری معرفی شد که ما واقعا از عملکردش راضی نیستیم. ما نیاز به آدم‌هایی با شخصیت استوار داریم.»

او در ادامه با انتقاد از عملکرد وزیر کشور افزود: «اگر یک وزیر کشور قوی داشتیم، اعتبارنامه خانم خالقی را امضا می‌کرد و به مجلس می‌فرستاد یا در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، اجازه نمی‌داد به بهانه عبور از ساعت ۲۴، سه تا چهار میلیون نفر رأی ندهند. اگر وزیر کشوری قوی داشتیم، استانداران قوی انتخاب می‌کرد و حوادثی مانند حادثه شیراز یا مشهد که استانداران تسلیم فشار شدند و برخلاف قانون عمل کردند، پیش نمی‌آمد. باید ملاک معرفی وزرا، توانمندی و کارآمدی باشد؛ نه اینکه افراد به رئیس‌جمهور تحمیل شوند».

این سخنان مطهری در شرایطی مطرح شده است که جدال رسانه ای سنگینی میان فعالان سیاسی اصلاح طلب، میانه رو و اصولگرا درباره "سهم خواهی" از کابینه شکل گرفته است. به گونه ای که هر یک از این گروه ها گروه دیگر را متهم می کند که به دنبال "سهم خواهی" است، در این بین ورود نزدیکان رییس جمهور همچون حسام الدین آشنا به این جدال و انتقاد او از محمد رضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس نشان می دهد این بحث به لایه های بالای گروه های سیاسی رسیده است.

به نظر می رسد اصلاح طلبان تلاش های گسترده ای را برای تغییر رحمانی فضلی وزیر کشور آغاز کرده اند. محمد رضا عارف و تعدادی از اصلاح طلبان هفته گذشته درباره تغییرات کابینه با حسن روحانی دیدار کردند.

اصلاح طلبان معتقدند دولت دوازدهم باید بر مبنای ترکیب رای ۲۴ میلیونی حسن روحانی تشکیل شود. آن ها می گویند حمایتشان از روحانی تاثیر مهمی در پیروزی او داشته است.

از طرف دیگر فعالان سیاسی و نزدیکان به علی لاریجانی به صورت ضمنی در رسانه ها و احتمالا پشت پرده هشدار هایی به حسن روحانی داده اند. به نظر می رسد هشدارهای این گروه از اصولگرایان بیشتر در جهت حفظ رحمانی فضلی برای وزارت کشور است. در این بین شایعاتی نیز درباره معرفی محمد رضا باهنر برای حضور در کابینه به گوش می رسد.

از سوی دیگر برخی نزدیکان حسن روحانی در دولت متهم شده اند که بدون توجه به رای مردم در حال لابی و قراردادن همفکران خود در کابینه هستند. در این مورد انگشت اتهام بیش از همه به سوی محمود واعظی و حسام الدین آشناست.

اما سوال اساسی این است که تلاش برای "معامله" جریان های سیاسی با حسن روحانی چقدر می تواند بر ترکیب کابینه جدید اثر گذار باشد؟ دراین باره اصلاح طلبان معتقدند خبر های خوبی به گوششان نرسیده است.
مجلس تبانی پذیر نیست
حشمت الله فلاحت پیشه از نمایندگان مستقل مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با فرارو ضمن اینکه تلاش برای لابی و معامله برای تشکیل دولت دوازدهم را تائید کرد، اظهار کرد: « معامله سیاسی در کشورهای غربی که نظام دموکراتیک حزبی دارند با معامله در نظام سیاسی ایران تفاوت دارد. در آن جا به دلیلی سیستم حزبی شفافیت وجود دارد و قاعدتا احزاب اثر گذار در پیروزی یک کاندیدا خواستار سهم بیشتری در کابینه می شود. اما در ایران لابی گری نگران کننده است چرا که سیستم حزبی نیست و شفافیت هم در این بین وجود ندارد.»

او با بیان این که "اکنون برای کابینه دوازدهم دو گره در حال لابیگری و تلاش برای معمله با رییس جمهور هستند"، افزود: «گروه اول همراهان سیاسی و کنش گرانی هستند که تلاش کردند آقای روحانی پیروز انتخابات شود. این گروه ها با این استدلال که نقش مهمی در پیروزی آقای روحانی هستند خواستار در دست داشتن پست های کلیدی کابینه هستند. در این جنس از سهم خواهی ها متاسفانه مولفه اصلی کابینه یعنی "کارآمدی" نادیده گرفته می شود.»

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی "دسته دوم رقبای سیاسی هستند که با آقای روحانی همراه نبودند. این گروه هم با استدلال "کمک به دولت" سهم خواهی می کنند. آنها به طور مثال می گویند اگر این فرد را در کابینه قرار دهید به دیگر اعضای کابینه در مجلس رای می دهیم."

فلاحت پیشه تاکید کرد: «باید در نظر داشت که با وجود تمام لابی ها شخص رییس جمهور باید پاسخگوی مطالبات باشد. اکنون ضعف اساسی در کشور کارآمدی است. ضعف اساسی عمل نکردن به چشم اندازبیست ساله و برنامه‌های توسعه است. آقای روحانی باید پاسخگوی کارآمدی کابینه باشد.»

او افزود: «کسانی که سهم خواهی می کنند فقط به دنبال مطرح کردن اسم خود هستند. آن ها نمی توانند و در جایگاهی نیستند که رای ۲۴ میلیونی مردم به آقای روحانی را مصادره کنند. آن هایی هم که با لابیگیری و شرط گذاری برای آقای روحانی وعده موفقیت در مجلس را می دهند، کسانی نیستند که مجلس را در اختیار داشته باشند.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه "عده ای برای کسب سهم از کابینه رای مردم را مصادره می کنند و عده ای دیگر رای نمایندگان مجلس را" ، افزود: «آقای روحانی باید بدانند در سه حوزه نفت، سیاست خارجی و بهداشت و درمان عملکرد دولت یازدهم و وزرای این حوزوه ها موفق آمیز بوده است، اما در بحث اقتصادی عملکرد دولت قابل دفاع نیست. ایشان باید بدانند که مشکلات اقتصادی جدی است. بیکاری به درد خانواده ها تبدیل شده است. لابیگری مشکل روحانی، دولت و مردم را حل نمی کند.»

فلاحت پیشه گفت: «آقای روحانی باید وزرایی را معرفی کنند که سوابق، تجربه و برنامه قابل دفاعی داشته باشند. ایشان می داند که دولتش در عمل خیلی زود به مرحله بازخواست می رسد و مردم از ایشان و دولتش کارنامه می خواهند.»

او در ادامه با اشاره به رویه کلی مجلس گفت: «متاسفانه برخی می‌خواهند رای مجلس را بفروشند، اما معتقدم کلیت مجلس دردشان، درد ملت است و با هیچ کس معامله نمی کنند. معتقدم هم در میان اصلاح طلبان و هم در میان اصولگرایان افراد کارآمد زیادی هستند که می توانند در کابینه خدمت کنند ولی مصادره رای مردم و معامله رای نمایندگان اصلا کار درستی نیست.»

نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو با تاکید بر اینکه "مجلس اکنون در برابر آزمون بزرگی قرار دارد"، گفت: «مجلس نباید جناحی رای دهد و باید مبنا را "کارآمدی" کابینه پیشنهادی قرارد هد. آقای روحانی برای پیروزی در انتخابات وامدار افراد و گروه هایی است اما مجلس وامدار هیچ کس نیست. اگر مجلس با اغماض برخورد کند حتما به ملت خیانت کرده است.»

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که گفته می شود معامله و لابی گری برای حفظ رحمانی فضلی در وزارت کشور در جریان است، گفت: «در مورد افراد اظهار نظر نمی کنم. اخبار زیادی در مورد لابی گری به گوش ما می رسد، اما این مجلس تبانی پذیر نیست. خوشحالم از اینکه آقای روحانی با خیلی از افراد در مجلس مشورت نکرده است و دایره مشورت را محدود کرده اند. همین مسئله باعث می شود که جلسه انتخاب وزرا، جلسه ای واقعی برای تشخیص وزرای کارآمد باشد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج