۵۷۲۲۹۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

چرا ابرها قطرات کامل باران ایجاد نمی‌کنند؟

"ناسا" تحقیق در مورد علت ایجاد باران نم نم به جای قطرات کامل باران را با افزایش گرمای زمین بسیار با اهمیت اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا: "ناسا" تحقیق در مورد علت ایجاد باران نم نم به جای قطرات کامل باران را با افزایش گرمای زمین بسیار با اهمیت اعلام کرد.

به نقل از زی‌نیوز، دانشمندان ناسا تحقیقی برای درک بهتر آب و هوا و تغییر بارش انجام دادند. در این تحقیق، آنها در آزمایشگاه "پیشرانش جت ناسا"(JPL) در کالیفرنیا و دانشگاه توکیو ابرها را بر فراز اقیانوس‌ها و خشکی بررسی کردند.

محققان نقش ذرات معلق در ابرها و باران را طی چند دهه بررسی کردند و دریافتند ذرات معلق بیشتری در ابرها بر فراز خشکی نسبت به ابرهای اقیانوس وجود دارد. اما ذرات معلق تنها دلیل شکل‌گیری باران نم نم نیست.

برای درک بهتر دیگر عوامل تاثیرگذار در این مورد تحقیقی به سرپرستی "هانی تاکاشی" از موسسه سیستم‌های علمی و مهندسی منطقه‌ای زمین انجام شد.

محققان دریافتند حرکت جریان هوا نقش اصلی در بارش باران‌های شدید دارد و در ابرهای کم عمق حرکت هوا ضعیف‌تر بوده و از نظر علمی برای بارش مورد توجه نیستند.

"تاکاشی" اظهار کرد: بر اساس فرضیه‌های پیشین حرکت هوا مهم بوده، اما هرگز این فرضیه‌ها مورد آزمایش قرار نگرفتند و به نظر من هوا به قدر کافی قدرت تاثیر بر اندازه قطرات باران را ندارد.

سیستم‌های اندازه‌گیری موجود سرعت حرکت مستقیم هوا را کنترل می کنند و بر اساس اطلاعات ماهواره‌های "CloudSat "و "Aqua "ناسا و دیگر منابع مانند اطلاعات رادارهای زمین و سایت بخش انرژی آمریکا در آریزونا مشخص شد هوا در ابرهای کم‌عمق بر فراز خشکی ضعیف‌تر از هوا در ابرهای صاعقه‌دار است، اما قدرت کافی برای نگه داشتن قطرات باران در خود را دارد.

زمانی که قطرات درون ابرها شناور می‌شوند به اندازه آنها افزوده شده و دیگر قطرات مدت طولانی در جای خود باقی نخواهند ماند و به اندازه قطرات کامل باران فرود می‌آیند.

هوای موجود در ابرهای مشابه شکل گرفته بر فراز اقیانوس‌ها ضعیف‌تر از خشکی است در نتیجه قطرات باران قبل از شکل‌گیری به صورت قطره کامل به شکل نم نم خواهند بود که این باران برای اقیانوس‌ها بسیار مناسب است.

این نتایج یکی از یافته‌های مهم در فرآیند شکل‌گیری ابرها خواهد بود و در پیش بینی هوا کمک خواهد کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Royal Meteorological Society منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج