جاباما
۵۷۳۳۰۷
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

«تاج»، راوی داستان «خسرو و شیرین» شد

کنسرت «تار و پود» روایتی تازه از داستان «خسرو و شیرین» نظامی گنجوی است که توسط حمید متبسم آهنگسازی شده و پرداختی به عشق دو شاهزاده ایرانی دارد. این کنسرت پس از چند اجرا در اروپا، برای نخستین‌بار در ایران به اجرا درآمد.

خبرگزاری ایسنا: کنسرت «تار و پود» روایتی تازه از داستان «خسرو و شیرین» نظامی گنجوی است که توسط حمید متبسم آهنگسازی شده و پرداختی به عشق دو شاهزاده ایرانی دارد. این کنسرت پس از چند اجرا در اروپا، برای نخستین‌بار در ایران به اجرا درآمد.

به نقل از روابط عمومی این برنامه، در این اجرا سمیرا گلباز (سه‌تار)، بهار مدیری (قیچک آلتو)، ارسلان علیزاده (بربت) و بهنام معصومی (سازهای کوبه‌ای) اعضای گروه را به سرپرستی و آهنگسازی حمید متبسم (نوازنده سه‌تار) و خوانندگی وحید تاج تشکیل می‌دادند.

کنسرت «تار و پود» به‌صورت ۷۰ دقیقه منسجم روی صحنه رفت و شامل ۸۰ بیت از این داستان بود که با گزینش خاصی از این منظومه به‌دست آمده است. فضای تاریخی کاخ نیاوران نیز همخوانی خوبی با اجرای این گروه داشت.

ساخته تازه حمید متبسم آن‌قدر تصویرسازی قوی‌ای داشت که می‌توان کنسرت شب گذشته را صحنه تئاتری دانست که در هر پرده از اجرا، یکی از نوازندگان گروه در جایگاه راوی، عنوان شروع را دکلمه می‌کرد و سپس وحید تاج روایتگر آن می‌شد.

پرده اول که مقدمه‌ای برای شروع کنسرت بود، با موسیقی خلوت در دستگاه نوا و بیت «فلک جز عشق محرابی ندارد / جهان بی‌خاک عشق آبی ندارد» شروع شد و سپس متبسم «آغاز داستان» را اعلام کرد که در دستگاه شور، آواز دشتی و دستگاه نوا به اجرا درآمد و با بیت «اشارت کرد خسرو کی جوانمرد / بگو گرم و مکن هنگامه را سرد» به پایان رسید.

«حکایت شیرین» پرده سوم این اجرا با بیت «زنی فرمانده‌ست از نسل شاهان / شده جوش سپاهش تا سپاهان» در دستگاه چهارگاه آغاز شد که آهنگساز هوشمندانه این فضا را برای کار انتخاب کرده بود، چراکه با اجرای پرقدرت وحید تاج، تصویر بزرگی و شکوه را در ذهن مخاطب تداعی می‌کرد.

«چو بر گفت این سخن شاپور هشیار / فراغت خفته گشت و عشق بیدار»، «چنان آشفته شد خسرو بدان گفت / کزان سودا نیاسود و نمی‌خفت» این دو بیت توسط ارسلان علیزاده و بهار مدیری دکلمه شدند تا با صدای وحید تاج پرده سوم به پایان برسد.

متبسم «به تصویر کشیدن خسرو» را اعلام کرد و پرده چهارم در دستگاه چهارگاه، نوا، اصفهان و شوشتری به اجرا درآمد و درست اتفاق آنجایی برای مخاطب رخ داد که بیت «نخسبم تا نخسبانم سرت را / نیایم تا نیارم دلبرت را» توسط وحید تاج خوانده شد.

در پایان پرده چهارم، متبسم بیت «در آن آینه دید از خود نشانی / چو خود را یافت بی‌خود شد زمانی» را دکلمه کرد و در ادامه «چنان شد در سخن ناساز گفتن / کزان گفتن نشاید بازگفتن» توسط سمیرا گلباز دکلمه شد.

پس از تنفس، «دیدار خسرو و شیرین در چشمه سار» توسط وحید تاج در بیداد ِ همایون، شوشتری و دشتی روایت شد و «به هم رسیدن خسرو و شیرین» در پرده ششم با دکلمه علیزاده و مدیری آغاز و در ادامه با صدای وحید تاج در دستگاه نوا شنیدنی شد.

«گر از عشق آسمان آزاد بودی / کجا هرگز زمین آباد بودی

اگر بی‌عشق بودی جان عالم / که بودی زنده در دوران عالم

کسی کز عشق خالی شد فسرده‌ست / گرش صد جان بود، بی‌عشق مردست

گر اندیشه کنی از راه بینش / به عشق است ایستاده آفرینش»

پرده آخر «سخنی چند در عشق» در چهار بیت خلاصه‌گر تمام آنچه بود که در ۷۰ دقیقه بر داستان گذشت و ابتدا با صدای ارسلان علیزاده دکلمه شد و سپس تاج در دستگاه نوا آن را خواند.

آغاز و پایان تار و پود با خوانده شدن بیت آخر «گر اندیشه کنی از راه بینش / به عشق است ایستاده آفرینش» وصل عجبی پیدا کرد و در خلوت موسیقی، کنسرت تار و پود به پایان رسید.

از نکات قابل توجه کنسرت «تار و پود» وجود مُدگردی بسیار از مایه‌ای به مایه دیگر بود که مخاطب را با خود و داستان همراه می‌کرد و همین امر موجب شده بود تا حواس نوازندگان و خواننده به نت باشد تا مبادا لحظه‌ای غافل شوند. همچنین طراحی ساده این کنسرت که همخوانی بسیاری با حال و هوای فضای اجرا داشت، از دیگر نکات قابل توجه «تار و پود» بود که حمیدرضا آقا نصیری و سروش رسولی طراحی آن را برعهده داشتند.

کیوان ساکت، اردشیر کامکار، علی‌اکبر شکاری، حمیدرضا نوربخش، داوود آزاد، اسماعیل تهرانی، کریم قربانی، پری ملکی، حسام‌الدین سراج، سعید فرج پوری، موقتیان، کامبیز روشن‌روان، کیاووش صاحب نسق، نادر مشایخی، میلاد عمرانلو، عباس سجادی، حمید قنبری، شروین مهاجر از جمله مهمانان کنسرت «تار و پود» بودند و این اجرا میزبان علی ارشدی و آرش ملک (آمین) از خوانندگان حوزه موسیقی پاپ نیز بود.

کنسرت «تار و پود» به تهیه‌کنندگی سیدمحمدجواد معینی و به همت موسسه فرهنگی - هنری «نای و نی» ششم مردادماه در حیاط هنر کاخ نیاوران برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج