جاباما
۵۷۲۰۲۲
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

یک تحلیل در مورد مصوبه آمریکا و نقض برجام

سیدجلال ساداتیان در رو.زنامه آرمان نوشت: پس از مدت‌ها جار و جنجال تبلیغاتی، هم علیه ایران و هم علیه کره شمالی و روسیه، سرانجام کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه این سه کشور به تصویب رساند.

سیدجلال ساداتیان در رو.زنامه آرمان نوشت: پس از مدت‌ها جار و جنجال تبلیغاتی، هم علیه ایران و هم علیه کره شمالی و روسیه، سرانجام کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه این سه کشور به تصویب رساند.
موضوع این نوشته دو کشور دیگر نیست که هریک شرایط خاص خود و مسیر و مسائل خاص خود را دارند، مثلا موضوع اوکراین جدی‌ترین مساله علیه روسیه است و آزمایشات اتمی و تحریکات علیه کره جنوبی نیز جدی‌ترین موضوع علیه کره شمالی است که مشمول تحریم‌های جدید شده‌اند. اما در خصوص ایران، موضوع از حساسیت ویژه و ابعاد گسترده‌تری برخوردار است که نیازمند واکاوی و دقت نظر بیشتری است.
تبلیغات داخلی دلواپسان در این مسیر قرار گرفته است که بگویند مصوبه کنگره آمریکا نقض برجام است و لابد هم از این روست که مسئولان دولتی هم همزبان با آنها می‌گویند مصوبه اخیر آمریکا نقض برجام است! ظاهرا، دولتی‌ها برای آن‌که چماقی بر سر آمریکا داشته باشند تا هر مصوبه جدید از سوی کنگره آمریکا یا احتمالا خود دولت آمریکا را، عدم اجرای تعهدات آمریکا نسبت به برجام معرفی کنند تا دست بالا را در مذاکرات بین‌المللی با آمریکای بد عهد داشته باشند و آن کشور را در مقابل بقیه کشور‌های مشارکت کننده در برجام قرار دهند و بتوانند از فشار آنان برای خنثی سازی فشار تحریم‌های یک جانبه آمریکا بکاهند، موضوع نقض برجام را مطرح می‌کنند، در حالی‌که متاسفانه از سوی برخی دلواپسان داخلی، که به مثابه غضنفر، در طنز غضنفر-مارادونا عمل می‌کنند باید گفت مارادونا را رها کن و مراقب غضنفر باش!
برجام توافقی بود بین ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و با حضور اتحادیه اروپا برای تعیین تکلیف موقعیت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای. مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، بر اثر بی‌اعتنایی و عملکرد ضعیف در آن مقطع زمانی، به شکست انجامید و آژانس موضوع ایران را مخل مبانی امنیت بین‌الملل توصیف نمود و موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داد.
کماکان شعارزدگی دولت وقت و کاغذپاره خواندن مصوبات شورای امنیت موجب تصویب ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که ۴ قطعنامه جنبه اجرائی ذیل ماده ۴۰ فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد داشت، علیه ایران به تصویب رسید و همه کشور‌های جهان را ملزم به مشارکت در تحریم ایران نمود و لذا همه کشور‌های جهان در آن تحریم‌های علیه ایران شرکت جستند.
زمانی که دولت یازدهم مسئولیت را به‌عهده گرفت شرایط ایران از جهت اقتصادی به وخامت گرائیده و در آستانه ورود به شرایط ماده ۴۱ منشور یعنی تصویب قطعنامه‌های جدید با الزام همه کشور‌های عضو سازمان ملل متحد در مشارکت برای جنگ علیه ایران بود. گروه مذاکره کننده کار بلد و توانمند ایران به مدیریت و ریاست وزیر خارجه پر تجربه و با اطلاع از زبان دیپلماسی روز دنیا، با پشتیبانی رهبر انقلاب و رئیس جمهور و اکثریت مردم، توانست به دستاورد بسیار با ارزش توافق همه جانبه با طرف‌های قدرتمند مذاکره کننده برسد، توافقی که نه تنها قطعنامه‌های پیش گفته را ملغی نمود، بلکه حاصل توافقات خوب به‌دست آمده را با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تضمین نمود.
به گونه‌ای که همه کشور‌های جهان ملزم به اجرای آن باشند و اگر امروز آمریکا بدعهدی می‌کند این آمریکاست که از جانب دیگر کشور‌ها مورد شماتت قرار می‌گیرد! آمریکا برای فرار از این قرارداد پرتعهد، با فشار صهیونیست‌ها و عرب‌ها به‌خصوص عربستان و لابی‌های آنان در داخل محافل قدرت به‌خصوص کنگره آمریکا، که همه خواب‌های خوششان علیه ایران آشفته شده بود، تمام ظرفیت خود را به‌کار بردند تا از تصویب برجام جلوگیری کنند و نشد. تلاش کردند آن را از بین ببرند و نشد.
امروز که هیچ راهی برای برون رفت از این تنگنا نیافته‌اند در تلاشند تا به بهانه‌های دیگر مثل نقض حقوق بشر و یا فعالیت موشکی ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به تصویب برسانند تا بلکه جو ایران را علیه دولت به‌گونه‌ای سامان دهند که بگویند این دولت هیچ دستاوردی نداشته است تا با غلبه تندروها شاید بتوانند به مقصدشان برسند! متاسفانه برخی محافل بی‌خبر و تندرو نیز با این روند هم‌داستانی نمود و تیترهایی در رسانه‌های خود منتشر می‌کنند که باعث حیرت و تعجب دلسوزان می‌شود که چگونه کسانی با اتخاذ چنین مواضعی آب به آسیاب تندروهای خارجی می‌ریزند و درصدد نشان دادن ناکارآمدی دولت دوازدهمی هستند که هنوز کارش را آغاز نکرده است! دولت می‌تواند با به‌کارگیری افراد صاحب صلاحیت و نام‌آور، دیپلماسی فعال و همه جانبه خود را برای آگاه‌سازی و همراه‌سازی جو عمومی دولت‌های جهان و محافل تصمیم‌ساز به‌سرعت آغاز کند و حقانیت خود را با شتاب بیشتری به دنیا اثبات نماید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آفرين بر نگارننده اين مطلب ولي واقعا ما گيج شديم ‘ يكي مياد اونجوري از برجام و بد عهدي امرياييها انتقاد ميكنه و طوري باكلمات بازي ميكنه كه منه شنونده و خواننده باور ميكنم ك واقعا برجام و قبول ان فاجعه بود ‘ يكي هم مثل نگارننده خوش ذوق اينجا ك تمام قد از برجام داره دفاع ميكنه ‘ حالا مامونديم اين درسته يا اون ‘ من ك ميگم اين..

    • کاکایی

      من هم میگم این درسته واز اول هم درست بود..ما که تشخیص داریم ووضعیت سیاسی برون مرزی را هم پیگیری میکنیم ومقبولیت( روابط تجاری اقتصادی وسیاسی) روز افزون کشورمان را در جهان واروپا را میببنیم دیگه چه جای نگرانییست...جواب های هم .هوی خواهد بود...

    • بدون نام

      ایران نباید خودشو توی بازی آمریکا بندازه.اونا میخوان با اینکار ایران رو توی فشار قرار بدن و منتظر بهونه هستن تا برجام رو باطل کنند

    • بدون نام

      حالا نقض برجام بگو کو مرد که بخواد از برجام خارج بشه .اگه دارین معرفی کن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج