۵۷۳۴۹۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

افزایش فشار لابی‌های ضد روس بر ترامپ

روسای جمهوری روسیه و آمریکا دو رئیس جمهور از دو دنیای متفاوت هستند و از این منظر تفاوت‌ها و تضادهای گوناگونی در ورطه تئوری و عملی میان روسیه و آمریکا وجود دارد.

ایلنا: روسای جمهوری روسیه و آمریکا دو رئیس جمهور از دو دنیای متفاوت هستند و از این منظر تفاوت‌ها و تضادهای گوناگونی در ورطه تئوری و عملی میان روسیه و آمریکا وجود دارد.

«بهرام امیراحمدیان» تحلیلگر مسائل روسیه در تحلیل ابعاد مختلف تنش میان روسیه و آمریکا اظهار کرد: مساله‌ای که باید در خصوص تنش اخیر میان آمریکا و روسیه مورد توجه قرار گیرد، این است که هیچ آشتی و پیوند عمیقی قرار نیست میان روسیه و آمریکا به وقوع بپیوندد.
به عبارت دیگر تضاد موجود میان دو کشور و اختلاف دیدگاه‌ها به حدی است که نمی‌توان چنین موضوعی را متصور شد. عده‌ای بر این باور بودند که پس از دیدار پوتین و ترامپ در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، به دلیل انعقاد توافق آتش‌بس که در خصوص نواحی جنوب سوریه میان مسکو و واشنگتن، از این به بعد باید شاهد تعمیق روابط دو کشور باشیم اما چنین حالتی رخ نداد. باید توجه داشته باشیم که پوتین و ترامپ دو رئیس جمهور از دو دنیای متفاوت هستند و از این منظر تفاوت‌ها و تضادهای گوناگونی در ورطه تئوری و عملی وجود دارد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در پرونده سوریه شاهد هستیم که پس از ورود نظامی روسیه به این کشور مدل برخورد و گفتمان آمریکا با روسیه بسیار متفاوت شد و حتی درگیری‌های سیاسی زیادی میان دو طرف ایجاد شد که تا مرز درگیری نظامی هم پیش رفت. چراکه آمریکایی‌ها معتقدند که بشار اسد و دولت سوریه که تا این حد در داخل کشور خود دارای مشکل هستند و مشروعیت آن زیر سوال رفته، چگونه مجوز حضور نظامی به روسیه اعطاء کرده است.
پرونده‌هایی مانند گرجستان، آبخازیا، اوستیای جنوبی و حتی افغانستان و سوریه به علاوه مناقشه اوکراین از مهمترین چالش‌هایی است که نشان می‌دهد اختلاف نظر و تضاد جدی میان واشنگتن و مسکو وجود دارد و نمی‌توان آشتی میان دو قدرت را نظاره‌گر بود؛ تا جایی که آمریکایی‌ها روسیه را متهم به فروش سلاح به طالبان می‌کنند و همین مواضع تضادها را نمایان می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش آمریکا برای خطاب دادن روسیه در پرونده کره‌شمالی گفت: در بحث کره‌شمالی، انتقادهایی که از سوی مقام‌های غربی علیه روسیه مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که واشنگتن اصرار دارد پای روسیه را به پرونده کره‌شمالی باز کند. چراکه آنها معتقدند مسکو به کره‌‌شمالی کمک تسلیحاتی و حمایتی صورت می‌دهد و به نظر می‌رسد که این موضوع در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفته است. موضوع دیگر بحث دخالت روسیه در انتخابات اخیر امریکا است که اگر اثبات شود، بدون تردید نقش‌آفرینی بیشتر روسیه در نظام بین الملل با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

وی افزود: در تمامی ابعاد و با نگاه کلی به تنش میان آمریکا و روسیه باید بگوییم که یک «نگاه دگرگون کننده» بر روابط دو کشور حاکم است. در اوایل سال جاری میلادی شاهد بودیم که چنین تنشی خلق شد اما پوتین اعلام کرد که روسیه دیپلمات‌های آمریکا را اخراج نخواهد کرد؛ اما در روزهای اخیر شاهد هستیم که چنین تصمیمی از سوی وزارت خارجه بر علیه دیپلمات‌های آمریکایی گرفته شد و این نه تنها نمایانگر سازش نیست بلکه نشان‌دهنده افزایش اختلاف‌ها است.

پوتین در روسیه از محبوبیت بالایی برخوردار است که این میزان بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه افزایش پیدا کرد؛ چراکه اعتماد به نفس افکار عمومی در روسیه پس از الحاق کریمه به روسیه تا حد زیادی بالا رفت. اما در مقابل، شاهد هستیم محبوبیت ترامپ در آمریکا روزانه در حال کاهش است و مردم آمریکا خواهان مقابله ترامپ با پوتین هستند و همین روند در جریان‌های سیاسی و لابی‌های پرنفوذ اقتصادی و سیاسی آمریکا هم دیده می‌شود؛ به گونه‌ای که جریان‌های غالب و پرنفوذ ایالات متحده در صدد آن هستند تا با بهره‌گیری از ابزارهای قانونی در کنگره، فشار اقتصادی و سیاسی بیشتری بر روسیه وارد کنند.

امیراحمدیان در پایان یادآور شد: با توجه به وضعیت فعلی این پرونده باید بگوییم که روسیه برای موازنه تسلیحاتی با آمریکا وارد پروژه‌های مشخص خواهد شد و همین موضوع می‌تواند فشار اقتصادی را در دولت پوتین بالا ببرد. چراکه روسیه در تاجیکستان، جزیره کریمه، اوکراین ، افغانستان، سوریه، آبخازیا و اوستیای جنوبی در حال هزینه نظامی است و غرب برای تضعیف مسکو خواهان ادامه این منازعه خواهد بود. لذا به نظر می‌رسد که هنجارشکنی‌ها از سوی روسیه، طرح سناریوهای مختلف در ابعاد گوناگون از سمت آمریکا را در برخواهد داشت، اما دامنه آن و مدل برخوردها مشخص نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج